باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

طبع چای

چای از طبعی گرم و خشک برخوردار است.

از اونجایی که افراد مزاج و طبع مختلفی دارن، باید مطابق با این ویژگی رژیم غذایی‌شون رو مشخص کنن. اطلاع از طبع چای هم،چون یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف محسوب می‌شه، برای افراد اهمیت داره. اما آیا نوع این نوشیدنی هم در این ویژگی تفاوت ایجاد می‌کنه؟ از طرف دیگه اگه طبع ماده خوراکی با مزاج و طبع شما سازگاری نداشته باشه، غذاها یا مصلحاتی هستن که همراه با هم مصرف می‌شن.

بنابراین همچنان از فواید این محصول ارزشمند بهره‌مند خواهید شد. این دم‌کرده که از برگ‌های خشک درختچه سیننسیس تهیه می‌شه؛ مواد معدنی، ویتامین‌ها، آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات مفید دیگه‌ای رو در بر داره. برای همین علاوه بر احساس خوشایند به‌ خاطر طعم، در سلامت بدن هم نقش مهمی داره. بهتره بدونین تطابق طبع این نوشیدنی با بدن انسان ممکنه فوایدش رو کم‌رنگ و حتی در درازمدت مشکلاتی رو ایجاد کنه. پس بیاین اطلاعاتمون رو در این زمینه افزایش بدیم.

چای طبع گرم دارد.

طبع چای چیه؟

پنج هزار سال پیش که بوته این گیاه شناخته شد، کسی فکر نمی‌کرد جز مصرف خوراکی به‌عنوان دارو کاربرد دیگه‌ای هم داشته باشه. حتی بعدها به سبب تغییر در نوع فرآوری یا منطقه کاشت انواع مختلفی از اون به دنیا معرفی شد. مواد گیاهی موجود در برگ‌های این گیاه مثل فلاونوئید، تانن و کافئین رفته‌رفته با تقویت قلب، هوشیاری ذهن، مبارزه با سلول‌های سرطان‌زا و غیره فواید خودشون رو نشان دادن. برای همین در طب سنتی به دلیل اهمیت زیاد، به ویژگی‌ها و طبع چای هم پرداخته شده.

همین اول باید بدونین که طبع و مزاج با هم فرق دارن. طبع به طبیعت فرد بر می‌گرده و قابل تغییر نیست و مزاج با نوع غذای مصرفی قابل تغییره. طبع رو با سه عنوان سرد، گرم و معتدل می‌شناسن. اما گرم و خشک (صفراوی)، گرم و تر (دموی)، سرد و خشک (سوداوی) و سرد و تر (بلغمی) تقسیم‌بندی مزاج‌های اصلی هستن. هر کدوم از این‌ها ویژگی‌هایی دارن که با مطالعه بیشتر به طبع و مزاجتون پی می‌برین.

حالا بریم سر طبع چای یا مزاجش که اگه به طب سنتی ایرانی رجوع کنین، گفته شده در درجه دوم گرم و خشک هست. حتی انواع اون مثل سیاه، سبز، سفید وغیره هم همین ویژگی رو دارن. گاهی برخی گفتن چون رفع عطش می‌کنه و التهاب یا حرارت داخلی رو کاهش می‌ده طبع سردی داره؛ درحالی‌که این صحیح نیست. پس از این به بعد نوع طبع این نوشیدنی و مزاجتون رو در نظر بگیرین؛ چراکه در غیر این صورت به‌جای فایده، مزاجتون رو نامعتدل می‌کنه.

طبع چای گرم و خشک می‌باشد.

چه افرادی با توجه به طبع باید در نوشیدن چای دقت کنن؟

با توجه به اطلاعاتی که گفتیم جالبه بدونین انسان‌ها به دلیل تمایز در مزاج و طبع هر یک ویژگی‌ها و خصوصیات مخصوص به خودشون رو دارن. بنابراین در درمان بر پایه طب سنتی این نکته باید در نظر گرفته بشه. در همین گفته‌های کهن اومده افرادی که صفراوی هستن، بهتره از این نوشیدنی صرف‌نظر کنن. چون طبع چای و این افراد با هم یکی هست و امکان بروز مشکل به دلیل گرمای بیشتر اجتناب ناپذیره. اما همین دانش کهن برای رفع این‌گونه موارد و بهره‌مندی از فواید این محصول ارزشمند، راهکارهایی رو ارائه کرده.

کافیه موادی با طبع مخالف به این نوشیدنی اضافه بشن که مقداری از گرمای اون کم کنن. به این شیوه استفاده از مصلحات گفته می‌شه که امراض احتمالی و تاثیرات نامطلوب برخی غذاها رو برای افراد مختلف کاهش می‌دن. در عنوان بعد به این نکته بیشتر اشاره می‌کنیم.اما برگردیم به موضوع که چه گروه‌هایی باید با توجه ‌به طبع چای، اون رو بااحتیاط یا کم‌تر مصرف کنن. در کل باید گفت افرادی که مزاج گرمی دارن یا در سن جوانی هستن و گرمای بدنشون زیاده، بهتره اون رو با مصلحات و به طور نیمه گرم بنوشن. در صورت عدم توجه به این نکته این افراد با عوارض خشکی مثل اختلالات خواب، افزایش اضطراب و یبوست مواجه می‌شن. اما درعین‌حال افرادی که مزاج سرد و تر دارن، به‌راحتی از طعم و فواید اون بهره‌مند خواهند شد.

