باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

عصاره الکلی بره موم چیست؟

روش فرآوری بره موم را مقدار ترکیبات مفید آن مشخص می‌کند.

این روزها کاربرد مواد ضدعفونی‌کننده در زندگی افزایش پیدا کرده. قبل از اینکه به جایی دست بزنیم، زیر وبم اون رو با الکل ضدعفونی می‌کنیم. حالا در این رابطه آیا قصد دارین بدونین عصاره الکلی بره موم چجوری به‌دست میاد و چه کاربردهایی داره؟ اول باید بدونین بره موم همون ماده ضدعفونی‌کننده زنبورها در کندو هست. بره موم به‌تنهایی و به صورت خام غیرقابل مصرفه. حالا اگه بخواین از بره موم استفاده کنین، بهترین راه اینه که ازش عصاره بگیرین. از این ماده عصاره‌های مختلفی با حلال‌های آبی، روغنی یا الکلی می‌گیرن.

زنبورهای کارگر با این ماده آنتی‌باکتریال، دریچه پرواز حجره‌ها و خانه‌های کندو رو ضدعفونی می‌کنن. پروپولیس یا بره موم ترکیبی از صمغ، رزین، شهد گل‌ها، روغن، اتر، موم و گرده گل هست. این ماده به رنگ قهوه‌ای یا سبز تیره دیده می‌شه. طعمش گسه و کاربردهای دارو و درمانی داره. اینکه تولیدکنندگان چگونه تصفیه بره موم رو انجام می‌دن و عصاره بره موم الکلی چجوری به‌دست میاد، موضوع بحث ما در این مقاله هست. تا پایان مقاله همراهیمون کنین.

الکل یکی از مواد پایه‌ برای استخراج بره موم خوراکی به شمار می‌رود.

عصاره الکلی بره موم چیست؟

همون‌طور که گفتیم بره موم رو بدون فرآوری‌های خاص و ویژه نمی‌شه مصرف کرد و برای گوارش مضره. این محصول رو زنبور تولید می‌کنه و حاوی ناخالصی‌هایی هست که لازمه فرآوری بشه. محصولات بسیاری با استفاده از بره موم به بازار عرضه شده. انواع عصاره های مختلف الکلی، روغنی، آبی، پودر بره موم، کپسول یا قرص و همچنین بره موم در ترکیب با عسل که هر کدوم کاربردهای متفاوتی در مصارف تحقیقاتی، دارویی و غذایی داره.

فرآوری بره موم به شیوه‌های مختلفی انجام می‌شه. جداسازی مواد زائد، شن، خاک، حشرات ریز و پاکسازی بره موم از ناخالصی‌ها اولین کاری هست که صورت می‌گیره. تولیدکنندگان این مواد رو به فریزر انتقال می‌دن. پس از فریز و منجمد کردن این ماده شگفت‌انگیز رو تکه‌تکه می‌کنن. قطعات کوچک خرد شده رو در الکل قرار می‌دن تا عصاره اون رو خارج کنن. پس در شرایط حمام آب گرم و الکل همچنین فرآیند تبخیر، اون رو به صورت پودر در میارن و در رژیم‌های غذایی برای پیش‌گیری و درمان بیماری‌ها ازش استفاده می‌کنن.

این پودر رو می‌شه به صورت قرص یا کپسول درآورد. اگه برای درمان خانگی قصد استفاده دارین، می‌تونین کمی ‌از این پودر رو با موم عسل مخلوط‌ کنین و به‌عنوان آدامس بجوین. ترکیب کردن و تکان دادن حلالی به نام الکل به همراه بره موم، ترکیبات مفیدش رو جداسازی و قابل مصرف می‌کنه. در واقع الکل یکی از مواد پایه‌ای برای استخراج بره موم خوراکی هست. نوع، میزان و درصد خلوص الکل اهمیت زیادی در فرآوری عصاره الکلی بره موم درجه یک داره.

استخراج عصاره بره موم با استفاده از ماده‌ای به نام گلیکول انجام می‌شود.

شیوه تهیه عصاره ویژه الکلی بره موم

روش فرآوری بره موم و میزان اسیدیته حلالی که در مراحل تهیه عصاره استفاده می‌شه، مقدار ترکیبات مفید اون رو مشخص می‌کنه. برای مثال درصد فلاونوئیدهای موجود در عصاره بسته به طرز تهیه عصاره الکلی بره موم  متفاوته. بخاطر همین در ادامه چند شیوه تهیه این عصاره رو شرح می‌دیم:

  1. برای تهیه بهترین عصاره ناب از الکل 70 تا 95 درصد استفاده می‌شه. در این روش تصفیه، بره موم رو حدود 140 ساعت در شرایط دمایی ویژه داخل الکل نگهداری می‌کنن. با این متد، بیش‌ترین مواد موثر از بره موم استخراج می‌شه.
  2. شیوه‌ای که ذکر شد، تنها روش تهیه عصاره بره موم نیست. استخراج عصاره با استفاده از ماده‌ای به نام گلیکول هم انجام می‌شه که منبع خوبی از آنتی‌اکسیدان، روغن‌های گیاهی و الکل هست. این عصاره برای مصارف آرایشی و تهیه محصولات مراقبتی پوست و جوان‌سازی کاربرد داره.
  3. در رایج‌ترین روش فرآوری بره موم، از الکل با درجه خلوص بالای90 درصد استفاده می‌شه. در این روش ترکیب الکل و بره موم رو در ظرفی تیره در دمای اتاق، به مدت ده روز قرار می‌دن. هر چند روز یک بار این ظرف تکان داده می‌شه تا به کیفیت دلخواه برسه.

