باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

آموزش دم کردن چای ایرانی

دم کردن چای ایرانی

چای ایرانی یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایران به حساب میاد و همه ما در روز حداقل یه لیوان از این نوشیدنی گرم رو استفاده می‌کنیم. رفع خستگی و طعم خوب این نوشیدنی باعث شده تا پرطرفدارترین نوشیدنی ایران باشه و مردم از اون استقبال زیادی کنن. وقتی صحبت از دم کردن چای ایرانی میشه، هر کسی بنا به تجربه خودش یه روشی ارائه میده.

شاید براتون پیش اومده باشه که چای رو دم کردین، اما اون عطر و رنگی که انتظار داشتین رو پیدا نکرده. باید بدونین که چای ایرانی، انواع مختلفی داره و بخاطر تفاوت ویژگی‌های کاشت و برداشتشون ممکنه که دم‌کردن اون‌ها با هم فرق داشته باشه. بخاطر همین توی این مقاله قصد داریم که دم کردن چای ایرانی رو به شما آموزش بدیم. پس اگه به این موضوع علاقه مند هستین، تا انتها با ما همراه باشین.

دم کردن چای ایرانی

چای ایرانی چجوریه؟

حتما برای شما هم پیش اومده که تو یه مهمونی یه چای فوق العاده خوش طعم می‌نوشین و حدس می‌زنین این نوشیدنی حتما باید ایرانی باشه. چون که نوع ایرانی این محصول به عنوان نوشیدنی سنتی ایران، خصوصیات منحصر به فردی داره و به خاطر همین ویژگی‌ها هم هست که مردم ایران در سال حدود 100 هزار تن از اون رو مصرف می‌کنن. نوع ایرانی چای، از مرغوب‌ترین دمنوش‌های جهان به شمار میاد.

حالا شاید براتون سوال پیش بیاد که دلیل این موضوع چیه؟ بخاطر همین اینجا به خصوصیات بارز چای ایرانی اشاره میکنیم.

  • رنگ قهوه‌ای مایل به سیاه
  • طعم گس
  • عطر و بوی خوش و طبیعی

جالبه بدونین که چای خالص و درجه یک هیچ بوی غیر طبیعی نداره و به هیچ عنوان با استفاده از رنگ و افزودنی‌های شیمیایی فرآوری نشده. معمولاً زمان دم کردن چای ایرانی، حدود بیست دقیقه‌ طول میکشه. اما این زمان به نوع این گیاه دم‌کردنی هم بستگی داره. بخاطر اینکه بتونیم دقیق‌تر این زمان‌ها رو توضیح بدیم، باید اول با انواع ایرانی این محصول آشنا بشیم.

چای ایرانی چند نوع داره؟

ایران از نظر تولید چای یکی از بزرگترین تولیدکننده‌ها و صادرکننده‌ها به شمار میره و گستردگی تولیدات این محصول باعث شده که توی ایران انواع متفاوتی داشته باشه.

به عنوان مهم‌ترین و پرطرفدارترین انواع ایرانی این گیاه باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • سرگل ایرانی
  • ممتاز ایرانی
  • قلم ایرانی
  • باروتی ایرانی
  • شکسته ایرانی

تازه هر کدوم از این محصولات خصوصیات متفاوتی دارن که توی زمان دم کشیدن اون‌ها تاثیر زیادی داره. پس باید قبل از هر چیز با دم‌کردن این گیاه‌ها آشنا باشین.

دم کردن چای ایرانی سرگل چجوریه؟

نوع سرگل مرغوب‌ترین گیاه دم‌کردنی ایرانیه و بخاطر همین هم قیمتش نسبت به بقیه مدل‌ها بالاتره. سرگل، از قسمت بالایی بوته این گیاه جدا میشه و لطیف‌ترین و تازه‌ترین برگ اون هست. این نوع محصول، برگ‌های کوچیک و پیچ خورده‌ای داره و از نظر عطر و رنگ، بالاترین کیفیت رو داره.

بخاطر همین، خواص طبیعی و تازگی اون باعث شده که یکی از پرطرفدارترین گیاه‌های دم‌کردنی تو دنیا باشه. حالا باید بدونین که زمان مورد نیاز برای دم کشیدن سرگل نسبت به بقیه مدل‌ها کم‌تره. ضمن اینکه بخاطر کیفیت بالایی که سرگل داره، مقدار کمی‌ از اون رنگ مناسبی رو توی آب جوش پخش می‌کنه.

دم کردن چای ایرانی ممتاز رو یاد بگیرین

نوع ممتاز بین انواع این گیاه دم‌کردنی سیاه درجه دوم رو داره و تقریبا شبیه سرگله. تفاوت ظاهری ممتاز با سرگل توی برگ‌های اونه. چون که برگ‌های نوع ممتاز از قسمت پایین‌تر سرگل چیده میشه، درشت‌تره. چای ممتاز اگه به درستی دم بکشه، از لحاظ عطر و طعم، تفاوت کمی با نوع سرگل داره.

