باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

علت شکرک‌ زدن عسل

عسل شکرک‌زده

یکی از خوراکی‌هایی که توی هر خونه‌ای پیدا میشه، عسله. شاید دلیلش این باشه که این طلایی خوشمزه علاوه بر طعم عالی، خواص بی‌نظیری هم داره. چون که با استفاده از اون نه تنها مشکلات پوست و مو، بلکه خیلی از مشکلات عفونتی هم از بین میره. بخاطر همین خیلی از افراد از این طلای پرطرفدار برای صبحانه، پخت انواع کیک و شیرینی و شکلات یا حتی برای درمان خیلی از بیماریها استفاده میکنن.

اما نکته قابل توجه اینه که گاهی وقتا ما یه شیشه از اون رو ماهها توی خونه‌مون داریم و تموم نمیشه؛ ولی بعد از یه مدت میبینیم که رسوب کرده! اینجور وقتا خیلی از ما فکر میکنیم که عسلمون مرغوب نبوده یا خراب شده و دیگه ازش استفاده نمی‌کنیم. اما ما اینجا میخوایم براتون توضیح بدیم که این تصور کاملا اشتباهه. میپرسین چرا؟ با ما همره باشین تا به جواب سوالاتون درباره عسل شکرک زده برسین.

ترکیبات عسل چیه؟

برای اینکه بتونیم دلیل شکرک‌ زدن این طلایی خوشمزه رو براتون توضیح بدیم، باید بدونین که اصلا اون از چه موادی تشکیل شده. این ماده طلایی رنگ علاوه بر آنتی اکسیدان، کلسیم، ویتامینها و غیره، مقادیر زیادی قند و آب داره. اگه بخوایم واضح‌تر بگیم، قند موجود تو عسل، بیشتر گلوکز و فروکتوزه. در‌ واقع ترکیبات داخل عسل اینجوریه که بیشتر از ۷۰ درصدش رو این قندها تشکیل می‌دن و کمتر از ۲۰ درصدش هم آبه.

حالا می‌پرسین اینها به شکرک زدگی عسل چه ربطی داره؟ خوبه بدونین که قند و آب پایه های اصلی بروز تبلور و شکرک توی این طلایی خوشمزه شفابخش هستن.

عسل شکرک‌زده

چرا عسل شکرک می زنه؟

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که برین سراغ شیشه عسلتون و ببینین که دونه های کریستالی توی اون به وجود اومده یا به اصطلاح شکرک زده. بروز این اتفاق بخاطر همون قندها و آب موجود ترکیبات عسله. از اونجایی که مقدار آب نسبت به قندها کم تره، این اتفاق میوفته. چون که قندهای ترکیبات عسل، گلوکز و فروکتوز هست و این قندها نسبت به انواع دیگه خیلی زودتر تبلور پیدا میکنن.

یعنی اینکه وقتی عسل شما شکرک میزنه که گلوکزها از آب موجود در اون جدا بشن و شبیه دونه‌های کریستالی ببینیدشون. جالبه بدونین که فروکتوز برخلاف گلوکز همچنان به شکل مایع باقی میمونه ولی از اونجایی که گلوکزها رنگ روشنی دارن، دونه های کریستالیشون توی عسل به شکل شکرک در میاد.

چی باعث میشه عسل شکرک بزنه؟

فکر نکنید که طلایی خوشمزه شما توی هر شرایطی به یه شکل و تو مدت زمان ثابتی شکرک میزنه، اصلا این‌جوری نیست. چون که علاوه بر ترکیبات اون، مسائل دیگه روی این اتفاق تاثیر داره. بخاطر همین اینجا مهم‌ترین عوامل موثر روی عسل شکرک زده رو براتون توضیح میدیم.

  • دما: مهم‌ترین عاملی که باعث میشه گلوگزها از آب جدا بشن و به شکل دونه‌های کریستالی توی طلای خوشمزه شما پخش بشن، دمای محل نگهداری عسلتونه. چون که هوای سرد باعث میشه که این اتفاق سریع‌تر بیفته و حتی تشدیدش هم میکنه.
  • جای عسل: اینکه عسل کجا باشه، خیلی روی شکرک زدنش تاثیر داره. چون که اگه روی شانه کندو باشه، نسبت به اینکه توی یه شیشه توی کابینت یا یخچال باشه، کم‌تر شکرک میزنه.
  • گرد و غبار: یکی دیگه از عواملی که باعث میشه عسل زودتر شکرک بزنه، اینه که روی اون گرده یا گرد و غبار وجود داشته ‌باشه. در واقع هرچی که این طلایی خوشمزه تمیزتر باشه، کم‌تر رسوب می‌کنه.


