باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

چای و دیابت

مصرف چای برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

امروزه اصیل‌ترین و پرطرفدارترین نوشیدنی در ایران و برخی کشورهای جهان چای هست. ضمن اینکه دیابت هم یکی از بیماری‌هایی به حساب میاد که روز به روز افراد بیش‌تری رو درگیر می‌کنه. بخاطر همین پیرامون چای و دیابت پژوهش‌های متعددی انجام شده و در مورد فواید و شرایط مصرف اون نتایج زیادی به ثبت رسیده. برخی این نوشیدنی رو برای مقابله با دیابت مفید می‌دونن و برخی دیگه شروطی برای نوشیدن این دمنوش ذکر کردن که اطلاع از اون‌ها خالی از لطف نیست. بدن انسان سالم به صورت خودکار قند خون رو کنترل می‌کنه. در واقع هورمون تنظیم‌کننده قند خون ترشح انسولین رو به عهده داره.

اما گاهی اوقات به دلایل مختلفی این اتفاق نمی‌افته و بیماری دیابت بروز پیدا می‌کنه. در این‌گونه موارد باید به مصرف مواد غذایی و نوشیدنی‌هایی روی آورد که به کنترل قند خون کمک کنن. آیا در مورد ارتباط انواع چای و دیابت اطلاعی دارین؟ آیا میشه روی مصرف این دمنوش‌ها برای تنظیم قند خون حساب کرد؟ در این مقاله با ما همراه باشین تا به این سوالات پاسخ بدیم.

ارتباط بین انواع چای و دیابت

بررسی‌ها در طب سنتی نشون می‌ده که مواد معدنی موجود در چای برای افرادی که مبتلا به دیابت هستن مفیده. افراد دیابتی به گروهی از غذاهای مفید، مغذی و کم‌کالری نیاز دارن که التهاب رو در بدن به صفر برسونه و قند خون رو کاهش بده. همچنین مصرف مایعات کافی در طول روز برای این افراد اهمیت زیادی داره. مصرف نوشیدنی‌های مختلف و در عین حال مفید در طول روز برون‌رفت افراد رو از بحران دیابت تضمین می‌کنه. این بیماران باید با جدیت فراوان از مصرف موادغذایی مضر، شیرین و غیرطبیعی اجتناب کنن.

بیماران دیابتی باید دمنوش‌های ساده رو انتخاب کنن که مانند قهوه و انواع کافی نیازی به شیرین‌کننده نداشته باشه. در صورت نیاز هم باید شیرینی‌های طبیعی رو جایگزین قندهای مضر کنن. چون که ترکیبات گیاهی میزان قندخون رو کاهش می‌ده و سبب ترشح انسولین در بدن میشه. اما مطلب مهمی‌ که در مورد چای و دیابت وجود داره تنوع گسترده چای هست. این محصول در انواع سیاه، سبز، ترش و غیره تولید می‌شه و خواص چای نسبت به نوع اون متفاوته. به طوری که هر کدوم از این موارد حاوی ویتامین‌ها و مواد ارزشمندی هستن که سهم مهمی ‌در سلامتی افراد دارن. بنابراین در ادامه به بررسی چگونگی مکانیسم اثر هر کدوم بر بیماری دیابت می‌پردازیم.

مواد معدنی موجود در چای برای افرادی که مبتلا به دیابت هستند مفید است.

چای سیاه و تاثیر اون بر دیابت

افراد دیابتی در چهار گروه قرار می‌گیرن. این بیماری از مرحله ابتدایی آغاز می‌شه و به ترتیب شدت بیماری بیشتر می‌شه؛ تا جایی که باید تحت درمان‌های پیشرفته باشن و مراقبت کنن که دچار زخم بستر نشن. پس لازمه اطلاعاتمون رو در این زمینه ارتقا بدیم و در مورد اهمیت چای و دیابت بیشتر بدونیم. این دسته از دمنوش‌ها انواع مختلفی همچون قلم، شکسته و سرگل در زیرمجموعه خود دارن و حاوی آنتی‌اکسیدان و ترکیبات مفید هستن. به طوری که عملکرد ضدالتهابی دارن و از آسیب‌های سلولی در بدن جلوگیری می‌کنن. سلول‌هایی که در جریان ترشح انسولین قرار دارن، در افراد دیابتی بسیار آسیب‌پذیر هستن و نیاز به محافظت دارن.

دمنوش سیاه در صورت مصرف اصولی این وظیفه مهم رو به عهده می‌گیره و جذب کربوهیدرات در بدن رو کاهش می‌ده. نکته مهم نحوه مصرف صحیح هست که اهمیت زیادی در میزان اثرگذاری اون بر دیابت داره. بنابراین برای بهره‌مندی از فواید چای سیاه برای دیابت به نکات زیر در مصرف توجه کنین:

  • سعی کنین انواع طبیعی چای رو بخرین که مواد افزودنی نداشته باشه.
  • چای تازه‌دم و کم‌رنگ مصرف کنین؛ چون تاثیر اون بسیار بیشتر از چای پررنگ و کهنه هست. هرچه بیشتر از زمان دم‌کردن چای بگذره تاثیر آنتی‌اکسیدان موجود در چای کاهش پیدا می‌کنه.
  • بهتره میزان مصرف در طول روز از سه فنجان تجاوز نکنه.

رعایت این موارد کمک زیادی می‌کنه که شاهد نتایج بهتری از ارتباط چای و دیابت باشین.

مصرف چای سبز برای بیماران دیابتی توصیه می‌شود.

نحوه اثرگذاری چای سبز بر دیابت

همواره این اصل مهم رو به یاد داشته باشین که مصرف نوشیدنی‌های مفید با دوز مناسب خون‌رسانی به بافت‌ها رو تقویت‌ می‌کنه و عملکرد صحیحی برای دستگاه گردش خون به وجود میاره. در روند درمان بیماری‌ها نیاز به هماهنگی کلیه اجزای بدن برای مقابله با بیماری مشهوده. در بیماری دیابت علاوه بر ضعف عملکرد سیستم ایمنی، میزان قند خون در بدن افزایش پیدا می‌کنه که دو دلیل مهم داره:

  • اول اینکه ترشح انسولین در بدن به حداقل می‌رسه.
  • دومین دلیل اینه که قند موجود در خون تبدیل به گلوکز نمی‌شه.

همین دو دلیل باعث بروز بیماری دیابت در افراد می‌شه. در این رابطه باید بدونین بهره‌مندی از خواص چای سبز در میان دمنوش‌های محبوب و مورد‌علاقه افراد بهترین عملکرد برای مبارزه با دیابت محسوب می‌شه.

همون‌طور که می‌دونین ترکیبات این نوشیدنی با دمنوش سیاه تا حدود زیادی مشابه یکدیگر هست. نکته مهم تفاوت در نوع فرآوری اون‌هاست که دمنوش سبز تحت فرآیند اکسیداسیون و تخمیر قرار نمی‌گیره و ترکیبات موثر و مفید بیشتری داره. پژوهش‌های میدانی در مورد چای و دیابت نشون می‌ده ماده‌ای به نام اپی‌گالوکاتچن‌گالات موجود در این نوشیدنی میزان جذب گلوکز رو تا حد قابل قبولی اقزایش می‌ده و در نهایت سبب کاهش قند خون در بدن می‌شه. اما نکته قابل توجه در رابطه با این نوشیدنی کنترل میزان مصرف هست و مصرف بیش از سه فنجان در روز توصیه نمی‌شه!

نقش چای ترش در کنترل دیابت

مصرف خوراکی‌های سالم باید تا حد زیادی به سلامت پانکراس یا لوزالمعده کمک کنه که به نحو احسن انسولین مورد نیاز رو به بدن برسونه و میزان قندخون رو به حد تعادل نزدیک کنه. بخاطر همین اینکه چطور با این موضوع کنار میاین و با چه متدی این بیماری رو به کنترل خودتون در میارین، بسیار حائز اهمیته. افراد دیابتی از عارضه‌های دیگه‌اس هم رنج می‌برن که یکی از اون‌ها افزایش فشارخون هست. دمنوش ترش یکی از انواع گیاهان دارویی محسوب میشه که حاوی پلی‌فنول و آنتی‌اکسیدانه و به کاهش التهاب سلولی کمک می‌کنه. همچنین اسیدهای فعالی داره که کاهنده فشارخون هستن.

