باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

خواص عسل کوهی

خواص عسل کوهی بیشتر از سایر عسل‌هاست.

عسل محصول طلایی و شیرینه که برای همه آشناست. این شهد به‌عنوان شفابخشی باستانی هم شناخته می‌شه که مزایای دارویی زیادی داره. انواع کوهی این محصول از شهد گیاهان مختلف یعنی چند گل از مراتع گرفته می‌شه. برای همین گفته شده که به دلیل خلوص، خواص عسل کوهی بیشتر هست. چون خیلی از گیاهان شیرین و دارویی در این مناطق رشد می‌کنن و این نکته علاوه بر افزایش مزایا باعث تنوع منحصربه‌فرد این محصول شده.

زنبورها گرده‌ها و شهد زالزالک، آویشن، بادرنجبویه، لوزیا، پونه کوهی و خیلی از گل‌های کوهستانی جمع‌آوری و به این شیرینی مغذی تبدیل می‌کنن. کوه‌ها مکان‌هایی با کم‌ترین آلودگی زیستی هستن و این یکی از ویژگی‌های مهم این نوع از تولیدات زنبور‌هاست. نوع کوهی محصولیه که در اواخر بهار و اوایل تابستان و به رنگ‌های طلایی، کهربایی یا تقریبا بی‌رنگ برداشت می‌شه. اگه دوست دارین اطلاعاتتون رو در رابطه با این موهبت طبیعی ارزشمند بیشتر کنین، این مقاله رو از دست ندین.

خواص عسل کوهی از سایر عسل‌ها بیشتر است.

دنیای شگفت انگیز خواص عسل کوهی!

فواید این شهد شیرین به سبب وجود اجزای تشکیل‌دهنده اون هست. این محصول منبع عالی از کربوهیدرات‌ها رو در بر داره. شهد تنها شامل ساکاروز و آب می‌شه اما زنبور‌ها آنزیم‌های بیشتری به شهد اضافه می‌کنن و در نتیجه ساکاروز به فروکتوز و گلوکز تبدیل می‌شه. آب هم برای جلوگیری از تخریب این ترکیبات ناگزیر به تبخیر شدنه. به همین دلیل 80 درصد از اون قند فروکتوز و گلوکز هست و این ویژگی باعث شیرین‌ترشدن عسل در مقایسه با شکر می‌شه. همچنین اسید‌های فنولیک و فلاونوئیدهای این شهد باعث وجود آنتی‌اکسیدان‌های پرفایده شده. درحالی‌که عاری از چربی و کلسترول هست.

خواص عسل کوهی به سبب ویتامین‌های گروه B، C، E و غیره و عناصر کمیاب مثل منیزیم، فسفر، آهن، کلسیم و غیره دوچندان شده. این مواد ترکیبات شیمیایی طبیعی هستن که در بدن انسان در دوزهای کوچک وجود داره اما هر یک از اون‌ها تاثیر زیادی بر عملکرد اندام‌های داخلی می‌ذاره. برای مثال با کمبود آهن فرایند لخته شدن خون مختل می‌شه و کم‌خونی بروز پیدا می‌کنه. نبود منیزیم کافی هم باعث آسیب به ماهیچه و شکل‌گیری آتروفی خواهد شد. کربوهیدرات‌ها هم وظیفه تامین انرژی بدن رو برعهده دارن که بخش عظیم و مهمی از بافت‌ها و سلول‌ها رو شامل می‌شه.

عملکرد صحیح دستگاه گوارش، تجزیه کامل و جذب غذای ورودی هم به آنزیم‌ها وابسته هستن. اسیدهای آمینه و اسیدهای هم تضمین‌کننده سلامت عملکرد کامل سیستم عصبی و مغز هستن. بنابراین با توجه ‌به همین مطالب بخشی از دنیای شگفت انگیز خواص عسل کوهی برای شما دست‌یافتنی می‌شه.

خواص عسل کوهی به سبب ویتامین‌های مختلف و عناصر کمیاب مثل منیزیم، فسفر، آهن، کلسیم و... دوچندان شده است.

