باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

عوارض مصرف بره موم

مصرف بره موم برای برخی از افراد مضر می‌باشد.

بره موم یکی از محصولات بسیار مفید زنبور‌های عسل در سلامت و درمان هست. با این حال همچون مواد دارویی و طبیعی دیگه ممکنه افراد در صورت عدم رعایت میزان مصرف مجاز یا شرایط خاص با عوارض مصرف بره موم مواجه بشن. این ماده از مخلوط شیره درختان و گیاهان با ترشحات و موم زنبور عسل به دست میاد که از هزاران سال پیش خواص دارویی اون مورد استفاده قرار می‌گرفت.

با این حال گاهی در موارد متفاوت ممکنه عوارض جانبی اون ظاهر بشن. چه گروه‌های سنی مجاز به مصرف اون نیستن؟ آیا در صورت استفاده با دارو‌های شیمیایی امکان تداخل وجود داره؟ در چه شرایطی باید از مصرف بره موم خودداری کنین؟ در ادامه با واجارو همراه بشین. چون با اطلاع از پاسخ این پرسش‌ها به‌راحتی می‌شه از بروز عوارض ناخواسته جلوگیری کرد و همچنان از مواهب این نعمت طبیعی بهره‌مند شد.

مصرف بره موم برای برخی از افراد مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

عوارض مصرف بره موم رو می دونین؟

گفته می‌شه بیش از 300 نوع ترکیب در این محصول وجود داره که برای بدن مفیده. پلی فنول‌ها بیش‌ترین فراوانی این ترکیبات رو شامل می‌شن که همون آنتی‌اکسیدان‌های مقابله‌گر با بیماری‌ها و آسیب‌های بدن هستن. علاوه بر این از دیرباز مردمان پیشین برای عفونت‌ها، تومور‌ها و مومیایی کردن از اون بهره می‌گرفتن. این ماده ارزشمند علیه باکتری‌ها، ویروس‌ها و قارچ‌ها فعالیت می‌کنه. بنابراین با اثرات ضدالتهابی در بهبود و التیام پوست موثره.

کنترل قند خون، ترمیم زخم‌ها، کاهش هلیکوباکتر‌ها و جلوگیری از عفونت روده تنها تعداد انگشت شماری از مزایای این محصول زنبور عسل هستن. با این حال چه زمانی عوارض مصرف بره موم ظاهر می‌شن؟ شاید باید گفت نوع مصرف و شرایط جسمی از عواملی هستن که مصرف‌کننده این ماده رو با مشکلات ناخوشایند روبه‌رو می‌کنن. بانوان باردار، کودکان، بیماران در حین استفاده از برخی دارو‌های شیمیایی، آلرژی و مصرف بیش از میزان مجاز از عوامل اثرگذار در بروز عوارض جانبی هستن.

البته کیفیت و نوع بره موم رو هم نباید نادیده گرفت. چرا که عناصر سازنده اون بسته به محل زندگی زنبور‌ها، درختان و گل‌هایی که در منطقه وجود داره، تغییر می‌کنه. ازاین‌رو باید قبل از مصرف با پزشک مشورت کنین. از طرف دیگه اطلاعات بیشتر در این زمینه شما رو به سمت بهره‌مندی صحیح و به جا از این محصول گران‌بها هدایت خواهد کرد.

مصرف بره موم برای افرادی که به این ماده حساسیت دارند منع شده است.

استفاده از بره موم برای چه افرادی توصیه نمی شه؟

عوارض مصرف بره موم از نکاتی هست که باید به اون توجه داشت. در این صورت می‌شه به‌موقع جلوی بروز اون‌ها رو گرفت و همچنان از فوایدش استفاده کرد. این محصول مفید با وجود تحقیقات محدودی که روش انجام شده، به نظر میاد بی‌خطر باشه. با این حال در این بین افرادی هستن که باید از اون دوری کنن. اما چرا؟

حساسیت به بره موم رو جدی بگیرین!

از اولین عوارض مصرف بره موم به حساسیت اشاره می‌شه. چون برخی افراد به‌طورکلی به محصولات یا نیش زنبور عسل آلرژی دارن. برای همین گمان می‌ره که در زمان استفاده از این ماده طبیعی هم با واکنش‌هایی مانند سختی در تنفس، خارش، کهیر و غیره مواجه بشن. این گروه بهتره قبل از مصرف اون به هر شکلی حتما به توصیه‌های پزشک توجه کنن.

