باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

انواع چای سبز

انواع چای سبز

شما هم یکی از طرفدارای سفت و سخت چای سبز هستین؟ می‌‌دونین این دمنوش چقدر خواص دارویی و درمانی داره؟ شاید هم از اون دسته افرادی هستین که تعریف این چای رو شنیدین، اما هنوز طعمش رو نچشیدین.

این روزها با توجه به اینکه افراد به دنبال خوراکی‌‌ها و دمنوش‌های متنوعی هستن و می‌‌خوان که از خواص و ویژگی‌‌های هر کدوم بهره‌‌مند بشن، چای سبز هم شهرت به‌‌خصوصی پیدا کرده. خیلی از افراد از چای سبز به عنوان عصرانه یا میان‌‌وعده استفاده می‌‌کنن.

اما اگه شما برای اولین به دنبال خرید این محصول باشین، مهم‌‌ترین مسئله اینه که با انواع چای سبز آشنا بشین. شاید الان براتون سوال پیش بیاد که مگه این محصول انواعی هم داره؟ یا اصلا بر چه اساسی دسته‌‌بندی میشه؟ برای اینکه به سوالاتتون جواب بدیم و کمکتون کنیم که بهترین انتخاب رو موقع خرید این محصول داشته باشین، باید در ادامه این مقاله ما رو همراهی کنین.

چای سبز بر چه اساسی دسته‌بندی میشه؟

این گیاه هم مثل خیلی از گیاهان دم‌‌کردنی دیگه به انواع مختلفی تقسیم میشه. شاید الان تصور کنین که مثل چای سیاه بر اساس نوع برگ یا نوع برداشت این گیاه رو دسته‌‌بندی می‌‌کنن. در صورتی که اینطور نیست. جالبه بدونین که انواع چای سبز بر اساس منطقه‌‌ای که توی اون کشت شدن، دسته‌‌بندی میشن.


در واقع اینطوریه که این گیاه دم‌‌کردنی توی کشورهای مختلفی مثل ژاپن و چین کاشت و برداشت میشه. جالبه بدونین که کشور ژاپن این محصول رو به شکل‌‌های مختلفی تولید می‌‌کنه. بخاطر همین انواع چای سبز ژاپنی متفاوتن.

از بقیه عوامل موثر توی دسته‌‌بندی این محصول هم میشه به برند تولید‌‌کننده، رنگ چای سبز، طعم و عطر اون اشاره کرد. حالا اگه می‌‌خواین بیشتر با مدل‌‌های مختلف این گیاه آشنا بشین و نوعی متناسب با نیاز و مزاجتون رو بخرین، در ادامه با ما همراه باشین.

انواع چای سبز از نظر منطقه تولید توی بازار ایران چیه؟

همونطور که متوجه شدین، چای سبز بیشتر توی کشورهای ژاپن و چین تولید میشه. حالا اخیرا با توجه به استقبال مردم از این محصول، متخصصان کشاورزی این گیاه دم‌‌کردنی رو توی ایران و اندونزی هم کشت میکنن. بخاطر همین وقتی که برای خرید این گیاه به فروشگاه‌‌ها مراجعه کنین، با مدل‌‌های مختلفی که هر کدوم مال یه کشور متفاوته، مواجه میشین.

حالا شاید بپرسین که تفاوت این مدل‌‌ها چیه؟ همونطور که می‌‌دونین، توی کاشت و برداشت هر گیاهی، آب و هوا، خاک، سیستم آبیاری و خیلی چیزای دیگه تاثیر داره تا اون گیاه به شکل متفاوتی تولید بشه. پس از اونجایی که این کشورها آب و هوای مختلفی دارن و توی خاک‌‌های متفاوتی چای سبز رو کشت می‌‌کنن، محصول هر کدوم از این کشورها ویژگی خاصی داره که اون رو با بقیه متفاوت می‌‌کنه.

تفاوت انواع چای سبز ایرانی، چینی و ژاپنی

حالا که متوجه شدین هر کدوم از این کشورها چای سبز به‌‌خصوصی رو تولید می‌‌کنن، باید با تفاوت‌‌های اون‌‌ها هم آشنا بشین تا موقع خرید، بهترین چای سبز دنیا رو به خوبی تشخیص بدین.

