دانشنامه انواع چای

میزان مصرف چای سبز

در هر جامعه عادت‌هایی مثل صرف غذاها و نوشیدنی‌های مختلف‌ بعد از سال‌ها و بارها تکرار و به بخشی از فرهنگ مردم تبدیل میشه. نوشیدن چای هم یکی از همین موارده که تو سرتاسر دنیا به قسمتی از زندگی روزانه مردم تبدیل شده.

فواید و مضرات این نوشیدنی هم در کنار فرهنگ مصرفش بین مردم رواج پیدا کرده. تا ‌جایی‌که مثلا چای صبحونه توی کشور ما بیشتر یک عادت غذاییه و صرف‌نظر از خواص یا مضراتش انجام میشه.

خوشبختانه چای فواید زیادی داره که با مراعات مقدار و نحوه تهیه، بدن رو به مسیر سلامتی سوق میده. البته در مورد تنوع چای و روش‌های مختلف دم‌ کردن اون هم مطالب زیاده. مثلا روش تهیه برگ خشک چای و دم کردنش توی چین، هند و ایران تا حدود زیادی با هم فرق داره و خواصشون رو متفاوت میکنه.

توی این مطلب به بررسی چای سبز و خواصش می‌پردازیم و می‌پرسیم که مقدار مصرف چای سبز چطور تعیین میشه؟ در مطالعه این نوشتار با ما همراه باشین تا راه‌های بهتر استفاده و میزان مصرف اون رو با هم بررسی کنیم.

چقدر چای سبز بنوشیم تا سالم بمونیم

این روزها ضررهای بی‌شمار چاقی و اضافه ‌وزن دیگه تقریبا به همه ثابت شده و کمتر کسی هست که نخواد وزن کم کنه. اما در مورد اینکه چطور میشه این کار رو به انجام رسوند، اختلاف نظر زیاده. در مورد کاهش چربی خون و ثابت نگه داشتن میزان قند خون هم روال همینه. اما باید دید آیا مصرف هر مقدار چای سبز توی این موارد مفید واقع میشه؟

در حقیقت اینطور نیست. نه تنها میزان مصرف چای سبز مهمه، بلکه اندازه اون توی افراد مختلف و برای اهداف متفاوت با هم فرق می‌کنه. در ادامه این مطلب به موارد مختلف و میزان مصرف چای سبز برای هر دسته افراد به‌خصوص می‌پردازیم.

میزان استفاده از چای سبز برای بزرگسالان چقدره؟

میزان استفاده از چای سبز برای همه افراد به یه اندازه نیست. چون اثرات اون به وزن و شرایط جسمانی افراد ارتباط داره. مثلا یه فرد مسن شاید کمتر طاقت استفاده از چندین فنجون چای سبز رو داشته باشه. در حالی که همین فرد در سنین میان‌سالی بهتر این میزان چای سبز رو می‌نوشیده و از فوایدش استفاده می‌کرده.

میزان مصرف چای سبز توی افراد بالغ هم به شرایط و هدف نوشیدن این گیاه دم‌کردنی بستگی داره. مثلا برای افرادی که قصد دارن تا با چای سبز خودشون رو لاغر کنن، این مقدار بین ۳ تا ۶ فنجان متغیره. به طوری که این تغییر بر حسب وزن، جثه افراد و شرایط جسمی‌شون فرق می‌کنه.

مثلا افرادی که فشار خون پایین دارن، نباید توی مصرف این نوع چای افراط کنن. چون که این چای دارای طبع سرده و فشار رو تا حد زیادی پایین میاره. همینطور هم افراد لاغر لازم نیست تا از این نوع چای به‌مقدار زیاد مصرف کنن. چون ممکنه او‌ن‌ها رو بیش‌ از اندازه لاغر و ضعیف کنه.

چای سبز و میزان مصرف اون در بانوان باردار

این روزها انواع مختلفی از چای در سرتاسر دنیا مورد استفاده مردمه. از چای سیاه که معروف‌ترین اون‌هاست گرفته تا چای ترش، آلبالو، ارل‌گری و… که هر کدوم طرفداران خاص خودش رو داره.