کدوم نوع از عسل کم‌تر شکرک میزنه؟

وقتی داشتیم ترکیبات این طلایی زرد رنگ و تاثیرش روی شکرک‌زدن رو توضیح میدادیم؛ گفتیم که گلوکز بیشتر رسوب میکنه. ولی آیا میدونین که مقدار این قند توی مدل‌های مختلف عسل فرق داره؟ می‌پرسین یعنی چی؟ یعنی اینکه تو کل دنیا و ایران، انواع مختلفی از عسل طبیعی وجود داره و نسبت آب و قند هر کدوم از این‌ها با مدل‌های دیگه فرق داره. بخاطر همین ممکنه یه مدل قند و گلوکز بیشتری داشته ‌باشه و بخاطر همین کمتر یا دیرتر رسوب کنه. مثلا عسل‌های گل قاصدک و شبدر خیلی زود رسوب میکنن.

اگه گفتین چرا؟ چون که نسبت گلوکز این‌ها نسبت به فروکتوز موجود خیلی کمتره، پس زودتر شکرک میزنه. اما عسل اکالیپتوس یا تاپلو خیلی دیرتر شکرک میزنه. چون که گلوکز موجود در این مدلها خیلی بیشتر از فروکتوزه و باعث میشه که این فرایند با سرعت بیشتری پیش بره.

عسل شکرک زده رو دور نندازین

خیلی از ما وقتی میبینیم عسلمون شکرک زده، اونو دور میندازیم. چون خیلی وقتا شنیدیم که عسل شکرک زده مرغوب و طبیعی نیست یا اینکه فکر میکنیم که خراب شده. ولی هیچ کدوم از این‌ها درست نیست. چون که در واقع این طلایی خوشمزه وقتی که طبیعی باشه باید شکرک بزنه و شکرک زدن کاملاً نشون دهنده طبیعی بودن عسله.

در غیر این صورت یعنی زنبوردارها قبل از فروشش اون رو گرم کردن که رسوب نکنه یا اینکه عسل طبیعی نیست. با اینکه خیلی از افراد عسل شکرک زده رو بیشتر دوس دارن چون که چکه نمی کنه و راحت میشه خوردش ولی؛ اگه شما شکل رسوب کرده این طلایی خوشمزه رو دوس ندارین، اونو دور نندازین. ما اینجا براتون توضیح میدیم که خیلی راحت شکرک‌های عسل رو از بین ببرین و دیگه نزارین که رسوب کنه.

عسل شکرک‌زده
چجوری شکرک عسل رو از بین ببریم؟

وقتی که عسل شکرک‌زده رو گرم کنین، دیگه دونه‌های کریستالیش ذوب میشه و به شکل اولش برمی‌گرده اما؛ شاید بپرسین که چجوری باید این کارو انجام بدین؟ برای گرم‌کردن این ماده خوش طعم و رنگ دو راه وجود داره. وقتی که اون رو توی ماکروویو قرار بدین، خیلی زود گرم میشه و عسل شکرک‌زده شما مثل روز اولش می‌شه. البته دقت کنین که این روش خیلی از خواص اون رو از بین میبره. به‌خاطر همین یه راه بهترم وجود داره که عسل شکرک‌زده رو داخل یه قابلمه آب جوش قرار بدین. این‌جوری هم عسلتون رو دور نمی‌ندازین و هم خواصش رو از بین نبردین.

نکات مهم در گرم‌کردن عسل شکرک‌زده

برای اینکه این طلایی خوشمزه رو گرم کنین، باید یه سری از نکات رو مد‌نظر داشته‌ باشین که این کار به‌خوبی انجام بشه. پس ما اینجا چندتا از مهم‌ترین موارد رو براتون ذکر میکنیم. این طلای خوشمزه باید حتما توی شیشه یا کوزه باشه که خوب گرم بشه. عسل شکرک‌زده رو موقع گرم‌کردن هم بزنین که دونه‌های کریستالی بشکنن و ذوب بشن ولی دقت کنین که آب جوش وارد ظرف عسل نشه.

زمانی که مثل روز اولش شد و دیگه هیچ شکرکی رو توی اون ندیدین، حرارت رو قطع کنین. عسل گرم شده رو توی قوطی با درب محکم بریزین و از اون استفاده کنین.

