باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

تشخیص روغن زیتون اصل

برای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی راه‌های مختلفی را می‌توان تست کرد.

همون طور که می‌دونیم نوع تقلبی هر محصولی حتی روغن زیتون هم در فروشگاه پیدا می‌شه. بنابراین در این شرایط احتمالا از خودتون می‌پرسین تشخیص روغن زیتون اصل از غیراصل یا حتی انواع بکر و فرابکر اون چطوری ممکنه؟ بسیاری از تولیدکنندگان روی محصولاتشون برچسب اصل زدن؛ در حالی که روغن رو یا دست‌کاری کردن یا با سایر روغن‌ها مانند آفتاب‌گردان و سویا رقیق کردن. حتی در برخی شرایط هم به روغن‌های زیتون مواد شیمیایی مانند کلروفیل یا بتاکاروتن اضافه می‌کنن که باعث فریب مصرف‌کننده می‌شه.

اینقدر جعل روغن‌های زیتون بکر و فرابکر امروزه زیاد شده که به‌سختی می‌شه تفاوت اون‌ها رو حتی هنگام چشیدن هم فهمید. اما اگه به خرید کالاهای تقلبی ادامه بدین، دیگه از مزایای سلامتی این روغن مانند محافظت در برابر بیماری‌های قلبی، فشارخون بالا و غیره خبری نیست. در حقیقت شما به جای استفاده از روغن‌های سالم فقط چربی مصرف می‌کنین. اما اگه می‌خواین با شیوه تشخیص اصل و فرع روغن زیتون آشنا بشین کافیه چند دقیقه‌‌ای با ما همراه بشین.

مصرف روغن زیتون اصل فواید زیادی برای بدن دارد.

راه‌های تشخیص روغن زیتون اصل

روغن زیتون فرابکر به‌عنوان طلای مایع شناخته می‌شه؛ چراکه یکی از سالم‌ترین چربی‌ها در جهان هست. با این حال متاسفانه در سال‌های اخیر رسوایی‌های جعلی بودن روغن زیتون زیاد بوده. بنابراین سوال اینجاست که کدوم روغن زیتون واقعا بکر هست؟ انواع روغن زیتون موجود در بازار بر اساس خلوص شامل روغن زیتون فرابکر یا اکسترا ویرجین، بکر یا ویرجین، تصفیه شده، ترکیبی و روغن تفاله زیتون می‌شن. اما انواع فرابکر و بکر بیش‌ترین اثر رو در سلامتی به همراه دارن. با وجود این تعداد انواع مختلف راه تشخیص روغن زیتون اصل و خالص کمی دشوار می‌شه. اما بهتره بدونین روغن زیتون فرابکر یا ویرجین دو معنی واقعی رو نشون می‌ده:

  • روغن باید 100% از میوه زیتون به روش مکانیکی مانند پرس و سانتریفیوژ استخراج بشه و هیچ نوع ماده شیمیایی نباید در تمامی این مراحل به کار بره.
  • روغن حاصل باید در بطری ریخته بشه و هیچ مواد افزودنی به همراه نداشته باشه؛ یعنی فقط روغن زیتون.

در کنار این دو معیار، مطابقت با استانداردهای جهانی درباره روغن زیتون فرابکر هم باید در نظر گرفته بشه. به‌عنوان نمونه اسید اولئیک یا اسیدیته آزادش باید بیش از 8/0 در هر 100 گرم باشه. روغن‌های فرابکر و اصلی که در این تعریف بگنجن، از بهترین و خوشمزه‌ترین روغن‌های زیتون جهان هستن. با اطلاع از این تعاریف وقتشه که با نکات دیگه‌ای در تشخیص روغن زیتون اصل هم آشنا بشیم.

روغن زیتون باید از میوه زیتون به روش مکانیکی مانند پرس و سانتریفیوژ استخراج شود.

به رنگ، بو و مزه روغن توجه کنین!

روغن زیتون اصل باید بوی تازه مانند علف یا میوه زیتون داشته باشه. از استفاده از روغن‌هایی که بوی کپک، تند یا بدون بو هستن، خودداری کنین. علاوه بر بو، هنگام چشیدن روغن زیتون باید نشانه‌هایی از طعم علف، میوه و بادام رو احساس کنین. اگه طعم روغن کمی تلخ باشه اما نه خیلی زیاد، همچنین داشتن طعم فلفلی که در پشت گلو احساس می‌شه و عدم باقی‌ماندن حالت روغنی و مومی در دهان، نشانه خوب بودنه. راه دیگه تشخیص روغن زیتون اصل، رنگش هست که باید به رنگ سبز یا مثل کاه زرد باشه. این تفاوت در رنگ‌ها تنها به دلیل میزان کلروفیل موجود در زیتون هنگام فشرده‌سازی هست.

