باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

علائم حساسیت به نیش زنبور

نیش زنبور برای برخی از افراد مبتلا به آلرژی خطرناک است.

نیش زنبور برای همه ما یکی از خاطرات دردناک زندگیمونه. حتما برای شما هم پیش اومده که موقع بو کردن یه گل یا پیاده‌روی توی طبیعت، ناگهان احساس سوزش کنین و ببینین که یه زنبور درست روی دستتون نشسته. اما دیگه دیر شده! چون اون حشره کار خودش رو کرده و نیش زهرآگینش رو داخل بدن شما فرو برده. افراد زیادی هستن که به گزیدگی زنبور حساسیت دارن. قبل از درمان نیش زنبورهای عسل باید بدونین که آلرژی دارین یا نه. علائم حساسیت به نیش زنبورهای عسل ممکنه در افراد مختلف متفاوت باشن. اگه شما هم میخواین بدونین که این علامت‌ها چیه، در ادامه با ما همراه باشین تا بیشتر براتون توضیح بدیم.

انواع زنبورها

برخی از افراد به نیش زنبور حساسیت دارند.

برای اینکه درباره نیش زدن زنبور و مشکلاتش توضیح بدیم، اول باید با انواع زنبورها آشنا بشین. اگه از شما بپرسیم که چند نوع زنبور میشناسین، ممکنه فقط به زنبور عسل و زنبور وحشی اشاره کنین؛ ولی باید بدونین که این نوع از حشره، انواع خیلی زیادی دارن که اکثرشون هم نیش میزنن.

بخاطر همین اینجا می‌خوایم چند نمونه از اونها رو بهتون معرفی کنیم.

  • زنبور شکارچی
  • زنبور عسل
  • زنبور قرمز
  • زنبور وحشی
  • زنبور زرد

نیش زدن زنبورعسل

زنبورهای عسل تنها گونه‌هایی هستن که بعد از نیش زدن میمیرن. نیش زدن زنبور عسل به این صورت اتفاق می‌افته که نیش زنبور توی بدن جا می‌مونه. برای همین هم بعد از نیش زدن زنبور چند دقیقه بیشتر زنده نمی‌مونه. نیشی که توی بدن جا مونده تا چند وقتی زهر ترشح می‌کنه و باعث درد و تورم اون ناحیه میشه.

برای همین بهتره برای درمان نیش زنبورهای عسل با فشار دادن اون ناحیه نیش رو از زیر پوست بیارین بیرون. اگه دیدین نیش کمی عمیقه و بیرون نمیاد می‌تونین از موچین استفاده کنین. اگه می‌خواین بدونین جای نیش زنبورعسل چی بزنیم، جواب اینه که محل نیش رو با آب و صابون بشورین و کمی عسل روی محل نیش بمالین.

نیش زنبورهای زرد

اندازه زنبورهای زرد از زنبورهای عسل بیشتره، اما به همون نسبت زنبورهای زرد کمتر نیش می‌زنن. از طرف دیگه، نیش زنبورهای زرد درد بیشتری داره و این امکان هم هست که یه زنبور چند بار شما رو نیش بزنه. بر خلاف نیش زدن زنبور عسل، نیش زنبورهای زرد باعث مرگ اونها نمیشه و این زنبورها هر طور که بتونن از کندو و بقیه زنبورها محافظت می‌کنن. پس اگه زنبور زرد شما رو نیش زد، زنبور رو از روی پوست کنار بزنین و به سرعت از اون محل دور شین تا دوباره نیش نخورین.

جالبه بدونین نیش زنبورهای زرد معمولا به خاطر عکس‌العمل به بوی بدن شما اتفاق می‌افته. زنبورهای زرد به بوی الکل، عرق، صابون‌های معطر، و ادکلن حساسیت دارن و اگه یکی از این بوها رو از جانب شما حس‌کنن ممکنه نیش بزنن. درمان نیش زنبورهای زرد به این صورته که از یه داروی ضدالتهاب مثل ایبوپروفن یا آسپرین استفاده کنین. بعدش هم محل نیش رو کمپرس سرد کنین تا تورم اون پایین بیاد.

