همه چیز در مورد کافئین چای
21 اردیبهشت

همه چیز در مورد کافئین چای

کافئین یک ماده شیمایی خوراکیه که به عنوان یک محرک طبیعی محبوب در بین مردم سراسر دنیا شناخته می‌شه. جالبه بدونید که کافئین روی سیستم عصبی، خلق و خو، سیستم گوارشی و سیستم عروقی ما تاثیر میذاره. کافئین یه ماده محلول در آبه و به سرعت جذب بدن میشه. گفته میشه که این ماده برای بهبود سلامت روانی و بسیاری از سردرد‌ها موثره و برخلاف برخی تصورات که کافئین رو یه چیز مضر می‌دونن تاثیرات مثبت زیادی روی بدن انسان داره. تو یک رژیم غذایی متعادل نوشیدن چای و قهوه و دریافت مقادیری کافئین نه تنها برای بدن و سلامتی مشکلی ایجاد نمی‌کنه بلکه برعکس فواید زیادی هم داره.

کافئین چای

کافئین چه فوایدی برای بدن انسان دارد؟

کافئین موجود در چای و قهوه که هر کدوم از اون‌ها ممکنه از نوشیدنی‌های محبوب‌تون باشند خواص و فواید زیادی برای بدن دارند:

  • مفید برای کبد و بیماری کبد چرب
  • کاهش خطر ابتلا به دیابت. البته اگه با چای قند یا با قهوه شکر نخورید.
  • افزایش سطح هشیاری
  • درمان سیاهی دور چشم بخاطر خاصیت ضد التهابی
  • یک ضد آفتاب طبیعی به دلیل وجود آنتی اکسیدان
  • درمان سردرد و میگرن
  • چربی سوزی و کاهش وزن
  • بهبود خلق و خو و کمک به بهبود افسردگی و استرس
  • ضد سرطان به دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی

مواردی که گفتیم تنها برخی از فواید کافئین برای بدن انسان هستند. اما کافئین‌ مضراتی هم برای بدن انسان داره:

مضرات کافئین برای بدن

مقدار کم کافئین برای بدن مشکلی ایجاد نمی‌کنه. بیشتر مضرات کافئین زمانی خودشون رو نشون میدن که مصرف این ماده زیاد باشه و شخص در مصرف کافئین زیاده‌روی کنه.

  • امکان به وجود اومدن حمله‌های عصبی و اضطراب.
  • اختلال در معده و سیستم گوارش
  • بی‌خوابی. که احتمالا حداقل یک بار بخاطر خوردن چای یا قهوه بی‌موقع تجربه‌ش کردین.
  • افزایش فشار خون
  • احتمال سقط جنین در زنان باردار
  • مشکلات قاعدگی
  • ایجاد اختلال در دفع ادرار

آیا چای کافئین دارد؟

بارها شده که با نوشیدن یه فنجون چای تازه دم خستگی از تنتون بیرون رفته و انرژی از دست رفته‌تون برگشته، این حس خوب و سرحال شدن بعد از نوشیدن انواع چای بخاطر وجود کافئین در این نوشیدنیه. چای و قهوه از منابع شناخته شده کافئین هستند . جالبه بدونید که کافئین علاوه بر چای و قهوه در بیش از ۶۰ نوع گیاه پیدا میشه، لوبیا و کاکائو از دیگر گیاهانی هستند که منبع کافئین شناخته میشن. البته لازم اشاره کنیم که کافئین فقط در گیاهان وجود نداره.

 آیا چای کافئین دارد؟

میزان کافئین چای چقدر است؟

میزان کافئین موجود در چایی که می‌خورید به چند عامل از جمله طرز تهیه چای بستگی داره که در ادامه اون‌ها رو ذکر می‌کنیم.

نوع برگ‌های چای مورد استفاده. برگ‌های چای شکسته مثل برگ‌هایی که در چای کیسه‌ای وجود دارند در مقایسه با برگ‌های کامل چای کافئین بیشتری رو موقع دم کشیدن به دمنوش شما وارد می‌کنند.

مقدار چای خشک مصرفی: هرچقدر از برگ‌های چای بیشتری استفاده کنید کافئین بیشتری آزاد میشه.

مدت زمان دم کشیدن چای: احتمالا اینو از قبل می‌دونید که هرچقدر برگ‌های چای بیشتر توی آب داغ قرار بگیرند کافئین بیشتری به نوشیدنی شما اضافه میشه.

دمای آبی که ازش برای دم کردن چای استفاده می‌کنید: دمای بالاتر آب هم کافئین چای رو افزایش میده. اما معمولا توصیه میشه از آبی که تازه به جوش اومده بلافاصله برای دم کردن چای استفاده نکنید. چون برخی از خواص مفید چای رو از بین می‌بره.