چرا عسل فروشگاه‌ها شکرک نمی زنه؟

حتما برای خیلی از شما سوال پیش اومده که چرا عسل خیلی از فروشگاه‌ها شکرک نمیزنه؟ برای جواب به سوالتون باید بدونین که از یه طرف بعضی فروشگاه‌ها ممکنه عسل مرغوبی ارائه نکنن و طبیعتاً عسل غیرطبیعی شکرک هم نمیزنه. البته همیشه هم اینطور نیست و بعضی از زنبوردارها یا فروشنده‌ها، عسل رو گرم میکنن یا اونها رو به شکل عسل خامه میفروشن.
از اونجایی که روش‌های گرم‌کردن رو بالاتر توضیح دادیم، اینجا ممکنه بپرسین که عسل خامه چیه؟

زنبوردارها و فروشنده‌ها با روش مخصوصی فرایند تبلور این طلایی خوشمزه رو کنترل میکنن که به اون خامه کردن عسل گفته میشه. این‌طوری رنگش کم‌رنگ‌تر و دونه‌های کریستالی ریز میشه و فرآیند شکرک‌زدن به کندی پیش میره. به‌خاطر همین هم خیلی از مردم فکر میکنن که محصولات فروشگاه‌ها شکرک نمی‌زنه.

عسل شکرک زده

عسل شکرک زده

عسل شکرک‌زده رو بخریم یا نه؟

شاید برای شما هم پیش اومده باشه که برای خرید عسل به فروشگاه‌های بزرگ مراجعه میکنین ولی می‌بینین که خیلی از اونها شکرکزدن. اینجور مواقع خیلی از افراد از خریدشون صرف‌نظر میکنن و حتی دیگه به اون فروشگاه نمی‌رن. اما باید بدونین که اون عسل شکرک‌زده درواقع کاملا طبیعیه و هیچ زنبورداری اون رو گرم نکرده. بخاطر همین توی هوای سرد فروشگاه شکرک زده.

پس با خیال راحت خریدتون رو انجام بدین. بالاتر هم گفتیم که حتی اگه دوسن دارین شکرک‌ها رو بخورین، باید چیکار کنین. پس دیگه جای هیچ نگرانی نیست. تازه نباید انتظار داشته‌ باشین که قیمت این مدل‌ها نسبت به بقیه کم‌تر باشه. چون که کیفیت و مرغوبیت این‌ها تضمین بیشتری هم داره و در اصل باید هزینه بالاتری رو برای خریدشون پرداخت کنین.

در نتیجه

یکی از دغدغه‌های مهم ما برای خرید عسل طبیعی اینه که شکرک نزده باشه. چون که خیلی وقتها شنیدیم که عسل شکرک‌زده با‌کیفیت و مرغوب نیست. ولی ما توی این مقاله براتون توضیح دادیم که اصلا اینطور نیست و اتفاقا مدل‌های شکرک‌زده خیلی بهترم هستن. برای همین اول ترکیبات این طلایی خوشمزه رو بررسی کردیم.

توضیح دادیم که بخاطر قند و آب موجود توی اون، فرایند تبلور و به اصطلاح شکرک‌زدن رخ میده. بعد از اون هم گفتیم که مدل‌های مختلف این ماده مفید خوش طعم بخاطر تفاوت گیاه و خواصش، ممکنه زودتر یا دیرتر شکرک بزنن. تازه برای اینکه عسل شکرک زدتون رو دور نندازین، راه‌های از بین بردن شکرک‌ها رو براتون توضیح دادیم. گفتیم که فروشگاه‌ها چیکار میکنن که محصولاتشون رسوب نمی‌کنه.

در آخر هم گفتیم که با خیال راحت عسل‌های شکرک‌زده رو بخرین و نگران فساد یا کیفیتش نباشین. حالا اگه به اطلاعات بیشتری درباره این موضوع نیاز دارین یا دنبال خرید عسل با‌کیفیت و مرغوب هستین؛ بهتره که به سایت واجارو مراجعه کنین. چون که این سایت علاوه بر ارائه انواع عسل طبیعی، بهترین اطلاعات رو هم درباره اون در اختیار شما قرار می‌ده. تازه عسل‌های با ساکارز خیلی پایین هم مخصوص افراد دیابتی داره.

0
نظرات شما

*
*

    سهراب دویران 24 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی مفید بود مطالبتون تشکر

    9116847785 27 فروردین 1401 پاسخ

    هر وقت عسل شکرک میزد مینداختم

    9365851833 27 فروردین 1401 پاسخ

    دمتون گرم عالی

×