نیش زنبورهای قرمز

زنبورهای قرمز به مراتب وحشی‌تر از انواع دیگه زنبورها هستن. برای همین هم نیش زنبورهای قرمز از خطرناک‌ترین انواع نیش زنبور به حساب میاد و خطرات نیش زنبورهای قرمز بیشتر از زنبورهای زرد و عسله. واکنش‌ها به نیش زنبورهای قرمز ممکنه متفاوت باشن، اما در تمام موارد درد شدید و تورم زیاد احساس میشه. درمان نیش زنبورهای قرمز معمولا باید توسط پزشک انجام شه. اما اگه حساسیت شما به زنبور گزیدگی خیلی زیاد نباشه می‌تونین جای نیش زنبور رو خوب بشورین و روش کمی یخ بذارین. فراموش نکنین که برای درمان نیش زنبورهای قرمز از پماد آنتی بیوتیک و ضد تورم استفاده کنین.

حساسیت به نیش زنبور چه جوری ایجاد می‌شه؟

بعد از اینکه متوجه شدین چند نوع زنبور داریم و کدوما نیش می‌زنن، شاید براتون سوال پیش اومده باشه که آیا به زنبور گزیدگی حساسیت دارین؟ و اگه این حساسیت وجود داره، چطوری ایجاد میشه؟ افراد زیادی توی دنیا هستن که هیچ حساسیتی به نیش زنبور ندارن اما بعضی از افراد حساسیت بالایی به این نیش دردناک نشون میدن.

دلیلش اینه که وقتی یه زنبور شما رو برای اولین بار نیش می‌زنه، ماده‌ای به نام هیستامین وارد بدن شما میشه و هیستامین همونیه که توی بدن باعث ایجاد حساسیت میشه. بعد از این، همه چیز به واکنش گلبول‌های سفید شما بستگی داره.

اگه این هیستامین به عنوان یه عامل خارجی و مزاحم شناخته بشه، بدن شما به شدت در مقابل اون واکنش نشون میده. اما اگه خیلی بهش توجهی نکنه، واکنش خاصی هم رخ نمیده. برای همین هم منطقیه که قرص حساسیت نیش زنبور عسل از انواع آنتی هیستامین و بنادریل باشه.  خب حالا باید بدونین که علائم افرادی که حساسیت به نیش زنبور دارن چیه؟ پس با ما همراه باشین.

علائم حساسیت به نیش زنبور

در ادامه با بعضی از مضرات نیش زنبورهای زرد آشنا می‌شیم که ممکنه در هر کسی که نیش خورده اتفاق بیفتن.

  • احساس سوزش
  • لکه‌های قرمز جوش مانند
  • ایجاد درد
  • قرمزی
  • تورم
  • گرما

علائم حساسیت به نیش زنبورهای عسل معمولا بعد از چند ساعت کاملا از بین میره و مشکلی ایجاد نمیشه. واکنش‌های آلرژیک شدید برای افرادی ایجاد میشه که به نیش زدن زنبور حساسیت دارن. حالا شاید بپرسین که عوارض نیش زنبورهای زرد در حالت شدید چیه؟ پس ما اینجا مهم‌ترین علائم رو براتون توضیح میدیم.

بقیه محصولات

 

مشکل تنفسی

این واکنش یکی از خطرناک‌ترین علائم حساسیت به نيش زنبور به شمار میره. وقتی که زنبور زهر رو وارد بدن یه فردی می‌کنه که به نيش زنبور حساسیت بالایی داره، اون فرد دچار مشکلات تنفسی میشه. این واکنش معمولا با چنین علائمی اتفاق میفته:

  • سرفه
  • تنفس غیر طبیعی
  • تنفس کم‌عمق
  • گرفتگی قفسه سینه

این موارد به شما نشون میده که به نیش زنبور حساسیت شدید دارین و بلافاصله باید به درمانگاه مراجعه کنین.

خارش شدید

خارش یکی از اولین نشونه‌هاییه که به شما اطلاع میده که مورد حمله زنبور مهاجم قرار گرفتین. خارش پوست در جای نیش زنبور کاملا عادیه و معمولا بعد از یکی دو ساعت رفع میشه؛ اما اگه این خارش خیلی شدید باشه، نشون‌دهنده واکنش شدید پوست شما به نیش زنبوره. وقتی که نیش زنبور زهر رو وارد بدنتون میکنه، پوست واکنش شدیدی به این ماده نشون میده و با ایجاد حس خارش شما رو از وجود اون توی بدنتون مطلع میکنه.