به طور کلی در یک فنجان چای متوسط حدود ۴۷ میلی‌گرم کافئین وجود داره.

کافئین یک فنجان چای بیشتر است یا قهوه؟

تقریبا می‌شه گفت میزان کافئین موجود در یک فنجان قهوه، با میزان تقریبی ۹۵ میلی‌گرم در هر فنجون، دو برابر بیشتر از کافئین یک فنجون چای سیاهه. میزان کافئین قهوه هم مثل کافئین چای به عوامل مختلفی بستگی داره، مثلا نوع دانه‌های قهوه یا نحوه درست کردن قهوه از عواملی هستند که روی کافئین قهوه اثر می‌ذارن. به عنوان نمونه یک شات اسپرسو حدود ۶۳ میلی‌گرم کافئین تو خودش داره در حالی که یک فنجون قهوه فوری بین ۳۰ تا ۹۰ میلی‌گرم کافئین ممکنه داشته باشه.

کافئین یک فنجان چای بیشتر است یا قهوه؟

کافئین کدام نوع چای بیشتر است؟

برای پاسخ به این سوال کافئین سه نوع چای، یعنی چای سیاه، چای سبز و چای سفید رو با هم مقایسه می‌کنیم. اگه پاراگراف‌های قبلی رو با دقت خونده باشید گفتیم که میزان کافئین چای به عوامل مختلفی بستگی داره. اما اگه بخوایم به طور متوسط کافئین چای‌های سیاه، سبز و سفید رو با هم مقایسه کنیم می‌تونیم بگیم چای سیاه در بین انواع چای با میزان حدود ۴۷ میلی ‌گرم در یک فنجون متوسط بیشترین مقدار کافئین رو داره. در حالی که میزان کافئین چای سبز در همون فنجون حدود ۳۶ میلی‌گرمه و کافئین چای سفید هم به حدود ۲۴ میلی‌گرم در همون مقدار چای می‌رسه.

اگه در مورد چای سفید و خواص اون اطلاعات زیادی ندارید می‌تونید مطلبی که در مورد چای سفید توی واجارو منتشر کردیم رو مطالعه کنید.

کافئین کدام نوع چای بیشتر است؟

در روز چقدر کافئین می‌توانیم مصرف کنیم؟

یک فرد بالغ و بزرگ‌سال در طول رو حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین می‌تونه مصرف کنه. حدود ۴ فنجون قهوه در طول روز، البته بسیاری از متخصصان تغذیه و سلامت مصرف بیش از ۲۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز رو توصیه نمی‌کنند. حداکثر میزان مصرف کافئین برای نوجوانان هم حدود ۱۰۰ میلی‌گرم در روز توصیه شده. زنان باردار هم نباید بیشتر از ۲۰۰ میلی‌گرم در روز کافئین مصرف کنند.

مقادیری که گفتیم به شرایط بدنی فرد، پاسخگویی بدنش به کافئین و اینکه آیا دچار بیماری خاصی باشه یا نه بستگی داره. تاثیر کافئین رو افراد مختلف ممکنه متفاوت باشه، برخی از افراد ممکنه نسبت به کافئین بسیار حساس باشند و مقادر کمی از اون رو فقط بتونن تحمل کنند و برخی افراد هم ممکنه به راحتی همون حدود ۴۰۰ میلی‌گرم رو در روز مصرف کنند بدون اینکه بدنشون واکنش منفی نسبت به کافئین نشون بده.

سخن پایانی

کافئین یه محرک طبیعیه و استفاده از اون در رژیم غذایی‌مون هیچ مشکلی نداره، فقط باید دقت کنیم تا در استفاده از اون زیاده‌روی نشه. چون همونطور که گفتیم استفاده بیش از حد مجاز از کافئین ممکنه مشکلاتی رو برای بدن انسان به وجود بیاره. چای محبوب‌ترین نوشیدنی برای ما ایرانی‌هاست و بعد از آب خالص پر استفاده‌ترین نوشیدنیه برامون، به همین خاطر بهتره که اگه به سلامتی خودمون و خانوده‌مون اهمیت می‌دیم بهترین و مرغوب‌ترین نوع این دمنوش محبوب و پراستفاده رو تهیه کنیم.

واجارو با فروش چای با کیفیت و درجه یک که از بهترین باغ‌های چای شمال کشور تهیه میشه کنار شماست تا بتونید چای مصرفی‌تون رو به راحتی و با خیال راحت به صورت اینترنتی و بدون دردسر تهیه کنید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *