باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

درمان زخم با عسل؟ مگه ممکنه؟

درمان زخم با عسل ممکن است؟

از زمان‌های قدیم تا حالا عسل برای درمان زخم‌ها و سوختگی‌ها استفاده می‌شده. از اون موقع تا حالا، تحقیقات علمی زیادی در مورد درمان زخم با عسل انجام شدن. جالب اینجاست که نتیجه این تحقیقات هم به موثر بودن این ماده برای درمان زخم رو تایید می‌کنه. انگار که قدیمی‌ها خیلی هم خطا نرفته بودن و عسل واقعا یکی از بهترین مواد برای پانسمان زخمه. این مقاله از دانشنامه واجارو رو بخونین تا بیشتر با فرایند درمان زخم با عسل آشنا شین.

 

درمان زخم با عسل به راحتی امکان بذیره.

عسل چه تاثیری روی زخم داره؟

اسیدیته عسل

اسیدیته عسل ممکنه بین ۴/۳ و ۵/۴ متفاوت باشه. این اسیدیته به نوع عسل، منطقه‌ای که از اون به دست اومده، و نوع گل‌هایی که زنبورها ازش تغذیه کردن بستگی داره. اسیدیته عسل به پوست اطراف زخم کمک می‌کنه اکسیژن بیشتری از هموگلوبین خون جذب کنه. حالا اکسیژن بیشتر یعنی چی؟ یعنی اینکه درمان زخم با عسل راحت‌تر و سریع‌تر انجام میشه و عوارض کمتری داره. چی از این بهتر؟

قند عسل

 

انواع قند به درمان زخم با عسل کمک می‌کنن.

همون طور که می‌دونین عسل حاوی مقدار زیادی قنده. این قندها از انواع مختلف هستن: گلوکز، ساکارز، فروکتوز. نکته مشترک بین همه این انواع قند اینه که باعث فرایند اسموزی میشن. یعنی اینکه آب رو از داخل زخم بیرون می‌کشه و پوست اطراف اون رو مرطوب نگه می‌دارن. وقتی که زخم رطوبت کافی داشته باشه پوست جدید سریع‌تر و با کیفیت بیشتری رشد می‌کنه و جای زخم هم کمتر روی پوست می‌مونه. البته عسل تورم زخم رو هم به شدت کاهش می‌ده و درد اون رو کمتر می‌کنه.

قند عسل یه فایده بزرگ دیگه برای پانسمان زخم داره، اینکه از رشد باکتری‌ها و بروز عفونت جلوگیری می‌کنه. باکتری‌ها از مهم‌ترین عوامل جلوگیری از بهبود زخم هستن و عسل از رشد اونها جلوگیری می‌کنه.  برای همینه که می‌گن عسل یکی از قدیمی‌ترین آنتی‌بیوتیک‌های تاریخه و درمان زخم با عسل خطر عفونت اون رو به شدت کاهش می‌ده.

عسل برای بهبود کدوم زخم‌ها مفیده؟

 

درمان زخم با عسل سرعت بهبود رو بالا میبره

بریدگی‌ها

اگه بریدگی به خاطر تماس به یه جسم خارجی آلوده به وجود اومده باشه، احتمال عفونی شدن اون خیلی زیاده. چون که باکتری‌ها و میکروب‌ها ممکنه به اعماق زخم نفوذ کرده‌باشن و با آب از بین نرن. البته سیستم ایمنی بدن کم کم این آلودگی‌ها رو از زخم بیرون می‌کنه و اگه عسل رو روی زخم گذشته باشین، رشد و گسترش آلودگی عملا منتفی می‌شه.

پس قبل از اینکه درمان زخم با عسل رو انجام بدین، اول زخم و اطراف اون رو با آب ولرم خوب بشورین. بعد کمی عسل رو روی بانداژ گذاشته و اون رو روی زخم قرار بدین. اگه عسل رو مستقیم روی زخم بریزین ممکن از کناره‌های اون شره‌کنه و باعث چسبناک و کثیف شدن لباس و محیط اطراف زخم بشه.

هر وقت که دیدین آب یا خون به بیرون بانداژ نفوذ کرده، پانسمان رو عوض کنین و یه لایه تازه باند و عسل روی اون بذارین. کم کم که جای زخم بهبود پیدا می‌کنه نیازش به تعویض پانسمان هم کمتر میشه. پانسمان با عسل رو۲۴ ساعت تا ۵ روز بعد از ایجاد جراحت می‌تونین انجام بدین.

 

درمان زخم با عسل احتمال ابتلا به عفونت رو کاهش می‌ده.

سوختگی‌ها

در صورت بروز سوختگی‌های خفیف و متوسط هم می‌تونین از عسل برای درمان استفاده کنین. پانسمان‌های معمول برای سوختگی از نوع بانداژ پارافینی و گاز استریل هستن. اما تحقیقات نشون دادن که استفاده از بانداژ عسل زمان بهبود رو به شدت کاهش می‌ده. درست مثل بریدگی، روش کار اینه که کمی عسل رو روی باند استریل بریزین و اون رو آروم روی زخم بذارین. البته قبل از اون باید جای سوختگی رو کاملا تمیز کنین. اگه پوست روی سوختگی کنده شده پوست‌های مرده رو بردارید و بعد پانسمان رو انجام بدین.

