باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

طبع گرده گل

طبع گرده گل گرم، سرد، خشک یا تر (مرطوب) هست؟ آیا طبع این فرآورده طبیعی زنبورهای عسل در میزان خواص و ترکیباتش تفاوت ایجاد می‌کنه؟ در طب سنتی هر ماده‌ای طبیعتی داره که به عنوان امتیاز و البته خصوصیاتش تلقی می‌شه. طبع مواد همچنین معلوم می‌کنه که برای چه دسته افراد مفید و برای کدام افراد مضر هستن. علاوه بر این در پزشکی گیاهی اغلب راهکارهایی ارائه می‌شه که به اصلاح یا کنترل ویژگی‌های گرمی یا سردی می‌پردازه. گرده گل یا گرده زنبور عسل هم از این قاعده مستثنی نیست.

این ماده همان ذرات بارور گیاهان گل‌دار هست که توسط زنبورهای عسل جمع‌آوری و بعد از ترکیب با بزاقشون به شکل دانه‌های کوچک زرد، نارنجی و قهوه‌ای در میان. سال‌هاست که طبیبان این محصول رو به‌عنوان ماده غذایی فوق‌العاده مغذی معرفی کردن که در درمان برخی از مشکلات مرتبط با سلامتی موثره. آشنایی بیشتر با طبیعت گرده گل به شما کمک می‌کنه که به چرایی فواید اون پی ببرین. با ما همراه باشین و اطلاعات جامع‌تری رو در این زمینه به دست بیارین.

گرده گل طبع گرم دارد.

طبیعت یا طبع گرده گل چیست؟

گرده زنبور عسل تامین‌کننده غذای زنبورهاست. مخلوطی طبیعی از ترشحات زنبور عسل، عسل، آنزیم‌ها، موم و گرده گل که خواص بسیاری برای انسان‌ها داره. جالبه بدونین ویژگی‌های گرده گل به نوع گیاه و محل رشدشون بستگی داره. علاوه بر این برخی از زنبورها تنها شهد، برخی دیگه هم شهد و هم گرده، اما تعدادی از زنبورها هم فقط گرده ذخیره می‌کنن. با این حال به گل‌ها وفادار هستن؛ یعنی در پروازشون تنها به سراغ یک گل می‌رن که در این صورت گلوله‌های گرده همه از یک نوع گیاه و یکنواخت هستن. همچنین رنگشون از سفید تا سیاه متغیره.

گرده زنبور حاوی ویتامین، مواد معدنی، کربوهیدرات‌ها، لیپیدها و پروتئین هست. به همین دلیل خواص ضدالتهابی و ضدمیکروبی رو به همراه داره. نوشته‌های کتب طب سنتی و تحقیقات نشون می‌ده که طبع گرده گل گرمه. این ویژگی موجب می‌شه که هنگام مصرف به طبع و مزاج خودتون هم توجه داشته باشین. چون که در غیر این صورت ممکنه با شرایط ناخواسته روبه‌رو بشین. آیا‌ می‌دونین طبع شما چیه؟ سرد و خشک، سرد و مرطوب، گرم و خشک یا گرم و مرطوب یا معتدل؟ اطلاع از این ویژگی استفاده از خیلی محصولات طبیعی رو برای شما ایمن‌تر و راحت‌تر می‌کنه.

افراد با توجه مزاج خود می‌توانند از گرده گل استفاده کنند.

آیا طبیعت گرم گرده گل برای شما مناسب هست؟

با توجه به توضیحاتی که بالاتر گفتیم، بعد از اینکه متوجه شدین بدن شما در کدام دسته از مزاج‌ها جای می‌گیره، می‌شه گفت که گرده گل برای شما مفیده یا نه. اگه طبع گرده گل و بدن شما یکی بود، بهتره از مصرف زیاد اون پرهیز کنین. علاوه بر این می‌شه با خوردن مواد دیگه به همراه گرده‌ها طبع گرمش رو خنثی کنین. در اصطلاح به این مواد مصلح می‌گن.

اما اگه مزاجتون سرده با آسودگی خیال می‌تونین از مواهب درمانی گرده گل بهره‌مند بشین. با این حال همیشه باید به یاد داشته باشین که به‌اندازه مصرف کنین. همچنین برخی افراد که به فرآورده‌های زنبورهای عسل و نیش زنبور حساسیت دارن، ممکنه به این ماده هم حساسیت نشون بدن. بنابراین باید از خوردن گرده گل اجتناب کنن.

نکته دیگه اینه که مصرف رو با مقدار خیلی کم شروع کنین و رفته رفته افزایش بدین. این‌جوری فرصت دارین که در صورت بروز برخی حساسیت‌ها یا مشکلات عملکرد سریع‌تری داشته باشین. همچنین از ایجاد شرایط خیلی حاد جلوگیری می‌کنین. علاوه بر این گرده گل بهتره بدون مشورت با پزشکان طب سنتی برای کودکان زیر 12 سال، بانوان باردار یا شیرده استفاده نشه.

با مصرف برخی از مواد غذایی می‌توانید طبع گرم گرده گل را خنثی کنید.

با این مواد غذایی گرمی گرده گل رو خنثی کنین!

شاید مزاجتون گرمه و با آگاهی در مورد گرمی طبع گرده گل از مصرف اون منصرف بشین. اما باید بدونی می‌شه با ترکیب این ماده طبیعی پرفایده با بعضی مواد غذایی گرمیش رو کم کنین و همچنان از خواص گرده زنبور عسل بهره‌مند بشین. مثلا طبع ماست سرده؛ بنابراین گرمای گرده گل رو کم می‌کنه و مصرفش رو ایمن می‌کنه. در بین سردی‌های دیگه به برخی غلات مانند بلغور، ذرت و انواع جو اشاره می‌شه که گزینه‌های خوبی برای اصلاح طبع گرم گرده گل هستن.