از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌هایی که در این دوران مصرف می‌شه، تنها انتظار نداریم کاهنده قند خون باشن بلکه تقویت سیستم ایمنی بدن هم بسیار اهمیت داره. همچنین باید فاکتورها و علائم حیاتی بدن هم کنترل بشه که دمنوش‌ها مجموعه این فعالیت‌ها رو به خوبی انجام می‌دن.  با این وجود تعادل در میزان مصرف بسیار مهمه. نکته اصلی‌ در مورد چای و دیابت و گیاهان و دمنوش‌های دارویی دیگه، مشورت با پزشک در زمینه مصرفه. چرا که برخی از انواع نوشیدنی‌های طبیعی به دلیل تاثیرگذاری بالا ممکنه با داروهای تجویزی پزشک تداخل داشته باشن.

چای سرشار از مواد ارزشمندی همچون منیزیم است و به کنترل قند خون کمک می‌کند.

فواید چای در زمان بروز دیابت!

افزایش قند‌خون یا‌‌ ها‌یپرگلایسمی ‌یکی از بیماری‌های جدی هست که افراد زیادی در سراسر جهان با این پدیده درگیر هستن. ژنتیک و ارث، سابقه بیماری‌ها‌ی مختلف، اضافه وزن، بی‌تحرکی، افزایش ‌سن و شرایط خاص افراد مانند دوران بارداری زمینه رو برای ابتلا به این بیماری هموار می‌کنه. شرایط و موقعیت افراد دیابتی به گونه‌ای هست که درمان قطعی و سریع برای اون‌ها وجود نداره و باید سیستم تغذیه و برنامه غذایی رو طوری تنظیم کنن که با روند کنترل قند خون در بدن هماهنگی ایجاد بشه.

رژیم غذایی کم‌کالری، کم‌چربی، حاوی فیبر بالا و پرویتامین مهم‌ترین برنامه غذایی به‌شمار می‌ره. در چیدمان این برنامه به ارتباط چای و دیابت هم باید توجه ویژه‌ای داشته باشین. چای سرشار از مواد ارزشمندی همچون منیزیم هست و این ماده به کنترل قند خون کمک می‌کنه.

در نوع پیشرفته دیابت سیستم ایمنی بدن مقاومت خودش رو از دست می‌ده. بنابراین نیاز به بهترین و متنوع‌ترین مواد خوراکی برای رژیم‌غذایی به شدت احساس می‌شه. در این دوران نباید از مصرف ویتامین‌ها‌ و املاح معدنی مورد ‌نیاز بدن غافل بشین. در این رابطه باید بدونین ویتامین‌های C,E آهن و کلسیم موجود در چای سبب برطرف کردن ضعف ‌بدنی و بیماری‌های مختلف می‌شه و اثر مثبتی بر تقویت سیستم ایمنی بدن داره.

افزایش قند‌خون یکی از بیماری‌هایی است که افراد زیادی در سراسر جهان با آن درگیر هستند.

توصیه‌های مفید برای مصرف چای در زمان ابتلا به بیماری دیابت

پزشکان بر این باور هستن که مصرف میزان مشخصی از دمنوش‌ها در بین وعده‌های غذایی نیاز افراد به مواد قندی رو کاهش می‌ده. در طول روز می‌تونین برنامه‌غذایی خودتون رو به نوعی متعادل برنامه‌ریزی  و از دمنوش‌ها استفاده کنین. این مطلب نگرانی بابت افزایش قندخون در طول روز رو کاهش می‌ده.

