باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

خواص روغن زیتون برای روده

روغن زیتون سرشار از مواد آنتی اکسیدان و چربی‌های اشباع نشده سالم است.

آیا می‌دونین سلامت روده چقدر مهمه؟ چگونه می‌شه با رژیم غذایی مناسب سلامت دستگاه گوارش رو تضمین کرد؟ بیاین با آشنایی با خواص روغن زیتون برای روده این خواسته رو دنبال کنیم. اثرات چربی‌ها در رژیم غذایی بحث برانگیزه. با این حال بسیاری از کارشناسان معتقدن که روغن زیتون به‌ویژه نوع خالصش برای سلامتی شما مفید خواهد بود.

اما روغن زیتون سرشار از چربی‌های اشباع نشده سالم است. علاوه بر این حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هست که خاصیت ضدسرطانی داره. فواید ضدالتهابی و ضدباکتریایی، جلوگیری از بروز بیماری‌های قلبی، کاهش خطر دیابت نوع 2، درمان آرتریت روماتوئید و یبوست هم برخی از معجزه‌های درمانگری این روغن هستن. با تمام این‌ها ما می‌خوایم در این مقاله درباره اهمیت و تاثیر این داروی طبیعی در سلامت روده‌ها صحبت کنیم. چون که بهبود عملکرد روده‌ها در سلامتی نقش مهمی رو ایفا می‌کنه؛ بنابراین اگه به دنبال کسب دانش بیشتر در این زمینه هستین، کافیه چند دقیقه‌ای با ما همراه بشین.

صرف روغن زیتون برای پیشگیری و درمان بیماری‌های روده توصیه می‌شود.

خواص روغن زیتون برای روده رو نادیده نگیرید

روغن زیتون روغن طبیعی است که از میوه درخت زیتون استخراج می‌شه. حدود 14 درصد این روغن رو چربی‌های اشباع تشکیل می‌دن. این در حالیه که 11 درصدش چربی‌های اشباع نشده مانند اسیدهای چرب امگا 6 و 3 هستن. جالبه بدونین چربی‌های اشباع نشده در برابر گرمای زیاد مقاوم هستن و برای همین روغن زیتون رو به انتخابی سالم برای پخت وپز تبدیل می‌کنن.

در این رابطه باید بدونین در جوامع امروزی یبوست مشکلیه که اغلب افراد با هر سنی دچارش می‌شن که به‌خاطر عدم عملکرد صحیح روده‌ها اتفاق می‌افته. در این شرایط اگه روغن زیتون وارد رژیم غذایی بشه، به تسکین و بهبودی اون کمک می‌کنه. روغن زیتون در خودش اسید اولئیک داره که عامل اصلی جلوگیری از التهابه و گاهی اوقات هم خطر ابتلا به انواع سرطان رو به حداقل می‌رسونه. غذاهای ضدالتهابی مانند روغن زیتون نه‌تنها التهاب رو کاهش می‌ده بلکه مانع رشد بیش از حد باکتری‌های روده می‌شه. این یعنی احتمال بروز نشت روده رو کم می‌کنه. اما بیاین به خواص روغن زیتون برای روده دقیق‌تر نگاه کنیم.

یبوست و خواص روغن زیتون

یبوست به زمانی میگن که فرد کم‌تر از سه بار در هفته اجابت مزاج کنه و یا دفعش خشک، سخت یا کوچک باشه. بنابراین وقتی مدفوع سفت و خشک باشه، به ‌راحتی از روده عبور نمی‌کنه و فرد دچار یبوست می‌شه. خواص روغن زیتون برای روده در این شرایط، راهکاری ایمن و سالم برای حرکت مجدد مدفوع و رفع یبوسته. به طوری که چربی‌های موجود در این روغن دیواره داخلی روده رو صاف و دفع رو آسون می‌کنن. همچنین با نگه‌داری آب بیشتر در مدفوع، مانع از خشکی اون می‌شه.

مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری روغن زیتون به صورت ناشتا یبوست را برطرف می‌کند.

اگه بزرگسالان صبح ناشتا یک قاشق غذاخوری روغن زیتون میل کنن، یبوستشون برطرف می‌شه. البته دقت داشته باشین نباید میزان مصرف از این حد بیشتر باشه؛ چون احتمال بروز اسهال یا گرفتگی روده رو بیشتر می‌کنه. البته اگه با وجود مصرف روغن زیتون، یبوست شما برای طولانی مدت ادامه داشت، حتما به پزشک مراجعه کنین. چون که ممکنه این مشکل نشانه اختلال در بخش دیگه‌ای از بدن باشه و سلامت شما در معرض خطر باشه.

یبوست در بین افراد دیالیزی خیلی رایجه. مطالعات روی این افراد نشون داده که بذر کتان، روغن معدنی و خواص روغن زیتون برای روده و تسکین علائم این افراد بسیار موثره. در عین حال گفته می‌شه برای نوزادان و کودکان مبتلا به یبوست نباید از روغن زیتون استفاده کنین و در این مواقع مواد غذایی فیبردار مانند آلو، غلات کامل و غیره کمک بیشتری می‌کنه.

حالا دو راهکار خانگی ترکیبی از روغن زیتون رو برای درمان یبوست یاد بگیریم:

روغن زیتون و ماست

ماست حاوی باکتری‌های مفید برای تقویت پوشش مخاط روده هست. از طرف دیگه خواص روغن زیتون برای روده به دلیل وجود چربی‌های اشباع نشده قابل توجهه. بنابراین اگه این دو ماده با هم ترکیب بشن حرکت روده رو بهبود می‌بخشن. پس یک فنجان ماست رو با یک قاشق غذاخوری روغن زیتون مخلوط و خوب به هم بزنین. برای اثربخشی بهتر این راهکار خانگی در رفع یبوست، حداقل روزی دو بار این معجون رو مصرف کنین.

مصرف روغن زیتون و ماست به رفع یبوست کمک می‌کند.

روغن زیتون و لیمو

لیمو خاصیت اسیدی داره و هنگامی که مقداری از لیمو با روغن زیتون سرشار از آنتی اکسیدان مخلوط می‌شه، از خشکی روده بزرگ جلوگیری می‌کنه. بنابراین حرکت روده آسون تر انجام می‌شه. برای استفاده از این روش، یک قاشق چای‌خوری لیموی تازه به همراه یک قاشق چای‌خوری از روغن زیتون رو باید با هم مخلوط کنین. سپس قبل از خواب این مایع شفابخش رو بخورین و صبح روز بعد شاهد اثرات شگفت‌انگیزش باشین.

تاثیر روغن زیتون خالص بر میکروبیوم روده

بد نسیت بدونین محققان در اسپانیا روی اثرات روغن زیتون بر میکروبیوم روده و بیماری متابولیک مثل فشارخون در موش‌ها تحقیق کردن. نتایج اون‌ها نشون داد که رژیم غذایی به‌شدت بر نوع میکروارگانیسم‌های روده افراد تاثیر می‌ذارن. دانشمندان در بررسی‌هایشان به تعدادی از موش‌ها روغن زیتون و به تعدادی دیگر کره دادن. در نهایت مشخص شد که موش‌هایی که کره خوردن وزن بدنی و فشارخون بیشتری پیدا کردن. در حالی که در موش‌ها با رژیم غذایی روغن زیتون این موارد دیده نمی‌شد. اون‌ها فهمیدن بین میکروبیوم‌های روده و بیماری متابولیک رابطه مستقیمی وجود داره. یعنی خواص روغن زیتون برای روده با بهبود عملکرد میکروبیوم‌ها مانع از افزایش وزن بدن و فشار خون می‌شه.

بنابراین متخصصان معتقدن برخی از مزایای مثبتی که روغن زیتون برای سلامتی به همراه میاره، به‌خاطر تاثیرش بر میکروبیوم‌های رودست. شاید وقتش رسیده که اهمیت این موهبت رو که طبیعت به ما ارزانی داشته بیشتر درک کنیم. برای همین کافیه از خواص درمانی روغن زیتون در غذاهامون بهره‌مند بشیم و قدم بزرگی رو برای سلامتمون برداریم.

مواد مغذی موجود در روغن زیتون می‌تواند از بروز سرطان روده جلوگیری کند.

با خواص روغن زیتون به جنگ با سرطان روده برین!

سرطان روده بزرگ ترکیبی از رشد سلول‌های سرطانی در روده بزرگ و رکتوم یا راست روده است که از رکتوم شروع می‌شه. این نوع از سرطان در افراد مسن بیشتر شایعه؛ البته در بیماران کم‌تر از 45 سال هم میزانش در حال افزایشه. پزشکان میگن که عامل اصلی شکل‌گیری و پیشرفت این بیماری رژیم‌های غذایی چرب هست که اغلب در کشورهای توسعه یافته 3 تا 4 برابر بیشتره. اگرچه رژیم‌های غذایی پرچرب باعث ایجاد سرطان روده می‌شه اما نه هر چربی! چربی‌های گیاهی به‌خصوص روغن زیتون تاثیر متفاوتی دارن.

اینجاست که معجزه خواص روغن زیتون برای روده به کمک شما میان. افزایش باکتری‌های مفید و کاهش انواع مضر اون در روده مهم هستن. در حقیقت کاهش یا افزایش میکروبیوتای روده در جلوگیری یا تقویت سرطان روده بزرگ هم اثر داره. پلی فنول‌ها و اجزای جزئی روغن زیتون رابطه مثبتی با عملکرد باکتری های مفید روده دارن و این یعنی کاهش خطر ابتلا به سرطان!