اطلاعات بیشتر: طبع زیتون

اهمیت تاریخ تولید و تازگی!

اشتباه نکنین؛ منظور تاریخ انقضا نیست. به برچسب روی بطری برای تاریخ دسته، تاریخ برداشت، تاریخ تولید یا تاریخ بطری توجه داشته باشین. باید نهایت این زمان‌ها مربوط به 18 ماه گذشته باشد. اگه فقط تاریخ انقضا روی آن درج شده بود، از خرید آن صرف‌نظر کنین. چون که ممکنه تولید روغن زیتون سال‌ها قبل صورت گرفته باشه.

بسته بندی‌های تیره و شیشه ای و تشخیص اصالت روغن زیتون

بهترین شرایط نگه‌داری روغن زیتون، قراردادن آن در فضاهای تاریک و خنک هست. همچنین استفاده از بطری‌های تیره به حفظ بهتر تازگی روغن زیتون کمک می‌کنه. علاوه بر این بهتره از انواع موجود در بطری‌های شیشه‌‌ای استفاده کنین. محافظت از این روغن در برابر گرما، نور یا رطوبت و خریداری اندازه مورد مصرف نکاتی هستن که باید به آن‌ها توجه داشته باشین. علاوه بر این اگه انواع مرغوب در بطری‌های پلاستیکی رو تهیه کردین، باید در اولین فرصت روغن رو به بطری شیشه‌‌ای انتقال بدین.

بهترین شرایط نگهداری روغن زیتون، قراردادن آن در فضاهای تاریک و خنک است.

برچسب روی بطری روغن رو با دقت بخونین

بسته‌بندی خاص یا نوع بطری نشانگر محل برداشت و تولید روغن زیتون اصل نیستن. ممکنه روغن زیتون رو در مکان دیگه‌ای تولید و برای بسته‌بندی به کشور یا شهر دیگه ارسال کنن. به همین دلیل باید به برچسب روی بطری نگاه کنین که بفهمین روغن زیتون مورد نظر در کجا تولید شده. علاوه بر این باید عبارت فرابکر روی اون درج شده باشه. بنابراین از خریداری روغن‌هایی که با برچسب خالص، سبک،یا تفاله زیتون خودداری کنین. چون که به این معنی هست که به شیوه شیمیایی تصفیه شدن.

اهمیت قیمت در تهیه روغن زیتون اصل

روغن زیتونی که در برداشت زودرس یا قبل از رسیدن کامل زیتون استخراج می‌شه، سطح بالاتری از پلی فنول‌های سالم رو در برداره. اگرچه از زیتون نارس روغن بسیار کم‌تری قابل استخراج هست، اما روغن کیفیت بالاتری داره. از اون‌جا که تولیدکنندگان مقدار کم‌تری از این نوع روغن رو تولید می‌کنن، در مقایسه با انواع رایج، قیمت بیشتری دارن. یکی از نکات در تشخیص روغن زیتون اصل، قیمتش هست. انواع روغن‌های زیتون که با قیمت‌های غیرمعمول و ارزان توزیع می‌شن، ممکنه کیفیت پایینی داشته باشن. بنابراین اگه به دنبال دستیابی به فواید سلامتی روغن زیتون هستین، بدونین هر ارزونی بی‌علت نیست.

چگونه مرغوبیت و اصل بودن روغن زیتون رو تست کنیم؟

حتی اگه فکر می‌‌کنین تشخیص روغن زیتون اصل دشواره، بهتره به بازار کشاورزان محلی برین و با شخصی که خودش زیتون‌کار هست در این مورد صحبت کنین. با این حال برای اغلب ما این گزینه مناسب و در دسترسی نیست. گزینه دیگه فرستادن نمونه از روغن زیتون به آزمایشگاهه. جایی که ترکیبات اون به‌وسیله آزمایش مشخص بشه؛ البته این کار هم گران و تقریبا غیرقابل دسترس هست. خوشبختانه ترفند‌های ساده‌ای وجود دارن که به شما کمک می‌کنن که بفهمین روغن زیتون مورد علاقه شما واقعی هست یا نه؛ بنابراین همچنان ما رو دنبال کنین.