طبع چای رو می‌شود با یکسری مصلحات تغییر داد.

چای رو به همراه مصلحات مناسب بنوشین!

تمامی افراد فرقی نمی‌کنه چه مزاجی داشته باشن، اغلب تمایل زیادی به این نوشیدنی دارن. چرا که ترکیبات اون باعث احساس آرامش و شادابی در فرد می‌شه. اما شاید مزاج افراد گرم و خشک اون‌ها رو از خوردن دومین نوشیدنی محبوب دنیا محروم کنه. با این حال جای نگرانی نیست. طب سنتی با معرفی مصلحات غذایی متناسب با مزاج هر فرد سعی کرده راه‌حل حکیمانه‌ای رو جلوی پای شما قرار بده. برای افراد با طبع گرم، افزودن شیر جوشیده رو خنثی‌کننده طبع چای معرفی کرده. چرا که شیر طبیعت سردی داره و در کاهش گرمی این محصول موثره.

همچنین توصیه می‌شه که فوفل یا نخل هندی رو همراه با مقداری از برگ‌های خشک سیننسیس دم کنن و بعد بنوشن. چون طبیعت سرد این میوه از گرمای زیاد بدن جلوگیری می‌کنه. افرادی هم که طبع سرد دارن، با اضافه کردن چاشنی یا ادویه‌های گرم مثل زنجبیل، هل، دارچین و میخک بهره بیشتری از فواید این نوشیدنی می‌برن. از طرف دیگه خشکی طبع چای گاهی برای افراد با معده سرد مشکل ایجاد می‌کنه که این هم با همراهی رازیانه بر طرف می‌شه.

علاوه بر این‌ها باید بدونین طب سنتی گفته که خوردن این نوشیدنی با معده خالی به دلیل وجود تانن و کافئین، ممکنه ناراحتی‌ها و زخم معده رو تشدید کنه. بنابراین این نکته رو بهتره به یاد داشته باشین و هرگز با معده خالی چای مصرف نکنین.

طبع چای رو می‌توان با شیر تغییر داد.

تاثیر طبع گرم و خشک چای با وجود فواید

سوال دیگه‌ای که درباره طبع چای مطرح هست، تاثیر این ویژگی در وجود فواید این دمنوشه. چرا که علاوه بر ترکیبات مفید گیاهی، طبع اون هم باعث سلامت بدن می‌شه. برای همین چند مورد از مزایای گرما و خشکی این نوشیدنی رو بشناسین:

  • تقویت معده
  • پاک‌کننده اخلاط لزج و مجاری بسته بدن
  • هاضم غذا
  • رفع خستگی بعد از فعالیت‌های بدنی
  • افزایش قوای جنسی در افراد با مزاج سرد و تر
  • رفع تشنگی کاذب
  • افزایش عرق و ادرار و در نتیجه دفع مواد زائد بدن
  • برطرف سازی بوی بد دهان

با این حال برای دستیابی به این فواید گفته شده، از مصرف دم‌کرده کهنه اون باید اجتناب کنین. چون ماهیت اسیدی پیدا کرده و به معده آسیب می‌رسونه. همچنین داغی زیاد این نوشیدنی حالات صفراوی رو تشدید می‌کنه. بنابراین هنگام مصرف نباید گرمای زیادی داشته باشه. مصرف بلافاصله بعد از غذا به دلیل گرمای طبع چای هم از جذب آهن جلوگیری و باعث کم‌خونی میشه.

طبع چای با وجود گرم بودن فواید زیادی هم دارد.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که چای جدای از طعم دلچسب و آرامشی که بعد نوشیدن به افراد می‌بخشه، فواید بی‌نظیری داره. اگرچه مزایای اون بیشتر به دلیل ترکیبات گیاهی موثر مثل فلاونوئید، مواد معدنی و غیره هست اما طبع چای هم در این ویژگی‌ها بی‌تاثیر نیست. در طب سنتی ایران اومده که این نوشیدنی طبع گرم و خشکی داره. برای همین به‌عنوان هاضم خوبی برای غذا، رفع خستگی، دمنوشی نشاط‌آور و پاک‌کننده سموم بدن شناخته می‌شه. با این حال افرادی که مزاجشان با این محصول یکسانه باید در نوشیدن اون احتیاط کنن یا گرمای اون رو با افزودن مصلحات غذا کم کنن.

در کنار همه این‌ها اگه خرید چای با اصالت ایرانی برای شما اهمیت زیادی داره، بهتره از امکانات واجارو بهره‌مند بشین. این مجموعه با عرضه انواع محصولات روستایی باکیفیت به‌صورت اینترنتی خیال شما رو راحت کرده. واجارو بدون واسطه اقلامی با قیمت پایین‌تر از بازار، آزمایش شده، به همراه کارت اصالت و گارانتی بازگشت ارائه می‌ده و تمامی این ویژگی‌ها برای جلب رضایت و خرید مطمئن شماست.

0
نظرات شما

*
*

    9118111619 25 فروردین 1401 پاسخ

    طبع من که بلغمه

    A Aida 25 فروردین 1401 پاسخ

    چای باید بی نظیرترین نوشیدنی لقب بگیره و چای های واجارو فوق العاده هستن

    آرمان .... 26 فروردین 1401 پاسخ

    عالی

×