باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

خواص گل گاو زبان برای کودکان

گل گاو زبان گلی ارغوانی هست که مواد معدنی بسیاری مثل ویتامین C، پتاسیم، کلسیم و غیره رو در بر داره و به شکل دمنوش یا روغن به کار می‌ره.

امروزه والدین زیادی از گیاهان دارویی برای درمان و مدیریت شرایط سلامتی فرزندانشون استفاده می‌کنن اما کدام یک از اون‌ها ایمن هست؟ از چه سنی می‌شه از این درمان‌های خانگی بر پایه گیاهان برای کودکان بهره‌مند شد؟ به‌عنوان ‌مثال آیا خواص گل گاو زبان برای کودکان هم مفیده؟ این گیاه در ایران و کشورهای دیگه اسم‌های مختلفی داره؛ برای همین خواص و کاربردهای اون هم متفاوته.

با این حال گلی ارغوانی هست که مواد معدنی بسیاری مثل ویتامین C، پتاسیم، کلسیم و غیره رو در بر داره و به شکل دمنوش یا روغن به کار می‌ره. در نوشته‌های طب سنتی از اون به‌عنوان راهکاری موثر برای گشادی رگ‌های خونی، ایجاد آرامش، درمان اختلالات تنفسی یا گوارشی یاد شده. این خواص والدین رو برای استفاده از این محصول طبیعی به جای داروهای شیمیایی برای کودکان ترغیب می‌کنه. اما آیا برای تمام کودکان بی‌خطره؟ برای دریافت پاسخ این پرسش کافیه با واجارو همراه بشین.

امروزه وجود مقدار کم آلکالوئید و احتمال بروز حساسیت، برای کودکان به خصوص نوزادان زیر 2 سال، نوع خوراکی گل گاو زبان توصیه نمی‌شود.

واقعیت هایی درباره خواص گل گاو زبان برای کودکان

این گیاه خودرو در دامنه‌های البرز و جنوبی زاگرس در ایران رشد می‌کنه و با رنگ ارغوانی شباهت زیادی به گل انار داره. تخم‌های درون اون هم دایره‌ای هستند اما انواع اروپایی به گل ستاره‌ای معروفه. به طوری که در شکل و خواص درمانی با نوع ایرانی موجود در دامنه‌های البرز تفاوت‌هایی داره. تنها شباهت این گیاهان که همگی به اشتباه به‌ گل گاو زبان شناخته می‌شن، قرارگرفتن در تیره گاوزبانیان هست. با این حال از گل‌ها و برگ‌های خشک اون برای تهیه دمنوش یا چاشنی و از دانه‌هایش برای روغن‌گیری استفاده می‌شه.

در کنار این‌ها وجود ترکیبات مفید مختلف، این گیاه رو به گزینه‌ای مناسب برای درمان برخی بیماری‌ها و سلامت بدن برای بزرگسالان تبدیل کرده. اما آیا از خواص گل گاو زبان برای کودکان هم می‌شه کمک گرفت؟ در این رابطه باید بدونین مثل هر گیاه دارویی این ماده هم عوارض جانبی داره که ممکنه برای گروه‌های خاص مثل نوزادان یا بچه‌ها خطرآفرین باشه. اندام‌های نوزادان در حال تکامل و رشد هستن و مصرف خوراکی برخی ترکیبات خاص احتمال بروز حساسیت یا مشکلات دیگه رو بیشتر می‌کنه. به عنوان نمونه آلکالوئید از مواد موجود در این محصول طبیعی هست که استفاده از اون برای بچه‌ها باید با احتیاط همراه باشه. ازاین‌رو حتما قبل از بهره‌مندی از خواص گل گاو زبان برای کودکان باید با متخصصان اطفال مشورت بشه.

گل گاو زبان گلی ارغوانی است که مواد معدنی بسیاری دارد.

گل گاو زبان ایرانی و کودکان

بین ترکیبات و خواص این گیاه کهن ایرانی و انواع خارجی وجه تمایز وجود داره. برای همین ابتدا به نوشته‌های کهن ایرانیان در مورد این گیاه سری می‌زنیم. مقوی روح و تقویت حواس پنج‌گانه از اولین فوایدی هست که درباره اون گفته شده. اما آیا از خواص گل گاو زبان برای کودکان هم کلامی به میان اومده؟ گفته شده این گیاه به نرمی شکم و باز شدن کیسه صفرا کمک می‌کنه. از اثرات مهم جوشانده اون به نرمی سینه و تسکین درد گلو در مواجهه با سرماخوردگی اشاره می‌شه. در قدیم حتی برای از بین ‌بردن جوش‌های چرکی دهان اطفال کاربرد داشته.

البته مقدار مجازی که برای این گروه ذکر شده، دو تا پنج مثقال بوده. با این حال امروزه با وجود مقدار کم آلکالوئید و احتمال بروز حساسیت، برای کودکان به خصوص نوزادان زیر 2 سال نوع خوراکی اون توصیه نمی‌شه. علاوه بر این برای سنین بالاتر هم با مشورت پزشک و اطمینان از عدم آلرژی می‌شه از خواص گل گاو زبان برای کودکان هم بهره برد. نکته دیگه درباره بچه‌هاییه که بیماری‌های کبدی دارن یا داروی خاصی مصرف می‌کنن. برای این دسته از کودکان باید از استفاده طولانی‌مدت این گیاه جلوگیری بشه. چرا که شرایط این بیماری سخت‌تر می‌شه و با مسمومیت همراه خواهد بود. همچنین احتمال تداخل با برخی داروهای شیمیایی هم نباید نادیده گرفت.