در واقع خارش مثل یک آژیر هشدار به عنوان مکانیسم دفاعی بدنتون عمل میکنه. حالا اگه میپرسین که برای رفع این خارش باید چیکار کنین، جواب اینه که جای نیش زنبورهای زرد کمی پماد آنتی هیستامین بمالین. این پماد برای کاهش درد و حساسیت به نیش زنبور زرد میتونه تا حدودی به شما کمک کنه. بهترین راه اینه که همیشه سعی کنین از نیش زنبور در امان باشین. بخاطر همین توی محیط‌های باز لباس‌های آستین بلند بپوشین و به گیاهانی که احتمال داره زنبور روی اونها باشه، دست نزنین.

کهیر

کهیر یکی از ناخوشایند‌ترین مشکلات پوستیه. وقتی یه ماده‌ی حساسیت‌زا مثل نیش زنبور وارد بدن میشه، برای مبارزه با حساسیت به زنبور زدگی، بدن شروع به آزاد کردن هیستامین توی خون میکنه. این هیستامین‌ها که به حفظ عملکرد سیستم ایمنی کمک میکنن، به وسیله خون تا بافت‌های زیر پوستی میرسن و اونجا تجمع میکنن. بخاطر همین پوست دچار لکه‌های قرمزی میشه که اصطلاحاً کهیر نام دارن.

کهیر معمولا با خارش و کمی تورم همراهه. اکثر افرادی که به نیش زدن زنبور آلرژی دارن، کهیر میزنن. یکی از راه‌های تشخیص این مشکل، شناخت مواد حساسیت‌زاست. معمولا این افراد نسبت به غذاهایی مثل بادام زمینی، شیر و تخم مرغ، واکنش نشون میدن. البته خوبه بدونین که کهیرها بعد از حدود چند هفته از بین میرن اما اگه شما متوجه شدین که این کهیرها با تورم و خارش شدید همراهن،  بهتره به پزشک مراجعه کنین.

تورم

خیلی عادیه که محل گزیدگی نیش زنبور، متورم بشه. تورم هم یکی دیگه از مکانیسم‌های دفاعی بدنه و معمولا بخاطر همین ایجاد میشه. وقتی یه عامل آلرژی‌زا به پوست شما نفوذ میکنه، سریعا یه سری پیغام به مغز ارسال میشه و مغز وقتی متوجه میشه که این عامل خارجی به پوست آسیب زده، گلبول‌های سفید رو همراه خون به اون منطقه ارسال میکنه و در نتیجه تورم و التهاب پوستی رخ میده.

وقتی این التهاب به شکل غیر طبیعی و زیاد باشه، معلوم میشه که اون شخص به نیش زنبور حساسیت داره. حالا بیاین ببینیم برای ورم نیش زنبوری چه کنیم؟ باید بدونین که مصرف آنتی‌هیستامین و کرم هیدروکورتیزون تا حدودی به کاهش تورم کمک میکنه. اگه تورم کم نشد، حتما باید پزشک شما رو ببینه.

سرگیجه

سرگیجه یکی از علائم خطرناک حساسیت به نیش زنبور است.

سرگیجه هم یکی دیگه از علائم خطرناک حساسیت به نیش زنبورهاست. سرگیجه معمولا به سه شکل اتفاق میفته:

  • احساس عدم تعادل
  • احساس سبکی سر
  • احساس دَوَران سر

هر کدوم از سرگیجه‌های بالا، نشون‌دهنده اینه که بدنتون نسبت به یه ماده آلرژی‌زا به شدت واکنش نشون داده. اینکه این حالت چقدر طول بکشه، به وضعیت بدنی شما بستگی داره. بخاطر همین به محض اینکه احساس سرگیجه کردین، روی زمین بشینین و کمی استراحت کنین.

اگه سرگیجه با حالت تهوع همراه باشه، بهتره آنتی هیستامین‌هایی مثل مکلیزین و دیمن‌هیدرینات مصرف کنین. این قرصها ممکنه شما رو دچار حالت خواب آلودگی کنن. در صورت شدید شدن وضعیت، سریعاً باید به پزشک مراجعه کنین. تازه مراقب باشین که به هیچ وجه پشت فرمون ماشین نشینین و یه نفر همراهتون باشه.

