باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

مضرات بادام زمینی

مصرف بادام زمینی برای برخی از افراد مضر می‌باشد.

امروزه بادام زمینی به‌عنوان یکی از دانه‌های روغنی خوشمزه و پرطرفدار، سرشار از ویتامین‌هاست. این مغز خوش عطر وطعم کاربردهای زیادی در آشپزی داره و همچنین جایگاه ویژه‌ای رو در تنقلات و آجیل به خودش اختصاص می‌ده. به طور قطع با میانه‌روی و اعتدال در مصرف، هیچ‌گاه مضرات بادام زمینی رو تجربه نمی‌کنین.کالری، چربی مفید غیراشباع، سدیم، پتاسم، کربوهیدرات و مقدار مفیدی پروتئین از جمله محتویات تشکیل‌دهنده این دانه روغنیه. بادام همچنین حاوی آنتی اکسیدان، فیبر، ویتامین E,C، روی، مس، منیزیم، اسیدهای چرب امگا 6، بیوتین، آهن، کلسیم و نیاسینه که همه این ویتامین‌ها نشون‌دهنده فواید بی‌نظیر و خواص بادام زمینی هست.

اما هر ماده غذایی در کنار خاصیت‌های مفیدی که داره؛ ممکنه عوارض و مضراتی هم داشته باشه. در طب ‌سنتی و علم ‌نوین به میزان مصرف بادام اشارات زیادی شده و تاکید کردن این مغز دوست‌داشتنی برای برخی افراد با تاثیرات منفی همراه هست. بخاطر همین در این مقاله به کلیه مواردی می‌پردازیم که آسیب‌هایی رو برای افراد به دنبال داره. با ما همراه باشین.

در مصرف بادام زمینی نباید زیاده روی کرد.

بررسی دلیل بروز اصلی‌ترین مضرات بادام زمینی

به دلیل علایق پیر و جوان به بادام امروزه تنوع این محصول در انواع برشته، خام، بانمک و بدون‌نمک در طعم‌ها و بسته‌بندی‌های مختلف وجود داره. برای اینکه با مضرات این مغز بی‌نظیر مواجه نشین، باید انواعی از اون تهیه و مصرف بشه که ضرری برای فرد نداشته باشه.

برای مثال فردی که فشار خون بالا داره، انواع خام و بدون نمکش رو تهیه کنه که مضرات کم‌تری براش داره. البته رعایت حد‌اعتدال در مصرف هم اهمیت ویژه‌ای داره. همواره مصرف بیش‌ از اندازه خوردنی‌های لذیذ، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سلامت افراد وارد می‌کنه و شاید این مطلب اصلی‌ترین ضرری هست که یک خوراکی مهم برای بدن به همراه میاره.

برای پیشگیری از مضرات بادام زمینی، تعادل در میزان مصرف روزانه بادام رو از یاد نبرین. طب سنتی و تحقیقات علمی جدید میزان ایده‌آل مصرف خوراکی ها رو برای افراد مشخص کردن. از بادام زمینی و فرآورده‌های به دست اومده از اون بیش از 28 گرم در روز استفاده نکنین. به عبارتی دیگر هر فرد مجازه به اندازه یک مشت بسته خودش بادام زمینی باید بخوره. افزایش مصرف می‌تونه پیامدهای زیادی به همراه داشته باشه که در ادامه به اون موارد اشاره می‌کنیم. آیا در مورد معایب و مضرات مصرف این دانه روغنی مغذی چیزی می‌دونین؟

برخی از افراد با مصرف بادام زمینی دچار واکنش‌های آلرژیک می‌شوند.

احتمال بروز آلرژی و حساسیت با مصرف بادام زمینی وجود داره!

تحقیقات جهانی نشون داده مصرف به‌اندازه بادام زمینی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها سودمند بوده و هست. مصرف چند دانه بادام در طول روز مشکلات قلبی و ‌عروقی، بیماری‌های کبدی، دیابت و سرطان رو به زانو در میاره اما افراد مبتلا به حساسیت باید مراقب باشن!