روش‌های مختلفی برای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی وجود دارد.

روغن زیتون اصل شما رو به سرفه میندازه

برای تشخیص روغن زیتون اصل ابتدا مقداری از اون رو داخل لیوان کوچک و استوانه‌ای بریزین. لیوان رو با یک‌دست بگیرین و دست دیگه رو روی دهانه بازش بذارین. در این حالت لیوان رو بچرخونین و سعی کنین که با حرارت بدن و حرکت دورانی مقداری گرما به روغن بدین. حالا دستتون رو از دهانه لیوان بردارین و سریع مقابل بینی‌تان بگیرین. اگه بوی تازه مثل علف، سبزیجات، میوه به مشامتون رسید، به‌احتمال زیادی روغن شما اصله اما اگه عطر و بوی تازگی نداشت، بکر و خالص نیست.

در مرحله بعد لیوان رو بچرخونین و مقداری از روغن رو وارد دهانتون کنین ولی قورت ندین. با دندان‌های فشرده اما لب‌های باز مقداری هوا رو به دهانتون بفرستین. بعد روغن رو قورت بدین. روغن زیتون واقعی زمانی که به دور دهان می‌چرخه، مزه میوه و سبزیجات رو برای شما تداعی می‌کنه. علاوه بر این موقع قورت دادن طعم فلفلی و تلخی داره که باعث می‌شه سرفه کنین. سرفه بیشتر هم حاکی از پلی فنول بیشتر و کیفیت بهتر روغن هست.

آزمایش یخچال

2 تا 4 قاشق غذاخوری روغن زیتون رو در ظرف شیشه‌ای بریزین و اطمینان داشته باشین که ظرف تمیزه. بعد ظرف رو به مدت 24 ساعت در یخچال بذارین. این به روغن زیتون زمان کافی می‌ده که به شکل جامد در بیاد؛ بنابراین بهترین مکان یخچال رو که دمای یکسان داره انتخاب کنین.

روغن زیتون اصل پس از گذاشتن در یخچال طی 24 ساعت یخ می‌بندد.

بعد از گذشت این زمان، ببینین که به کدوم حالت تغییر شکل داده. اگه روغن به جامد تبدیل شده، یعنی خالصه و با روغن‌های دیگه اشباع نشده اما اگه همچنان مایع باقی مونده، یعنی روغن زیتون اصل نیست و ناخالصی‌هایی داره. با این‌حال این شیوه تشخیص روغن زیتون اصل و فرابکر برای انواع زمستانی معتبر نیست. چون بسیاری از تولیدکنندگان به دنبال این هستن که روغن زیتون در زمستان و قفسه‌های سرداب یا زیرزمین، جامد نشه. این نوع روغن‌ها با این ترفند به‌اشتباه شکست می‌خورن و تنها ممکنه در یخچال کمی ضخیم بشن نه جامد.

آزمایش فتیله و روغن زیتون

یک فتیله رو به روغن زیتون آغشته کنین. تشخیص روغن زیتون اصل با این روش به روشن ماندن آتش و دود نکردن بستگی داره. البته رعایت ایمنی فراموش نشه؛ برای همین بهتره خارج از خانه و با کمک دستکش ضدحریق این ترفند رو امتحان کنین. فتیله‌ها رو در ظرف روغن به طور ایستاده قرار بدین و بعد با کمک فندک روشن کنین. اگه آتش خاموش شد؛ یعنی روغن نامرغوبه. علاوه بر این اگه در حین روشن بودن دود می‌کرد؛ بازهم باید نتیجه بگیرین که روغن زیتون موردنظر کیفیت خوبی نداره. فتیله روشن و بدون دود نکته اصلی برای عبور از این تست محسوب می‌شه.

یکی از راه‌های تشخیص روغن زیتون اصل انجام آزمایش با فیتیله است.

کلام آخر

در این مقاله دانستید که روغن زیتون اصل یا همان فرابکر به‌عنوان سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین روغن در جهان شناخته می‌شه. چون که مواد موجود در این نوع روغن تمام مزایای اثبات شده برای سلامتی بدن رو به همراه داره. به همین دلیل تشخیص روغن زیتون اصل به بهره‌مندی حداکثری و اطمینان از فوایدش کمک می‌کنه. رنگ، بو، مزه، قیمت، تاریخ برداشت و تولید و بسته‌بندی برخی از نکاتی هستن که در خرید روغن زیتون اصل باید به اون‌ها توجه داشته باشین.