عسل کوهی چه خواصی داره؟

این نوع از شهد شیرین به دلیل فواید دارویی بسیار امروزه بیشتر مورد استقبال قرار گرفته. البته استخراج از گیاهان و آب ‌وهوای پاک کوه این اتفاق رو رقم زده. به طوری که گفته می‌شه حتی رقیق شده این محصول خاصیت ضدمیکروبی فوق‌العاده‌ای داره. بخاطر همین برای درمان مشکلات تنفسی، تسکین سرفه، گلودرد و افزایش ایمنی کاربرد زیادی داره. حتی در پزشکی مدرن برای ضدعفونی‌کردن عفونت‌ها و زخم‌های پوستی به شکل موثری عمل می‌کنه.از طرف دیگه برای درمان التهاب ناشی از باکتری‌ها و ویروس‌ها مفیده. بنابراین کافیه برای تقویت بدن حداقل نیم ساعت قبل از صبحانه مخلوطی از یک لیوان شیر گرم رو با کمی از این محصول بنوشین و خواص عسل کوهی رو لمس کنین. همچنین در ادامه با ما همراه باشین تا با چند مورد از مزایای سلامتی این محصول برگرفته از طبیعت بکر آشنا بشین.

مدیریت وزن

یکی از خواص عسل کوهی کمک به مدیریت وزن هست. چون که جایگزین سالم و خوبی برای شکر به شمار می‌ره. در صورت استفاده علاوه بر جلوگیری از اضافه ‌وزن، گاهی در کاهش وزن هم موثره. از طرف دیگه نمی‌ذاره قند خون هم بالا بره و این ویژگی بر اساس مطالعه دانشگاه ایالتی سن دیگو به اثبات رسیده. همچنین بر اساس پژوهش‌های دیگه‌ای که دانشگاه وایومینگ انجام داده، مشخص شده که این نوع از شهد زنبور‌ها هورمون‌های تاثیرگذار در کاهش اشتها رو فعال می‌کنه.

عسل کوهی به مدیریت وزن کمک می‌کند.

بهبود حساسیت

امروزه بسیاری از محصولات فرآوری شده مقداری از کیفیت خودشون رو از دست می‌دن؛ درحالی‌که خواص عسل کوهی به دلیل در برداشتن گرده‌ها به دفع عفونت‌ها کمک می‌کنه. این امر منجر به تسکین حساسیت و تقویت سیستم ایمنی بدن شما می‌شه. در واقع به روند استفاده از این ماده برای جلوگیری از ابتلا به آلرژی، ایمونوتراپی گفته می‌شه. اما این روند چگونه اتفاق می‌افته؟ حتما دیدین که زنبور‌ها از گلی به گل دیگه مشغول جمع‌آوری گرده‌ها هستن. اغلب همین گرده‌ها در هوا به‌عنوان عامل ایجاد حساسیت شما شناخته شدن. حالا جالبه بدونین در صورت مصرف شهد نهایی این حشرات زحمت‌کش، بدن شما به طور خودکار شروع به ایجاد ایمنی در برابر مواد حساسیت‌زا می‌کنه.

این موضوع به مرور زمان حساسیت شما رو نسبت به گرده‌ها و بروز علائم آلرژی کاهش می‌ده. حتی طبق مطالعه انجام شده در سال 2013، خوردن عسل کوهی علائم حساسیت رو در حدود 8 هفته بهبود می‌بخشه. این به معنای برطرف‌سازی تقریبی علائم آزاردهنده‌ای مثل آبریزش بینی و چشم، عطسه یا خارش هست.

منبع طبیعی برای انرژی

این نوع از محصولات کوهی زنبور‌ها حاوی قندهای طبیعی، آب، مواد معدنی، ویتامین‌ها، گرده و پروتئین هست. تمامی این مواد انرژی کافی رو برای بدن تامین می‌کنه. بنابراین استفاده از این خواص عسل کوهی برای شروع فعالیت‌ها از صبح یا تامین توان مورد نیاز قبل یا بعد از ورزش مناسبه.

عسل کوهی یکی از بهترین منابع کربوهیدرات برای مصرف، درست قبل از ورزش کردن است.

علاوه بر این مطالعات نشون‌دادن که این شهد شیرین یکی از بهترین منابع کربوهیدرات برای مصرف، درست قبل از ورزش هست. از طرف دیگه مشخص شده که عسل با گلوکز به کار رفته در نوشابه‌های گازدار و انرژی‌زا تجاری عملکرد برابری داره. برای همین وقتی نوبت به ورزش می‌رسه، عسل خام برای تغذیه و بازیابی بسیار توصیه می‌شه.

آنتی اکسیدان طبیعی

آیا می‌دونستین استفاده روزانه یک دوز از خواص عسل کوهی سطح آنتی‌اکسیدان‌های بدن رو تا مقدار زیادی افزایش می‌ده؟ این ترکیبات از بدن در برابر آسیب‌های ناشی از مولکول‌های مضر یا همون رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کنن. همچنین با تقویت سیستم ایمنی بدن، شیوه‌ای پیشگیرانه از بروز برخی بیماری‌های ناتوان‌کننده هستن. پلی فنول یکی از همین دسته ترکیبات محسوب می‌شه که خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و سرطان رو کم می‌کنه. فلاونوئیدهای آنتی‌اکسیدانی در این شهد شیرین به نام‌های پینوسامبرین، پینوستروبین و کریستین معرفی می‌شن. جالبه بدونین پینوکمبرین‌ها از فعالیت‌های آنزیمی پشتیبانی می‌کنن. برای همین بسیاری از آزمایش‌ها تایید کردن که پینوسامبرین باعث ایجاد آپوپتوز یا مرگ برنامه‌ریزی‌شده سلولی بسیاری از سلول‌های سرطانی می‌شه.

کمک کننده برای خواب خوب

شاید تابه‌حال فکر می‌کردین تنها برخی دمنوش‌ها یا گیاهان به بهبود خواب باکیفیت کمک می‌کنن اما در خواص عسل کوهی هم به این ویژگی اشاره شده. دو روش برای تاثیر این شهد بر بهبود خواب وجود داره. اول این که اگه این محصول رو قبل از خواب نوش جان کنین، دیگه نیازی به تنقلات نیمه‌شب برای رفع ضعف بدن نیست! چون که این ماده ذخایر گلیکوژن مورد نیاز کبد رو تامین و از جستجوی سوخت برای مغز جلوگیری می‌کنه که این دو عامل اغلب باعث بیدارشدن شما از خواب می‌شن.

عسل کوهی ذخایر گلیکوژن مورد نیاز کبد را تامین می‌کند.

همچنین مصرف این شهد جهش کوچکی رو در سطح انسولین رقم می‌‌زنه که در نهایت فرایند آزاد شدن ملاتونین در مغز رو هموار می‌کنه. علاوه بر این، این ترکیب ایمنی بدن رو افزایش می‌ده و باعث بازسازی بافت‌ها در زمان استراحت می‌شه. این مزیت عوامل خطر فشارخون بالا، چاقی، دیابت نوع 2، بیماری‌های قلبی، سکته مغزی و آرتریت رو کاهش می‌ده. از طرف دیگه سروتونین ماده طبیعی هست که در مغز وجود داره و با افزایش ملاتونین هم افزایش پیدا می‌کنه و این فرایند شیوه موثر دیگه‌ای برای درمان افسردگی شمرده می‌شه.

کمک های اولیه

در دانشگاه وایکاتو در نیوزلند، پیتر چارلز مولان در مطالعات متعدد دریافت که عسل آنتی‌باکتریال طبیعی با اثرات بهبود زخم هست. این دانشمند همچنین متوجه شد که یکی از خواص عسل کوهی واکنش با مایعات بدن و تولید پراکسید هیدروژنه که در نهایت محیط نامناسبی رو برای رشد باکتری‌های مضر ایجاد می‌کنه. برای همین برای درمان سوختگی و زخم‌ها، از این شهد معمولا به طور مستقیم برای ناحیه مشکل‌دار یا پانسمان‌های تعویضی 24 تا 48 ساعته استفاده می‌شه.