  • رنگ چای سبز: همونطور که می‌‌دونین، با توجه به آب و هوای محیط کشت این گیاه، ممکنه که رنگ اون موقع دم‌‌کردن کم یا زیاد باشه. حالا جالبه بدونین که از این بین، مدل‌‌های ایرانی رنگ بهتری دارن و ایرانیا بیشتر این مدل‌‌ها رو تهیه می‌‌کنن.
  • طعم چای سبز: طعم این محصول یکی دیگه از مسائلیه که تحت تاثیر آب و هوا و محل کشت تغییر میکنه. بخاطر همین باید بدونین که اگه به دنبال بهترین چای سبزی هستین که زیاد تلخ نباشه، باید مدل ایرانی اون رو بخرین.
  • قیمت چای سبز: افراد موقع خرید چای سبز علاوه بر همه مسائل، به قیمت اون هم توجه میکنن. بخاطر همین ممکنه بپرسین که مدل‌‌های ایرانی ارزون‌‌تره یا مدل‌‌های چینی و ژاپنی؟ برای جواب به سوالتون باید بدونین که انواع چای سبز ایرانی بخاطر اینکه هزینه واردات نداره، ارزون‌‌تره.
  • تنوع تولید چای سبز: شاید باورتون نشه اما درسته که ایران، چین و ژاپن و یکم هم اندونزی توی تولید چای سبز فعالیت می‌‌کنن، اما ژاپن تنوع بیشتری توی تولید این گیاه داره. بخاطر همین موقع خرید باید به نوع اون توجه کنین.

انواع چای سبز ژاپنی

از اونجایی که ممکنه براتون سوال پیش اومده باشه که انواع چای سبز ژاپنی چیه و چه تفاوتی دارن، اینجا براتون توضیح میدیم که این کشور چه مدل‌‌‌‌هایی از این گیاه رو به چه شکلی تولید و به بازار عرضه میکنه.

گیوکورو

این نوع از انواع چای سبز ژاپنی بخاطر مقدار کم کافئینش، تلخی کمتری داره. تازه چون که برای تولید اون از برگ‌‌های قسمت بالای شاخه استفاده میشه، رنگ سبز پررنگی داره. البته باید بدونین که قیمت این مدل نسبت به انواع دیگه بیشتره و شاید دلیلش شهرت اونه.

سنچا

این نوع از چای سبز رو با استفاده از برگ‌‌های قسمت میانی گیاه تولید میکنن. بخاطر همین هم طعمش تلخ‌‌تره و رنگ سبز اون خیلی زیاد نیست. البته بخاطر قیمت ارزونش بین مردم رایج‌‌تره.

بانچا

تفاوت این مدل با انواع دیگه توی رنگ اونه. چون که این نوع رنگ قهوه‌‌ای طلایی داره. البته طعمش هم خیلی تلخه و قیمت ارزونی داره.

ماچا

از جمله ویژگی‌‌های شاخص مدل ماچا باید به رنگ سبز زیبای اون اشاره کرد. تازه بوی این چای خیلی زیاد نیست ولی کف زیادی داره. درباره ظاهرش هم باید بدونین که در واقع پودر چای سبزه و طعم تلخی هم نداره. بخاطر همین هم به چای تشریفاتی معروفه.

گنمایچا

این مدل بیشتر بخاطر طعم، عطر و رنگش شهرت داره. شاید می‌‌پرسین مگه طعم و عطر اون با بقیه چه فرقی داره؟ از اونجایی که این مدل هم ترکیبی از چای سبز با برنج قهوه‌‌ایه، باید بدونین که رنگ اون زرده. تازه بخاطر وجود برنج قهوه‌‌ای، طعم و عطری داره که هوش از سر آدم میبره و باعث میشه که گزینه مناسبی برای پذیرایی از مهمون‌‌ها هم باشه.