بقیه محصولات

 

بالا رفتن نبض

طبیعیه که با فرو رفتن نیش زنبور به پوست شما، گلبول‌های سفید با فرمان مغز به اون منطقه سرازیر میشن. وقتی که گلبول‌های سفید همراه خون حرکت می‌کنن، سرعت حرکت خون تو بدن بالا میره و در نتیجه ضربان قلب افزایش پیدا میکنه.
بخاطر همین تا چند دقیقه بعد از گزیدگی، بالا بودن ضربان نبض طبیعیه، اما اگه تا چندین ساعت بعد همچنان نبض زیاد بزنه، نشون‌دهنده اینه که بدن شما واکنش زیادی به عامل حساسیت‌زا نشون داده و بهتره توسط یک پزشک معاینه بشین.

درمان زنبور گزیدگی

برای زنبور گزیدگی روش درمانی خاصی وجود دارد.

حالا که با مهم‌ترین علامت‌های حساسیت به نیش زنبور آشنا شدین، بهتره ببینیم برای نیش زنبورعسل چی خوبه. معمولا وقتی که حساسیت به نیش زنبور خفیفه، کافیه در وهله اول نیش زنبور رو خارج کنین. برای این کار از یه موچین کمک بگیرین و نیش رو به آرومی بیرون بیارین.

حالا بیاین ببینیم برای نیش زنبوری چه کنیم؟ مرحله دوم اینه که محل گزیدگی رو با آب و صابون شستشو بدین و از محلول ضدعفونی کننده استفاده کنین. با استفاده از کمپرس آب یخ، تورم و دمای گزیدگی رو پایین بیارین. اگه دردتون خیلی شدیده، استفاده از مسکن‌هایی مثل استامینوفن و ژلوفن درد رو کم میکنه.

اگه بعد از گزیدگی متوجه علامت‌های بالا شدین، باید بدونین که به نیش زنبور حساسیت بالایی دارین. در این مورد باید به داروی حساسیت به نیش زنبورعسل پناه ببرید. بهترین داروی حساسیت به نیش زنبورعسل پماد آنتی بیوتیک و قرص آنتی هیستامینه.

قدم بعدی اینه که باید به سرعت دراز بکشین و از یه نفر بخواین که شما رو تو وضعیتی قرار بده که راه تنفسی‌تون باز باشه. اگه لباس تنگ پوشیدین، بهتره اون رو در بیارین. تازه همراهتون باید بدونه که در صورت وارد شدن شوک به شما، باید آدرنالین تزریق کنه و سریعا شما رو به یه مرکز درمانی برسونه. برای اینکه زهر به همه جای بدن سرایت نکنه، بهتره به وسیله پارچه یا کش، یه کم بالاتر از اون منطقه رو ببندین. این کار باعث میشه که زهر با خون توی بدن پخش نشه. توی این شرایط تورم زیاد رو هم با کمپرس یخ کم کنین.

راه‌های پیشگیری از نیش زنبور

حالا که با علائم زنبورگزیدگی و روش‌های درمان نیش زنبورهای زرد آشنا شدین، بهترین کار اینه که از بروز این اتفاق جلوگیری کنین.

بخاطر همین ما اینجا چند تا از راه‌های پیشگیری رو براتون توضیح میدیم.

  • سعی کنین به محل زندگی زنبورها نزدیک نشین و اونها رو اذیت نکنین.
  • بعضی زنبورها عاشق بوی عطر و ادکلن هستن؛ پس بهتره موقع رفتن به طبیعت، از عطر کمتری استفاده کنین.
  • اگه به جاهایی مثل جنگل میرین که پر از درخته، لباس‌های پوشیده بپوشین.
  • اگه از اون دسته افرادی هستین که آلرژی شدید به نیش زنبور دارن، هیچ وقت تنهایی به گردش و جنگل نرین.