روش‌هایی که بیان شد، متد تهیه صنعتی عصاره الکلی بره موم هست. چون که ترکیبات مفیدی که در عصاره الکلی هست بیش‌ترین تاثیرات درمانی رو داره. لازم به ذکره برخی افراد این ماده رو خودشون به صورت سنتی تهیه می‌کنن که در ادامه توضیحاتی رو در این رابطه به شما ارائه خواهیم داد.

روش فرآوری بره موم را مقدار ترکیبات مفید آن مشخص می‌کند.

عصاره بره موم خانگی با حلال الکل

اگه از خواص بره موم اطلاع داشته باشین، بهتر می‌تونین به اهمیت این ماده طبیعی پی ببرین. از قدیم‌الایام افراد به صورت محلی و سنتی اقدام به تهیه عصاره الکلی بره موم می‌کردن. به این صورت که پودر بره مومی‌ که از مواد زائد پاک‌سازی شده رو به مدت 14 روز در الکل 90 تا 96 درصد قرار می‌دن و هر چند روز یک‌بار اون رو هم می‌زنن. این محلول باید در محیطی با دمای طبیعی، خشک و تاریک نگهداری بشه.

پس از این مدت این محلول رو از صافی رد می‌کنن و اون رو در ظرفی با رنگ تیره نگهداری می‌کنن. نکته‌ای که وجود داره اینه که موادی که روی صافی به‌جا می‌مونه قابل بازیابی و تولید مجدد هست. اون مواد رو مجددا درون الکل تازه می‌ریزن و به همون شیوه عصاره‌گیری می‌کنن. محصول به دست اومده عصاره الکلی بره موم درجه دو هست. درمان بسیاری از بیماری‌های داخلی و بهبود عارضه‌های پوستی با این نمونه از محصولات انجام می‌شه. مطالعات و تحقیقات نشون داده این عصاره خاصیت ضدباکتریایی، ضدانگلی، ضدقارچی و ضدپوسیدگی بسیار قوی داره. بسته به غلظت و طریقه مصرف بره موم انتظارات درمانی متفاوتی از این ماده می‌ره.

کاربردهای رایج عصاره بره موم الکلی

از عصاره الکلی بره موم با درصدهای مختلف پماد، قرص، کپسول، انواع کرم‌های مختص زیبایی، خمیردندان، دهان‌شویه، خمیر بره موم، بره موم عسلی و غیره تهیه می‌شه که کاربردهای مختلفی در بین مردم پیدا کرده. پماد تولیدشده از عصاره بره موم الکی برای درمان زخم‌ها بسیار موثره. انواع کرم موضعی به رفع قارچ و لکه‌ها‌ی پوستی کمک می‌کنه. کرم ضدالتهاب هم بر پایه همین ماده ساخته شده که در درمان بیماری‌های مختلف پوستی نقش داره. شامپو و لوسیون تولیدی برای تقویت پوست سر، مو و پیشگیری از ریزش مو موثره.

بره موم در حذف بوی عرق از سطح پوست و از بین بردن باکتری‌های پوستی در محل عرق کاربرد زیادی داره. تولید محلول‌های کنترل‌کننده تعریق و خوش‌بوکننده بدن در انواع دئودورانت هم بسیار موثر گزارش شده. همچنین برای رفع ترک پا و مرطوب کردن موضع ترک، کرم‌های بره موم مفید واقع می‌شه. علاوه بر این‌ها استفاده از بره موم  به بهبود و درمان سرماخوردگی، آنفولانزا و کاهش علائم عفونت کمک می‌کنه. جالبه بدونین درمان التهاب مثانه با بره موم امکان‌پذیره. همچنین برای برطرف‌کردن ویروس تبخال هم روی بره موم می‌تونین حساب کنین. علاوه بر مصارف خوراکی،این روش تصفیه و تهیه عصاره الکلی بره موم در صنعت آرایشی و بهداشتی هم جا افتاده. اثبات شده این ماده سازگاری خوبی با پوست داره. همچنین به اثبات رسیده که درصد بسیار کمی از افراد با استفاده از این محصولات، به حساسیت و واکنش‌های آلرژیک دچار می‌شن.

عصاره بره موم الکی برای درمان زخم‌ها بسیار موثر است.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که بره موم تهیه شده با حلال الکل ترکیبات سازنده‌ای داره که در صنایع مختلف دارویی، آرایشی، بهداشتی و غذایی، از اون استفاده‌ می‌شه. تحقیقات نشون داده این ماده بیش‌ترین ترکیبات آلی و معدنی رو در خود جای داده؛ به نحوی که می‌تونه در درمان بسیاری از بیماری‌ها موثر واقع بشه. خرید بره موم در انواع مختلف بسته به نوع کاربردی که از اون انتظار دارین، متفاوته. پس باید از بین تنوع زیاد عصاره الکلی بره موم به دنبال محصولی باشین که برای مصرف شما مناسب‌تر هست. درصد غلظت الکل مواد مفید اون رو کاهش یا افزایش می‌ده.

به این منظور بهتره فروشگاهی رو انتخاب کنین که به صورت ویژه و اختصاصی این محصولات رو عرضه می‌کنن. در این رابطه باید بدونین واجارو به‌عنوان یک حلقه ارتباطی قوی، فاصله بین شما و کشاورزانی که این محصولات طبیعی و مرغوب رو تولید می‌کنن کم کرده. پس هم‌اکنون فرصت دارین با چند کلیک ساده طبیعی‌ترین محصولات رو به منزل بیارین.

0
نظرات شما

*
*

×