طبق آخرین تحقیقات به‌نظر میرسه که چای سبز از مفیدترین انواع این نمونه‌هاست و نوشیدنش خواص زیادی برای بسیاری از افراد داره. از جمله خانم‌های باردار با نوشیدن چای سبز به آرامش میرسن و از استرس دور میشن. ولی توصیه میشه که مقدار مصرف اون در موقع بارداری زیاد نشه. چون اثراتش روی فشار خون اون‌ها ممکنه زیاد باشه و دچار افت فشار بشن.

طبق محاسباتی که نسبت به شرایط جسمی خانم‌های باردار شده، اینطور نتیجه گرفتن که بهتره اون‌ها در مقدار مصرف این چای احتیاط کنن. بر این اساس، نوشیدن بیش از ۲ فنجان چای برای اون‌ها ممکنه مفید نباشه. حتی احتمال بروز حالات حساسیتی یا آلرژیک در فرد افزایش پیدا می‌کنه. پس توصیه میشه که خانم های باردار چای سبز رو با احتیاط و حساب‌ شده مصرف کنن و از فوایدش سود ببرن.

کودکان چه مقدار چای سبز بنوشن؟

قبل از پاسخ به این سوال برخی از افراد می‌پرسن که آیا اصولا مجازه که بچه‌ها چای سبز بنوشن؟ در جواب گفته میشه که مصرف چای سبز برای همه از جمله کودکان هم مجازه و هم مفید. روزانه ۱ فنجون چای سبز برای کودکان مناسبه، اما غلظت اون بهتره کم باشه تا توی بدن بچه‌ها حساسیت ایجاد نکنه.

نوشیدن ملایم چای سبز ضمن ایجاد منفعت‌های لازم برای بدن اون‌ها، به بهداشت دهان و دندان بچه‌ها هم کمک می‌کنه. از طرفی هم طعم چای سبز برای اون‌ها عادت میشه تا در بزرگسالی هم به‌راحتی اون رو مصرف کنن.

میزان مصرف چای سبز برای پیشگیری از دیابت چقدره؟

تحقیقات پزشکان نشون میده که مصرف چای سبز اثرات شگفت‌انگیز و باور نکردنی روی پیشگیری از دیابت داره، اما مقدار مصرف اون برای این کار باید متعادل باشه. این میزان برای بزرگسالان حداقل ۳ بار در روز و برای مدت ۴ هفته متوالی تجویز میشه. البته در کنارش هم لازمه تذکر داده بشه که مصرف چای سبز فقط یه مورد کمکیه و نباید باعث بشه که در زمینه مراقبت در مقابل بیماری دیابت بی‌توجهی بشه.

چون که این اشتباه باعث مصرف قند بیشتر و نتیجه معکوس میشه. پس برای پیشگیری از دیابت، میزان لازم از مصرف چای سبز همراه با احتیاط و رعایت سایر موارد لازمه. البته پیش از هر چیز بهتره که درباره میزان مصرف این چای با پزشکتون مشورت کنین.

برای لاغر شدن باید چقدر چای سبز نوشید؟

رابطه نوشیدن چای سبز با لاغری شاید آشناترین وجه معرفی این چای به مردم توی چند سال اخیر باشه. حالا دیگه کمتر کسی هست که از خواص این چای برای لاغری بی‌خبر مونده باشه و اون رو توی این مسئله دخیل ندونه. اما خیلی از مردم در مورد میزان و زمان خوردن اون سوال دارن. اونا می‌پرسن چای سبز رو چه موقع بخوریم بهتره؟

همچنین در این مورد که قبل یا بعد از خواب، و پیش یا پس از غذا این چای رو مصرف کنن و اینکه کدومش بهترین زمان خوردن چای سبز برای لاغریه مطمئن نیستن! پس با ما همراه باشین تا میزان مصرف این چای رو برای چربی‌سوزی براتون توضیح بدیم.

مصرف چه میزان چای سبز برای چربی سوزی لازمه؟

اگه تا الان خبر نداشتین، باید بدونین که یکی از خواص مهم این نوشیدنی برای لاغری، چربی‌سوزی اونه. به طوری که باعث میشه تا مقدار زیادی از چربی‌های بدن بسوزه و به کالری تبدیل بشه که اولین نتیجه‌ش هم کسب نشاط و سرزندگی برای افراد مختلفه.

البته فراموش نشه که نوشیدن چند فنجون چای به تنهایی جای فعالیت‌های بدنی رو نمی‌گیره و فرد رو لاغر نمی‌کنه. برای دریافت بهترین نتایج باید این دو کار رو با هم تلفیق کنین. اما به‌هر شکل اگه نوشیدن چای سبز برای پایین آوردن کلسترول بد خون انجام میشه، باید میزان مصرف اون هم برای این کار کافی باشه.

توی افراد بالغ و بزرگسال میزان مصرف چای سبز برای پایین آوردن کلسترول یا چربی بد خون نسبت به وزن و شرایط فرد تعیین میشه و بین ۳ تا ۶ فنجون در روز متغیره. البته غلظت چای و مدت دم کشیدن اون هم توی انتخاب این میزان موثره. اما به‌طور کلی نوشیدن روزانه ۳ فنجون از این چای برای افراد دارای کلسترول تجویز میشه.

میزان مصرف چای سبز و بهترین زمان اون چه موقع از روزه؟

تحقیقات نشون میده که بهترین زمان خوردن چای سبز بین وعده‌های غذایی و با رعایت فاصله حداقل ۲ ساعت بعد از آخرین غذای خورده شده‌ست. به طوری که بدن فرصت هضم و خروج کامل غذا رو از معده داشته باشه و تداخلی بین این دو صورت نگیره.

به این ترتیب ضمن استفاده کامل از خواص مواد غذایی، از فواید این چای هم بهره‌مند میشین. بدون اینکه هر کدوم کار یا خاصیت دیگری رو مختل کنه. اینجوری هم چای خوب عمل می‌کنه و هم بدن توی جذب آهن از مواد غذایی دچار اختلال نمیشه.

اما مورد مهم، میزان مصرف این چای توی هر یک از این وعده‌هاست. بهتره ۳ بار در روز و هر بار ۱ فنجون از چای سبز نوشیده بشه تا خواص مداوم و مستمر اون بهتر روی بدن اثر کنه.

 

نتیجه

توی این مقاله براتون توضیح دادیم که میزان مصرف چای سبز به عوامل زیادی بستگی داره که در افراد مختلف با هم تفاوت داره. بنابراین بهتره نسبت به وزن، سن و موقعیت افراد انتخاب بشه. اما در کنار اون زمان مصرف این چای و شرایط فرد مصرف‌کننده هم مهمه.

به طوری که در صورت رعایت اون نتایج بهتری از نوشیدنش دریافت می‌کنیم. قبل از هر چیز باید بدونیم که چای رو برای چی می‌نوشیم تا مقدار مصرف اون رو به‌خوبی تعیین کنیم. چون مثلا میزان مصرف اون برای پیشگیری از بیماری‌ها با خوردنش برای لاغری متفاوته.

از جمله نکات مهم تو مصرف چای سبز رعایت فاصله زمانی مناسب بین اون و وعده‌های غذاییه. ضمنا لازم به ذکره که غیر از لاغری، خواص زیاد دیگه‌ای هم از نوشیدن مقدار مشخصی از اون به‌دست میاد که توی درمان بیماری‌های مختلف کمک زیادی می‌کنه. در صورتی که میزان مصرف چای سبز رعایت بشه، حتی کودکان هم مجازن تا از این نوشیدنی مفید استفاده کنن.

شما هم با تهیه و مصرف این چای مفید از اثرات مثبت اون نتایج خوبی برای سلامتی‌تون می‌گیرین. برای این کار بهترین روش اینه که با مراجعه به سایت واجارو سفارش خودتون رو ثبت کنین. تازه توی این فروشگاه اینترنتی با انواع محصولات باغی ارگانیک آشنا میشین که با خرید بی‌واسطه اون‌ها هم از نظر اقتصادی سود می‌کنین و هم برای سلامتی خود و خونوادتون گام بزرگی برمی‌دارین.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *