باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

با خواص بی‌نظیر چای کوهی بیشتر آشنا شوید

احتمالا اسم چای کوهی تازه به گوشتون خورده و می‌خواید بدونید این چای چیه و با خواص چای کوهی آشنا بشید. خب جای خوبی اومدین. چون قراره توی این مطلب اطلاعات خوبی رو در مورد چای کوهی در اختیار شما مخاطبای عزیز واجارو قرار بدیم. اول از هر چیزی بهتره ببینیم چای کوهی چیه؟

چای کوهی چیست؟

گیاه چای کوهی یه گیاه بومی کشورمونه. این گیاه توی طب سنتی گیاه بسیار ارزشمندی محسوب میشه و خاصیت دارویی داره. زیستگاه اصلی این گیاه دامنه کوه‌های البرزه، البته در ارتفاعات مازندران و کوهستان‌های واقع در غرب کشور هم به وفور پیدا میشه. طبع چای کوهی گرم و خشکه و یه نوشیدنی بسیار عالی برای ایام سرد و مرطوب سال بحساب میاد. افرادی که تو حوزه گیاهان دارویی کار می‌کنن تونستن این گیاه رو اهلی کنن و اون رو در مزارع خودشون کشت کنن، البته چای کوهی به هوای معتدل کوهستانی نیاز داره و هرجایی رشد پیدا نمی‌کنه.

چای کوهی در مناطق مختلف ایران اسم‌های متفاوتی داره، پشموک،چای پشمی، گل گربه، پشمینه، پشمینه علف، پشم العلف، گل کوفته، گل کوو، توکلیجه و هالوله برخی از اسم‌های این گیاه دارویی هستند.

چای کوهی چند تا مشخصه داره که میشه تو کوهستان اون رو از گیاهان دیگه تفکیک کرد:

  • گیاه چای کوهی به شکل بوته‌ای با ساقه‌های رونده است.
  • عطر خاص و منحصر به فردی داره.
  • گل‌های سنبلی شکل به رنگ صورتی مایل به بنفش داره که توسط کرک‌های پشمی احاطه شده.

به نظر همین قدر بسه و بهتره بریم سر اصل مطلب یعنی خواص چای کوهی، چون همونطور که اشاره کردیم چای کوهی خاصیت دارویی داره.

چای کوهی چیست

خواص چای کوهی

مصرف چای کوهی دارای خواص و فواید زیای برای بدن انسانه که در ادامه سعی می‌کنیم به برخی از این فواید اشاره کنیم. تانن‌ها، فنل‌ها، فلاونوئید‌ها، ایریدوئید‌ها، گلیکوزید‌ها و ساپونین‌های موجود در چای کوهی دلیل اصیلی شفابخش بودن این گیاه هستند.

چای کوهی و درمان سرفه

سرفه یکی از دردساز‌ترین و اعصاب‌ خردکن‌ترین عوارض بیماری‌های تنفسیه. دمنوش چای کوهی دشمن سرفه است و با نرم کردن گلو و کاهش التهابات مجاری تنفسی باعث میشه که سرفه‌تون برطرف بشه. این چای همچنین برای سینوزیت خیلی خوبه، خلط آوره و عفونت‌های مجاری تنفسی رو ازش خارج می‌کنه. از چای کوهی برای درمان ذات الریه، برونشیت و آسم کمک می‌گیرند.

چای کوهی ضد درد و ضد التهاب

ترکیباتی که گفتیم توی چای کوهی وجود دارند برای درمان التهابات و درد‌های بدن خیلی موثرند. رماتیسم مفصلی یکی از عراضه‌هاییه که مصرف چای کوهی می‌تونه کمک زیادی به درمانش بکنه.

چای کوهی یک آرام بخش طبیعی

آرامش معجزه چای کوهیه. نوشیدن این دمنوش می‌تونه کمک زیادی به رفع استرس، بی‌قراری و بی‌خوابی بکنه. عطر و رایحه دلنشن چای کوهی که بویی شبیه به نعناع، لیمو و آویشن داره به تنهایی می‌تونه به انسان آرامش بده. این دمنوش یه نوشیدنی عالی برای رفع خستگی یه روز کاریه که به ذهنتون آرامش میده. خواب بهتر در هنگام شب هم یکی دیگه از خواص این گیاه دارویی بی‌نظیره.

چای کوهی مفید برای کلیه‌ها و مجاری ادراری

یکی دیگه از خواص چای کوهی اینه که باعث افزایش ادرار میشه. افزایش ادرار در سلامتی کلیه‌ها و رفع عفونت‌های کلیوی موثره. همچنین این عامل برای افرادی که سنگ کلیه دارند و می‌خواند دفعش کنند خاصیت بسیار خوبی محسوب میشه.

چای کوهی و درمان سرفه

چای کوهی یک دهان شویه طبیعی

دمنوش سرد شده چای کوهی یه دهان شویه طبیعی محسوب میشه که غرغره کردن و چرخوندنش تو دهان فواید زیادی می‌تونه داشته باشه. دمنوش این گیاه دارای خواص ضد التهابی و ضدعفونی کنندگی که برای آفت و زخم‌های دهانی و مشکلات لثه خیلی مفیده. قبلا در یک مطلب عنوان ۷ دمنوش برای سوزش گلو تعدادی از دمنوش‌هایی که التهابات گلو رو بهتر می‌کنند معرفی کردیم. چای کوهی یکی دیگه از دمنوش‌هاییه که تا حد زیادی سوزش و التهاب گلو رو درمان می‌کنه.

