زنان باردار نباید در مصرف چای سیاه زیاده روی کنند.
۲۱ اردیبهشت

چای سیاه در بارداری

اصیل‌ترین نوشیدنی ایرانی که از حدود یه قرن پیش مهمان مجالس و مراسمات ایرانی هست، با نام چای سیاه شناخته می‌شه. نه‌تنها چای سیاه در بارداری می‌چسبه و به‌عنوان یه دمنوش آرام‌بخش استفاده می‌شه بلکه برای همه افراد و همه اوقات دلپذیر و دلچسبه. آیا از نظر علمی‌ چای سیاه ضرری برای بانوان باردار داره؟ آیا افراد باردار باید دستورالعملی رو برای مصرف رعایت کنن؟ این دمنوش سیاه در صورتی که از نوع طبیعی و بدون اسانس باشه، حاوی ویتامین‌های مفید زیادی هست. اما یه نکته وجود داره و اون میزان مشخص کافئین در اونه که باید حد مصرف رو رعایت کرد.

به همین دلیل در ادامه پیرامون مواد ارزشمند و نحوه مصرف چای سیاه در بارداری مطالب مفیدی عنوان می‌کنیم. اینکه چگونه مصرف این دمنوش ادامه داده بشه که مشکلی برای مادر و جنین در این دوران طلایی ایجاد نشه، مبحث اصلی این مقاله هست. در این بحث کارشناسی ما رو همراهی کنین.

مصرف چای در دوران بارداری فواید و مضراتی را به همراه دارد.

آنچه باید درباره چای سیاه در بارداری بدانید!

چای سیاه حاوی مقادیر زیادی از کلسیم، منیزیم، پتاسیم و سدیم هست. آنتی‌اکسیدان، کلروفیل، فلاونوئید، پوریک، ساکارید و تئوفیلین سایر اجزاء و ترکیبات اون رو تشکیل می‌دن. به طوری که خواص چای سیاه به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان مفید موجود در اون هم هست. از سوی دیگه دوره بارداری تنش‌ها و استرس‌های زیادی در مورد بایدها و نباید‌های تغذیه به همراه داره. یک توصیه به افراد باردار نوشیدن به اندازه چای هست. چون که مصرف میزان بیش از حد کافئین برای مادر و جنین خطرات و آسیب‌های زیادی رو به همراه داره.

کافئین موجود در چای در صورتی که در حد استاندارد مصرف روزانه باشه، آرامشی موقتی در روح و جسم انسان ایجاد‌ می‌کنه. به طور حتم احساس کردین که پس از نوشیدن چای بدن ساعاتی در حالت ریلکس‌ قرار می‌گیره. برای بانوان باردار هم به همین صورت هست. اگه در مصرف روزانه احتیاط بشه و به اندازه کافی چای بنوشن، هرگز به مصرف این نوشیدنی اعتیاد پیدا نمی‌کنن و عوارض منفی چای سیاه به سراغشون نمیاد.

این نکته رو از یاد نبرین که مصرف بیش ‌از حد چای پررنگ برای فرد باردار مضره و تپش قلب رو افزایش می‌ده. همچنین تاثیرات مستقیم ‌‌بر سیستم عصبی و عوارضی همچون بی‌خوابی، سردرد و سرگیجه رو به‌دنبال داره. اما سوال مهم اینه که فواید و مزیت‌های چای سیاه چیست؟

چای پررنگ برای فرد باردار مضر است و تپش قلب را افزایش می‌دهد.

فواید چای سیاه در دوران بارداری

چای سیاه در بارداری به خودی خود و در حد تعادل نه‌تنها مضر نیست بلکه برخی ویتامین‌های موجود در هرم مواد غذایی رو به مادر و جنین انتقال می‌ده. مهم‌ترین فواید چای سیاه در دوران طلایی بارداری موارد زیر هستن:

  • نوشیدن مقدار معینی چای خون‌رسانی به رگ‌ها رو تنظیم می‌کنه.
  • نوشیدن به اندازه این دمنوش مفید خستگی و استرس روزانه رو کاهش می‌ده و موجب شادی و آرامش روحی می‌شه.
  • خطر ابتلا به انواع دیابت از جمله دیابت نوع دو رو از بین می‌بره.
  • فلاونوئید موجود در این نوشیدنی نوعی آنتی‌اکسیدان قوی برای حفظ سلامت قلب و جلوگیری از لخته‌شدن خون در رگ‌ها محسوب می‌شه.
  • مصرف چای در حد متعادل به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کنه.
  • پلی‌فنول موجود توسط جریان خون جذب می‌شهه و بر عملکرد کبد و روده تاثیر می‌ذاره.
  • طبع گرم و خشک چای سیاه برای افراد سرد مزاج مناسبه و از بروز بیماری‌ها پیشگیری می‌کنه.

البته یه مطلب مهم در مورد بهره‌مندی از این فواید اینه که همراه با نوشیدن چای سیاه، قند و شکر رو حذف کنین و به جای اون‌ها از شیرین‌کننده‌های طبیعی در کنار چای استفاده کنین.

مصرف چای در حد متعادل به تقویت سیستم دفاعی بدن کمک می‌کند.

مضرات چای سیاه در دوران بارداری

در دوران نه ماهه بارداری میل و علاقه به خوراکی‌ها رو تا حدودی باید کنترل کنین. چون که در انتخاب و چیدمان برنامه غذایی اولویت با سلامت مادر و جنین هست. به همین دلیل باید بدونین برخی از معایب استفاده از چای سیاه در این دوران در موارد زیر خلاصه می‌شه:

  • نوشیدن زیاد چای سیاه در بارداری مشکلاتی همچون سوزش، ریفلاکس معده و به اصطلاح عامیانه ترش‌کردن رو به دنبال داره.
  • اگه چای نامرغوب تهیه بشه و میزان مصرف رو کنترل نکنین، افزایش تپش ‌قلب و بی‌قراری به سراغ مادر باردار میاد.
  • میزان کافئین و تانن موجود در چای برای افرادی که سابقه‌ای در زمینه بیماری‌های قلبی دارن، مضره.
  • مصرف بیش از اندازه چای سیاه نه‌تنها سبب آرامش روحی و جسمی‌ نمی‌شه بلکه روی اعصاب تاثیر منفی داره.
  • افرادی که کمبود آهن دارن و از کم‌خونی رنج می‌برن، باید مصرف چای سیاه رو در حد اعتدال حفظ کنن.

بنابراین متوجه شدین که کافئین موجود در چای عوارض زیادی در بدن ایجاد می‌کنه. پس باید راهکاری متعادل در میزان مصرف چای سیاه اتخاذ بشه. همه خوراکی‌های کافئین‌داری که در روز مصرف می‌شه رو برآورد کنین و به تصمیم درستی در مورد میزان و نحوه مصرف برسین.

کافئین و تانن موجود در چای برای افرادی که سابقه‌ بیماری‌های قلبی دارند مضر می‌باشد.

میزان مصرف چای سیاه در بارداری

روزانه چند فنجان چای می‌نوشین؟ میزان کافئین موجود در چای چقدره؟ دستیابی به پاسخ این پرسش‌ها و کسب اطلاعات در این زمینه به مادر کمک می‌کنه روشی منحصربه‌فرد برای تغذیه اصولی در پیش بگیره. هر فنجان چای سیاه حدود ۵۰ الی ۶۰ میلی‌گرم کافئین داره. میزان مصرف خوراکی‌های حاوی کافئین در طول روز رو اندازه‌گیری کنین. مقدار کافئین موجود در آن‌ها باید کم‌تر از ۲۰۰ الی‌۳۰۰ میلی‌گرم در طول شبانه‌روز باشه.

خوراکی‌هایی مثل شکلات، قهوه، نوشابه و برخی نوشیدنی‌های انرژی‌زا حاوی مقداری کافئین هستن. باید بدونین در روز چه مقداری از این مواد مصرف می‌کنین و در مورد میزان مصرف چای تصمیم بگیرین. مصرف بیش از اندازه کافئین افزایش تپش قلب، تحریک اعصاب، بی‌خوابی و افزایش اضطراب رو به دنبال داره. همچنین نوشیدن زیاد چای پررنگ برای سلامت جسم و همچنین قلب مادر و جنین ضررهای جبران‌ناپذیری به دنبال داره.

علاوه بر چک کردن فاکتور کافئین اگر بانوان باردار طبع سردی دارن، باید برای جلوگیری از سستی و بی‌حالی جسم، مصلح مناسبی با طبع گرم انتخاب و همراه با چای سیاه در بارداری مصرف کنن. در این رابطه جالبه بدونین ترکیب انواع ادویه‌های گرم مثل هل، دارچین، زنجبیل، گل محمدی و غیره موجب تقویت مزاج مادر و کودک می‌شه.

