باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

روز جهانی چای

در هوای گرم هند برگ‌های گیاه چای درشت‌تر، پهن‌تر و دارای آنتی‌اکسیدان بیشتر هستند.

برای اولین بار بوته‌ چای حدود 5000 سال قبل در کشور چین به‌عنوان یک گیاه خودرو کشف شد. این نوشیدنی محبوب در ایران حدود 110 سال قدمت داره. انواع سیاه، سفید، سبز و اولانگ از همین گیاه زیبا به نام کاملیا سیننسیس فرآوری می‌شن. جالبه بدونین بخاطر اهمیت بالا و فراوانی جمعیت مصرف‌کننده، روز جهانی چای در تقویم جهانی ثبت شده. به دلیل ارزش بالای این نوشیدنی و خواص چای، تجارت فعال و مصرف بالای سالانه این محصول، در سال 2005 تصمیم گرفته شد روزی رو به ارج نهادن به این دمنوش آرام‌بخش اختصاص بدن. به همین دلیل در این مقاله در مورد تاریخچه این نوشیدنی در کشورهای مختلف و چای‌خیز صحبت می‌کنیم و اعتبار و ارزش این محصول رو در اون مناطق بررسی می‌کنیم. در انتها در مورد روزی که در جهان به همین نام اختصاص یافته به همراه رسوم مختلف اون گفتگو می‌کنیم. پس با ما همراه باشین.

دلیل مهم نام گذاری روز چای، تبادل این محصول همچنین صادرات و واردات گسترده‌ای است که بین کشورهای مختلف در جریان می باشد.

علت نام گذاری روز جهانی چای

دلیل مهمی ‌که سبب شد برای این نوشیدنی روزی رو مشخص کنن، تبادل این محصول همچنین صادرات و واردات گسترده‌ای بوده که بین کشورهای مختلف در جریانه. تجارت برگ‌های فرآوری شده این دمنوش به طوری رونق گرفته که روز چای رو برای طرفداران این نوشیدنی در نظر گرفتن. همچنین سالانه در کشورهای مختلف هزاران نفر به کاشت، داشت و برداشت این محصول اشتغال دارن و در پشت پرده این شغل، درآمدهای هنگفتی رد وبدل می‌شه. به همین منظور اتحادیه جهانی، روزی رو برای پاسداشت دست‌اندرکاران این صنعت در نظر گرفته.

هدف اصلی روز جهانی چای سوق دادن تمرکز سرمایه‌گذاران، دولت‌مردان و مصرف‌کنندگان به اهمیت تولید این محصوله. برای نخستین بار هند روز 15 دسامبر رو به‌عنوان روز برگزاری جشن بین‌المللی انتخاب کرد. چراکه مراحل تولید و فروش این کالای تجاری همچنین رونق اون تاثیر زیادی بر زندگی کارگران زحمتکش و چایکاران پرتلاش این سرزمین داره. اما جالبه بدونین در حال حاضر کشورهای بسیاری این روز رو به رسمیت می‌شناسن و با برگزاری جشن و پایکوبی در آئین‌هایی انواع مختلفی از این نوشیدنی رو سرو می‌کنن. به طوری که این رسوم منجر به ارتقاء و توسعه این صنعت می‌شه و در نهایت به افزایش تولید و عرضه محصولاتی باکیفیت ختم می‌شه.

اولین بار بوته‌ چای حدود 5000 سال قبل در کشور چین به‌عنوان یک گیاه خودرو کشف شد.

اهمیت روز چای در کشورهای مختلف

در کشور هندوستان هم به این نوشیدنی چای گفته می‌شه. این کشور قطب کشت و تولید این نوشیدنی در جهانه. در هوای گرم هند برگ‌های این گیاه درشت‌تر، پهن‌تر و دارای آنتی‌اکسیدان بیشتر هستن. این مسئله به دلیل فرآیند اکسیداسیون حین تولید نوشیدنی هست. با توجه به موارد گفته شده پیشنهاد اختصاص روزی با این نام از سوی مسئولان این کشور مطرح شد. همچنین در تاریخ این‌طور نگاشته شده که یکی از امپراطوران باستانی چین با علاقه زیادی که به گیاهان داشت، روزی به صورت اتفاقی با گیاه کاملیا سیننسیس روبه‌‌رو شد و این‌گونه بود که این نوشیدنی‌ رایج به جهان معرفی شد.

ساخت و تولید ابزارهای جالب برای طبخ چای در این کشور نشان‌دهنده اهمیت این دمنوش در کشور چین بود. همچنین نگاشتن کتابی معروف در مورد انواع چای، شیوه تولید و خواص اون هم به ارزش این نوشیدنی نزد مردم افزوده. چینی‌ها هم روز ملی چای دارن و با این شیوه به نوشیدنی ارزشمند خودشون احترام می‌ذارن. علاوه بر این پس از رواج و رونق این محصول در چین، برخی از راهبان بودایی ژاپنی که در چین تحصیل می‌کردن، این تحفه گوارا و لذیذ رو به کشور ژاپن بردن. این‌گونه شد که حالا روز جهانی چای در ژاپن هم با اهمیت برگزار می‌شه. در این کشور مراسم ویژه‌ چانویو با تشریفات ویژه برای تهیه و سرو این نوشیدنی بسیار معروفه.

در هوای گرم هند برگ‌های گیاه چای درشت‌تر، پهن‌تر و دارای آنتی‌اکسیدان بیشتر هستند.