نحوه دم کردن چای ممتاز به این صورته که مقدار کمی از چای رو باید توی قوری بریزین و حدود 10 تا 15 دقیقه روی سماور یا کتری بزارین و صبر کنین تا چای دم بکشه. دقت کنین که این گیاه اصلا نباید بجوشه. چون که چای جوشیده طعم بدی داره و رنگ چای رو تیره می‌کنه و خوردنش برای بعضی افراد باعث دل درد میشه.

دم کردن چای ایرانی قلم چجوریه؟

گیاه دم‌کردنی قلم به خاطر جدا شدن از قسمت‌های پایینی بوته، ظاهر درشت‌تری داره و از جمله چای‌های دیر دم به شمار میره. بخاطر همین اگه از اون دسته افرادی هستین که به چای کم رنگ و عطر ملایم علاقه دارین، بهتره از این نوع محصول استفاده کنین.

تازه اگه بخواین که رنگ خوبی داشته باشه، باید موقع دم کردن مقدار زیادی از اون رو توی قوری بریزین. بعد از این، نیم ساعت تا چهل دقیقه طول می‌کشه تا این گیاه خوش عطر حاضر بشه. موقع برداشت این محصول توی مزرعه، معمولا مقداری ساقه‌های ریز همراه اون جدا میشه که طعم خاص این نوع به خاطر وجود اون ساقه‌هاست.

دم کردن چای ایرانی باروتی چطوریه؟

شما هم دنبال یه گیاهی هستین که خیلی زود دم بکشه؟ یا براتون سوال پیش اومده که چرا چای‌های کیسه‌ای انقدر زود دم می‌کشن؟ خب باید بدونین که گیاه دم‌کردنی باروتی همون گیاهیه که شما دنبالش هستین.

محصول باروتی یا کله مورچه‌ای به خاطر شباهت ظاهری که به گلوله‌ داره، به این اسم‌ها معروف شده. این نوع گیاه انقدر سریع رنگش پخش میشه که این ویژگی یکی از نشونه‌های بارز اون به حساب میاد. بخاطر همین از این محصول برای تولید تی بگ و دمنوش استفاده میشه.

پس اگه تصمیم دارین برای موقعیت‌های ضروری نوشیدنی گرم و خوش‌طعمی داشته باشین که سریع حاضر بشه، کله مورچه‌ای بهترین گزینه‌ به شمار میره. این نوع چای به محض ریختن آب جوش رنگش پخش میشه.

چای شکسته رو چطوری دم کنیم؟

چای شکسته همونطور که از اسمش پیداست، با استفاده از برگ‌های شکسته این گیاه تولید و به بازار عرضه میشه. همیشه موقع برداشت محصول، مقداری از برگ‌ها دچار آسیب میشن و ظاهر اولیه‌شون رو از دست میدن. بخاطر همین از این برگ‌ها برای تولید چای شکسته استفاده میشه. تو این نوع محصول، انواع برگ‌های مختلف وجود داره و بنابراین نمیشه زمان دقیقی برای دم کشیدنش تعیین کرد. اما زمان تقریبی برای دم کردن نوع شکسته، حدود 15 تا 20 دقیقه‌س.

دم کردن چای ایرانی چه اصولی داره؟

1. قبل از هر چیز باید بدونین که آبی که برای دم کردن چای ایرانی استفاده میشه، تاثیر زیادی توی طعم چای داره.

بخاطر همین هم هست که طعم این نوشیدنی گرم توی شهرها و مناطق مختلف، متفاوته. اما مناسب‌ترین آب برای این کار، آب لوله‌کشی شهری هست که البته بهتره بدون کلر باشه. سعی کنین از آبی که چند بار جوشیده شده، استفاده نکنین. چون این آب اکسیژن خودش رو از دست داده و کیفیت چای رو پایین میاره.

دم کردن چای ایرانی

2. غیر از انواع سیاه این گیاه که در موردشون صحبت کردیم، چای سبز به دمای آب متفاوتی برای دم کشیدن نیاز داره.

چون که چای سیاه توی آب جوش با دمای 100 درجه باید دم بکشه اما چای سبز به خاطر برگ‌های نازکش به دمای 80 درجه نیازه داره و نیازی به قرار گرفتن داخل قوری و روی حرارت نداره. تنها اگه مقداری از اون رو داخل یه استکان آب جوش بریزین و چند دقیقه درپوش ظرف رو بزارین، چای سبز دم میکشه و آماده نوشیدنه.

3. مقدار گیاه دم‌کردنی که توی قوری ریخته میشه، باید با گنجایش و فضای ظرف تناسب داشته باشه.