واکنش‌هایی آلرژیک به مصرف زیاد بادام در برخی افراد مشهوده. برخی افراد از دوران کودکی به مصرف بعضی خوراکی‌ها حساسیت دارن. برخی مواد غذایی مثل بادام زمینی در گروه مواد حساسیت‌زا جای می‌گیرن. این عارضه در بیشتر موارد سابقه موروثی داره و قبل از اینکه با عوارض مصرف بادام غافلگیر بشن، باید به پزشک مراجعه کرده و تست‌هایی مبنی بر وجود آلرژی به این ماده انجام بدن. 

مضرات بادام زمینی در کودکان یا افراد بزرگسال ممکنه با عوارض خفیف یا شدید نمود کنه. از جمله این عوارض باید به خارش و التهابات ‌پوستی، سرفه، دل‌درد، کهیر، استفراغ، تنگی ‌نفس، تپش ‌قلب، تغییر رنگ در چشم‌ها و کبودی لب اشاره بشه. به طوری که با مشاهده این علائم باید به مراکز درمانی رجوع کنن.

حساسیت‌های بدن به موادغذایی رو به خصوص در کودکان و افراد باردار با دقت زیاد پیگیری کنین. واکنش بدن در مورد هر مواد غذایی باید بررسی و راه‌حل مناسبی برای اون در نظر گرفته بشه.

افراد با افزایش وزن، هنگام مصرف بادام زمینی بیشتر مراقب باشن!

یکی از مضرات بادام زمینی متوجه افرادیه که افزایش وزن دارن و از چاقی مفرط رنج می‌برن اما نباید مصرف بادام زمینی رو قطع کنن. این ماده کم‌حجمه و به بهترین شکل ممکن انرژی موردنیاز بدن رو تامین می‌کنه. به دلیل ارزش‌غذایی بالا و ویتامین‌های موجود در بادام بهتره این ماده رو کنار نذارین بلکه بهترین راه برای افراد دچار اضافه وزن کنترل میزان مصرفه.

خواص بادام زمینی برای کودکان دچار اضافه وزن هم از همین منظر بررسی شده. افرادی با این مشخصه‌ها باید در طول روز از دانه‌ها و مغزها به مقدار مجاز استفاده کنن. این اقدام هوشمندانه احساس سیری طولانی‌تری به وجود میاره و از بسیاری هرزخوری‌ها جلوگیری می‌شه.

بیماران کبدی باید در مصرف بادام زمینی بیشتر احتیاط کنند.

بیماران کبدی باید در مصرف بادام زمینی احتیاط کنن!

کبد چرب، نارسایی و التهاب در کبد نیاز به مراقبت مستمر و پیگیری‌های شدید داره. این افراد باید تمامی‌ فاکتورهای مواد غذایی مصرفی رو چک کنن و کنترل مناسبی بر بیماری داشته باشن. با این راهکارها می‌تونن روند رو به بهبودی رو در کنترل خودشون داشته باشن.

به این منظور باید اجرای دقیق و اصولی برنامه‌ غذایی رو در صدر اقدامات قرار بدن. توصیه می‌شه مصرف یک مشت بسته بادام در روز برای سلامت کبد رو از دست ندین اما بیش از این مقدار از جمله مضرات بادام زمینی برای افراد کبدی به حساب میاد.

اگه نشانه‌ای از عارضه کبدی در خودتون مشاهده می‌کنین یا به صورت ژنتیکی با این بیماری دست‌و‌پنجه نرم می‌کنین، باید بدونین زیاده‌روی در مصرف این دانه روغنی پیامد‌هایی همچون سرطان کبد رو به دنبال داره. افرادی که کبد چرب دارن، باید بسته به سطح بیماری مشاوره‌ای پیرامون بایدها و نبایدهای تغذیه با پزشک معالج خودشون داشته باشن.