در صورتی که سوختگی از نوع درجه ۲ باشه شاید لازم شه که برای مرحله تمیز کردن و لایه برداری سوختگی به پزشک مراجعه کنید و بعد درمان زخم با عسل رو انجام بدین. این نوع پانسمان لازمه که روزی ۳ بار عوض شه. هر بار که بانداژ رو عوض می‌کنین از گاز استریل تازه استفاده کنین و کمی عسل روش بریزین. یه خوبی دیگه عسل اینه که به خاطر خواص ضد التهابش درد سوختگی رو هم کاهش می‌ده.

 

درمان زخم با عسل جای زخم رو کمرنگ‌تر می‌کنه.

جوش صورت

درسته! عسل برای درمان جوش صورت هم به کار می‌ره. این ماده شکفت انگیز و همه‌کاره رو روی پوست صورت بمالین تا التهاب جوش‌های صورت از بین بره. البته عسل از به وجود اومدن جوش صورت جلوگیری نمی‌کنه، اما برای برطرف کردن اون به شدت مفیده.

خواص آنتی باکتریایی عسل می‌تونه به آروم شدن التهاب جوش کمک کنه. مخصوصا جوش‌هایی که خیلی عمیق‌ هستن و به اصطلاح سرشون هنوز بیرون نزده. برای درمان جوش با عسل می‌تونین کمی عسل رو به صورت موضعی با گوش پاک‌کن روی جوش بمالین. یا اینکه کل صورت رو با عسل بپوشونین و بعد از ۲۰ دقیقه با آب ولرم بشورین.

از چه نوع عسلی برای درمان زخم استفاده کنیم؟

برای درمان زخم با عسل بهتره از عسل درمانی استفاده کنید. چرا؟ چون عسل درمانی به دور از هر نوع آلودگی و میکروب تهیه و بسته‌بندی می‌شه. برای همین هم خطر ابتلا به عفونت موقع استفاده از این نوع عسل به شدت کمتره. اگه عسل درمانی در دسترس ندارین هم مشکلی نیست.

درمان زخم با عسل طبیعی هم می‌تونه سریع‌تر و بهتر از درمان‌های دیگه باشه. چون که مواد مغذی موجود توی عسل بیشتر از عسل تصفیه شده و حرارت دیده هستن. به علاوه، عسل طبیعی همیشه کمی گرده گل و بره موم هم داخلش داره که به درمان هر چه سریع‌تر زخم و سوختگی کمک می‌کنن.

 

درمان زخم با عسل بهبود اون رو سرعت می‌بخشه.

درمان زخم با عسل خطر هم داره؟

درمان زخم با عسل ممکنه خطراتی هم به همراه داشته باشه. اگه به عسل و فراورده‌های اون حساسیت داشته باشین درمان زخم با عسل ممکنه باعث ایجاد واکنش پوستی بشه. در صورتی که پوستتون قرمز شد و ورم کرد، یا دچار سرگیجه و حالت تهوع شدین هر چه سریع‌تر به یه مرکز درمانی مراجعه کنین.

یکی دیگه از خطرات درمان زخم با عسل استفاده از عسل نامرغوب و ناخالصه. عسلی که حرارت دیده باشه یا تو شرایط غیراستاندارد تهیه و بسته بندی شده باشه می‌تونه خطر عفونت در زخم رو افزایش بده.

کلام آخر

درمان زخم با عسل می‌تونه به عنوان یه میانبر عمل کنه که فرایند ترمیم پوست رو سرعت می‌بخشه. اما این درمان در صورتی محقق میشه که از عسل طبیعی و با کیفیت استفاده کنین. همون طور که اشاره شد عسل درمانی بهترین نوع برای استفاده روی زخم، سوختگی، یا جوش صورته. اما عسل‌های دیگه هم در صورتی که طبیعی باشن عملکرد خیلی خوبی دارن.

پس موقع خرید عسل حتما باید مراقب باشین که عسل رو از زنبوردار حرفه‌ای و قابل اعتماد تهیه می‌کنین. مجموعه واجارو در این راستا بهتون کمک می‌کنه زنبوردارهای حرفه‌ای کشورمون رو بهتر بشناسین و عسل باکیفیت رو مستقیم از اونها تهیه کنین. عسل واجارو آزمایش شده‌ست و برگه آزمایش رو به همراه محصول براتون ارسال می‌کنه. برای همین هم خیالتون راحته که بهترین محصول ممکن رو تهیه کردین.

0
نظرات شما

*
*

    کلانتری 26 بهمن 1400 پاسخ

    سلام.‌ من دو بار بر روی زخم صورتم‌ مقداری عسل از نوع گَوَن گذاشتم ولی در هر بار حدود ۱۰ دقیقه ابتدا احساس سوزش شدید کردم ولی برطرف شد. آیا این سوزش عادی است و درمان با عسل را ادامه بدهم یا خیر؟ لطفا راهنمایی بفرمایید/ با تشکر

      جواد حمیدی 27 بهمن 1400 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      در این موارد بهتره که با پزشک متخصص مشورت کنید

    9037411998 24 فروردین 1401 پاسخ

    سلام برای جوش صورت پیشنهاد میشه

    9197360907 24 فروردین 1401 پاسخ

    عسل و آبلیمو رو مخلوط کنین وبخورین برای درمان گلو درد مفید

    9365851833 25 فروردین 1401 پاسخ

    واقعا درست من برای زخم انجام میدم

    احمد محمدپور 25 فروردین 1401 پاسخ

    عسل چه کارا که نمیکنه. عسل درمانی کنید

    9923032989 25 فروردین 1401 پاسخ

    بسیار عالی

    سعیده 25 فروردین 1401 پاسخ

    من برای سوختگی انجام دادم واقعا جواب میده

×