باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

عوارض روغن درخت چای را بشناسید

قبلا مطلبی در مورد خواص روغن درخت چای منتشر کردیم و حالا توی این نوشته قصد داریم از عوارض روغن درخت چای براتون بگیم. روغن درخت چای یه روغن طبیعی و گیاهیه که مصارف آرایشی و بهداشتی و درمانی داره ولی با این وجود از نظر خوراکی یه روغن سمی محسوب میشه. مطالعات پزشکی نشون داده که این روغن میتونه بسیاری از گونه‌های باکتری، ویروس و قارچ رو از بین ببره.

این روغن یه روغن بسیار مفید برای پوست و مو بحساب میاد و به همین خاطر توی خیلی از مواد آرایشی و کرم‌های پوستی مورد استفاده قرار می‌گیره. اما روغن درخت چای هم مثل همه هدایایی که طبیعت به ما داده دارای عوارض و مضراتیه که توی این مطلب قصد داریم در موردشون کمی بنویسیم.

عوارض روغن درخت چای چیست

آیا استفاده از روغن درخت چای ممکنه خطرناک باشه؟

همونطور که اشاره کردیم روغن درخت چای برای خوردن نیست و از نظر خوراکی یک ماده سمی محسوب میشه. این روغن فقط برای استعمال خارجی و کابردهای موضعیه، اون هم به صورت کاملا رقیق شده. حواستون باشه که اگر روغن درخت چای خریداری کردین حتما اون رو از دسترس بچه‌ها دور نگه دارید.

علائم مسمومت با روغن درخت چای بین کودکان و بزرگ‌سالان مشابه گزارش شده.

  • احساس خواب آلودگی یا خواب آلودگی
  • حرکت ناهماهنگ ( آتاکسی )
  • گیجی
  • عدم پاسخگویی یا از دست دادن هوشیاری

از علائمی هستند که بلعیدن روغن چای می‌تونه در فرد به وجود بیاره.

خب حالا که فهمیدیم خوردن روغن درخت چای ممکنه چقدر خطرناک باشه بهتره بریم سراغ عوارض روغن درخت چای. چون استعمال خارجی این روغن هم ممکنه باعث بروز مشکلاتی بشه.

حساسیت یا آلرژی شایع‌ترین عارضه مصرف روغن درخت چای

در کنار خواص روغن درخت چای برای پوست امکان بروز عارضه‌هایی برای پوست هم وجود داره. یکی از شایع‌ترین عوارض روغن درخت چای در صورتی رخ میده که فرد به این روغن حساسیت داشته باشه. این حساسیت ممکنه باعث التهابات پوستی، سوزش، خارش یا بثورات پوستی شدید بشه. استفاده از روغن درخت چای روی پوست خشک یا زخم شده ممکنه باعث تحریک پوست بشه.

اون دسته از افرادی که اگزمای پوستی دارند باید توی استفاده از این روغن خیلی احتیاط کنند. اگر می‌خواید مطمئن بشید که به روغن درخت چای حساسیت دارید یا نه بهتره اونو روی قسمت کوچکی از پوست سالم بدن‌تون بریزید و ۲۴ ساعت بهش فرصت بدین. اگر علائم خاصی در اون قسمت مشاهده نشد می‌تونید با خیال راحت‌تری از این روغن استفاده کنید.

افرادی که به میخک یا اکالیپتوس حساسیت دارند در مصرف روغن درخت چای بیشتر دقت کنند. چون چنین افرادی ممکنه به روغن درخت چای هم حساسیت داشته باشند. به این نکته هم دقت کنید که هرچقدر از عمر این روغن بیشتر بگذره احتمال این که باعث بروز آلرژی بشه بیشتر میشه. همچنین برخی شواهد نشون میده که روغن درخت چای ممکنه باعث آنافیلاکسی، گرفتگی عضلات، تورم، گرگرفتگی، گرفتگی سینوس، حالت تهوع و سرگیجه بشه.

بیشتر حساسیت‌هایی که برای روغن درخت چای ذکر شد بخاطر استفاده از روغن خالص به وجود میاد. اما دقت کنید که حتی مواد آریشی که حاوی این روغن باشند هم ممکنه باعث بروز حساسیت در فرد بشن.

حساسیت یا آلرژی شایع‌ترین عارضه مصرف روغن درخت چای

اختلالات هورمونی

یکی دیگه از عوارضی که برای روغن درخت چای ذکر میشه اینه که ممکنه باعث بروز اختلال در کار بعضی از غدد بدن انسان بشه. این عارضه ممکنه باعث بزرگ شدن سینه مردان بخاطر عدم تعادل هورمونی بشه. البته در مواردی که چنین مشکلی پیش اومده، در اکثر مواقع بعد از قطع کردن مصرف روغن درخت چای این عارضه از بین رفته. گزارشات مربوط به این بررسی توی مجله پزشکی نیوانگلند منتشر شده.

احتمال آسیب به گوش

روغن درخت چای یکی از بهترین درمان‌های طبیعی برای رفع عفونت‌ گوش به حساب میاد. اما همونطور که گفتیم ممکنه بدن برخی از افراد نسبت به این روغن واکنش نشون بده. از روغن درخت چای باید به صورت کاملا رقیق شده استفاده کرد، به طوری که درصد این روغن بسیار ناچیز باشه ( کمتر از ۲ درصد). اگه از روغن درخت چای رقیق نشده روی غشاهای مخاطی که درون گوش قرار دارند بزنید ممکنه باعث تورم و آسیب به گوش بشه.

معمولا روغن درخت چای رو با یک روغن حامل مثل روغن بادام یا روغن زیتون استفاده می‌کنند. اگه می‌خواید از روغن درخت چای برای درمان عفونت‌های گوش توی خونه استفاده کنید حتما با پزشک‌تون مشورت کنید. چون برخی متخصص‌ها نظرشون اینه که نباید از این روغن داخل گوش استفاده کرد. چون ممکنه به گوش داخلی آسیب بزنه.

احتمال بروز افسردگی

احتمال بروز افسردگی بخاطر مصرف روغن درخت چای هنوز روی انسان ثابت نشده. اما در حیوانات خانگی مثل سگ‌ها و گربه‌ها که از روغن درخت چای در دز‌های بالا برای اون‌ها استفاده شده بود علائم و نشانه‌های افسردگی پیدا شده. بخاطر همین نمیشه این عارضه رو نادیده گرفت.

تداخل با دارو‌ها و مکمل‌های گیاهی

اگر از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنید توی مصرف روغن درخت چای باید خیلی احتیاط کنید. این روغن خواص دارویی داره و ممکنه با داروهای دیگه تداخل ایجاد کنه.

سایر عوارض روغن درخت چای:

  • اسهال
  • لرزش عضلانی
  • احتمال سوزش بینی و متورم شدن پولیپ بینی
  • احتمال بروز التهاب و زخم‌های دهانی
  • ممکنه مشکلاتی رو برای پوست سر به وجود بیاره
  • احتمال تحریک و سوزش چشم
  • احتمال آسیب به جنین هنگام بارداری
  • ممکنه باعث تحریک تنفسی بشه

سخن آخر

بسیاری از عوارض روغن درخت چای در حد گزارشاتی هستند که مراکز تحقیقاتی و پزشکی ارائه شدن. با این وجود نمیشه این گزارشات رو نادیده گرفت. پیشنهاد می‌کنیم در صورت استفاده از این روغن به صورت خالص حتما با پزشک‌تون مشورت کنید. برای استفاده درمانی از روغن رخت چای باید از غلظت خاصی استفاده کنید، چون همونطور که توی متن اشاره کردیم از این روغن به صورت رقیق شده و با یک روغن حامل دیگه استفاده میشه.

لینک مرتبط: خرید چای

0
نظرات شما

*
*

×