جلوگیری از بروز مضرات با تطابق طبع بادام زمینی و مزاج مصرف کننده

طبع بادام زمینی گرم‌ و ‌تر هست. استفاده از بادام برای افرادی با طبع سرد بسیار مفیده اما کسانی که مزاج گرم دارن، برای اینکه از مضرات بادام زمینی فاصله بگیرن باید اون رو با برخی مواد غذایی دیگه تلفیق و مصرف کنن. در طب سنتی این‌طور پیشنهاد شده که بادام و فرآورده‌های اون، با این مصلح‌هایی همچون کشمش، عسل، شیر و ماده‌ای به نام مصطکی که یه نوع صمغ گیاهی هست، مصرف بشه. این ماده رو می‌شه از عطاری‌ها تهیه کرد.

طب سنتی مصرف هیچ ماده‌ای رو منع نمی‌کنه بلکه معتقده افراد برای اینکه از مضرات بادام زمینی دور بمونن، باید ذائقه خودشون رو تشخیص‌ بدن، میزان و نحوه مصرف رو مطابق با اون تعیین و از همه مواد غذایی استفاده کنن.

افرادی که داروهای ضدافسردگی مصرف می‌کنند باید در میزان مصرف بادام زمینی بیشتر احتیاط نمایند.

بررسی تداخلات دارویی برای مصرف بادام زمینی مهمه!

شاید بپرسین این ماده غذایی باارزش و پرویتامین چه ضرری برای افرادی که داروی خاصی مصرف می‌کنن، می‌تونه داشته باشه؟ لازمه توضیح بدیم که برخی خوراکی‌ها و مغزهای مغذی می‌تونن اثر داروهای مصرفی رو تا حدودی از بین ببرن.

افرادی که داروهای مهارکننده و ضدافسردگی مصرف می‌کنن، باید مراقبت بیشتری نسبت به مضرات بادام زمینی داشته باشن. استفاده از داروی وارفارین همزمان با مصرف بادام زمینی، اثرات دارو رو تقلیل می‌ده. در این‌گونه موارد دو راه‌حل عمده وجود داره:

  1. میزان حداقلی مصرف در طول زمان مصرف دارو. پزشکان توصیه می‌کنن مصرف خوراکی‌های ارزشمند رو قطع نکنین بلکه دوز مصرف روزانه رو کنترل کنین.
  2. بین مصرف قرص و استفاده از این دانه روغنی پرفایده یه بازه زمانی قابل قبولی در نظر بگیرین.

همه این موارد مستلزم آگاهی از این نکته هست که افرادی که از داروهایی به صورت روتین استفاده می‌کنن، باید قبل از مصرف بادام زمینی مشورتی با پزشک متخصص داشته باشن و با برنامه اصولی پیشنهادی مصرف رو از سر بگیرن.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که برای اینکه با مضرات بادام زمینی روبه‌رو نشین، اولا در طول روز به میزان استاندارد بادام بخورین؛ ثانیا دانه‌های تازه، ممتاز، درجه یک و طبیعی رو مصرف کنین. محصولاتی که در روند کاشت، داشت و برداشت اون‌ها از شیوه زراعت سنتی و سالم استفاده شده باشه. دانه های بادام زمینی در زیر زمین رشد می‌کنه و باید بسیار حرفه‌ای کشت بشه. این دانه باید از انواع سموم کشاورزی و آفت‌کش‌ها دور بمونه تا ‌محصولاتی طبیعی به بار بشینه. بنابراین برای خرید بادام زمینی اصل و مرغوب راه حل اساسی چیه؟

بازدید از فروشگاه و بازار محلی واجارو راهکاری هست که بهتون پیشنهاد می‌شه. چون که کشاورزان حرفه‌ای و توانمند از مناطق مختلف کشور محصولات درجه یک خودشون رو در واجارو عرضه می‌کنن. بسیاری از خریداران به این طریق می‌تونن بدون مراجعه حضوری و بدون واسطه از خود تولیدکننده محصولات ممتاز و درجه یک رو خریداری کنن. فرصت رو مغتنم بشمارین و با توجه به قیمت‌های درج‌شده، انتخابی دلخواه و خریدی ایده‌آل داشته باشین.

0
نظرات شما

*
*

×