مصرف بیش از حد چای سلامت جسم را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
۲۶ فروردین

مضرات چای

چای از گیاهان سبزی تولید میشه و از دیرباز اون رو به عنوان یک نوشیدنی عامه‌پسند در کل دنیا می‌شناسن. علاوه ‌بر ‌این مضرات چای برخلاف قهوه بسیار کم‌تره. به همین دلیل اغلب مردم برای استفاده طولانی مدت چای رو انتخاب می‌کنن. این نعمت که طبیعت به بشر ارزانی داشته حاوی ویتامین، آنتی اکسیدان، کافئین و غیره است. وجود این مواد به سلامتی استخوان‌ها و پوست، سوخت و ساز بدن، افزایش انرژی، کاهش استرس و در کل سلامتی بدن کمک می‌کنه.

با این حال مثل هر ماده دیگه‌ای در شرایطی خاص مانند مصرف بیش از حد، بارداری، درگیری با بیماری‌های قلبی، عصبی یا کبدی ممکنه نتیجه عکس داشته باشه. علاوه ‌بر ‌این کیفیت و نحوه تولید هم دلیل دیگه‌ای هست که در کاهش اثربخشی و خواص چای تاثیر داره. با همه این‌ها اگه همراه با مزایا نحوه استفاده صحیح این محصول رو بدونیم، با آگاهی بهتر دومین نوشیدنی محبوب جهان رو مصرف می‌کنیم. بنابراین در این مقاله ما به معرفی گروه‌هایی که باید بااحتیاط به سمت چای برن می‌پردازیم. اما در انتها یک پیشنهاد و توصیه ویژه داریم که بهتره از دستش ندین.

مصرف زیاد چای می‌تواند عوارض متعددی را برای بدن ایجاد کند.

مضرات چای یا مزایای چای؟ مسئله این است!

چای نوشیدنی محبوبیه که اغلب افراد برای رفع خستگی در دورهمی‌ها و غیره از مواهبش بهره‌مند میشن. تحقیقات علمی نشون دادن که این ماده برگرفته از برگ‌های سبز گیاه زینتی کاملیا سینسیسه و فواید بسیاری برای سلامتی داره. از جمله این مزایا می‌تونیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • خواص ضدسرطانی
  • تقویت سیستم ایمنی با وجود آنتی اکسیدان‌ها
  • افزایش تمرکز با کافئین
  • کاهش استرس

اما چگونه این ویژگی‌های مثبت کم‌رنگ میشن و جاشون رو به عوارض میدن؟ بهتره بدونین برخی مواد تشکیل‌دهنده این نوشیدنی مانند تانن، کافئین، پلی فنول‌ها، کاتچین‌ها هستن که این مزایا رو به همراه دارن. البته در برخی شرایط مانند الگوی مصرف نامناسب، درگیری با بیماری‌ها، آلرژی یا حتی عدم ‌کیفیت مناسب چای تغییرات ناخواسته‌ای ایجاد میشن و ترکیبات مضری شکل می‌گیرن. به همین دلیل آگاهی از این شرایط کمک می‌کنه که با مصرف صحیح و آگاهانه همچنان از طعم دلنشین چای لذت ببریم. از این رو در ادامه قصد داریم گروه‌هایی که در صورت مصرف بیش از اندازه با مضرات چای مواجه میشن رو معرفی کنیم. سپس راهکارهایی رو برای جلوگیری از مواجهه با این عوارض هم پیشنهاد می‌دیم. پس با ما همراه باشین.

با مصرف قند کم‌تر از آسیب های چای در امان باشین!

گاهی برخی افراد هنگام نوشیدن چای از تعداد حبه قندها یا مواد شیرین غافل میشن. در این صورت ممکنه به مرور زمان با افزایش میزان قند مواجه بشن و از فواید چای بی‌نصیب بمونن. اگه خیلی به نوشیدن چای علاقه دارین اما می‌خواین از مضرات اون به دلیل افزایش قند دور بمونین، بهتره طعمش رو با مصرف قند کم‌تر تجربه کنین. علاوه بر این میشه با جایگزینی عسل، توت خشک، مویز یا خشکبار شیرین دیگه‌ فواید چای رو افزایش بدین.

با مصرف قند کم‌تر از آسیب های چای در امان خواهید بود.

جالبه بدونین ریختن یک قاشق چای‌خوری شکر در یک فنجان چای، ۴۸ کالری قند رو برای شما به همراه میاره. این مقدار شاید زیاد به نظر نرسه اما اگه تعداد فنجان‌های چایی که در طول روز مصرف می‌کنین بیشتر بشه چطور؟ قند غذاهای دیگه رو هم حساب کردین؟ بنابراین با حساب سرانگشتی متوجه خواهید شد که دارین به افزایش بیش از حد قند نزدیک می‌شین.

بیماران در مواجهه با فقر آهن در روز تنها ۳ فنجان چای بنوشن!

فقر آهن یکی از رایج‌ترین کمبودها در جهان به شمار میره و اغلب افراد به خصوص بانوان از سطح آهن کمی برخوردار هستن. از طرف دیگه چای منبع عظیمی از تانن رو در خودش جای داده که با اتصال به مواد غذایی آهن‌دار، جذب آهن رو برای دستگاه گوارش و بدن دشوار می‌کنه. علاوه بر این نوع و نحوه تولید چای هم در تغییر میزان تانن موجود در این گیاه تاثیر میذاره.

نوشیدن چای در بین وعده‌های غذایی احتمال عدم جذب آهن را کم‌تر خواهد کرد.