از طرف دیگه آنتی اکسیدان موجود در روغن زیتون آسیب ناشی از رادیکال‌های آزاد رو که عامل اصلی سرطان هستن، کم می‌کنه. تحقیقات ثابت کرده که ترکیبات این روغن طبیعی قادره با سلول‌های سرطانی مقابله کنه. اگه هنوزم به خواصش شک دارین بد نیست یک بار امتحانش کنین؛ چون همیشه گفتن پیشگیری بهتر از درمانه.

نکاتی برای استفاده بهتر از خواص روغن زیتون برای روده

مطالعات روی فواید روغن زیتون برای سلامتی همچنان ادامه داره. تا به این جا برخی از مزایای این روغن درخشان رو برای روده گفتیم، حالا بد نیست با چند روش خوشمزه و توصیه شده از این مایع درمانگر در طبخ مواد خوراکی کمک بگیرین:

روغن زیتون را می‌توان برای تهیه بسیاری از غذاها استفاده کرد.
  • جایگزینی روغن زیتون به جای کره: در تهیه سس‌ها یا چاشنی سبزیجات از روغن زیتون به جای کره استفاده کنین. برای مثال به جای 1 قاشق چای‌خوری کره، 4/3 قاشق چای‌خوری روغن زیتون بزنین.
  • روی نون تست، روغن زیتون بمالین: با افزودن سبزی‌های خشک معطر، ادویه‌هایی مانند دارچین، عسل، سیر، آب لیمو و کمی آب پرتقال به روغن زیتون طعم‌های جدیدی رو خلق کنین.
  • تهیه سس سالاد: ترکیب روغن زیتون با آب لیمو، انواع سرکه‌ها یا سبزیجات تازه مزه بی‌نظیری به سالادها می‌ده.
  • سوپ و سبزیجات بخارپز رو با روغن زیتون و فلفل تند طعم‌دار کنین.
  • با روغن زیتون سبزیجات ساطوری رو تفت بدین و در حین کباب شدن گوشت، چربی‌های اشباع شده و مفید روش بمالین.

حفظ سلامت روده با خرید روغن زیتون مرغوب!

خرید روغن زیتون مناسب بسیار مهمه. چون که روغن زیتون بکر آنتی اکسیدان و ترکیبات فعال زیستی بیشتری داره. به همین دلیل این روغن‌ها در مقایسه با انواع تصفیه شده حاوی مواد غذایی سالم‌تری هستن. در بازار، روغن زیتون‌های تقلبی متعددی وجود دارن که کار تشخیص رو کمی سخت می‌کنن. شاید روی برخی از اون‌ها نوشته شده که فرابکر هستن، درحالی که با دیگر روغن‌های تصفیه شده رقیق شدن.

بنابراین برای بهره‌مندی بیشتر از خواص روغن زیتون برای روده، همیشه گواهی کیفیت و اصالتش رو بررسی کنین. خرید انواع روغن زیتون بومی از زیتون کاران راه حل دیگه ای هست که شما رو از بکر و خالص بودنش مطمئن می‌کنه.

برای بهره‌مندی از خواص روغن زیتون حتما باید از اصالت محصول مطمئن شوید.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که روغن زیتون مرغوب به دلیل داشتن مواد مفید همچون آنتی اکسیدان‌ها و اسیدهای چرب اشباع نشده برای سلامتی قلب، مغز، مفاصل، دستگاه گوارش و غیره بسیار موثره. شاید بهتره بگیم روغن زیتون سالم‌ترین چربی روی کره زمینه. خواص روغن زیتون برای روده از کاهش ابتلا به سرطان روده بزرگ و جلوگیری از یبوست شروع می‌شه اما انتهایی نداره. با این حال بحث دیگه کیفیت و مرغوب بودن این روغن طبیعیه که شما رو به سمت سلامتی هدایت می‌کنه.

اگه میخواین روغن زیتون اصیل و بکر روستایی تهیه کنین، واجارو بدون تحمل دردسرهای سفر شما رو به باغداران متصل می‌کنه. به طوری که هر نوع روغن زیتونی بخواین از فرابکر، بکر گرفته تا تصفیه شده در این سایت موجوده و بسته به نیازتون از هر کجای ایران می‌تونی خرید مطمئنی داشته باشین. در ضمن بهتره بدونین تمام محصولات واجارو کارت اصالت دارن و آزمایش‌های کیفی رو پشت سر گذاشتن که این خیال شما رو از بابت کیفیت راحت می‌کنه.

0
نظرات شما

*
*

×