مقدار مصرفی عسل کوهی برای بزرگسالان بسته به شرایط جسمانی آنها دارد.

البته خواص این محصول ارزشمند به همین‌جا ختم نمی‌شه بلکه از اون در صنعت لوازم آرایشی، بهداشتی و زیبایی هم بهره‌های زیادی می‌برن. محصولات بازاری یا حتی دستورهای خانگی زیادی برای تهیه انواع ماسک‌های پوست و مو، شوینده‌ها و غیره با این محصول طبیعی وجود دارن.

فواید عسل کوهی در طب سنتی

مقدار مصرفی این محصول درمانی برای بزرگسالان بسته به شرایط جسمانی مثل وزن و قد 100 تا 150 گرم هست. البته این مقدار نباید به طور یک جا استفاده بشه و باید به 5 تا 6 وعده در روز اون رو تقسیم کرد. همچنین مصرف بیش از 200 گرم در روز ممکنه تاثیرات منفی به همراه داشته باشه. بنابراین توصیه می‌شه میزان مصرف رو کنترل کنین؛ به‌خصوص برای افرادی که به طور منظم از این محصول استفاده می‌کنن. خواص عسل کوهی در طب سنتی به طور معمول در انواع دستورالعمل‌های دارویی ذکر شده که عبارت هستن از:

  • سرماخوردگی، سرفه، آنفولانزا یا گلودرد: ترکیباتی مثل چای با عسل، شیر و عسل، آجیل و عسل، عسل با سیر وغیره.
  • تصلب شرایین: مخلوط تنتور این شهد با آلوئه‌ورا یا گیاهان دارویی مثل گل سرخ و گل شبدر.
  • بیماری‌های آنکولوژیک یا خونی: محلول صاف شده مقداری از این محصول کوهی به همراه 1 قاشق غذاخوری گیاه بومادران و 3 لیتر آب.
  • آسیب‌شناسی سیستم قلبی و عروقی: ترکیب گلاب، شهد زنبورهای کوهی و مقداری آب.
  • ورم دهان و لثه: دهان‌شویه بابونه، عسل کوهی و آب.

زنبورها گرده‌ها و شهد زالزالک، آویشن، بادرنجبویه، لوزیا، پونه کوهی و خیلی از گل‌های کوهستانی جمع‌آوری و به این شیرینی مغذی تبدیل می‌کنند.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که عسل کوهی چون برگرفته از تولیدات زنبور‌های مناطق بکر کوهستانی هست علاوه بر ارزش خوراکی، فواید سلامتی بی‌شماری رو به همراه داره. وجود مواد مختلف معدنی و عناصر کمیاب که مورد نیاز بدن هستن، اهمیت خواص عسل کوهی رو دوچندان کرده. استفاده‌های پزشکی، زیبایی و خوراکی از اصلی‌ترین کاربردهای این شهد ناب محسوب می‌شن. اما برای خرید عسل کوهی آیا باید به کوهستان‌ها و مناطق مرتفع سفر کرد؟

در این رابطه باید بدونین امروز فروشگاه آنلاین محلی واجارو شما رو از سفرهای سخت برای خرید این محصول پرفایده بی‌نیاز کرده. اما چطور؟ واجارو پلی بین شما و زنبورداران مناطق کوهستان ایجاد کرده که به طور مستقیم و از منزل یا محل کار می‌شه اینترنتی از اون‌ها شهد ناب زنبور‌های کوهی رو تهیه کنین. این مجموعه امکاناتی مثل عرضه محصولات روستایی آزمایش شده دیگه، ارسال به سراسر کشور، ارائه کارت اصالت یا همون شناسنامه کالا و 48 ساعت گارانتی داره. همه این‌ها برای آسودگی خیال شما از خریدتون هست.

0
نظرات شما

*
*

×