مطالعات نشون داده مصرف روزانه ۳ فنجان چای محدوده مطمئنی هست که اجازه میده این افراد همچنان از فوایدش بهره‌مند بشن. علاوه بر این کافیه نوشیدن چای رو بین وعده‌های غذایی قرار بدین. با عمل به این راهکارها احتمال عدم جذب آهن رو کم‌تر خواهید کرد و از مضرات چای دور می‌مونین.

بارداری و احتیاط در مصرف چای

مصرف مقادیر بالایی از کافئین در دوران بارداری خطر سقط جنین و تولد نوزاد با وزن کم رو افزایش میده. چای و قهوه در دسته نوشیدنی‌های کافئین‌دار قرار می‌گیرن. البته میزان کافئین کم‌تر چای در مقایسه با قهوه موجب شده که محبوبیت بیشتری پیدا کنه.

اطلاعات متفاوتی از مضرات چای و خطرات مصرف کافئین در دوران بارداری وجود داره که هنوز میزان مجاز دقیقی برای مصرفش در این دوران بیان نشده. اما متخصصان زنان و زایمان مصرف روزانه ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی‌گرم از چای رو پیشنهاد میدن که معادل با ۳ فنجانه.

البته مقدار کافئین در انواع چای متفاوته اما به طور معمول هر فنجان ۲۴۰ میلی‌لیتری حاوی ۲۰ تا ۶۰ میلی‌گرم کافئین خواهد بود. علاوه بر این باید بدونین جایگزینی چای با دیگر دمنوش‌ها در این دوران توصیه نمیشه. چون که سایر دمنوش‌های گیاهی هم بی‌خطر نیستن. بنابراین توصیه میشه با مشاوره و راهنمایی پزشک امکان و میزان نوشیدن چای در دوران بارداری رو جویا بشین.

در دوره بارداری برای آگاهی از میزان مصرف چای باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

آلرژی به چای یک بیماری نادر!

گزارش‌های خیلی کمی از آلرژی افراد به چای وجود داره. اما همچنان در مواردی نادر دیده شده که گاهی تحمل چای برای عده‌ای دشواره. به طوری که این امر امروزه در فهرست مضرات چای بیان شده. در این شرایط بهتره از نوشیدن چای صرف نظر کنین. چون که عوارض مصرف این نوشیدنی جهانی ممکنه مشکلاتی رو برای سلامتی شما به همراه داشته باشه. گاهی اوقات واکنش‌های پوستی از جمله عوارضی بوده که در بروز آلرژی تجربه شده.

نوشیدن چای برای کودکان نوپا مجاز است یا ممنوع؟

اگه می‌خواین با چای سرماخوردگی کودک رو بهتر کنین، باید قبل از استفاده چند نکته‌ رو بدونین. کافئین به عنوان یک ماده محرک شناخته میشه که در چای هم موجوده. از این رو پزشکان برای کودکان زیر ۱۲ سال با احتیاط بیشتری این نوشیدنی گرم و دلچسب رو توصیه می‌کنن. چون که کافئین بالا در کودکان منجر به مشکلات زیادی در خواب، افزایش انرژی بیش از حد، افزایش ادرار، کاهش سطح سدیم و پتاسیم و به ندرت آلرژی میشه. با این حال پژوهش زیادی درباره تاثیرات و مضرات چای روی کودکان وجود نداره.

به همین دلیل اغلب توصیه میشه که با مشورت پزشک خوراندن چای به این گروه سنی به خصوص کودکان نوپا انجام بشه. استفاده از چای بدون کافئین، دمنوش‌های بابونه، رازیانه، زنجبیل و نعناع از راهکارهایی هستن که به شما ارائه میشه. البته این شیوه‌ها در صورت سلامت کامل فرزند و عدم درگیری با بیماری کبد و کلیه قابل استناد هستن.

مصرف چای برای کودکان کم‌سن باید با مشورت پزشک انجام شود.

کلام آخر

در این مقاله در رابطه با مضرات مختلف چای اطلاعاتی به شما ارائه شد. به طوری که متوجه شدین فواید این نوشیدنی گوارا نباید به خاطر مضراتش نادیده گرفته بشه. نکته اصلی اینه که ما باید بدونیم چای خوب برای ما مفیده و نهایت استفاده رو از اون ببریم. همچنین باید اطلاع داشته باشیم مضرات چای ممکنه در چه شرایطی بروز پیدا کنه و راهکارهایی رو انجام بدیم که به دردسر نیفتیم.

کیفیت چای و توجه به مصرف صحیح اصلی‌ترین نکاتی هستن که باید به اون‌ها توجه کنیم. اگه بدونیم از شیوه‌های تولیدی خوب برای برداشت و آماده‌سازی این نوشیدنی استفاده شده با خیال آسوده از طعمش لذت می‌بریم. همچنین برای دوری از مضرات چای، میزان مصرفش رو باید با وضع جسمانی و سلامت بدنمون تنظیم کنیم.

در این رابطه باید بدونین امروزه سایت واجارو به کمک شما اومده. به طوری که فرصت خرید چای بااصالت از چای‌کاران ایران زمین، نوشیدن اون با خشکبارهای شیرین و عسل رو به صورت اینترنتی برای شما فراهم کرده. در واقع شما محصولات مورد نیازتون رو بدون واسطه خریداری می‌کنین و این یعنی قیمت منصفانه و کمک به رونق کسب وکار کشاورزها!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *