باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

طرز تهیه چای

برای تهیه چای خوش طعم و خوش عطر به آب بدون املاح نیاز دارید.

چای به‌عنوان یک نوشیدنی آرام‌بخش نه‌تنها برای هموطنان ایرانی بلکه برای مردم بسیاری از کشورها یک نوشیدنی قابل‌احترامه. تا جایی که در چین و ژاپن روزی رو با همین نام انتخاب کردن. در روز جشن با برگزاری مراسم، طرز تهیه این نوشیدنی و سرو اون رو به نمایش می‌ذارن. اما آیا در ایران شیوه دم‌کردن و طرز تهیه چای تا این حد اهمیت داره؟

جالبه بدونین در شمال کشور ایران بیش از یک قرنه که این بوته‌های سبز پرورش داده می‌شه و چایکاران در اتمام فصل برداشت، جشن کوچکی به شکرانه این نعمت برگزار می‌کنن. استان گیلان مهد تولید و پرورش این برگ‌های سبز هست و انواع دمنوش‌های درجه یک ایرانی از این خطه سرسبز به دست میاد.

بخاطر همین برای دم کردن و تهیه انواع چای فاکتورهای زیادی باید در نظر گرفته بشه. پس در این مقاله به ذکر فوت‌و‌فن‌های تهیه انواع چای پررنگ یا کم‌رنگ می‌پردازیم و نکاتی رو عنوان می‌کنیم که یه نوشیدنی ایده‌آل رو در طول روز میل کنین و از زندگی‌تون لذت بیشتری ببرین.

طرز تهیه چای در کشورهای مختلف رسوم مختلفی داره

طرز تهیه چای بی نظیر و منحصر به فرد چه مراحلی داره؟

برای تهیه این نوشیدنی گرم باید در ابتدا مشخص کنین که چه نوعی از انواع دمنوش‌ها رو می‌پسندین؟ انواع سیاه، سبز، کوهی، میوه‌ای، چای کله مورچه ای، سفید و غیره محصولاتی هستن که هر کدوم طرفداران ویژه‌ای دارن و طعم و عطر خاصی رو به خودشون اختصاص می‌دن. باید علایق خودتون رو شناسایی و یکی از انواع اون رو انتخاب کنین. در کشور ما افراد قدیمی نوع سیاه رو با هیچ نوشیدنی عوض نمی‌کنن ولی جوان‌تر‌ها علاقه‌مند به تنوع در انتخاب هستن و تا حدود زیادی نمونه‌های سبز رو می‌پسندن.

لازم به ذکره به غیر از چای میوه‌ای و گیاهی، سایر نمونه‌های این محصول که در بازار موجوده، از بوته‌های سبز این گیاه به‌دست میاد و تمایز در عطر و طعم به دلیل نوع فرآوری و تولید اون هست. از قدیم لوازم و ابزارهای تهیه دمنوش در ایران هم شامل قوری چینی و سماورهای قدیمی ‌بودن که در حال حاضر کتری‌های برقی و جنس‌های مختلف قوری جایگزین کالاهای قدیمی‌ شدن.

لذت نوشیدن دمنوش تازه به خوب دم کشیدن اون هست؛ اما آیا می‌دونین چجوری و با چه ترفندهایی باید یه نوشیدنی داغ و رویایی دم کنین؟ آیا تا حالا عطر و بوی ناب چای رو در منزل تجربه کردین؟ اگه قصد دارین در این زمینه استاد بشین و همه از طرز تهیه چای شما شگفت‌زده بشن، به مراحل زیر توجه کنین.

طرز تهیه چای برای انواع چای تفاوت دارد.

مرحله اول، تهیه چای ناب و اعلا

در این بخش به مرحله مهم انتخاب، خرید و تهیه انواع مختلف این دمنوش می‌رسیم. برای خرید این محصول باید به مراکزی مراجعه کنین که اطمینان داشته باشین محصولات درجه یک ارائه می‌کنن. اگه با مشخصه‌های ظاهری چای ناپ آشنایی ندارین، بهترین راه مراجعه به فروشگاه‌های معتبر هست.

به طور حتم اطلاع دارین که در طرز تهیه چای، تازگی برگ‌ها بسیار مهمه. فصل برداشت این محصول در اردیبهشت ماه هست و تهیه محصول تازه‌چین و درجه یک تاثیر زیادی در کیفیت این دمنوش داره. با این اقدام هوشمندانه عطر ناب این نوشیدنی فضای خونه رو پر می‌کنه و می‌تونین لحظاتی آرام و هیجان‌انگیز رو با این محصول سپری کنین.

چای سیاه در انواع سرگل، قلم و شکسته ممتاز نشون‌دهنده این هست که باید کمی‌ تخصصی‌تر به بحث انتخاب نگاه کنین و محصولی رو تهیه کنین که باب میلتون باشه. اگه با عشق دمنوش مورد علاقه خودتون رو تهیه کنین، به طور قطع در رفع خستگی روزمره هم تاثیر شگرفی داره.

انواع دمنوش سبز هم با طعم‌های مختلف سلایق گوناگون رو پوشش می‌ده. البته توجه داشته باشین که باید برندهایی رو انتخاب کنین که رنگدانه‌، اسانس و افزودنی‌های شیمیایی نداشته باشه. همچنین باید بدونین محصول برداشت شده سال گذشته کیفیت نمونه‌های سال جدید رو نداره. اما حالا به نظرتون برای طبخ این نوشیدنی دنج و شگفت‌انگیز دیگه چه چیزهایی لازمه؟

طرز تهیه چای به آب بدون املاح نیاز دارد.

استفاده از آب بدون املاح برای دم کردن چای

حالا که به خصوصیات یه محصول باکیفیت اشراف پیدا کردین، باید بدونین که طبخ این نوشیدنی در ایام گذشته آداب و رسوم خاص خودش رو داشت. دخترکان و مادران سخت‌کوش از چشمه یا چاه‌های زلال و پاک، آب میاوردن و پس از شستن کتری یا سماور، اون رو با آب بدون املاح پر می‌کردن.

عطر و طعم این دمنوش با اون شرایط خیلی دلنشین و لذت‌بخشه. آب بدون املاح تاثیر زیادی در طرز تهیه چای و کیفیت اون داره. املاح موجود در آب و همچنین آهن و کلر بالا، مزه و طعم دمنوش رو تغییر می‌ده. در برخی شهرها و استان‌های کشور آب لوله‌کشی شهری کیفیت مناسبی نداره و این امر روی کیفیت دمنوش هم اثرگذاره.

گرده‌های ریز روی سطح فنجان یا لایه چربی نازکی که روی استکان داغ مشاهده می‌شه، به خاطر همین آب پراملاح هست. آیا تا حالا به این نکته در دم کردن و طبخ توجه کرده بودین؟ اگه آب مناسبی در اختیار ندارین، بهتره یک بار با آب معدنی امتحانش کنین. پس از آب می‌رسیم به بررسی آتش و حرارتی که در رساندن آب به نقطه جوش تاثیر داره!

اهمیت نوع حرارت در طرز تهیه چای!

اگه عاشق نوشیدنی‌های گرم باشین، به طور قطع این مطلب رو تایید می‌کنین که در دل جنگل لذت تهیه چای آتشی با هیچ نوشیدنی قابل‌مقایسه نیست. آیا تا حالا فکر کردین که نوع آتش و حرارتی که به مواد غذایی می‌دیم، در طعم و عطرش تاثیرگذاره؟ تهیه این دمنوش‌ها در منزل با سماور گازی یا برقی تفاوت چندانی با هم نداره. سعی کنین بعد از به جوش اومدن آب چند ثانیه‌ای آب از حرارت اولیه بیفته و سپس اقدام به ریختن اون روی چای خشک کنین.

برخی از این محصولات برگ‌هایی ظریف و حساس دارن و در حین ریختن آب جوش روی اون‌ها کیفیت اصلی‌شون رو از دست می‌دن. البته باید این نکته مهم رو عنوان کنیم که این مطلب برای طرز تهیه چای سیاه و سبز زیاد صدق نمی‌کنه بلکه بیشتر در مورد دمنوش‌های گیاهی صادقه. در واقع ما توصیه می‌کنیم در سفرها و پیک‌نیک‌ها نوع زغالی این دمنوش‌ها رو امتحان کنین، چون بی‌نهایت خوش طعمه!

برای دم کردن چای به مدت زمان خاصی نیازمند هستیم.

اهمیت مدت زمان دم کشیدن چای!

یکی از نکات مهم در طرز تهیه چای مدت زمانی هست که به دم کشیدن اون اختصاص می‌دین. هر کدوم از انواع این محصول مدت زمانی بین 5 الی 20 دقیقه رو برای دم کشیدن به خودش اختصاص می‌ده. برای اطمینان از زمان درست به راهنمایی‌های روی بسته‌بندی محصول توجه کنین. جالبه بدونین اگه چای خوب دم نکشیده باشه، عطر و طعم ‌خاصی نداره و اگه مدت زمان زیادی از تهیه اون گذشته باشه، عطر و رنگش از بین می‌ره و لذت ناب دمنوش تازه‌دم با رنگی شفاف رو نخواهید داشت. انواع دمنوش باید در زمان مناسب پس از دم کشیدن نوشیده بشن!

طرز تهیه چای باید و نباید‌های خاص خودش را دارد.

نکاتی مهم در طرز تهیه انواع چای

در طرز تهیه چای نه تنها به موارد گفته شده باید توجه بشه بلکه نگهداری صحیح محصولات در منزل هم بسیار مهمه. اگه بهترین نمونه‌های موجود در بازار رو تهیه و خریداری کنین ولی قوانین نگهداری از اون رو ندونین، خیلی زود کیفیتش تحلیل می‌ره. این محصول رو در قوطی‌های درب‌دار که ترجیحا فلزی هستن، نگه دارین. بهتره در چایدان‌های مخصوص قرار داده بشه که عاری از رطوبت باشن. مواد معطری مانند ادویه رو در فضایی دورتر از اون نگهداری کنین. چون خاصیت این دمنوش‌های خشک اینه که خیلی زود عطر و بوی مواد اطراف رو جذب می‌کنه. اگه به این روش از این محصول نگهداری کنین خواص چای هم به صورت کامل حفظ میشه.

همچنین جالبه بدونین برخی از افراد چای رو با آب سرد آبکشی می‌کنن و برخی دیگه اعتقادی به شستن اون ندارن. در صورتی که اگه شستشو بدین شاید خوش‌رنگ‌تر بشه. علاوه بر این بهتره پس از اینکه آب جوش از قل افتاد، داخل قوری بریزین و روی قوری رو با دمکنی یا پارچه‌ای تمیز بپوشونین. نکته بعدی اینه که افزودن موادی مثل زعفران، هل، چوب دارچین، لیموترش و غیره طعم متفاوتی ایجاد می‌کنه. هر چند وقت یک بار می‌تونین این طعم‌دهنده‌ها رو هنگام طبخ استفاده کنین. توجه به تک‌تک این نکات در طرز تهیه چای، یه نوشیدنی فوق‌العاده لذیذ بهتون می‌ده.

کلام آخر

همون‌طور که مطالعه کردین طرز تهیه چای هم مانند همه خوراکی‌های دیگه ترفندهای مخصوصی داره. اگه مهمان کسی می‌شین و از نوشیدن یک فنجان دمنوش اعلا بسیار لذت می‌برین، به دلیل رعایت همه فوت‌های کوزه‌گری هست که یادآور شدیم. به طوری که گفته شد انتخاب جنس و نوع محصول اهمیت زیادی داره. اما آیا برای خرید چای به مرجع معتبری مراجعه می‌کنین؟ در این رابطه جالبه بدونین واجارو یک فروشگاه معتبره که کلیه محصولات کشاورزی اعم از این محصول رو می‌تونین از دست خود تولیدکننده خریداری کنین.

واجارو یه فروشگاه آنلاینه که بدون وجود واسطه و دلال فعالیت می‌کنه. می‌تونین در وب‌سایت واجارو تمامی‌ محصولات رو با مطالعه مشخصاتش و مشاهده قیمت‌هاش انتخاب و خریداری کنین. اطمینان داشته باشین که با حذف دلال‌ها و خرید از خود تولیدکننده، محصولاتی درجه یک و مرغوب تهیه می‌کنین.

0
نظرات شما

*
*

    9118111619 25 فروردین 1401 پاسخ

    نکات واقعا جالبی بود

×