نحوه صحیح مصرف چای سیاه در بارداری

بسیاری از مادران باردار می‌پرسند که بهترین شیوه مصرف چای چگونه هست؟ چه زمانی این دمنوش رو مصرف کنیم و چه زمان‌هایی به بدن آسیب می‌رسونه؟ دم کردن چای سیاه و شیوه مصرفش برای افراد مختلف متفاوته. هر فردی با توجه به شرایط جسمی ‌‌و سلامتی می‌تونه میزان مصرف چای سیاه رو مشخص کنه. به طور معمول گفته شده افراد عادی می‌تونن سه فنجان چای سیاه در روز بنوشن.

البته مصرف برخی نوشیدنی‌ها بلافاصله پس از وعده غذایی اصلی مانع از جذب آهن و اسید فولیک در بدن می‌شه. بهتره پس از مصرف غذاهایی که حاوی ویتامین و آهن هستن، بلافاصله چای ننوشین. بهترین زمان برای استفاده از انواع چای و دمنوش بین وعده‌های غذایی است. لازم به ذکره که نوشیدن چای قبل از خواب هم باعث پریشانی و خواب‌زدگی می‌شه. مصرف این دمنوش به صورت ناشتا هم مناسب نیست و برای بانوان باردار مصرف قبل از صبحانه سبب اختلال در گوارش می‌شه. بنابراین بهترین کار اینه که دو ساعت قبل از خواب شبانگاهی، ساعتی پس از صرف نهار یا بعد از صرف صبحانه، نوشیدنی محبوب خودتون رو به صورت تازه‌دم مصرف کنین.

مصرف چای قبل از صبحانه در بانوان باردار موجب اختلال در گوارش می‌شود.

هیدراته کردن بدن بعد از مصرف چای در دوران بارداری

خوبه بدونین چای اصیل و طبیعی ایرانی کمی‌ تلخ مزه و گس هست. مزه تلخ چای به خاطر وجود ماده‌ای به نام تانن هست. این ماده در صورتی که با آهن بدن ترکیب بشه، رسوب می‌کنه و باعث غلظت خون و در مواردی لخته ‌شدن خون می‌شه. افراد باردار باید کنترل دقیقی روی سبک زندگی داشته باشن. در کنار مصرف خوراکی‌های مفید، شیوه تغذیه مناسب و ورزش باید در زندگی نهادینه بشه. این افراد برای هیدراته کردن بدن بهتره روزانه از نوشیدنی‌هایی چون چای تازه‌دم و مرغوب هم استفاده کنن.

چون که خطراتی که نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار در این دوران برای مادر و جنین ایجاد می‌کنن، بیش از حد تصوره. با یه برنامه‌ریزی اصولی این نوشیدنی بی‌نظیر رو حذف نکنین. بلکه کاری کنین که از فواید اون نهایت استفاده رو ببرین.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که چای در ایران طرفداران بسیاری داره و خیلی از افراد عادت به نوشیدن مداوم چای در طول روز دارن. شرایط استفاده از چای سیاه در بارداری خیلی پیچیده و سخت نیست. کافیه میزان و نحوه مصرف کنترل بشه و همچنین از نوع مرغوبی از چای استفاده کنن. برخی تولیدکنندگان از رنگدانه‌ها، مواد نگهدارنده و اسانس برای معطر‌کردن چای استفاده می‌کنن. اگه مواد افزودنی و شیمیایی در ترکیب چای وجود داشته باشه، به طور قطع سلامت مادر و جنین رو به خطر میندازه.

در این رابطه باید بدونین وب‌سایت واجارو چای رو به صورت مستقیم از چای‌کاران حرفه‌ای به مشتریان عرضه می‌کنه. چای سیاه طعمی‌ گس، عطری ملایم و مزه‌ای تلخ داره. تمامی ‌‌این خصوصیات نشان‌دهنده اصیل‌بودن و خالص‌بودن چای هست. اگه غیر از این ویژگی‌ها در چای مشاهده بشه؛ بدونین در سیستم تولید چای خلوص وجود نداره. توصیه می‌کنیم خرید چای رو از فروشگاه اینترنتی واجارو انجام بدین و در بهترین دوران زندگی خود بدون دغدغه، دمنوشی منحصر‌به‌‌فرد رو درب منزل تحویل بگیرین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *