باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

عصاره آبی بره موم چیست؟

عصاره آبی بره موم چیست؟

آیا می‌دونین عصاره آبی بره موم چیست؟ بره موم یه ماده محافظه که زنبورهای عسل اون رو جمع‌آوری می‌کنن و بعد از مخلوط شدن با آنزیم‌های بزاق دهان برای ترمیم لانه زنبورها از اون استفاده می‌کنن. این ماده کمک می‌کنه که کندو استریل باشه و دما و رطوبتش هم تنظیم بشه. این محصول زنبورها خاصیت آنتی‌بیوتیک طبیعی داره برای همین هم زنبورها قبل از تخم‌گذاری ملکه، برای تمیزی سلول لارو‌ها و جلوگیری از حمله باکتری‌ها، دیواره‌ها رو با اون پوشش می‌دن. امروزه مشخص شده که عصاره اون نوعی غذای کاربردی محسوب می‌شه که فواید آنتی‌اکسیدانی و ضدمیکروبی داره.

البته برای تهیه مایع خوراکی این محصول به طور معمول از اتانول یا همون الکل استفاده می‌کردن. در حالی که پژوهش‌‌ها نشون دادن که مایع آبی این نوع از موم بسیاری از فواید اولیه رو حفظ می‌کنه؛ همچنین نگرانی‌های مربوط به وجود الکل رو نداره. اگه می‌خواین به راز‌های سر به مهر عصاره این ماده شگفت‌انگیز پی ببرین، بهتره این مقاله رو مطالعه کنین.

عصاره آبی بره موم خواص درمانی متعددی دارد.

همه چیز درباره عصاره آبی بره موم

با وزش هوای خنک پاییزی هنگامی‌که برگ‌ها شروع به تغییر رنگ می‌کنن و موش‌ها در مکان‌های گرم و محافظت شده لانه می‌سازن، زنبور‌های عسل هم با پیش‌بینی زمستان، شکاف‌های کندو رو با بره موم می‌پوشونن. قبل از اینکه بدونیم عصاره آبی بره موم چیست، برای درک روشن‌تر بهتره در چند جمله با نقش این ماده حیاتی در زندگی کلنی زنبور‌ها آشنا بشیم.

زنبورها با استفاده از شیره روی درختان سوزنی برگ یا گیاهان همیشه سبز این ترکیب فوق‌العاده رو تولید می‌کنن. با ترکیب این شیره با ترشحات و موم، محصول چسبناک و قهوه‌ای مایل به سبزی شکل می‌گیره که به‌عنوان روکش برای ساخت و حفاظت از کندو استفاده می‌شه. این جانوران ریز باهوش با کمک این ماده دهانه و ورودی لانه رو می‌بندن؛ بنابراین از ورود جریان هوای سرد زمستانی یا حیوانات شکارچی جلوگیری می‌شه. علاوه بر این، بره موم خواص ضدباکتریایی و قارچ‌کش داره، کلنی رو تمیز نگه می‌داره.

اما این تازه آغاز آشنایی با مسیر پررمز و راز این محصول زنبورهاست. بره موم از دیرباز مورد توجه انسان‌ها قرار گرفته. از این رو برای دستیابی بیشتر و به‌کارگیری راحت‌تر اقدام به تولید عصاره آبی بره موم کردن. اگرچه مواد فعال این موم‌ها به‌راحتی در اتانول حل می‌شن، با این وجود از عصاره‌های اتانولی نمی‌شه برای معالجه برخی بیماری‌ها در زمینه چشم‌پزشکی، اطفال و غیره استفاده کرد. به همین دلیل مطالعات بسیاری برای جایگزینی این حلال با حلال دیگری همچون آب شروع شد.

تهیه عصاره بره موم به راحتی امکان پذیر است.

تهیه عصاره بره موم به روش ساده

تهیه عصاره از این محافظ کندو آسونه. برای این کار شما به بره موم میزان 30 درصد و یک حلال مناسب مثل الکل، آب، و روغن زیتون به نسبت 70 درصد احتیاج دارین. حلال خیلی مهمه؛ به‌خصوص اگه برای مصرف انسانی ساخته می‌شه. به‌عنوان نمونه اگه آب حلال شما باشه، در نهایت عصاره آبی بره موم خواهید داشت.