روز جهانی چای در ایران

شاید تاکنون در مراسمات این‌چنینی شرکت نکرده باشین. این مراسم در استان گیلان مانند همه جشن‌ها و مراسماتی که در ایران برگزار می‌شه، پررونق هست. البته نکته جالب توجه اینجاست که فصل برداشت برگ‌های سبز چای در شمال کشور، اردیبهشت ماه هست و مراسمات محلی زیبایی در اون خطه برگزار می‌شه. اما در مورد روز جهانی چای باید این توضیح رو بدیم که در سال 1400 این روز مهم در پانزدهم ماه دسامبر، مصادف با 24 آذر ماه برگزار می‌شه که خیلی با تاریخ برداشت چای ما ایرانی‌ها هم‌خوانی نداره.

به طور حتم تصدیق می‌کنین که زیبایی برپایی جشن برای مردم محلی و چایکاران، زمانی ارزشمنده که خستگی کار و تلاش بی‌وقفه رو با این جشن به شادی تبدیل کنن. یعنی زمانی که محصولشون رو برداشت می‌کنن و از سراسر منطقه بوی ناب و اصیل چای شنیده می‌شه. اما به احترام تاریخی که به صورت جهانی انتخاب شده، برای اولین بار در سال 1394در شهر لاهیجان شاهد برگزاری جشن روز این دمنوش بودیم و در حال حاضر این روز جهانی در بسیاری از شهرها برگزار می‌شه. در این روز دوستداران این نوشیدنی و زحمت‌کشان در عرصه چایکاری، به نوعی قدردان زحمات بزرگ‌مردانی هستن که برای نخستین بار برای کشت این بوته‌های سبز جسارت به خرج دادن.

سبک برگزاری جشن روز چای در ایران

اگه قصد دارین در این مراسم شرکت کنین، در فضای مجازی جست‌و‌جو و محل برگزاری جشن و چگونگی ورود به اون رو تعیین کنین. جالبه بدونین در این جشن در ایران دختران با لباس‌های محلی بسیار زیبا در قوری‌های چینی و سماورهای ذغالی، چای رو به سبک سنتی دم می‌کنن و عطر و بوی این نوشیدنی فضا رو عطرآگین می‌کنه. همچنین مردان با لباس‌های سنتی به رقص و پایکوبی مشغول هستن و موسیقی سنتی طنین انداز می‌شه. علاوه بر این بانوان با چای و کلوچه از میهمانان پذیرایی می‌کنن.

در بسیاری از شهرهای ایران در مراسمات شادی، چای دم شده رو با شگردی زیبا با شکر در استکان‌های قدیمی سرو می‌کنن که از قدیم به اون چای دورنگ می‌گفتن. حالا اگه به مراسم روز جهانی چای دسترسی ندارین و نمی‌تونین از این فضا لذت ببرین، باید بدونین یه راه ساده‌تر وجود داره. می‌تونین در این روز در منزل این نوشیدنی طبیعی رو دم کنین و یه چای دورنگ اصیل برای خودتون بریزین و نوش‌جان کنین.

فصل برداشت برگ‌های سبز چای در شمال کشور، اردیبهشت ماه می باشد.

هم اکنون چه کشورهایی از روز چای استقبال می کنن؟

خوبه بدونین برای اولین بار در سال 2005 در تقویم جهانی روزی به عنوان روز چای انتخاب شد. روز جهانی چای رو در کشورهای هند چین بسیار گرامی می‌دارن. همچنین در حال حاضر کشورهایی مثل پرتقال، هلند و انگلیس به خیل عظیم علاقه‌مندان به این نوشیدنی پیوستن و روز 15 دسامبر برای تمامی این کشورها سنبلی از بزرگداشت این کسب‌و‌کار و تجارت هست. بنابراین باید بدونین در عصر حاضر کشورهای زیادی این نوشیدنی رو تولید و مصرف می‌کنن. کشورهایی مثل برزیل، فرانسه، روسیه، بنگلادش، اندونزی، سریلانکا، برخی کشورهایی آفریقایی، ویتنام، گرجستان، ترکیه و شمال ایران به کاشت، داشت و برداشت این محصول پرطرفدار اشتغال دارن. این کشورها کم و بیش همه ساله برای بزرگداشت روز چای اقدام به برگزاری بهترین جشن‌ها کردن.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم آنچه که باید درباره روز چای بدونین رو براتون توضیح بدیم. به طوری که گفتیم روز جهانی چای 15 دسامبر هست. همچنین متوجه شدین که جشن این روز در کشور ما به چه شکلی برگزار می‌شه. علاوه بر این‌ها به شما گفته شد که کشورهایی از جمله هند، چین، هلند، انگلیس و غیره این روز رو جشن می‌گیرن. چون که تمامی این کشورها مصرف‌کننده و تولید‌کننده این نوشیدنی گرم و پرطرفدار هستن.

اما نکته مهم اینه که چای ایرانی برای ما ایرانی‌ها محبوب‌تره. اگه شما هم جز این افراد هستین، پیشنهاد می‌دیم که از محصولات ما در واجارو دیدن کنین. چون که چایکاران و تولیدکنندگان زیادی محصولات مرغوب خودشون رو بدون واسطه و به صورت مستقیم در فروشگاه واجارو به متقاضیان عرضه می‌کنن. به طوری که با خرید چای از این فروشگاه، بهترین محصول رو با مناسب‌ترین قیمت تهیه خواهید کرد.

7
نظرات شما

*
*

    تبسم 23 فروردین 1401 پاسخ

    چای ممتازتون از همه بهتره

    محدثه 25 فروردین 1401 پاسخ

    بسیار خوب و جالب

    A Aida 25 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی مطلب خوبی بود

    9362735427 25 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی خوب و کاربردی هست

    آرمان .... 26 فروردین 1401 پاسخ

    عالی

      مژگان 21 آذر 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      24 آذر روز جهانی چای

×