در پایان

نیش حشره‌ها یه مکانیسم دفاعیه که موقع مواجهه با خطر، از اون استفاده میکنن. معمولاً وقتی یه زنبور ما رو نیش میزنه، احساس سوزش، خارش، درد و تورم به ما دست میده. اما اگه این علائم به شکل دیگه‌ای ظاهر بشه، نشون‌دهنده حساسیت به نیش زنبوره. علامت‌های آلرژی شدید به گزیدگی زنبور حالت تهوع، سرگیجه، تنگی نفس، کهیر و خارش شدیده. اگه این واکنش‌ها شدید باشه، باید سریعا به پزشک مراجعه کنین و از داروی حساسیت به نیش زنبور عسل کمک بگیرین. شاید باورتون نشه، ولی فواید نیش زنبورهای قرمز هم کم نیستن. اگه دوست دارین اطلاعات بیشتری درباره نیش زنبور بدونین، سایت واجارو مطالب مفید و دقیقی درباره این موضوع در اختیارتون قرار میده.

موضوعاتی که دیگران بعد از این مقاله خوندن

خواص صابون بره موم رو با کاربرد موضعی، برای رفع قارچ و لکه‌ها‌ی پوستی مفید دونستن.

صابون بره موم

کندو به عنوان محیط زیست زنبورهای شگفت‌انگیز، همیشه محلی پاکیزه، تمیز و عاری از میکروب بوده و هست. این حشرات بی‌نظیر نیازی به کمک ندارن و همواره همه امور زندگی…

بخونم

مضرات گرده گل

گرده گل محصولی از طبیعت بکر و از جمله تولیدات شگفت‌انگیز زنبور عسل هست که اگه اغراق نکنیم خواصش کم‌تر از عسل نیست. این ماده غذای اصلی زنبورها و لاروهای…

بخونم محصولی که در کندو توسط زنبورها به تولید می‌رسد، خاصیت ضدعفونی‌کنندگی و ضدباکتریایی دارد.

درمان عفونت واژن با عسل

امروزه بسیاری از بانوان در طول زندگی خود حداقل یک بار با عفونت رحم و واژن روبه‌رو شدن و می‌دونن که این عارضه در صورتی که به موقع درمان بشه،…

بخونم

18
نظرات شما

*
*

    رویا 19 اردیبهشت 1400 پاسخ

    عالی و مفید بود ممنونم

      جواد 20 اردیبهشت 1400 پاسخ

      سلام روز بخیر

      ممنون از شما

    Newshaaaaaaa 22 اردیبهشت 1400 پاسخ

    سلام.ممنون از مقاله مفیدتون
    من تاحالا زنبور نیشم نزده ولی میخوام بدونم که بهش حساسیت دارم یا نه
    چون حساسیت به نیش زنبور کشنده هست و برای همین میخوام بدونم که حساسیت دارم یا نه که اگه یه بار نیشم زد داروی مورد نیاز همراهم باشه

      جواد 25 اردیبهشت 1400 پاسخ

      سلام و عرض ادب

      میتونید آنتی بیوتیکش رو از داروخانه ها تهیه کنید و همراهتون داشته باشید

    رضا 29 تیر 1400 پاسخ

    سلام،درقدیم برای نیش زدگی زنبور مبادرت به گِل زدن در محل زنبورزدگی و همچنین در صورت دسترسی به آبغوره مبادرت به خوردن و زدن به محل نیش زدگی اقدام میکردند و سریع هم جواب میداد.خودم تجربه را داشتم(البته مثل مارزدگی، بلافاصله با دهان زهر نیش زنبور را مکیده،تا زمانیکه کمی خون مشاهده شودتا کمترین تأثیر را داشته باشد) لطفا نظرات طب سنتی و اسلامی نیز از حکیم دریافت فرمائید و درج نمائید قرص یا آمپول کلماستین خوبه با نظر پزشکتان

      جواد حمیدی 31 تیر 1400 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      ممنون از نظرتون
      بله گِل مالیدن یکی از روش های موثری هست که از قدیم الایام در طب سنتی استفاده میشده.
      در مورد راه های دیگه هم استفاده از یک سری آمپول های فوری ضد حساسیت هم وجود داره ولی لازمه که با مشورت پزشک صورت بگیره تا اثرات جانبی مضری برای فرد نداشته باشه

    ابراهیم صادقی 12 مرداد 1400 پاسخ

    من زنبور داری می کنم وعلاقه زیادی دارم اما حساسیت زیادی به نیش زنبور عسل دارم بدنم داغ شده وقلبم بشدت می زند طوری که احساس می کنم صدای تپش قلبم توی گوشم است وسرگیجه هم پیدا می کنم ودراخر تب لرز سردی بهم دست می دهد .خواستم راهنمایی کنید چه دارو وامپولی همراه داشته باشم تا زود خوب بشم.
    ممنون

      جواد حمیدی 12 مرداد 1400 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      اگه حساسیت دارید و این علائم ثابت بوده حتما به پزشک مراجعه کنید !