در حالت ایده‌آل این موم‌های مغذی از قبل به پودر تبدیل می‌شن که به حداکثر رساندن سطح تماس دانه‌ها با حلال کمک قابل توجهی می‌کنه. بعد پودر بره موم رو درون ظرفی از حلال بریزین و درب ظرف رو به‌خوبی محکم کنین. بعد اون رو یک تا دو بار در روز تکان بدین و این کار رو برای دو تا چند هفته تکرار کنین. بعد از اطمینان از حل شدن دانه‌ها به کمک پارچه تمیز و نازک، محتویات ظرف رو فیلتر کنین.

از بقایای باقی مونده در پارچه می‌شه مجدد برای تهیه مجدد عصاره آبی بره موم استفاده کرد. با این حال ممکنه خواص حالت اولیه رو نداشته باشه. همچنین هرچه حلال کم‌تر باشه عصاره غلیظ‌تر می‌شه. این مایع قهوه‌ای تیره رو باید در بطری تمیز، بدون ورود هوا و در محلی تاریک نگه‌داری کنین. در مواردی که از الکل به‌عنوان حلال استفاده می‌شه، گاهی درب اون رو پوشش متخلخل می‌ذارن که الکل به‌مرور تبخیر و درصد بره موم در عصاره افزایش پیدا می‌کنه. همچنین نوع حلال تعیین می‌کنه که می‌شه از عصاره برای مصرف داخلی انسان استفاده بشه یا نه. برای کاربرد خوراکی باید از انواع الکل‌های خوراکی کمک گرفت.

روش لودیانسکی یکی از روش های تهیه عصاره آبی بره موم است.

عصاره بره موم آبی یا هیدرولیز شده

اگه دقیق‌تر بخوایم به سوال عصاره آبی بره موم چیست جواب بدیم، ساده‌ترین شیوه اینه که دانه‌ها رو در آب بخیسانین و بعد بجوشانین. در این شرایط تنها برخی از ترکیبات معطر این پودر طبیعی از بین می‌رن. اما مطالعات ثابت کردن که این نوع عصاره، اثرات ضدباکتری و ضدقارچی قوی داره. برای همین اگه از آب به‌عنوان حلال استفاده می‌شه، باید اون رو در یخچال نگه‌داری کرد.

در سال 2011 در یک سمپوزیوم بین‌المللی اختراعات در ورشو اختراع فرد رومانیایی موفق به کسب مدال نقره شد؛ چون روش انقلابی و پیچیده از استخراج عصاره آبی بره موم ارائه داد. محصول این تحقیق 100 درصد طبیعی و حاوی آب و 30 درصد از موم نوع بره بود که به دلیل عدم وجود الکل، حتی برای کودکان بالای 3 سال هم قابل‌استفاده هست. بد نیست دو روش تهیه عصاره آبی بره موم رو یاد بگیرین:

روش لودیانسکی

  • 300 میلی‌لیتر آل رو در ظرفی حاوی 30 گرم بره موم بریزین که کمی خیس بخوره و تکه‌ها خورد بشن؛
  • درب ظرف رو بذارین و به مدت 40 تا 45 دقیقه بجوشانین؛
  • بذارین مخلوط خنک بشه و بعد موم باقی مونده که روی سطح شناور هست رو جمع کنین؛
  • مجدد 30 گرم بره موم و 300 میلی‌لیتر آب خنک داخل ظرف بریزین؛
  • حالا به مدت 10 تا 15 دقیقه به‌آرامی بجوشانین؛
  • بعد از خنک شدن، وقتشه که موم‌های شناور در سطح مجدد جدا و خارج بشن.
  • در این شیوه 500 تا 600 میلی‌لیتر عصاره آبی بره موم استخراج می‌کنین.

 

روش استخراج ساده 4 مرحله ای یکی دیگر از روش های تهیه عصاره آبی بره موم به شمار می‌رود.

روش استخراج ساده 4 مرحله ای

  • 50 گرم بره موم رو به 100 میلی‌لیتر آب اضافه کنین و در ظرف مقاوم در برابر حرارت بریزین؛
  • بذارین 60 دقیقه به‌آرامی بجوشه؛
  • دمای اون رو به دمای اتاق برسونین (مرحله خنک شدن)؛
  • فیلتراسیون به کمک پارچه‌های نازک یا کاغذ‌های فیلتر مخصوص.

