باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

چای سفید چیست؟ از خواص چای سفید چه می‌دانید؟

چای سفید یکی دیگه از انواع چای محسوب میشه که طبع سرد و خشکی داره. این نوع چای هم مثل بقیه چایی‌هایی که میشناسیم از برگ‌های گیاه چای تهیه میشه، یعنی گیاهی که ازش چای سفید تهیه میشه همون گیاهیه که ازش چای سیاه یا چای سبز گرفته میشه. اما چرا اسم این نوع چای را گذاشتن چای سفید؟ قبل از اینکه جوانه‌های تازه گیاه چای باز بشند توسط پرز‌های سفیدی پوشیده شدن، این جوانه‌ها در همین مرحله از بوته چای جدا می‌شن و با سرعت و دقت بالایی نسبت به سایر چای‌ها خشک میشن. دلیل نام گذاری این نوع چای به چای سفید دقیقا بخاطر همین پرز‌های سفیدیه که گفتیم.

میزان فراوری چای سفید نسبت به بقیه انواع چای بسیار کمه و در واقع این نوع چای خیلی سریع و با دقت بالا فراوری میشن تا جوانه‌های چای به اندازه بقیه چای‌ها مثل چای سیاه یا چای سبز اکسیداسیون نکنند. این روش فراوری باعث میشه که طعم این چای بسیار دلپذیر بشه و تازگی و طراوت و طعم دلنشین چای رو به خوبی حس کنید.

طبع سرد و خشک چای سفید

روش دم آوری چای سفید

چای سفید یه چای گرون قیمته پس اگه این نوع چای رو تهیه کردین و خواستین میل کنید کمی حوصله به خرج بدین تا به درستی دمش بیارید و از طعم دلپذیرش استفاده کنید.

آب تصفیه شده یا آب معدنی رو به جوش بیارید و بعد از جوشیدن آب حرارت رو قطع کنید و اجازه بدین 4-5 دقیقه بمونه تا دمای آب کمی پایین بیاد.
اندازه چای برای حدود 180 میلی لیتر آب دو قاشق چای خوری جوانه چای سفید یا ۲ قاشق غذا خوری برگ چای سفید، یا اگر چایی که تهیه کردین مخلوطی از جوانه و برگه ۱.۵ قاشق غذا خوری چای سفید باید باشه.

آب رو مستقیما روی برگ یا جوانه‌های چای بریزید و اجازه بدین تا دم بکشه. بعد از گذشت ۱ دقیقه چای دم می‌کشه و می‌تونید میل کنید ولی تا ۵ دقیقه هم می‌تونید اجازه بدین تا چای دم بکشه، هرچقدر بیشتر بمونه چای غلیظ تر میشه، پیشنهاد می‌شه بعد از گذشت یک دقیقه هر ۳۰ ثانیه چای رو تست کنید و اگر به طعم دلخواه‌تون رسید چای رو از یک صافی عبور بدین و نوش‌جان کنید.

روش دم آوری چای سفید

خواص چای سفید برای سلامتی و زیبایی

از مزایای چی سفید فقط طعم دلچسبش نیست. چای سفید سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های گیاهیه که از سلول‌های بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد مراقبت می‌کنه. این نوع چای خواص زیادی برای سلامتی و بدن‌ انسان داره که جا داره در ادامه این مطلب به تعدادی از اون‌ها اشاره کنیم.

خواص چای سفید برای کبد

یکی از اصلی‌ترین خواص چای سفید بهبود سلامت کبده. این نوع چای سرشار از پلی‌فنون‌هایی به نام کاتچین هستند که در بدن به عنوان آنتی‌اکسیدان عمل می‌کنند. کاتچین‌های موجود در چای سفید از بدن در مقابل ابتلا به بیماری‌های کبدی مثل هپاتیت ب محافظت می‌کنند. درواقع کاتچین‌ها هم برای جلوگیری از هپاتیت ب مفید هستند و هم تحقیات نشون داده که باعث بسته شدن چرخه عمر ویروس هپاتیت ب می‌شن.

کاهش وزن با چای سفید

احتمالا از قبل می‌دونید یکی از خواص چای سبز چربی سوزی و کمک به کاهش وزنه، جالبه بدونید که چای سفید هم این خاصیت رو داره. آزمایشات انجام شده روی این چای نشون میده که مصرف چای سفید میزان سوخت و ساز بدن رو ۴ تا ۵ درصد افزایش میده، فرایند شکستن چربی‌ها رو تحریک می‌کنه و از تشکیل سلول‌های جدید چربی هم جلوگیری می‌کنه.

محافظت از دندان‌ها با چای سفید

چای سفید بر خلاف بقیه انواع چای که باعث ایجاد لک روی دندون‌ها میشه برای محافظت از دندون‌ها بسیار مفیده و آسیبی به اون‌ها نمیزنه. این چای یکی از منابع فلوراید، کاتچین‌ها و تانن‌ها بحساب میاد که برای مقابله با باکتری‌ها و محافظت از دندون‌ها در مقابل پوسیدگی بکار می‌رن.

فلوراید که برای افزایش مقاومت سطح دندون‌ها به کار میره و کاتچین‌ها و ترکیب فلوراید و تانن‌ها هم از ایجاد پلاک روی دندون‌ها جلوگیری می‌کنه.

محافظت از دندان‌ها با چای سفید

چای سفید دمنوش ضد سرطان

بالاتر به این نکته اشاره کردیم که چای سفید سرشار از آنتی‌اکسیدانه و آنتی اکسیدان‌ها از سلول‌ها در مقابل رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کنند. رادیکال‌های آزاد یکی از عوامل اصلی سرطان هستند و بیماری‌های دیگر هستند.

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید نه‌تنها از جهش‌ ژنتیکی سلول‌ها که منجر به سرطان میشن جلوگیری می‌کنند بلکه مانع رشد سلول‌های سرطانی و ابتلای سلول‌ها سالم اطراف به سرطان هم میشن.

مقابله با آلزایمر و بیماری پارکینسون با مصرف چای سفید

مطالعات دانشمندان و تحقیقاتی که روی انسان‌ها صورت گرفته نشون می‌ده که خطر ابتلا به پارکینسون و آلزایمر در افرادی که به صورت روزانه چای مصرف می‌کنند درصد قابل توجهی نسبت به سایر افراد کمتره. پلی‌فنول‌هایی مثل اپی گالوکاتچین گالات موجود در چای از جمله چای سفید که مقادیر زیادی از این ماده رو در خودش داره از بدن در مقابل رادیکال‌های آزاد و توده شدن پروتئین‌ها محافظت می‌کنه. این عوامل از دلایل اصلی بروز بیماری‌هایی مثل آلزایمر و پارکینسون در بدن هستند.

چای سفید نوشیدنی ضد پیری

یکی دیگه از فواید وجود آنتی‌اکسیدان‌های زیاد موجود در چای سفید و مقابله اون‌ها با رادیکال‌های آزاد جلوگیری از پیری زودرسه. این نوع چای از فعالیت‌ آنزیم‌هایی که منجر به از بین رفتن ترکیب‌هایی به نام الاستین و کلاژن میشن جلوگیری می‌کنند. این دو ترکیب اهمیت زیادی در جوانی پوست دارند و نبود اون‌ها موجب چروک شدن پوست میشه.

رفع پف و سیاهی چشم با چای سفید

سیاهی دور چشم و پف زیر چشم از عارضه‌هایی هستند که بنا به دلایل مختلفی ایجاد می‌شن. تیانین و آنتی اکسیدان‌های موجود در چای سفید این عارضه‌ها را از بین می‌برند و زیبایی رو به چشم‌های شما برمی‌گردونند.

چای سفید مناسب برای درمان اگزما

آنتی‌اکسیدان‌های موجود در چای سفید خاصیت ضد التهابی دارند که باعث کاهش علائم آلرژی‌های مختلف از جلمه اگزمای پوستی خواهد شد.

مضرات چای سفید

مضرات چای سفید

مضرات چای به کافئنشون برمی‌گرده. این نوع چای نسبت به سایر انواع چای کافئین کمتری داره. اما باید بدونید که مصرف زیاد هر چیز و از اندازه خارج شدن باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. مصرف بیش از اندازه کافئین هم باعث بی‌خوابی و به وجود اومدن اضطراب و استرس در انسان میشه.

سخن پایانی

در این مقاله در مورد چای سفید توضیح دادیم و گفتیم که چای سفید چیه و چطور و از چه گیاهی تهیه میشه. نحوه دم کردن این چای کم کافئین رو هم توضیح دادیم و شما رو با خواص فوق‌العاده چای سفید آشنا کردیم، و انتها هم به مضرات احتمالی این نوع چای پرداختیم.

واجاور به بازار محلی آنلاین برای خرید انواع چای و محصولات کشاورزی مختلف به صورت مستقیم از کشاورزان زحمت کشه. ما در واجارو در تلاشیم تا بهترین و مرغوب‌ترین محصولات کشاورزی رو به دست شما برسونیم.

2
نظرات شما

*
*

    ورلدبوک 21 آبان 1401 پاسخ

    سلام ممنون از اطلاعات خوبی که به اشتراک گذاشتید خدا خیرتون بده

      جواد حمیدی 26 آبان 1401 پاسخ

      شاد و سلامت باشید

×