از جمله توصیه‌های دیگر پزشکان در این زمینه باید به موارد زیر هم اشاره بشه:

  • با نوشیدن چای آرامش رو به خودتون هدیه بدین و استرس و نگرانی‌ها‌ی بی‌مورد رو حذف کنین که با افزایش قند خون عصبی مواجه نشین.
  • از موادغذایی طبیعی و سالم استفاده کنین، علی‌الخصوص در زمینه خرید دمنوش‌های گیاهی دقت به خرج بدین.
  • در کنار انواع آجیل، مغزهای مقوی، میوه‌ها‌ و سبزیجات، مصرف داروهای گیاهی هم اهمیت فوق‌العاده‌ای در کنترل قند خون داره.
  • هم‌زمان با مصرف دمنوش‌ها مثل چای کمی‌‌ ورزش و پیاده‌روی روزانه داشته ‌باشین.

دیدگاه مثبت به روند درمان رنگ‌ و‌بویی دیگه می‌ده و شور زندگی رو به افراد دیابتی بر می‌گردونه. بخاطر همین حفظ روحیه و داشتن انرژی کافی در ادامه راه درمان بسیار مهمه. همچنین در کنار همه دستور‌العمل‌های مرتبط با چای و دیابت مراجعه مداوم به پزشک و معاینات دوره‌ای بسیار اهمیت داره. در مراحل پیشرفته بیماری هرگونه علائم مانند تغییر رنگ پوست، ورم، زخم سطحی، تغییر دمای بدن، خشکی و ترک‌ پوست و علائم عفونت و قارچ باید جدی گرفته بشه. البته می‌تونین از خواص چای برای پوست هم در این مدت برای درمان استفاده کنین و مصرف منظم این دمنوش مفید رو از یاد نبرین.

نوشیدن چای خستگی و استرس را از بدن دور می‌کند.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که مصرف انواع چای برای مبتلایان به دیابت نه تنها خطری نداره بلکه به دلیل محتویات قدرتمندی که داره به روند درمان کمک می‌کنه. اگه زمان خرید این دمنوش‌ها دقت لازم رو به‌کار بگیرین، می‌تونین اطمینان حاصل کنین که بهترین و مفیدترین نوشیدنی رو تهیه کردین. در خصوص استفاده از فواید چای و دیابت نوعی از دمنوش رو تهیه کنین که مواد افزودنی و اسانس نداشته باشه. در برخی محصولات مراحل فرآوری و تولید در کارخانه‌جات به‌گونه‌ای هست که مقادیری طعم‌دهنده به اون افزوده شده که این مواد برای دیابت مضر محسوب می‌شن.

در این رابطه باید بدونین فروشگاه اینترنتی واجارو محصولات طبیعی رو از تولیدکننده مستقیم به دست مصرف‌کننده می‌رسونه. بنابراین خرید چای از واجارو بهترین پیشنهاده. چرا که واسطه‌ای در میون نیست و این چای قبل از اینکه به کارخانه‌جات تولیدی برسه و تغییر و تحولاتی در مواد اولیه صورت بگیره به دست مشتریان می‌رسه. خریدی مقرون‌به‌صرفه و با اطمینان از واجارو رو از دست ندین.

2
نظرات شما

*
*

    ali 10 مرداد 1402 پاسخ

    چای سیاه( تی) از عوامل مهم ابتلا به دیابته.
    لغت " چای" در حقیقت، به همون دمنوشهایی گفته میشه که الان استفاده ازشون توی کافی شاپ ها باکلاسی محسوب میشه!
    انگلیس خبیث با جا انداختن کلمه ی " چای" برای گیاه tea "تی" خیانت بزرگی به مردم ایران کرد. کدوم کشور الان چایی خوره؟؟ فرانسه؟ ایرلند؟ آمریکا؟ عربستان؟ چین؟
    خود عراق که چای عراقی داره ، قهوه خورن که اون هم مزخرفه.
    سرچ کنید: تنها گیاهی که بلانسبت، گاو بهش نزدیک نمیشه، چای سیاهه
    چای در حقیقت همون جوشانده یا دمکرده ی گیاهان مفید بود که با ماده ی اعتیاد آور "تی" جایگزین سفره های ما شد.
    فوق العاده سرد و مزخرف

      مژگان 21 مرداد 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      ممنون از توضیحاتتون
      کامنتتون اینجا میمونه،نظرات متفاوتٍ و برای ما محترم.

×