عصاره آبی بره موم شما آمادست. باید از اون ترجیحا در ظرف تیره درب‌دار و در یخچال نگه‌داری کنین. از این به بعد با خیالی راحت می‌شه از خواص بی‌پایان این ماده اعجاب‌انگیز برای سلامت پوست، مو و بدن بهره‌مند بشین.

چرا عصاره بره موم آبی؟

تا به این جا گفتیم که عصاره آبی بره موم چیست و چگونه ساخته می‌شه اما حالا باید بدونیم که چرا انواع آبی اون بهتره؟ عصاره‌های اتانولی تنها برای اهداف خاص خارجی اغلب مناسب هستند. با این حال طعم نامطبوع و ناخوشایند و همچنین استفاده از حلال تحریک‌کننده، ظرفیت تجویز اون رو برای دهان دندان، چشم و کودکان محدود می‌کنه. بنابراین کاربردش رو در صنایع دارویی و آرایشی کاهش می‌ده.

برای همین عصاره آبی این ماده مفید بافت مناسب‌تری داره. علاوه بر این با افزودن محلول‌های حلال به آب می‌شه شرایط تولید رو اصلاح کرد و به سطح بالاتری از ترکیبات فعال دست‌یافت. خاصیت آنتی‌اکسیدانی از دیگر خواص مهم این ماده موثر هست که با حذف رادیکال‌های آزاد باعث جلوگیری از سرطان و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شه.

خاصیت آنتی‌اکسیدانی یکی از خواص مهم عصاره آبی بره موم به شمار می‌رود.

فلاونوئید و اسیدهای فنولیک از دیگر ترکیبات مفید موجود در موم‌های بره هستن. طی تحقیقات و مقایسه عصاره‌های آبی و غیرآبی مشخص شد که در انواع آبی مقدار این ماده بسیار بیشتر از انواع الکلی به‌تنهایی بوده است. چون که فلاونوئیدها در حضور درازمدت در کنار الکل به میزان قابل‌توجهی کم می‌شن.

اما از لحاظ اثرات بیولوژیکی اگه کمی محلول سازگار به عصاره آبی بره موم اضافه بشه، حلالیت ترکیباتش افزایش پیدا می‌کنه و عملکرد مواد فعال رو بهبود می‌بخشه. در عین اینکه بر سازگاری زیستی محصول نهایی تاثیری نمی‌ذاره. از طرف دیگه PH خنثی آب مانع از تغییرات منفی در ترکیبات می‌شه و در نتیجه فواید بی‌انتهای این تولید زنبورها به‌خوبی حفظ می‌شه.

نکاتی در مورد میزان و نحوه مصرف محصولات آبی بره موم

حالا که فهمیدین عصاره آبی بره موم چیست و چرا مهمه، باید درباره میزان و نحوه مصرفش هم اطلاعات کافی کسب کنین. همان‌طور که گفتیم با چند مرحله ساده امکان تهیه این ماده مغذی در خانه وجود داره اما انواع آماده این محصول هم در بازار عرضه می‌شه. قبل از مصرف باید دستورالعمل روی شیشه، تاریخ تولید و انقضا رو به‌دقت مطالعه کنین. بعد شیشه رو خوب تکان بدین تا محتویاتش به‌خوبی ترکیب بشن. توصیه شده که افراد معمولی می‌تونن روزانه 10 تا 20 قطره از عصاره رو در 20 تا 40 سی‌سی آب حل کنن و بنوشن.

با این حال این مقدار برای افراد بیمار ممکنه کمی تغییر کنه. برای همین بهتره قبل از استفاده حتما با پزشک مشورت کنین. همچنین به یاد داشته باشین که ایمن‌ترین راه برای بهره‌مندی از این موهبت، شروع مصرف با دوزهای خیلی کمه.

 

مصرف عصاره آبی بره موم به کودکان زیر 3 سال توصیه نمی‌شود.

 

اما استفاده از عصاره آبی بره موم برای چه افرادی مناسب نیست؟ این ماده خوراکی رو نباید به کودکانی با سن کم‌تر از 3 سال داد. همچنین اگه آلرژی دارین باید با مشورت پزشک به سمت مصرف این دارو برین. علاوه بر این افرادی که به محصولات زنبور عسل و نیشش حساسیت دارن، ممکنه به عصاره بره موم آبی هم واکنش نشون بدن، بنابراین باید از استفاده از این محصول خودداری کنن.

