باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

فرق چای سرگل و ممتاز

فرق چای سرگل و ممتاز بیشتر سلیقه‌ایه

چی مثل یه چای خوش‌رنگ می‌تونه کمک کنه روزت رو پرانرژی شروع کنی یا خستگی یه روز پر فعالیت رو از کاملا تنت بیرون کنه؟ از تفاوت بین انواع این نوشیدنی مثل فرق چای سرگل و ممتاز خبر دارین؟ می‌دونین نوشیدن انواع این محصول چه خواصی برای بدن داره و کدوم محصول بهتره؟با این‌که شروع سنت چای‌خوردن در کشور ما به سال‌ها قبل برمی‌گرده اما هنوز نوشیدن این دمنوش گرم در خانواده‌های ایرانی با آداب خاصی همراهه. برای مثال معمولا افراد دور هم جمع می‌شن و چای می‌نوشن یا اینکه زمان و نقاط خاصی رو در هر خونه‌ای برای نوشیدن چای خانوادگی انتخاب می‌کنن.

در این ‌بین عطر، طعم و رنگ این محصول همیشه مورد ستایش یا انتقاد افراد قرار می‌گیره. به همین خاطر معمولا ایرانی‌ها در خرید این محصول سخت‌پسندانه عمل می‌کنن. بنابراین در این مقاله تفاوت بین سرگل و ممتاز که دو مورد از نوشیدنی‌های بی‌نظیر و خوش‌عطر و طعم ایرانی هستن رو بررسی می‌کنیم که راحت‌تر خرید کنین.

چای سرگل و ممتاز خیلی با هم تفاوتی ندارند.

فرق چای سرگل و ممتاز چیه؟

اجازه بدین که شرح تفاوت چای ممتاز و سرگل رو اول با معرفی جداگانه هر کدوم از این چای‌ها شروع کنیم.

چای سرگل

تابه‌حال به باغ چای رفتین؟ بوته‌های زیبای این گیاه رو از نزدیک دیدین؟ برگ‌های تازه و جوان این گیاه که در فصل بهار به‌تازگی سربرآوردن و رشدکردن، بسیار لطیف‌تر از برگ‌های انتهایی اون هستن. همچنین چون جوان هستن و آفتاب زیادی دریافت نکردن، فتوسنتز کم‌تری نسبت به برگ‌های انتهایی در اون‌ها در جریان بوده و رنگ روشن‌تری دارن.

سرگل که اصطلاحا با عناوین زرین، دو برگ، سه برگ، یا تک غنچه هم شناخته می‌شه، از کندن همین برگ‌های نازک و لطیف به دست میاد. سرگل محصول باغ‌های کشاورزی شمال کشوره که در فصل بهار چیده و برداشت می‌شن.

چای شمال در فصل‌های بهار، تابستان و پاییز برداشت می‌شه که معمولا طعم و درجه کیفیت این محصول در هر یک از این فصول متفاوت هست. سرگل بهاره به دلیل کیفیت، رنگ، عطر و طعم قوی‌ای که داره، محبوب‌تر از نمونه‌های دیگه چای ایرانیه.

دم کردن سرگل

معمولا چای‌های ایرانی نسبت به نمونه‌های خارجی برای دم کشیدن به زمان بیشتری نیاز دارن. در صورتی که محصول سرگل به دلیل کیفیت بسیار بالایی که داره، در زمان 10 دقیقه کاملا دم می‌کشه و عطر و بوی بی‌نظیر اون فضا رو پر می‌کنه. همچنین پس از دم‌ کشیدن رنگ و شفافیت فوق‌العاده‌ای داره.

فرق چای سرگل و ممتاز در دم کردن آن است.

چای ممتاز

ممتاز هم مثل سرگل در اوایل بهار برداشت می‌شه. این محصول از برگ‌های پایینی ضخیم‌تر و سبزتر گیاه برداشت می شه. بسیار خوش عطر و طعمه و بعد از ساچمه و سرگل رتبه بهترین چای ایرانی رو داره.

دم کردن چای ممتاز

برای دم کردن ممتاز باید به‌این نکته توجه داشته باشین که بهتره یک قاشق چایخوری از اون رو به‌ازای هر لیوان آب داخل قوری بریزین. بعد10 تا 15 دقیقه فرصت بدین که دم بکشه. درصورتی‌که ‌این زمان رو برای دم شدن به ممتاز بدین و اون رو روی شعله ملایم دم کنین، از کیفیت، رنگ، عطر و طعم اون شگفت‌زده می‌شین.

دلیل تفاوت چای سرگل با چای ممتاز

در این بخش تصمیم داریم به ویژگی‌های این دو محصول که اون‌ها رو از هم متمایز می‌کنه، بپردازیم و فرق چای سرگل و ممتاز رو از منظرهای مختلف بررسی کنیم. شاید برای شما هم جالب باشه که بدونین محصولاتی که از یک بوته و یک مزرعه تهیه شدن، با هم متفاوت هستن.

تفاوت در ظاهر

سرگل همونطور که اشاره کردیم از برگ‌های لطیف و تازه بوته چای به دست میاد. هنگامی‌که برگ‌ها برای تولید این نوع چیده می‌شن، کارگرها یا باغدارها اون‌ها رو بین دست‌های خودشون مالش می‌دن و برگ‌ها به خاطر لطافتی که دارن، کاملا لوله‌ای شکل می‌شن. به طوری‌ که بعد از خشک شدن می‌تونین اون‌ها رو به همون حالت لوله شده اولیه ببینین.

فرق چای سرگل و ممتاز در ظاهر آن است.

اما باید بدونین برگ‌های چای ممتاز شکننده‌تر هستن برای همین هم این برگ‌ها اکثرا هنگام مالش بین دست خرد می‌شن. به طوری که برعکس برگ‌های تازه سرگل کمتر حالت لوله‌ای به خودشون می‌گیرن.

البته بهتره بدونین که ممتاز به چایی گفته می‌شه که در فصل بهار از برگ‌های پایینی بوته چای به دست میاد. در فصل‌های دیگه به‌این‌خاطر که برگ‌های این گیاه زمخت‌تر و شکننده‌تر می‌شن، بیشتر خرد می‌شن و به اون‌ها شکسته گفته می‌شه.

در نتیجه یک مورد از فرق‌ چای سرگل و ممتاز در شکل ظاهری اون‌ها نهفته‌ست. به طوری که تکه های نوع ممتاز کمی درشت‌تر از سرگله و شکستگی بیشتر و پیچ‌ وتاب کم‌تری داره.

تفاوت در طعم

طعم یکی دیگه از مواردی هست که به‌عنوان فرق چای سرگل و ممتاز شناخته می‌شه. محصول سرگل به ‌این دلیل که از برگ‌های تازه گیاه به دست اومده، معمولا عطر و طعم فوق‌العاده قوی و محشری داره. اگه بخوایم طعم این محصول رو بیشتر توضیح بدیم، باید بدونین تلخی زیادی نداره و در عوض طعم گس اون غالب می‌شه. به شکلی که موقع خوردن کاملا جمع‌شدن خوشایندی رو در دهانتون و روی زبونتون احساس می‌کنین.

عطر این نوع از نوشیدنی گرم هم بسیار زیاد و مطلوبه و ویژگی با اهمیت و بارز اون به‌حساب میاد. اما طعم نوع ممتاز با سرگل کمی متفاوته. به‌ این شکل که ممتاز بر خلاف سرگل تلخی ملایمی داره اما طعم گسی زیادی در اون حس نمی‌شه. همچنین عطر دلپذیری که داره به طبع از چای سرگل ملایم‌تره.

طعم چای سرگل و چای ممتاز یا یکدیگر متفاوت است.

تفاوت در رتبه ‌بندی از لحاظ کیفیت

هر دو محصول در دسته چای‌های درجه‌یک ایرانی قرار دارن اما براساس رتبه‌بندی چای‌های ایرانی، ساچمه‌ای از لحاظ کیفیت، عطر و طعم در سطر اول قرار می‌گیره، سرگل رتبه دوم رو به خودش اختصاص داده و ممتاز در سومین جایگاه قرار داره. البته ‌این دسته‌بندی ممکنه ارتباطی با سبک و سلیقه شما نداشته باشه و صرفا بخاطر اندک فرق چای سرگل و ممتاز هست. به‌ این معنی که ممکنه طبق ذائقه شما برای مثال ممتاز بهترین نوع چای ایرانی باشه و خرید چای ممتاز رو به سرگل ترجیه بدین.

طرز تهیه

پیش‌تر از این فرایند برداشت و خشک‌کردن انواع چای به شکل دستی انجام می‌شد. امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و ساخت کارخانه‌های بزرگ تولید چای، انواع این محصول از جمله سرگل و ممتاز بعد از برداشت شدن توسط کارگرهای زحمت‌کش، به کارخانه‌ها منتقل می‌شن. این محصول بعد از انتقال به کارخانه طی فرایندهای خاصی به‌ سرعت خشک و روانه بازار می‌شه.

فرق چای سرگل و ممتاز در خواص آن نیست.

خواص

شاید تابه‌حال چای رو به‌عنوان نوشیدنی‌ای که از کودکی به خوردن اون عادت داشتین، مصرف می‌کردین. همون‌طور که می‌دونین چای سیاه اصل و ارگانیک از جمله ممتاز و سرگل به دلیل کافئین و آنتی‌اکسیدانی که دارن، خواص مختلفی به همراه خواهند داشت. برای مثال:

  • جلوگیری از غلظت خون
  • کاهش کلسترول
  • دفع سموم
  • رفع استرس
  • افزایش نشاط و انرژی
  • و  غیره

همه‌این موارد به علاوه خواص دیگه برای نوشیدن این دمنوش معرفی شدن.اما نکته اصلی اینه که فقط به‌وسیله استفاده از محصول باکیفیت می‌شه از این خواص بهره‌مند شد. همچنین این مورد رو در نظر داشته باشین که فرق چای سرگل و ممتاز باعث نمی‌شه که اون‌ها خواص کاملا متفاوتی داشته باشن و یکی از دیگری بهتر باشه!

مصرف چای سرگل و ممتاز بیشتر سلیقه ای است.

کلام آخر

ممکنه درصورتی‌که تا به حال از چای خارجی یا بی‌کیفیت استفاده می‌کردین، به طور کامل از خواص چای مرغوب ایرانی بهره‌مند نشده باشین. به‌همین‌خاطر اگه بعد از مطالعه این مطلب قصد خرید چای رو دارین، به شما توصیه می‌کنیم که یکی از اون‌ها رو باتوجه‌ به مشخصاتی که از لحاظ طعم برای اون‌ها ذکر کردیم، تهیه کنین.

به‌این شکل که اگر طرفدار دمنوش گرم با طعم گس هستین، خرید چای سرگل و اگر طرفدار مقداری تلخی در دمنوش و گسی کم‌تر هستین، تهیه چای ممتاز رو بهتون پیشنهاد می‌کنیم. البته باید در نظر داشته باشین که برای این‌که بعضی از افراد سودجو ممکنه محصول نامرغوب رو به‌عنوان چای درجه‌یک به شما بفروشن، حتما این محصول رو از فروشنده‌های معتبر تهیه کنین. در این رابطه باید بدونین واجارو با فروش بدون واسطه محصولات، خیال شما رو از بروز چنین مشکلی راحت می‌کنه. پس با صرف کم‌ترین زمان و دقت کافی برای تهیه ‌این نوشیدنی خوش طعم و  معجزه‌گر اقدام کنین.

3
نظرات شما

*
*

    9118111619 25 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی مفید بود

    زهرا لطفی ملاطی 17 شهریور 1402 پاسخ

    بهترین و طبیعی ترین چای ، چای ایرانی هستش

      مژگان 18 شهریور 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بله کاملا درسته
      ممنون از کامنتتون.

×