انتخاب بعدی شما نوشیدنی‌های طبیعی یا اسموتی‌های توت فرنگی، آلبالو یا دیگر میوه‌های سرد هستن. همچنین سالاد و برخی سس‌های سفید در دسته طبع سرد جای می‌گیرن. یکی از گزینه‌ها هم خود عسله. البته شاید فکر کنین که طبیعت عسل که گرمه و با گرمی گرده‌ها شاید فقط برای سرد مزاج‌ها خوب باشه. اما درسته که عسل با طبع سرد وجود نداره و از نظر طب سنتی گرمه اما شدت گرمی اون بسته به نوع شهد گیاهان منطقه متغیره. مثلا عسل آویشن، پونه، مریم گلی، آفتاب گردون، یونجه و اوکالیپتوس برای انواع مزاج سرد و معتدل مناسبه. برخلاف این‌ها عسل گون، مرکبات، کنار، گشنیز و عناب طبع معتدل دارن و گرم مزاج‌ها باید طبع گرده گل رو با این دسته خنثی کنن.

مصرف گرده گل باعث از بین رفتن باکتری‌های مضر بدن می‌شود.

طبیعت گرم گرده گل چه فوایدی داره؟

شاید بشه گفت ترکیبات و گرمی طبع گرده گل در مجموع کلی فواید رو به همراه آوردن. چون که این گرده‌های کوچک حاوی بسیاری از ترکیبات فعال مانند آنتی اکسیدان‌ها، آنتی باکتریال و غیره هستن. آنتی اکسیدان‌ها از جمله فلاونوئید، کاروتنوئید و کوئرستین از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنن. رادیکال‌های آزاد باعث بروز بیماری‌های مزمن مانند سرطان و دیابت نوع 2 می‌شن.

گرمی طبع گرده گل در کنار آمینواسیدها به بهبود عملکرد دستگاه گوارش و تعادل متابولیسم بدن کمک می‌کنه که این ویژگی در هضم بهتر و کنترل وزن اثر داره. بهبود خلق و خو و افزایش انرژی از ویژگی‌های دیگه‌ای هست که مواد غذایی گرم به همراه دارن که در گرده گل هم وجود داره. علاوه بر این گرمی منجر به کاهش درد مفاصل می‌شه. البته تاثیر وجود ویتامین‌ها و پروتئین‌ها رو بر این خصوصیت نباید نادیده گرفت. حتما شنیدین که می‌گن غذاهای گرم ایمنی بدن رو افزایش می‌دن. گرمی طبع گرده گل هم شاید دلیلی بر تقویت سیستم دفاعی بدن هنگام استفاده از این ماده باشه. بنابراین در این صورت کم‌تر به سرماخوردگی با بیماری‌های ویروسی دچار خواهید شد. فایده دیگه طبع گرده زنبور عسل و ترکیباتش، تنظیم میزان چربی و فشارخون هست. در این صورت بروز حملات قلبی رو کاهش می‌ده و مانع از لخته شدن خون می‌شه.

گرده گل میزان چربی و فشار خون را تنظیم می‌کند.

میزان مجاز مصرف گرده گل با توجه به طبع گرمش چقدره؟

دوز مناسب گرده زنبور عسل برای مصرف به عوامل مختلفی مانند سن، سلامتی، مزاج و شرایط جسمانی مصرف‌کننده بستگی داره. به همین دلیل هنوز اطلاعات کافی برای تعیین دامنه مناسب میزان مجاز مصرفی در دست نیست. با این حال باید به یاد داشته باشین که محصولات طبیعی لزوما بی‌خطر نیستن و مقدار مصرفشون هم مهم هست. گرمی طبع گرده گل و ارزش غذایی بسیارش ممکنه در صورت مصرف بیش از اندازه یا عدم استفاده از مصلحات شما رو دچار مشکلات ناخواسته کنه.  پس حتما به برچسب دستورالعمل روی محصول دقت کنین و قبل از استفاده با پزشک طب سنتی یا سایر متخصصان بهداشت و درمان مشورت کنین.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که گرده‌های زنبور عسل از جمع‌آوری گرده گل، شهد و ترکیب با ترشحات بزاقی این حشره باهوش تشکیل می‌شن. این مواد در حقیقت غذای کلنی و بچه‌های زنبور عسل هستن. با توجه به گفته‌های پزشکان طب سنتی و شواهد، طبع گرده گل گرمه و برای همین برای افراد سرد مزاج ماده غذایی بسیار مفیدی محسوب می‌شه. اما استفاده برای گرم مزاج‌ها هم با کمی تغییرات و مخلوط کردن گرده‌ها با مواد سرد امکان‌پذیر می‌شه. ماست، غلات، اسموتی میوه‌ها با طبع سرد و عسل‌هایی که گرمی کم‌تر دارن مثال‌هایی هستن که طبع گرم گلوله‌های گرده رو کاهش می‌دن یا خنثی می‌کنن.

بحث دیگه تهیه و خرید گرده گل مرغوب و باکیفیت هست. پیشنهاد ما به شما خرید گرده‌های اصیل واجارو هست. اما چرا؟ باید بدونین واجارو با حذف واسطه‌ها شما رو با زنبورداران مرتبط می‌کنه. علاوه بر این امکان خرید اینترنتی، ضمانت 48 ساعته بازگشت و ارسال کارت اصالت یا شناسنامه محصول از امتیازاتی هستن که واجارو فراهم کرده. بنابراین با اطمینان از سلامت محصولات، خرید بی‌نظیری خواهید داشت.

0
نظرات شما

*
*

×