در مورد مدلهای ایرانی بهتره این گیاه رو کم‌تر از نصف قوری بریزین و با آب سرد یکبار اون رو بشورین. کلا سعی کنین به اندازه‌ای که مصرف می‌کنین، این گیاه رو دم کنین و از جوشیدن چای جلوگیری کنین.

4. در آخر هم بعد از دم کشیدن چای روی اون رو بپوشونین تا عطر و طعم بیشتری پیدا کنه.

بهترین روش دم کردن چای ایرانی

یکی از چیزهایی که توی دم کشیدن این گیاه خیلی مهمه، نوع ظرفیه که استفاده می‌کنیم. جالبه بدونین که یکی از بهترین راه‌ها برای دم کردن چای ایرانی اینه که از قوری چینی استفاده کنین. چون که ظرف‌های پیرکس و نشکن و چای‌ساز، معمولا خواص این گیاه رو از بین می‌برن و کیفیتش رو پایین میارن. بخاطر همین، این گیاه توی قوری چینی به خوبی دم می‌کشه و می‌تونین از عطر و طعم بی‌نظیرش لذت ببرین.

تازه نوع ایرانی عطر مصنوعی نداره و هیچ ماده افزودنی بهش اضافه نشده. بخاطر همین تفاوت نوع ایرانی و خارجی رو از طریق عطر و بو به‌راحتی میشه متوجه شد. یه نکته مهم هم که باید بدونین اینه که بهتره چای خشک رو همیشه توی ظروف شیشه‌ای دردار نگه داری کنین و از مجاورت اونا با مواد غذایی مثل سیر و پیاز جلوگیری کنین. یادتون باشه که برای جلوگیری از تلخ شدن این گیاه هم بعد از دم کشیدن، با استفاده از صافی تفاله‌ها رو بیرون بیارین.

خرید اینترنتی چای ایرانی

کیفیت بالای چای به دم کشیدن بهتر اون کمک می‌کنه. اگه شما هم دوست دارین با یک گیاه دم‌کردنی عالی و خوش‌عطر از مهمون‌هاتون پذیرایی کنین؛ چرا به صورت اینترنتی این محصول رو تهیه نمی‌کنین؟ با این کار علاوه بر خرید راحت و بی‌دردسر، توی وقت و هزینه‌تون هم صرفه‌جویی میشه.

(برای خرید چای میتونید به لینک خرید چای مراجعه کنید)

خرید اینترنتی این محصول به شما کمک می‌کنه تا به‌راحتی هر ساعت از شبانه روز سفارشتون رو ثبت کنین و با محصولات جدید آشنا بشین و زمانی رو برای حضور توی فروشگاه‌ها از دست ندین. یکی دیگه از مزیت‌های این روش، امکان مقایسه قیمت‌هاست.

همه دوست دارن که قیمت‌ها رو مقایسه کنن و ارزونترین و با کیفیت‌ترین محصول رو بخرن. این کار به صورت حضوری وقت و انرژی زیادی از شما می‌گیره اما با روش اینترنتی با چند تا کلیک ساده این کار انجام میشه.

در پایان

دم کردن چای ایرانی توی قدم اول به شناخت نوع این گیاه بستگی داره. همونطور که گفتیم، محصولات ایرانی انواع متفاوتی دارن. بخاطر همین هم ویژگی‌ها و خصوصیات اونها با هم متفاوته و در نتیجه مدت زمانی که برای دم کشیدن انواع چای لازمه، با هم تفاوت داره. حالا که با انواع چای ایرانی آشنا شدین؛ می‌دونین که نوع سرگل و باروتی زود دم هستن و محصول قلم زمان زیادی برای دم کشیدن نیاز داره.

اما این همه ماجرا نیست. چون که برای نوشیدن یه نوشیدنی گرم و دلچسب عوامل زیادی باید دست به دست هم بدن که چای خوش‌رنگ و خوش طعم به دست بیاد. عواملی مثل گیاه دم‌کردنی باکیفیت، آب باکیفیت، حرارت مناسب، زمان لازم برای دم کشیدن، قوری مناسب و مقدار چای کافی، یک نوشیدنی عالی رو به وجود میارن.

در آخر هم گفتیم که اگه به دنبال چای باکیفیت و خوش‌طعم هستین، با خرید اینترنتی چای ایرانی از محصولتون اطمینان داشته باشین. در این رابطه باید بدونین که سایت واجارو یکی از عرضه‌کننده‌های این گیاه دم‌کردنی ایرانی اصیل و خوش طعمه. پس برای آشنایی با محصولات متنوع این شرکت به سایت واجارو مراجعه کنین و تو قفسه چای و دمنوش‌ها، انواع چای ایرانی رو ببینین.

0
نظرات شما

*
*

×