هوجیچا

این مدل از انواع چای سبز ژاپنی برای افرادی مناسبه که چای سبز رو به تنهایی دوست ندارن. چون که توی تولید این نوع دمنوش از ترکیباتی مثل گندم، جو و برنج استفاده میشه. بخاطر همین هم رنگ و قیمت اون به مقدار چای سبز موجود توی این محصول بستگی داره. یعنی هر چقدر که چای سبزش نسبت به بقیه ترکیبات بیشتر باشه، قیمت اون بالاتره و رنگش هم موقع دم‌‌کردن سبزتره.

انواع چای سبز اسانس‌‌ دار و بدون اسانس

حتما تا به حال دیدین که چای سیاه رو توی فروشگاه‌‌ها با انواع عطرها عرضه می‌‌کنن، اما آیا اصلا براتون سوال پیش اومده که چطور میشه این محصول رو با عطرهای مختلف تولید کرد؟ جالبه بدونین که این موضوع درباره چای سبز هم صدق می‌‌کنه.

از اونجایی که خیلی از افراد ممکنه عطر طبیعی این گیاه رو دوست نداشته باشن و موقع خوردن اون حس بدی بهشون دست بده، امروزه شرکت‌‌های مختلف برای تولید این محصول به اون اسانس‌‌های متفاوتی رو اضافه میکنن.

البته اگه تصور میکنین که اینطوری چای سبز مصنوعی میشه و حالت طبیعیشو از دست داده، اصلا نگران نباشین. چون که انواع چای سبز بدون اسانس و خالص این گیاه هم توی فروشگاه‌‌ها عرضه میشه و هر کس بر اساس سلیقه و مزاجش می‌‌تونه این محصول رو تهیه کنه.

انواع چای سبز کافئین دار و بدون کافئین

کافئین همون ماده‌‌ایه که باعث میشه خیلی از افراد بخاطر وجود اون توی انواع چای، این نوشیدنی رو در طول روز حتی بارها استفاده کنن. اما جالبه بدونین که اگه به هر دلیلی احساس می‌‌کنین که از وجود این ماده توی چای سبز رضایت ندارین، مدل‌‌های بدون کافئین اون هم امروزه تولید میشه.

شرکت‌‌های مختلف تولید کننده این گیاه دم‌‌کردنی با توجه به سلایق، مزاج، بیماری‌‌ها و مسائلی از این قبیل تلاش کردن که اون رو متناسب با نیاز افراد مختلف تولید کنن. بنابراین وقتی که شما برای خرید چای سبز به مراکز فروش مراجعه می‌‌کنین، ممکنه با مدل‌‌های کافئین‌‌دار و بدون کافئین اون روبه‌‌رو بشین.

در پایان

با توجه به اینکه چای سبز امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده و ممکنه شما هم تصمیم به خرید اون گرفته باشین، ما توی این مقاله سعی کردیم که انواع چای سبز رو بهتون معرفی کنیم. بخاطر همین گفتیم که این گیاه بر اساس محل تولید و کشت به چند مدل توی بازار ایران تقسیم میشه.

بعد از اون هم براتون تفاوت‌‌های این مدل‌‌ها رو توضیح دادیم و گفتیم که کشور ژاپن این محصول رو به شکل متنوع‌‌تری تولید می‌‌کنه. بخاطر همین انواع چای سبز ژاپنی مثل ماچا، سنچا، بانچا و غیره رو معرفی کردیم. تازه متوجه شدین که این گیاه دم‌‌کردنی انواع اسانس‌‌دار، بدون اسانس، کافئین‌‌دار و بدون کافئین هم داره.

حالا بعد از اینکه به خوبی با انواع این محصول آشنا شدین، ممکنه دنبال بهترین چای سبز باشین. بخاطر همین باید به مراکز معتبری مثل سایت واجارو مراجعه کنین. چون که توی این سایت بهترین چای دنیا رو با قیمتی مناسب پیدا می‌‌کنین و توی زمان کمی اون رو سفارش میدین. تازه جالبه بدونین که واجارو محصولات شما رو کمتر از اون زمانی که فکرشو می‌‌کنین به دستتون می‌‌رسونه و بسته‌بندی سنتیش حتما نظرتونو جلب میکنه.

0
نظرات شما

*
*

×