باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

خواص فندق در بدنسازی

فندق به دلیل ویتامین‌ها و ارزش غدایی بالایی که دارد همواره مورد توجه بدنسازان بوده است.

امروزه بدنسازان و ورزشکاران برای تقویت قوای جسمانی و ساخت عضلات قوی نیاز به یه برنامه غذایی منسجم و هدفمند دارن. غذاهای کم‌حجم و مغذی باید بخورن که علاوه بر رسوندن ویتامین‌ها و مواد ارزشمند غذایی به بدن، حس سنگینی به معده و دستگاه گوارش منتقل نکنه. بخاطر همین خواص فندق در بدنسازی بسیار قابل توجه هست. فندق سرشار از ترکیبات آلی و معدنی مفیده و شکی نیست که محتویات موجود در آجیل مثل دانه‌های روغنی و مغزها اولین گزینه برای افراد بدنساز محسوب می‌شه. خاصیت انرژی‌بخشی این دانه روغنی بسیار بالاست و همین دلیل سبب شده این افراد توجه ویژه‌ای به چگونگی مصرف این خوراکی و فرآورده‌های جانبی اون مثل کره فندق داشته باشن.

بنابراین در ادامه به تمامی ‌خواص مصرف فندق برای بدنسازان و نحوه سوخت‌وساز اون در بدن ورزشکاران می‌پردازیم. سپس در مورد ویتامین‌های موثری که در این دانه روغنی وجود داره، به همراه مکانیسم اثر اون‌ها در بدن صحبت می‌کنیم. ما رو تا پایان همراهی کنین.

فندق به دلیل ویتامین‌ها و ارزش غدایی بالایی که دارد همواره مورد توجه بدنسازان بوده است.

اصلی ترین خواص فندق در بدنسازی

شاید به جرات بشه گفت حجم ویتامین‌ها و ترکیباتی که در فندق وجود داره، نشون‌دهنده اهمیت اون برای بدنسازان هست. این دانه روغنی سرشار از آنتی‌اکسیدان، فلاونوئید، کاتچن و تانن هست. ترکیبات آلی و معدنی اون شامل روغن‌های غیر‌اشباع مفید، پروتئین، کربوهیدرات، فیبر، اسید فولیک، ویتامین A,B,C,D,E، منیزیم، اسیدهای‌چرب امگا 6 و9، آهن، کلسیم، زینک، پتاسیم، منیزیم، فسفر، سدیم و منگنز می‌شه.

این مغز خوشمزه و مقوی با وجود نشاسته تنها جسم رو تقویت نمی‌کنه بلکه خواص فندق برای پوست بدنسازان هم بی‌نظیره. با مصرف این مغز در رژیم غذایی، چربی و رطوبت پوست تامین می‌شه و انعطاف‌پذیری اون برای حجیم شدن عضلات ارتقا پیدا می‌کنه. یکی دیگه از مهم‌ترین خواص فندق در بدنسازی تقویت ماهیچه‌هاست. این دانه روغنی کالری مورد نیاز بدن رو فراهم می‌کنه و به نوعی یه ماده انرژی‌زا محسوب می‌شه. وقتی در وعده‌های اصلی و میان‌وعده‌ها از این نوع خوراکی‌های مفید استفاده بشه، مواد پروتئینی و چربی‌های مفید به بدن می‌رسه و استحکام و آمادگی بدن افزایش پیدا می‌کنه.

همچنین باید بدونین بدن انسان به صورت روزانه به دو دسته ویتامین محلول در آب و محلول در چربی نیاز داره. در بررسی ترکیباتی که در فندق وجود داره مشاهده می‌شه که هر دو گروه ویتامین‌ها در این مغز شگفت‌انگیز موجوده. بنابراین در ادامه نیم نگاهی به مکانیسم اثر ویتامین‌ها در بدنسازان داریم.

با مصرف فندق در رژیم غذایی، چربی و رطوبت پوست تامین می‌شود.

فندق یه عضله ساز قویه!

وقتی گفته می‌شه فندق کالری، پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های غیراشباع مفید داره، یعنی قادره به‌ سادگی فاکتورهای اصلی مورد نیاز بدن رو تامین ‌کنه. درسته میزان کالری فندق در حد ایده‌آله و شاید تصور کنین نمی‌شه زیاد از این مغز خوشمزه نوش‌جان کرد اما باید یادآوری کنیم که داریم در مورد خواص فندق در بدنسازی صحبت می‌کنیم. میزان مصرف در افراد ورزشکار رو با نیاز افراد عادی مقایسه نکنین!

افراد بدنساز برای سوخت‌وساز و فعل‌و‌انفعالات بدن نیاز به املاح و مواد مضاعف دارن. یه ماده دیگه‌ای که در این مغز وجود داره، منیزیم هست. وجود این ماده سبب می‌شه بدن جذب روزانه بیشتری از کلسیم داشته باشه. در طول روز ناخواسته خوراکی‌هایی مصرف می‌کنیم که خود مانعی برای جذب سایر ویتامین‌ها هستن و به طور قطع از این موارد بی‌خبر هستیم. بدنسازان باید با برنامه‌ریزی دقیق میزان و نحوه مصرف فندق رو در طول روز تعیین کنن تا به هدف نهایی خود یعنی تقویت عضلات برسن. نکته مهم بعدی اینه که وجود منیزیم سبب می‌شه تنش در عضلات و ماهیچه‌ها کم‌تر بشه و انقباض عضلات در حین ورزش‌های سنگین با دستگاه‌های ورزشی کاهش پیدا می‌کنه.

فندق کالری، پروتئین، کربوهیدرات و چربی‌های غیراشباع مفید دارد.

خاصیت انرژی زایی فندق برای بدنسازان!

بدنسازان در باشگاه‌های ورزشی باید با متخصص تغذیه در ارتباط باشن. در تمرینات و ورزش‌های حرفه‌ای این‌طور نیست که فرد به هر میزان از مواد غذایی مختلف استفاده کنه و باید اصول تغذیه و خورد و خوراک در تمامی ‌ساعات شبانه‌روز رعایت بشه. متخصصین با توجه به نوع تمرینات روزانه و بسته به وزن افراد و نیاز بدنی، مقدار معینی از خوراکی‌ها رو تعیین می‌کنن و بدنساز موظفه طبق برنامه غذایی پیش بره. به طوری که بتونه نتیجه دلخواه رو دریافت کنه. یکی از مهم‌ترین خواص فندق در بدنسازی اینه که مصرف اصولی اون انرژی زیادی در بدن آزاد می‌کنه و همین امر افراد ورزشکار رو برای بلند کردن وزنه‌های فوق سنگین توانمند می‌کنه.

تمامی ‌این موارد و شکل‌گیری عضلات بدن ورزشکاران به مرارت، ممارست، تمرین، صبر و تحمل فراوانی نیاز داره. به طور قطع این‌طور نیست که با مصرف چند وعده از این دانه روغنی در اسرع وقت انرژی مورد نیاز بدن تامین بشه بلکه تا حصول نتیجه باید به تلاش ادامه داد. برخی افراد برای اینکه نتیجه سریع‌تری دریافت کنن، به مواد ویتامینه شیمیایی و مکمل‌های رژیمی ‌روی میارن و به نوعی قصد دارن پیش از زمان تعیین شده به استقامت لازم برسن. تحقیقات نشون داده این‌گونه افراد شاید در کوتاه مدت نتیجه مثبت رو دریافت کنن اما ظرف مدت زمان کوتاه نتیجه عکس نصیبشون می‌شه.

ترکیباتی که در فندق وجود دارد که میزان قندخون را کاهش می‌دهد.

خواص فندق در بدنسازی با تامین ویتامین های بدن

ترکیباتی که در این دانه روغنی وجود داره، میزان قندخون رو کاهش‌ می‌ده و برای افراد ورزشکاری که به دلیل وزن بالا مستعد ابتلا به دیابت هستن، بسیار مفیده. مصرف این دانه به دلیل وجود آهن، میزان هموگلوبین و گلبول‌های قرمز خون رو در بدنسازان و ورزشکاران تنظیم می‌کنه. در بدنسازی توجه به افزایش عملکرد ذهن و تقویت حافظه هم بسیار مهمه. عملکرد صحیح کبد، دفع مواد سمی‌‌ و زائد بدن، پیشگیری از لخته‌شدن خون در رگ‌ها و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن از جمله خواص فندق در بدنسازیه.

با خوردن فندق یا کره پرانرژی تهیه شده از اون، ویتامین‌های A,E که در گروه ویتامین‌های محلول در چربی هستن، در بافت چربی‌های بدن ذخیره می‌شن. برخی ویتامین‌ها مثل ویتامین‌های خانواده B قابلیت ذخیره شدن در بدن رو ندارن که باید به صورت روزانه به بدن برسه. حالا با توجه به اهمیت این موضوع در ادامه به تفکیک به خاصیت بقیه ویتامین‌های موجود در فندق برای بدنسازان اشاره می‌کنیم.