کلام آخر

در این مقاله یاد گرفتیم که عصاره آبی بره موم چیست و چگونه تولید می‌شه. همچنین دانستیم که انواع الکلی این محصول ممکنه برای برخی بیماری‌های چشم، استفاده خوراکی و کودکان مناسب نباشه.در حالی که انواع آبی بره موم همچنان با حفظ خواص دارویی به کمک بسیاری از بیماری‌ها میاد. حالا اگه می‌خواین این عصاره شفابخش رو درست کنین، نیاز به خرید بره موم مرغوب دارین. اما از کجا؟

در این رابطه باید بدونین واجارو با ایجاد امکان خرید اینترنتی مستقیم از زنبوردار روستایی بهترین راهکار رو به شما ارائه داده. ویژگی که محصولات واجارو رو متمایز می‌کنه، حذف واسطه، ارسال به تمام نقاط ایران، ضمانت 48 ساعته بازگشت و از همه مهم‌تر عرضه محصولات شناسنامه‌دار و آزمایش شده هست. به طوری که این فروشگاه خیال شما رو از بابت سلامت و کیفیت بره موم راحت می‌کنه. پس هرگز خرید مطمئن از واجارو رو از دست ندین.

10
نظرات شما

*
*

    تجلی 20 تیر 1401 پاسخ

    باسلام وعرض ادب بینهایت بابت نکات ارزشمند وکاربردی مقاله فوق سپاسگزارم .

      جواد حمیدی 20 تیر 1401 پاسخ

      وقت بخیر
      ممنون از نظرتون
      شاد و سلامت باشید

    فرشاد 22 اسفند 1401 پاسخ

    با سلام در روش استخراج ساده 4 مرحله ای که فرموده اید از 100 میلی لیتر آب در مدت 60 دقیقه چیزی باقی نمیمونه و همش تبخیر میشه! لطفا راهنمایی بفرمائید.

      جواد حمیدی 23 اسفند 1401 پاسخ

      با سلام
      دمای آب رو نباید زیاد بالا ببرید که آب تبخیر بشه
      نهایتا در دمای ۵۰ درجه آب رو نگه دارید تا حدی که بره موم از حالت سفت حودش خارج بشه

    فرشاد 25 اسفند 1401 پاسخ

    استاد با تشکر ازشمادر پاسخ به سوال اولم .و یک سوال دیگر در کدام یک از عصاره گیری که فرمودید خواص بره موم در حلال(آب) بیشتر حفظ میشه:1. به روش ساده2. هیدرولیز شده و دما دیده؟ با سپاس فرآوان.

      جواد حمیدی 27 اسفند 1401 پاسخ

      عرض ادب
      بهترین روش حل در آب ولرم هست با دمای پایین

    ساعدی 24 تیر 1402 پاسخ

    سلام وممنون از اطلاعات ارائه شده ، قیمت هر کیلو بره موم تمیز چند ؟ نحوه خرید وارسال را لطفا بفرمایید

      مژگان 25 تیر 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      درحال حاضر زنبوردارمون 1کیلو بره موم موجود نداره
      خریدتون رو میتونین از سایت واجارو
      واتساپ و تماس با این شماره 09229009616 ثبت کنید
      برای ارسال هم اگر ساکن رشت باشین بسته 1 روزه به دست شما میرسه
      و اگر شهرهای دیگه باشید بسته با پست ارسال میشه که 3 تا 5 روز کاری طول میکشه تا به دستتون برسه.

    نقى خدابنده لو يگانه 12 شهریور 1402 پاسخ

    بسيار تشكر ميكنم خيلى عالى است سؤالى دارم من كندو عسل دركوهستان الموت دارم آيا كل موم كندو را بره موم ميگويند بالايه روى موم ها است اگر اينطور است بره موم را چگونه جدا كنيم واگراز همه مومها استفاده كنيم ميشودمتشكرم

      مژگان 14 شهریور 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بره موم لایه هایی هست که زنبورعسل برای درزگیری بین طبقات و یا انتهای کندو استفاده میکنه
      و اصولا با یه کاردک میشه اونو جدا کرد از کندو.
      بره موم رو یا به صورت خام یا عصارشو میشه گرفت و استفاده کرد.

×