از اثرات مهم جوشانده گل گاو زبان می‌توان به تسکین درد گلو در مواجهه با سرماخوردگی اشاره کرد.

آیا مشتقات گل گاو زبان های خارجی برای اطفال بی خطر هستن؟

درباره انواع خارجی این گیاه هم در منابع اومده که مصرف خوراکی اون در صورت وجود آلکالوئید‌های پیرولیزیدین (PA) به ‌احتمال بالایی خطرناک هست. با این حال اگه از عدم وجود PA در محصول روغنی دانه‌های این گیاه مطمئن باشین، خطر سلامتی کودک رو تهدید نمی‌کنه. حتی گاهی برای رشد و نمو در نوزادان نارس استفاده از شیرخشک‌هایی حاوی روغن این گیاه به همراه روغن ماهی توصیه می‌شه. البته فراموش نکنین که تنها شرط استفاده از خواص گل گاو زبان برای کودکان یا نوزادان به شکل روغن، نبود ترکیبات آلکالوئید هست. این ویژگی روی این محصول باید قید شده باشه.

برای همین پزشکان معتقد هستن که در استفاده از محصولات طبیعی گیاهی که بدون آزمایش با اثبات بی‌خطر بودن در بازار عرضه می‌شن، سریع عمل نکنین. اون‌ها یادآور می‌شن که گل گاو زبان در بین گیاهانی هست که در هنگام مصرف نیاز به احتیاط بیشتری داره. بنابراین قبل از امتحان خواص گل گاو زبان برای کودکان دلبندتان حتما پزشک و متخصص اطفال رو در جریان بذارین. همچنین به درج عبارت عاری از آلکالوئید روی محصولات روغنی این گیاه توجه داشته باشین. در غیر این صورت ممکنه با شرایط ناخواسته‌ای روبه‌رو بشین. بعد از مشورت و کسب تکلیف از پزشک برای استفاده به شکل دمنوش برای نوجوانان یا کودکان با مقادیر کم شروع کنین. چرا که در صورت بروز علائم حساسیت مثل اشکال در تنفس، به‌موقع می‌شه عکس‌العمل مناسب رو انجام داد.

مطالعات انجام شده برای درمان مشکل پوسته سر نوزادان با کمک خواص گل گاو زبان برای کودکان نتایج قابل‌توجهی را به همراه داشت.

با فواید موضعی روغن گل گاو زبان برای کودکان بیشتر آشنا بشین!

جالبه بدونین مطالعات انجام شده برای درمان مشکل پوسته سر نوزادان با کمک خواص گل گاو زبان برای کودکان نتایج قابل‌توجهی رو به همراه داشت؛ البته به کمک روغن دانه‌های اون این درمان انجام می‌شه. پوسته‌های سر نوزادانی که به مدت دو بار در روز با روغن این گیاه به طور موضعی تحت درمان بودن، بعد از دو هفته برطرف شد. بنابراین ثابت شد که مشکلات پوستی مزمن در این نوزادان به دلیل نبود میزان کافی اسید‌های چرب ضروری به نام گاما لینولنیک هست. وجود این ماده در تشکیل و نگه‌داری سلول‌های سالم پوست نقش مهمی ایفا می‌کنه.

درحالی‌که روغن دانه‌های این گیاه طبیعی مقادیر زیادی از اسید‌های چربی‌های اشباع نشده چندلایه همچون اسید لینولنیک و اسید گاما لینولنیک رو در خودش جای‌داده. اگرچه بدن قادر به تولید این اسید‌ها با رژیم غذاییه اما استفاده مستقیم از اون باعث کارایی بیشتر خواهد شد. برای همین از این روغن برای تعادل کلیه‌ها و عملکرد غدد کمک می‌گیرن. از خواص دیگه این محصول به ضدالتهاب بودن، تحریک تولید شیر در مادران، پشتیبانی از عملکرد قلب و عروق، پوست و ناخن‌های سالم اشاره می‌شه. از طرف دیگه در درمان آرتریت روماتوئید، اگزما و پسوریازیس تاثیر چشم‌گیری داره.

از خواص روغن گل گاو زبان می‌توان به ضدالتهاب بودن، تحریک تولید شیر در مادران و پشتیبانی از عملکرد قلب و عروق اشاره کرد.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که گل گاو زبان سرشار از انواع ویتامین‌ها، آهن، بتاکاروتن، روی، پتاسیم و کلسیم هست که همگی جز مواد ضروری بدن به شمار می‌رن. برای همین در سلامت بدن موثر هست اما این مزایا بیشتر شامل بزرگسالان می‌شه. چرا که خواص گل گاو زبان برای کودکان به دلیل وجود آلکالوئید کم‌تره و استفاده از اون با خطر و احتیاط همراه هست. البته انواع محصول روغنی این گیاه به‌شرط نداشتن این ماده بی‌خطر هست و برای درمان اگزما و پوسته سر هم مفیده.

اما برای بهره‌مندی از مزایای زیاد اون اگه به دنبال خرید گل گاو زبان باکیفیت هستین، واجارو شما رو به تولیدکنندگان این محصول متصل می‌کنه. این مجموعه در واقع یک فروشگاه آنلاین محلی هست که با عرضه انواع تولیدات باکیفیت روستایی به صورت اینترنتی کار شما رو راحت می‌کنه. خرید بدون واسطه از سراسر ایران، ارسال کارت اصالت، گارانتی بازگشت محصول و عرضه محصولات آزمایش شده از امکانات واجارو هستن. به همین دلیل خریدی مطمئن و با قیمتی مناسب رو تجربه می‌کنین.

0
نظرات شما

*
*

    A Aida 27 فروردین 1401 پاسخ

    دستتون درد نکنه، مفید بود

×