ویتامین A

علم نوین پزشکی و پژوهش‌های انجام شده نشون می‌ده که وجود ویتامین A به تولید گلیکوژن در بدن کمک می‌کنه و با ساخت پروتئین در بدن به رشد ماهیچه‌ها منجر می‌شه. گلیکوژن در بدن یه منبع انرژی برای اجرای حرکات سنگین ورزشی هست. همچنین تقویت سیستم بینایی برای بدنسازان هم با وجود این ویتامین به درستی تامین می‌شه. پس خواص فندق در بدنسازی به همین اندازه گسترده هست و باید جدی گرفته بشه.

ویتامین B

در مورد ویتامین B باید گفته بشه همون‌طور که می‌دونین، یکی از برنامه‌های روتین بدنسازان تزریق ویتامین   B12 هست. ویتامین‌های این گروه به رشد و تقویت عضلات و عملکرد بهتر اعضای بدن کمک می‌کنن. در واقع این ویتامین مثل سوختی برای حرکت ماهیچه‌ها و فعالیت‌های روزمره عمل می‌کنه.

ویتامین C

ویتامین C با نام دیگر اسید اسکوربیک یه آنتی‌اکسیدان قوی برای محافظت از سلول‌های بدن علی‌الخصوص ماهیچه‌‌هاست. رشد ماهیچه‌ و استخوان‌ مهم‌ترین پیامد مصرف این ویتامین و ایده‌آل‌ترین خواص فندق در بدنسازی هست. کاهش استرس و اضطراب و کمک به جذب حداکثری آهن هم از وظایف این ویتامینه که در این راستا بسیار مهمه.

ویتامین C موجود در فندق یه آنتی‌اکسیدان قوی برای محافظت از سلول‌های بدن علی‌الخصوص ماهیچه‌‌هاست.

ویتامین D  و ویتامین E

ویتامین D جذب کلسیم و فسفر در بدن رو افزایش می‌ده. وجود کلسیم سبب می‌شه انقباضات و تنش‌های ماهیچه‌ها راحت‌تر صورت بگیره و همچنین استخوان‌بندی رو تقویت می‌کنه. ویتامین E هم به نوعی آنتی‌اکسیدان هست و وظیفه رشد و تکثیر سلول‌ها و محافظت از غشای سلولی رو به عهده داره. بنابراین بدنسازان برای تامین این ویتامین باید مصرف مقدار مناسبی از دانه‌های روغنی مثل فندق رو در دستور کار قرار بدن.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که خواص فندق در بدنسازی تنها به وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی ختم نمی‌شه. در واقع استفاده از این مغز سالم، ناب و درجه یک می‌تونه هضم آسان، کمک به عمل گوارش و پیشگیری از یبوست رو به دنبال داشته باشه. تک تک این موارد برای سلامتی و تقویت بدن ورزشکاران مهمه و نمی‌شه از کنار اون‌ها ساده گذر کرد. نکته مهمی که باید مطرح کنیم اینه که نوع فندق، کیفیت و تازگی اون اهمیت زیادی در سلامت بدنسازان داره. بنابراین برای خرید فندق درجه یک بهتره فروشگاه آنلاین واجارو رو انتخاب کنین.

چون در این بازار محلی می‌تونین با تولیدکننده و باغدار در ارتباط باشین و به صورت مستقیم و بدون واسطه محصولات رو از خودشون خریداری کنین. این مزیت تنها در وب‌سایت واجارو تامین شده و نیازی نیست وقت خودتون رو هدر بدین. پس با خاطری آسوده سفارشتون رو ثبت کنین و اجناس خریداری شده از واجارو رو در اسرع وقت درب منزل تحویل بگیرین.

0
نظرات شما

*
*

    9179206494 23 فروردین 1401 پاسخ

    من از وقتی فندق عمو قاسم رو خوردم کلا نظرم درمورد فندق عوض شده حالا با این خواص دیگه اصلا نمیشه ازش گذشت

    9106813284 25 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی مطلب کاملی بود

    احمد محمدپور 27 فروردین 1401 پاسخ

    فندق نسبت به بقیه آجیل سنگینتره. درخوردنش زیاده روی نکنید باتوجه به حساسیتی که بعضیا دارن

×