درمان سردرد‌های ناشی از فشار خون بالا

یکی از مشکلات داشتن فشار خون بالا سردرد‌هایه که آدم دچارش میشه. مصرف چای کوهی بخاطر وجود گلیکوزید‌ها که کاهنده فشار خون هستند تا حد زیادی باعث برطرف شدن سردرد‌های ناشی از فشار خون بالا میشه. همچنین مصرف این دمنوش جادویی روی برطرف کردن سردرد‌های میگرنی هم تاثیر بسزایی داشته.

برطرف کردن مشکلات گوارشی از دیگر خواص چای کوهی

مشکلات گوارشی مثل اسهال، نفخ معده و انگل روده و معده با استفاده از چای کوهی تا حد زیای برطرف یا کاملا درمان میشن. مصرف چای کوهی به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی خاصیت درمانی داره، به عنوان مثال وجود تانن‌ها توی این دمنوش باعث کم شدن حرکات روده میشه و فرایند هضم رو تقویت می‌کنه.

برطرف کردن مشکلات گوارشی با چای کوهی

خاصیت جادویی برگ‌های گیاه چای کوهی

برگ‌های چای کوهی دارای خاصیت معجزه آسایی هستند. پودر برگ‌های این گیاه به خوب شدن سریع زخم‌های سطحی کمک زیادی می‌کنه. اگر دچار گزیدگی توسط نیش حشرات شدین برگ‌های تازه گیاه چای کوهی رو بکوبید و آبش رو روی جای نیش یا گزش بمالید. می‌بینید که علائم و خارش و التهاب جای گزیدگی تا حد زیای از بین میره و احساس خوشایندی بهتون دست میده. جالبه بدونید که جویدن برگ گیاه چای کوهی باعث برطرف شدن درد دندون میشه.

چای کوهی همچنین برای گرفتگی صدا و افزایش اشتها بسیار مفیده. این چای بخاطر طبع گرم و خشکش به تقویت قوای جنسی آقایون کمک زیادی می‌کنه. همچنین برای تنظم سیکل قاعدگی زنان هم مفیده. مواردی که اشاره کردیم تنها بخشی از خواص چای کوهی بودند. این گیاه دارویی خواص جادویی بسیار داره.

نحوه دم کردن چای کوهی

نحوه دم آوری چای کوهی بستگی به این داره که گیاه چای کوهی تازه باشه یا خشک شده. از همه جای این گیاه میشه استفاده کرد؛ ساقه، برگ یا گل فرقی نمی‌کنه. اگه رفتین کوه و به چای کوهی تازه دسترسی دارید چند سانتی‌متر از برگ یا ساقه‌های تازه اون روی توی آب جوش بندازید و یه پارچه روی قوری‌تون بندازید و اجازه بدین که ۵ الی ۱۰ دقیقه دم بکشه.

اما اگه چای کوهی که استفاده می‌کنید خشک شده است، نصف یک قاشق از این گیاه روی توی یک لیوان آب جوش قرار بدین، کمی هم بزنید و روی لیوان رو بپوشونید و اجازه بدین حدود ۲۰ دقیقه دم بکشه. اگه دوست دارید دمنوش‌تون رو گرم نگه دارید می‌تونید از ظرفی استفاده کنید که بشه اون رو روی بخاری، یا شوفاژ، یا شمع وارمر قرار داد.

دم کردن چای کوهی

مضرات و عوارض چای کوهی

همه گیاهان دارویی از جمله چای کوهی در مواردی منع مصرف دارند. به عنوان مثال این چای کوهی ممکنه با برخی داروها تداخل دارویی ایجاد کنه. افرادی که داروهای آسم یا حساسیت استفاده می‌کنند بهتره که این چای رو مصرف نکنند یا قبلش حتما از پزشکشون در موردش سوال کنند. زنان باردار هم باید در مصرف داروهای گیاهی از جمله چای کوهی حتما با پزشکشون مشورت کنند. چون گفته میشه که چای کوهی ممکنه باعث سقط جنین بشه. دوران شیردهی هم یکی از مواردیه که خانم‌ها حتما باید با اجازه پزشکشون چای کوهی مصرف کنند.

چای کوهی ممکنه در برخی از افراد موجب آلرژی بشه که طبیعتا برای این افراد منع مصرف وجود داره. افرادی که دارای فشار خون بالا یا پایین هستند بهتره که حتما با پزشک خودشون در مورد مصرف این گیاه دارویی مشورت کنند.

سخن پایانی

چای کوهی یه گیاه بومیه ایرانه که توی کوهستان‌های کشور عزیزمون رشد پیدا می‌کنه. خواص موجود در چای کوهی نشون میده که طبیعت چقدر سخاوتمنده. دمنوش این گیاه دارای خاصیت درمانی زیادیه که تعدادی از اون‌ها رو توی این مطلب ذکر کردیم. در مورد نحوه دم کردنش توضیح دادیم و از عوارض مصرفش هم براتون گفتیم. امیدواریم همونطورکه در ابتدای مطلب بهتون قول داده بودیم اطلاعات خوبی رو در اختیارتون گذاشته باشیم.

واجارو یه بازار محلی آنلاینه که بهترین محصولات کشاوزی رو مستقیما از کشاورز و باغدار به دست مشتریانش می‌رسونه. شما برای خرید انواع چای و سایر محصولات کشاورزی مورد نیازتون می‌تونید به فروشگاه ما رجوع کنید و بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات کشاورزی رو تهیه کنید.

 

 

0
نظرات شما

*
*

×