باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

عوارض ترک چای

سردرد، خستگی عدم تمرکز از جمله عوارض ترک چای به شمار می‌رود

عوارض ترک چای هنگامی بروز می‌کنه که افراد به دلیل مصرف بیش از اندازه یا حتی مواجهه با بیماری‌ها مجبور هستن این نوشیدنی رو کنار بزارن. اما چرا به دلیل عدم رعایت الگوی مصرف صحیح باید از فواید بسیار این محصول برای سلامتی بی‌بهره بمونین؟ چای نوشیدنی محبوبی در جهان و بخصوص برای ایرانیان محسوب میشه. چون که امروزه اغلب افراد بعد از کارهای سخت برای کاهش خستگی به طعم و عطر لذت‌بخش چای پناه می‌برن. همچنین خواص چای به بیش از 50 مورد می‌رسه که از مهم‌ترین‌ اون‌ها به مواردی مثل ضد سرطان، ضد افسردگی و افزایش انرژی اشاره میشه.

با این حال افراد با مصرف بی‌رویه گاهی به نوشیدن چای وابسته می‌شن و فواید چای رو به عوارض تبدیل می‌کنن. از این رو ناچار به ترک این نوشیدنی گوارا هست. ترک هر وابستگی با عوارضی خودش رو نشون میده که بد نیست باهاش آشنا بشیم. شاید با اطلاع از این عوارض میزان استفاده از چای رو کنترل کنین و همچنان از مواهب اون بهره‌مند بشین.

چای خاصیت ضد سرطانی و ضد افسردگی دارد.

با مصرف متعادل از مواجهه با عوارض ترک چای در امان بمونین!

چای انواع مختلفی داره که بر اساس نحوه تولید دسته‌بندی میشه. انواع محبوب این محصول در ایران چای سیاه و سبز هستن که از برگ نوعی گل زینتی به نام کاملیا سینسیس گرفته میشه. اصلی‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی جهانی کافئین و آنتی‌اکسیدان هستن که فواید بسیاری از جمله موارد زیر رو به همراه دارن:

  • ضد سرطان
  • تقویت سیستم ایمنی
  • تنظیم فشار خون و کاهش کلسترول و در نهایت کاهش ریسک حمله قلبی و غیره

از این رو نوشیدن چای در مقادیر متوسط توصیه میشه و برای افراد مفیده. البته مقدار مناسب و دقیقی برای مصرف این نوشیدنی وجود نداره. چون که بسته به نوع تولید، میزان مواد تشکیل‌دهنده و کیفیتش متفاوت میشه. به همین دلیل تعیین دوز مناسب برای نوشیدن چای قدری دشواره. اما نوشیدن مقادیر زیاد چای یعنی چهار تا پنج فنجان در روز یا هر یک ساعت ممکنه مشکلاتی رو برای سلامتی ایجاد کنه. جالبه بدونیم وابستگی به این نوشیدنی به خاطر وجود 2 تا 4 درصد کافئین در این موهبت طبیعت اتفاق می‌افته. ضمن اینکه عوارض ترک چای هم بیشتر به خاطر همین ماده هست.

کافئین خستگی رو سرکوب می‌کنه و موجب هوشیاری یا انرژی بیشتر شما می‌شه. بنابراین اگه به طور افراطی چای بنوشین، مغز در هر بار مصرف احساس خوشایندی تجربه می‌کنه که تمایل به کسب دوباره این لذت داره. از این جاست که وابستگی شما با نوشیدن بیشتر، پررنگ‌تر می‌شه. بنابراین به اندازه چای بنوشین اما همیشه بنوشین تا از عوارض ترک چای در امان باشین.

بهتر است که چای را دم کرده بنوشید تا از خاصیت آنتی‌اکسیدانی آن بهره‌مند شوید.

چه عواملی باعث بروز آسیب‌های ترک چای میشه؟

گاهی اوقات تنها وابستگی و مصرف بیش از حد عامل ترک چای نیستن. برخی افراد به سبب شرایط جسمانی یا مصرف داروهای خاص مجبور می‌شن چای رو از برنامه غذایی حذف کنن. همچنین ممکنه با درجه کمی از عوارض ترک چای روبرو بشن. به عنوان مثال پزشکان توصیه می‌کنن بیمارانی که از فقر شدید آهن رنج می برن، بسته به شدت بیماری از نوشیدن چای منع بشن. چون که مواد تشکیل‌دهنده در چای مانع از جذب آهن مواد غذایی توسط دستگاه گوارش می‌شه و ممکنه شرایط رو برای اون‌ها وخیم‌تر کنه.

همچنین افرادی که تشنج می‌کنن در صورت دریافت میزان بالای کافئین ممکنه مجدد تشنج کنن. علاوه بر این در بیماری‌های اختلالات اضطرابی، خون‌ریزی، مشکلات قلبی، دیابت، سندروم روده تحریک‌پذیر و پوکی استخوان غلظت و میزان چای باید براساس نظر پزشک تعیین و با احتیاط بیشتری مصرف بشه. از طرف دیگه گاهی افراد برای درمان بیماری‌ها، داروهای خاصی رو استفاده می‌کنن که با چای ترکیب‌های نامطلوبی رو ایجاد می‌کنه. در این شرایط هم افراد مجبور به ترک چای یا فاصله زمانی بین مصرف اون با مصرف داروها هستن که ممکنه با آسیب‌های ناشی از ترک چای که در ادامه به اون‌ها می‌پردازیم، مواجه بشن.

ترک چای عوارض مختلفی همچون سردرد، خواب آلودگی و خستگی را به همراه دارد.

عوارض ترک چای رو بشناسین

آیا دوست دارین هر یک ساعت چای بنوشین؟ گذر ساعت‌ها بدون نوشیدن چای سخته؟ با نخوردن چای دچار تغییرات خلقی ناگهانی می‌شین؟ تشخیص این که آیا به چای وابستگی پیدا کردین یا خیر کمی سخته. اما مواجهه با شرایط ناخوشایند جسمی و روحی مانند سردرد یا خستگی هنگام کاهش یا قطع مصرف یکی از راه‌های شناسایی وابستگیه. در این رابطه باید بدونین به طور کلی علائم عوارض ترک چای عبارت هستن از:

  • سردرد
  • عدم تمرکز
  • خواب‌آلودگی
  • خستگی
  • تحریک‌پذیری
  • اضطراب
  • حالت افسردگی

این عوارض اغلب 12 تا 24 ساعت پس از قطع چای ظاهر می‌شن و ممکنه تا نه روز هم ادامه داشته باشن. البته پس از این دوره به‌تدریج از شدت علائم کاسته می‌شه. حال که با عوارض ترک دومین نوشیدنی محبوب جهان آشنا شدین بهتره با تغییر سبک مصرف، خودتون رو از مواجهه با این شرایط سخت دور نگه دارین.

با راهکارهای مناسب می‌توانید عوارض ترک چای را به حداقل برسانید.

با راهکارهای مناسب عوارض ترک چای رو به حداقل برسونین!

همواره گفتن پیشگیری بهتر از درمانه! اگه ما نحوه و میزان مصرف مواد غذایی رو با در نظر گرفتن سلامتی تنظیم کنیم، با مضرات ناشی از نوشیدن یا خوردن بیش از اندازه مواجه نمی‌شیم. بنابراین نیازی به کاهش یا قطع موادی که طبیعت به ما ارزانی داشته و سرشار از فواید هم هستن، نداریم. این یعنی فرار از عوارض ترک! چای هم از این قاعده مستثنی نیست. با این حال راهکارهایی وجود دارن که در صورت نیاز به شما در کاهش شدت عوارض ترک چای کمک می‌کنن. پس بهتره نکات زیر رو بخاطر بسپارین:

  • مصرف چای رو به تدریج کاهش بدین و با روزی نیم تا یک لیوان شروع کنید؛ دو روز اول نیم لیوان، دو روز دوم یک لیوان و به همین ترتیب.
  • خواب کافی داشته باشین تا در صورت عدم مصرف کافئین کافی از احتمال خستگی و کمبود تمرکز دور باشین.
  • به جای چای دیگر نوشیدنی‌های غیرکافئین‌دار رو جایگزین کنین. آب کافی از بروز سردرد، سرگیجه و خستگی ناشی از ترک چای جلوگیری می‌کنه.

البته برای افرادی که از بیماری‌های خاص رنج می‌برن یا تداخل دارویی اون‌ها رو به سمت کاهش یا ترک مصرف چای می‌بره، بهتره این راهکارها رو با تایید پزشک متخصص انجام بدن.

برای کاهش عوارض ترک چای باید مصرف آن را به تدریج کاهش دهید.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که چای از برگ گیاهی گرفته میشه که حاوی موادی همچون کافئین و آنتی‌اکسیدان‌هاست. این نوشیدنی محبوب با وجود این دو ماده فواید بسیاری رو برای بشر به همراه داره. خواص ضد سرطانی، رفع‌کننده خستگی، کاهش ابتلا به حمله قلبی، افزایش ایمنی و غیره از آثار چای بر سلامت بدن به شمار می‌رن. درحالی که مصرف زیاد کافئین که در چای هم وجود داره باعث وابستگی بیش از حد می‌شه. در این شرایط با عوارض ترک چای مانند سردرد، عدم تمرکز، خستگی روبه‌رو میشین که غیرقابل ‌انکاره اما با شیوه‌های صحیح میشه شدت اون‌هارو کاهش داد.

با این حال در این بین نباید کیفیت چای رو هم نادیده گرفت. چون که نحوه تولید چای هم در میزان کافئین تاثیر می‌ذاره. در این رابطه باید بدونین واجارو امروزه با عرضه مستقیم چای از چای‌کاران شمالی خیال شما رو برای خرید چای سالم و مرغوب راحت کرده. کافیه بدون دغدغه و تنها با یک کلیک انواع چای رو به صورت اینترنتی بخرین و طعم دلنشین اصالت این محصول رو احساس کنین.

5
نظرات شما

*
*

    روشنعلی کاظمی نیا 8 تیر 1402 پاسخ

    متشکرم از نظر ارزنده تون

    روشنعلی کاظمی نیا 8 تیر 1402 پاسخ

    متشکرم از نظر شما استفاده کردیم

      مژگان 10 تیر 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ممنون از توجهتون شاد و سلامت باشید.

    محمد 9 شهریور 1402 پاسخ

    خسته نباشین
    سه صفحه توضیح غیر لازم عدم ترک چایی میدین یه خط هم راهکار یا قرص کافئین دار جایگزین چایی ذکر نکردید
    بیشتر تیتر مقاله باید عدم ترک چایی میبود

      مژگان 14 شهریور 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      مطالب و موضوعات سایت متفاوته
      این مطلب مربوط به عوارض ترک چای هستش
      اگر شما راهکاری دارید یا قرصی میشناسید میتونید معرفی کنید دوستان با خوندن کامنت ها ازش بهره ببرند.

×