    صالحی 15 شهریور 1400 پاسخ

    سلام
    من ریه هام دچار آلرژی میشن که بعد از نیش زدن زنبور هم دستم به شدت ورم کرده آیا به زنبور هم آلرژی دارم اولین با ره که من به نیش زنبور حساسیت دارم تا حالا اینطوری نشده بودم حالا به نظرتون چیکار کنم؟

      جواد 16 شهریور 1400 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      اگه بعد از یکی دو روز هنوز جای نیش متورم هست، لازمه که به پزشک مراجعه کنید

    سهراب دویران 24 فروردین 1401 پاسخ

    یادش بخیر بچگی نیش میزد گل میمالیدیم

    mdrtg 9 خرداد 1402 پاسخ

    سلام
    این راست هستش ک نیش زنبور عسل درصورتی ک حساسیت نده برای درد های رماتیسمی خوبه؟

      مژگان 9 خرداد 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      باتوجه به اطلاعات و مقالات پزشکی موجود
      بله موثر هست ولی تحقیقات پزشکی هنوز ادامه داره..
      باتوجه به این موضوع بهتره که برای اطمینان با پزشک مشورت کنید.

    niloo 4 شهریور 1402 پاسخ

    سلام وقتتون بخیر
    منو یه زنبور زرد نیش زد اوایل واکنش شدیدی نداشتم تا اینکه فرداش اون منطقه و اطراف چشمام کامل ورم کرد! رفتم دکتر آمپول زدم اما متاسفانه فرصت رو سر ساعت نخوردم و کمپرس یخ هم نذاشتم، ورم صورتم خوب شده حالا.
    ، نمیدونم نیش توی بدنم مونده یا نه ولی ورم جای نیش زود از بین رفت ولی حالت سفتی داره:/ حالا هم دهنم ملتهب شده.. بنظرتون باید چیکار کنم؟ اونقدری خطرناکه که برم پیش متخصص و اینا؟؟

      مژگان 5 شهریور 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      چون بعضی افراد به نیش زنبور خیلی حساس هستند
      بهتره که حتما به پزشک یا متخصص مراجعه کنید.

    Mahdi 5 شهریور 1402 پاسخ

    سلام من بابام زنبرداره و بچگی هام خیلی زنبوران نیشم می زدن اما هیچ حساسیتی نداشتم و فقط دو دیقه درد نیش داشتم اما یه چند سالا خیلی کم نیش میخوردم بعد امسال بابا منو با خودش برد پیش زنبورا یکی از زنبورا گردن منو نیش زد و من اولش خارش شدید داشتم بعدش اونجاها که می‌خوابیدند میسوختن بعد هم یه لرز شدیدی داشتم طوری که فکم بیست سانت بالا و پایین میشد و دندونام مثل چکش میخوردن به هم بعد رفتم دکتر دو تا آمپول زد یکی تو عضلم و یکی تو رگ دستم بعد از چند دیقه که رفتم بیرن خوب شدم اما یه حالت بیهوش شدن بهم دست داد بعدش رفتیم خونه دوتا عطسه کردم خوب شدم

    مریم 30 شهریور 1402 پاسخ

    زنبور عسل ک رنگش زرد بود نیشم زد ،درد وحشتناکی داشتم با مسکن آروم نشد،رگ هام کشاد شدن تنم مورمور میشد مخصوصن قسمت گلوم تا قفسه سینه ،موهای اطراف گلوم سیخ شدبود
    فقط قرص حساسیت همراه مون بود بمحض مصرف حالم بهتر شد

      مژگان 1 مهر 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ممنون از اینکه تجربتون رو با ما در میون گذاشتین
      شاد و سلامت باشید.

×