چون حتی استعمال انواع اون روی پوست مانند کرم‌ها هم احتمال داره علائم حساسیت‌زا ایجاد کنه. علاوه بر این اگه از حساسیت به این محصول مطمئن نیستین، باید مصرف اون رو با مقادیر بسیار کم شروع کنین. درصورتی‌که علائم آلرژی ظاهر نشدن، می‌شه به استفاده اون تا رسیدن به میزان مجاز ادامه داد.

آیا بره موم برای بچه ها عوارض داره؟

تمام مواردی که برای مزایای این ماده گفته می‌شه بیشتر در مورد جوانان و بزرگسالان صادق هست. اما کودکان نوپا یا نوزادان چطور؟ این ‌که بچه‌ها حداقل تا 12 ماهگی مجاز به دریافت عسل نیستن، کاملا پذیرفته هست. چرا که عسل ممکنه حاوی باکتری باشه که نوزادان هنوز قادر به متابولیزه کردنش نیستن. در این سنین معده و روده رشد کاملی ندارن؛ بنابراین عوارض مصرف بره موم در سنین بسیار کم ممکنه باعث بوتولیسم نوزاد بشه. از آنجا که امکان وجود عسل در این ماده هم بالاست، نباید تا یک‌سالگی به نوزادان این محصول یا سایر فرآورده‌های زنبور عسل داده بشه. از سن 2 سالگی به بعد در صورت اطمینان از عدم حساسیت می‌شه با خیال راحت نه‌تنها از این نعمت طبیعی بلکه از تمامی مواهب زنبور‌های عسل کودکان رو هم بهره‌مند کرد.

کودکان باید در مصرف بره موم بیشتر احتیاط کنند.

در این شرایط به دلیل خاصیت ضدباکتریایی از سرماخوردن زیاد کودکان به‌خصوص در مهدکودک جلوگیری می‌کنه. البته باید از عصاره فاقد الکل در این سن استفاده بشه. کم‌کم وقتش می‌رسه که انواع اون رو به غذاهای کودک هم اضافه کنین. دوز مصرفی هم به وزن بچه بستگی داره و مجددا باید گفت که حتما قبل از استفاده با پزشک متخصص اطفال مشورت کنین. چون کمک می‌کنه که احتمال بروز آلرژی یا عوارض مصرف بره موم بررسی بشه.

نکات استفاده از بره موم برای بانوان باردار یا شیرده!

دسته دیگه‌ای که به دلیل شرایط جسمی ممکنه با عوارض مصرف بره موم مواجه بشن، بانوان باردار یا شیرده هستن. اولین نکته برای این‌ها مشورت کردن با افراد اهل‌فن و پزشکان هست. البته باید بدونین اطلاعات کافی و قابل اعتمادی در بی‌خطر بودن این ماده در زمان بارداری وجود نداره. بنابراین بهتره در این شرایط از مصرف موم‌های بره خودداری بشه. اما طبق گزارش‌ها ظاهرا در هنگام شیردهی این ماده خطرآفرین نیست.

زنان باردار پیش از مصرف بره موم بهتر است با پزشک متخصص مشورت کنند.

با این حال توصیه شده که میزان مجاز مصرف به طور روزانه از 300 میلی‌گرم در روز بیشتر نشه. علاوه بر این می‌شه به مدت 10 ماه هم با خیال راحت از فواید این محصول بهره‌مند شد. پس برای اینکه همچنان در منطقه امن استفاده از موهبت زنبور‌ها باشین، بهتره در زمان شیردهی از خوردن دوز‌های بالاتر اجتناب کنین.

سایر شرایط بروز عوارض بره موم کدامند؟

بیماری آسم درجات مختلفی داره که یکی از راه‌های مدیریتش استفاده از انواع مشتقات این محصول ارزشمند هست. با این حال دیده شده که در شرایط خاص ممکنه وجود برخی مواد شیمیایی در اون، موجب بدتر شدن آسم بشه. برای همین در صورت درگیری با این بیماری برای درامان ماندن از بروز عوارض مصرف بره موم حتما از راهنمایی‌های پزشک متخصص کمک بگیرین.