با این حال ترفندهای ساده‌ای هم وجود دارن که مسیر شناسایی رو کمی هموار می‌کنن. اما سوال اصلی اینه که از کجا می‌شه روغن زیتون مرغوب و خالص تهیه کرد؟ جواب شما خیلی راحته؛ واجاور! این سایت با ایجاد امکان خرید اینترنتی روغن زیتون باکیفیت به طور مستقیم از زیتون‌کاران روستایی خیال شما رو راحت کرده. انواع روغن‌های زیتون این مجموعه آزمایش شده هستند و جالب‌تر اینکه شناسنامه دارن. این یعنی اصالت محصولی که می‌خرین؛ تایید شده. پس خیالتون از بابت کیفیت و اصل بودن روغن زیتون راحت باشه.

12
نظرات شما

*
*

    Fara 24 تیر 1401 پاسخ

    سلام من از رودبار نوعی روغن زیتون گرفتم که فروشنده آنرا اصل ودست ساز عنوان میکرد رنگش به سبزی علف سبز وخیلی غلیظ وبوی ملایمی هم داره اما هیچ شماره اسم یا کد بهداشتی یا پروانه ساختی نداشت!!! از کجا باید بدونم تقلبی نیست با این آزمایشات واقعا میشه فهمید؟؟؟

      جواد حمیدی 25 تیر 1401 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      متاسفانه روغن زیتون بی کیفیت بسیار زیاد شد در بازار و تنها راه اون آزمایش و یا ارزیابی حسی هست.

    هلیا 23 شهریور 1401 پاسخ

    سلام من روغن زیتون از رشت خریدم بوی گوسفند میده دلیلش چیه؟

      جواد حمیدی 24 شهریور 1401 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      روغن زیتون با کیفیت باید بوی میوه های تازه و سبزیجات داشته باشه
      اگه اینطور نیست و بوی مطبوعی نداره احتمالا از زیتون های بی کیفیت و فاسد روغن گیری شده

    حسین زاددولتی 11 دی 1401 پاسخ

    سلام چرامواد غذای به این مهمی را در بازار کترول نمی کنند

      جواد حمیدی 11 دی 1401 پاسخ

      عرض ادب
      متاسفانه مثل خیلی از محصولاتی که بدون کنترل کیفی در بازار عرضه میشه این محصول هم به همین شکل در حال عرضه هست.
      بهترین راه آگاه سازی هست تا خود مصرف کننده ها بتونن محصول با کیفیت رو از بی کیفیت تشخیص بدن.

    معصومه 14 اسفند 1401 پاسخ

    بله متاسفانه هیچ نظارتی نمیشه ما خود مون زیتونکارم و در منطقه طارم زنجان که به هندوستان ایران معروفه ساکن هستیم . متاسفانه مردم دنبال چیز ارزون و بی کیفیت هستن. من خودم بارها و بارها جنس اصل رو به دوستان پیشنهاد میدم میگن فلان جا ارزونه چرا شما گران میدید . در صورتی که اصلا گران نیست .

      جواد حمیدی 16 اسفند 1401 پاسخ

      درست میفرمایید
      البته بهترین کار این هست که آگاهی رسانی بشه تا خود مشتریان بتونن فرق روغن زیتون با کیفیت و بی کیفیت رو تشخیص بدن

      علی 22 شهریور 1402 پاسخ

      آدرستون و شمارتون رو بدین برای خرید روغن زیتون

        مژگان 22 شهریور 1402 پاسخ

        سلام دوست عزیز
        خرید حضوری نداریم
        شماره تماس : 09229009616

    اعظم 15 آذر 1402 پاسخ

    سلام، ما هم خریدیم بوش طوری هست که معده من سریع واکنش تهوع دست میده، و اصلا نمیتونم جلو خودم بگیرم، ولی قبلا میخریدم خوب بود، اینا یه بنده خدا گفت از قم برام میارن،ده لیتر ۱۶۰۰ تومن،گفتم چه ارزون.... حالا نمیتونم بوشو تحمل کنم

      مژگان 21 آذر 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      روغن زیتون خوب و با کیفیت بوی خوبی میده مثل بوی سبزی خوردن یا چمن...
      و قیمت روغن زیتون خوب با توجه به اهمیت غذایی که داره بالاس..
      تو این مقاله راهایی برای تشخیص روغن زیتون اصل هستش
      https://vajaro.ir/wp-admin/post.php?post=22582&action=edit

×