باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

طرز تهیه کوکو گردو یه همراه یک سس خوشمزه

طرز تهیه کوکو گردو یه همراه یک سس خوشمزه

کوکو گردو یه غذای گیلانیه، یکی دیگه از غذاهای خوشمزه با گردو. طرز تهیه کوکو گردو خیلی آسونه و معمولا به دو روش پخت میشه، که هر دو روش تهیه اون رو در ادامه براتون نوشتیم.

خیلی از غذاهای شناخته شده‌ای که مغز گردو جزو مواد تشکیل دهنده‌شونه یه رگ و ریشه‌ای تو شمال کشور دارند دلیلش هم علاقه زیاد مردم این خطه به این مغز خوشمزه و فوق العاده مقویه، به خاطر همین توی خیلی از غذاها یه جا واسه مغز گردو پودر شده وا می‌کنند. با این که کوکو گردو از جمله غذاهای اصیل گیلانی به حساب میاد و به زبون محلی بهش آغوز کوکو می‌گن، تا حدودی بهش کم لطفی شده و حتی تو خود گیلان هم دیگه فراموش شده.

طرز تهیه کوکو گردو

کوکو گردو مثل هر کوکو دیگه‌ای خیلی سریع درست میشه ولی از لحاظ خاصیت و وجود مواد مغذی از کوکوهای دیگه خیلی جلوتره. کوکو گردو در اصل بدون گوشته ( کوکو گردو بدون گوشت در واقع همون آغوز کوکو گیلانیه)ولی با گوشت هم میشه درستش کرد ، واجارو در این مطلب طرز تهیه هر دو حالتش رو برای 4 نفر آموزش داده تا شما طبق سلیقه، عادت‌ها و رژیم غذایي‌تون انتخاب کنید که چه جوری دوست دارید درستش کنید. پس در ادامه با واجارو همراه باشید، امیدواریم که در انتها بتونید یه غذای خوشمزه و لذیذ بپزید و در کنار خانواده از خوردنش لذت ببرید.

مواد لازم برای تهیه کوکو گردو

  • تخم مرغ: 2عدد
  • گردو آسیاب شده: 250گرم
  • رب انار: 2 قاشق غذا خوری
  • رب گوجه: 1 قاشق غذا خوری
  • جعفری: 25 گرم
  • چوچاق(سبزی محلی گیلانی): 25 گرم( اگر در دسترس‌تون نیست می‌تونید به جاش از نعناع استفاده کنید.)
  • پیاز: 1 عدد
  • آب: 1لیوان
  • نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه کوکو گردو یه همراه یک سس خوشمزه

مرحله اول: مخلوط کردن گردو، تخم مرغ، پیاز و سبزی‌ها

توی این مرحله اول باید پیاز و سبزی‌ها رو ریز خرد کنیم، برای پیاز می‌تونیم از رنده هم استفاده کنیم. بعد یه کاسه بزرگ بر‌می‌داریم و توش گردو آسیاب شده، تخم مرغ‌، پیاز خرد شده، سبزی‌ها خرد شده ، نمک و فلفل رو خوب باهم مخلوط می‌کنیم. کاسه مواد رو می‌ذاریم کنار تا یه مقداری استراحت کنه و توی این مدت میریم سراغ مرحله دوم و آماده کردن سس کوکو گردو.

دقت کنید که گردو توی این غذا باید کاملا سابیده شده باشه و بهتره که بعد از اینکه مواد رو باهم مخلوط کردیم سریع سرخش نکنیم. ده دقیقه به مواد استراحت بدیم تا تخم مرغ بتونه خودش رو توی مواد باز کنه.

مرحله دوم: روش آماده کردن سس کوکو گردو

توی این مرحله رب انار و رب گوجه رو به همراه زردچوبه تو ماهیتابه با کمی روغن خوب تفت می‌دیم وقتی که رب گوجه و انار به خوبی سرخ شدند یک لیوان آب بهش اضافه می‌کنیم و حرارات رو کم می‌کنیم تا کم کم سس‌مون غلیظ بشه.

مرحله سوم: سرخ کردن مواد کوکو گردو

موادمون رو بعد از گذشت حداقل ده دقیقه یا با دست یا با قاشق شکل می‌‌دیم و با روغن توی ماهیتابه سرخ می‌کنیم. دقت کنید که اگه کوکو گردو رو تو قطعه‌های کوچک سرخشون کنیم بهتر سرخ میشه و در نتیجه کوکو خوشمزه‌تر میشه.

نکته دیگه اینکه اگه میزان روغن توی ماهیتابه کمی بیشتر باشه، نه خیلی زیاد، در حدی که روغن تا نصف ارتفاع کوکو بیاد، کوکوها بهتر سرخ می‌شن.

مرحله آخر: آماده کردن غذا برای نوش‌جان کردند

بعد از اینکه کوکوهامون سرخ شدند اونارو داخل ماهیتابه‌ سس (رب انار و رب گوجه) قرار می‌دیم و بعد حرارت رو قطع می‌کنیم و از سس‌مون روی کوکو می‌ریزم.
کوکو گردو رو هم میشه با برنج و هم با نون نوش‌جان کرد.

طرز تهیه کوکو گردو با گوشت

طرز تهیه کوکو گردو با گوشت

برای درست کردن این غذا با گوشت فقط کافیه گوشت چرخ‌کرده رو توی مرحله اول با باقی مواد مخلوط کنید و برای 4 نفر می‌تویند از 100 تا 150 گرم گوشت چرخ کرده و 150 گرم هم گردو سابیده شده استفاده کرد. بقیه مواد اولیه به همون میزان که گفته شد کفایت می کنه.

نکاتی که باید در تهیه کوکو گردو به آن توجه کنید

توی کوکو گردو هم مثل خیلی از کوکوها که سیب‌زمینی عضو اصلیه، میشه از سیب زمینی رنده شده استفاده کرد. فقط دقت کنید بعد از رنده کردن سیب‌زمینی آب اضافه‌ش رو بگیرید و بعد سیب زمینی رنده شده رو به مواد اضافه کنید. برای موادی که تو طرز تهیه گردو کوکو گفته شد یه سیب‌زمینی متوسط کافیه ولی اگه یهو مهمونی ،کسی اومد و تعدا نفراتی که قرار بود غذا رو بخورند بیشتر شد ، سیب زمینی گزینه خوبیه، چون در عین اینکه حجم غذا رو بیشتر می‌کنه خوشمزگی غذا رو هم حفظ میکنه.

توی بعضی از نقاط گیلان برای درست کردن کوکو گردو، توی مرحله اول از پنیر هم استفاده می‌کنند که کوکو رو نرم‌تر میکنه.

اگه می‌خواین کوکو گردو بیشتر پف کنه می‌تونید از یک قاشق چایی خوری سر خالی بکینگ پودر استفاده کنید و توی همون مرحله اول به مواد اضافه‌ش کنید.

اگه دوست دارید که بیشتر پف کنه ولی نمی‌خواید از بکینگ پود استفاده کنید می‌تونید تخم مرغ‌هارو توی یه ظرف جدا حسابی هم بزنید بعد به مواد اضافه‌شون کنید. در حین هم زدن تخم مرغ‌ها برای خوش رنگ و خوش عطر شدنش می‌تونید یه مقدار زعفرون دم کرده هم بهش اضافه کنید.

برای کوکو گردو بهتره که از جعفری، نعناع یا چوچاق تازه استفاده کنید ولی اگه نعناع یا چوچاق تازه نداشتین می‌تونید از این سبزی‌ها به صورت خشک شده هم استفاده کنید.

گردو کوکو رو بدون سس هم می‌تونید نوش جان کنید ولی خب با سس نرم‌تر و لذیذ تر میشه.

کوکو از اون غذاهاییه که کمتر کسی پیدا میشه ازش خوشش نیاد و تنوع خیلی زیادی هم داره، مثلا مدل ساده‌ش که با سیب‌زمینی و تخم مرغ درست میشه رو با روش‌های مختلفی می‌تونیم درستش کنیم، در کل باید توجه داشته باشید که کوکو غذاییه که تنوع مواد اولیه و دستور پخت‌های زیادی داره، پس اگر جای دیگه‌ای دیدیدن که طرز تهیه کوکو گردو کمی متفاوت با چیزی که اینجا گفتیم بود نگران نباشید.

برای درست کردن یه کوکو گردوی خوشمزه نیاز به گردو‌های خوشمزه‌ هم دارید. برای خرید گردو هم نیازی نیست به خودتون زحمت بدین، واجارو با کیفیت‌ترین گردو رو دم در خونه‌تون بهتون تحویل می‌ده! شک دارید؟ یک بار امتحان کنید!

11
نظرات شما

*
*

    9365851833 23 فروردین 1401 پاسخ

    امتحان کنید خیلی خوشمزه

    جواد 24 فروردین 1401 پاسخ

    درود به واجاره عزیز با این غذا های عالی

    9186911050 24 فروردین 1401 پاسخ

    ممنون از سایت واجارو بابت معرفی این غذاهای خوشمزه

    سعیده 25 فروردین 1401 پاسخ

    یه غذای عالی واسه افطار

    9109203107 25 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی مطلب جالبی بود سپاس از واجارو

    9385565023 25 فروردین 1401 پاسخ

    یه کوکوی خاص با طعمی بسیار خوشمزه

    9906525261 25 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی خوشمزه هست

    9197360907 26 فروردین 1401 پاسخ

    ممنون بابت اموزش خوبتون

    9362735427 26 فروردین 1401 پاسخ

    ممنون از آموزش های خوبتون

    9164427587 26 فروردین 1401 پاسخ

    امتحانش کنید حتما

    محمد حسین بیات 27 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی مفید و جالب بود

×