از طرف دیگه در افرادی که با اختلالات مربوط به خو‌نریزی دست‌وپنجه نرم می‌کنن، این ماده احتمال داره خون‌ریزی رو تشدید کنه. چرا که ماده شیمیایی خاصی در اون وجود داره که لخته شدن خون رو کند می‌کنه. با توجه به این نکته حتی اگه در آینده‌ای نزدیک قراره تحت عمل جراحی قرار بگیرین، باید 2 هفته زودتر مصرف این محصول زنبور عسل رو قطع کنین. چون احتمال خطر خون‌ریزی در حین یا بعد جراحی رو بالا می‌بره.

مصرف همزمان بره موم با داروهای شیمیایی می‌تواند تداخل ایجاد کند.

موارد منع مصرف بره موم با داروهای شیمیایی!

خوشبختانه تا امروز هیچ گزارش مبنی بر تداخل این ماده با دارو‌های شیمیایی در عوارض مصرف بره موم ذکر نشده؛ حتی این محصول هیچ‌گونه تداخل شدید، جدی، متوسط یا خفیف با داروها نداره. با این حال این شامل همه فعل ‌وانفعالات یا عوارض جانبی احتمالی نیست. در این صورت پزشک یا داروساز ممکنه از قبل در مورد هرگونه امکان بروز این مشکل آگاه باشه؛ بنابراین همواره فهرستی از دارو‌هاتون رو با اون‌ها در میون بذارین. همواره به یاد داشته باشین که قبل از مشورت با پزشک، داروساز یا مشاورین بهداشت، میزان مصرف دارو‌هاتون رو در حین استفاده از بره موم، شروع و متوقف نکنین یا تغییر ندین.

نحوه و میزان استفاده صحیح برای عدم مواجه با عوارض جانبی بره موم!

با تمام این‌ها یکی از مواردی که به بروز عوارض مصرف بره موم ختم می‌شه، عدم آگاهی از میزان و نحوه استفاده صحیح از اون هست. میزان مصرف با توجه به شرایط جسمانی هر فردی متفاوته. البته توصیه شده که مصرف این محصول به طور خوراکی در انواع اشکال خام نباید از 7 تا 8 گرم در روز تجاوز کنه. از سوی دیگه هنگام استفاده باید به دستورالعمل درج شده روی برچسب محصول هم دقت بشه و توصیه پزشک رو جدی بگیرین.

به‌عنوان مثال افراد دیابتی مجاز به مصرف 500 میلی‌گرم از این ماده یک‌بار در روز و تنها به مدت 8 هفته هستن. اما اگه می‌خوان این مدت رو افزایش بدن، باید از میزان مصرف روزانه کم کنن. یعنی بشه 499 میلی‌گرم در روز که تا 6 ماه امکان استفاده مداوم داره. نکته دیگه که بازهم باید به اون توجه کرد، اینه که مصرف این خوراکی باید با دوز‌های کم شروع بشه و در صورت عدم مشاهده عوارض جانبی میزان مصرف افزایش پیدا کنه.

مصرف بره موم برای برخی از افراد مضر می‌باشد.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم انسان‌ها هزاران سال پیش فهمیدن که این ماده ساخته زنبورها همان‌طور که از کندو محافظت می کنه، می‌تونه برای درمان بیماری‌ها یا حتی مومیایی کردن مناسب باشه. امروزه هم فوایدش روزبه‌روز با توجه به تحقیقات گسترده برای همگان روشن شده. با این‌حال ممکنه مثل همه مواد طبیعی دیگه در صورت استفاده نامطلوب، عوارض جانبی داشته باشه. بنابراین اگه می‌خواین از عوارض مصرف بره موم دور بمونین، بهتره در تجویزش برای بانوان باردار و شیرده، کودکان یا افرادی که آلرژی دارن احتیاط کنین.

اما همچنان با مشورت پزشک می‌شه از فواید این محصول زنبور‌های مفید عسل بی‌نصیب نموند. همچنین متوجه شدین خرید بره موم مرغوب و باکیفیت از نکاتی هست که ممکنه از بروز برخی عوارض جلوگیری کنه. برای همین واجارو با عرضه اینترنتی انواع محصولات مرغوب زنبور عسل از زنبورداران روستایی خیال شما رو از این بابت راحت کرده. چرا که محصولات این مجموعه آزمایش شده هستن و کارت اصالت دارن. هرجای ایران که باشین، خرید بدون واسطه و مستقیمی رو از زنبوردار با واجارو تجربه می‌کنین.

0
نظرات شما

*
*

×