باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

مضرات گل گاو زبان

در مصرف گل گاو زبان نباید زیاده روی کرد.

گل گاو زبان از گیاهان داروییه که فواید بی‌شماری رو برای ما زمینی‌ها به همراه داره. با این حال گاهی شرایط جسمانی خاص و مصرف بیش از حد باعث ظهور مضرات گل گاو زبان می‌شن. گیاه گل گاو زبان بسته به محل رشد، ویژگی‌ها و خصوصیات مختلفی داره. از گل و برگ‌های خشک گیاه گل گاو زبان در تهیه دمنوش‌ها استفاده می‌کنن و از دانه‌های اون روغن استخراج می‌شه که بخش دیگه از خصوصیات درمانی رو در بر می‌گیره. گل گاوزبان ایرانی که بیشتر به داشتن خاصیت خواب‌آوری معروفه، در دامنه رشته‌کوه‌های البرز رشد می‌کنه. اما انواع موجود در کشورها یا مناطق دیگه از لحاظ درمانی با نوع ایرانی متفاوت هستن و تنها از لحاظ تیره مشابهت دارن.

اما جدا از فواید، مصرف گیاه گل گاو زبان با محدودیت‌هایی همراه هست؛ آیا می‌دونین چه گروه‌هایی نباید گل گاو زبان استفاده کنن یا در چه شرایطی مزایای این گل ارغوانی به مضرات تبدیل می‌شه؟ اگه با ما همراه بشین، علاوه بر رسیدن به پاسخ این پرسش‌ها می‌فهمین که با چه راهکارهایی می‌شه با مشکلات مصرف گل گاو زبان مواجه نشد.

 

مصرف گل گاو زبان برای برخی از افراد مضر است.

با مضرات گل گاو زبان بیشتر آشنا بشین

گل گاو زبان حاوی مقادیر زیادی کلسیم، آهن، پتاسیم، روی، بتاکاروتن، ویتامین‌های B و C هست. همچنین موسیلاژ، فلاونوئید، آنتوسیانین، سیانیدین، آلکالوئید برخی از مواد دیگه موجود در این گیاه طبیعی هستن. از خواص این گل هم به تسکین‌دهندگی، درمان افسردگی، بهبود آفت دهان، ضدالتهاب و غیره اشاره می‌شه. با این همه فواید چرا مضراتی داره؟ اولین جواب شما به‌طورقطع اینه که مصرف بی‌رویه اتفاق می افته و به الگوی توصیه شده برای استفاده از گل گاوزبان توجه نمیشه. اما بهتره بدونین نوع شرایط جسمانی افراد هم ممکنه در این امر دخیل باشه. مثلا خانم‌های باردار، افرادی که از مشکلات کبدی رنج می‌برن و کودکان نباید از این گیاه استفاده کنن.

جدا از این‌ها برخی از افراد به دلیل استفاده از داروهای شیمیایی همراه با داروهای گیاهی با شرایط ناخواسته روبه‌رو می‌شن. در واقع واکنش‌های بین مواد شیمیایی و ترکیب‌های موجود در گیاه، گاهی عوارض گل گاو زبان رو پدید میاره. با این گفته‌ها راهکارهای جلوگیری از بروز این اتفاقات توجه به توصیه پزشکان طب سنتی هست که در این زمینه اطلاعات کافی دارن. یکی از نکات اینه که درست مصرف کنین ولی همیشه مصرف کنین.

دیگری اینکه با توجه به وضعیت بدنیتون به سراغ داروهای گیاهی برین. همچنین گاهی با مخلوط کردن مواد دیگه با این محصول موضوع بروز عوارض گل گاوزبان برطرف می‌شه. در ادامه هم به شما می‌گیم که چه شرایطی باعث می‌شه برخی از مضرات گل گاوزبان نمود پیدا کنن. کسب این اطلاعات همچون چراغی هست که مسیر دستیابی به فواید این موهبت طبیعی رو برای شما روشن می‌کنه.

 

مصرف برخی از داروها با گل گاو زبان تداخل ایجاد می‌کنند.

تداخل انواع محصولات گل گاو زبان با داروهای شیمیایی

برخی از داروهای شیمیایی هستن که در استفاده هم‌زمان با گیاهان دارویی باید احتیاط کرد. بیاین با برخی از اون‌ها و دلایل بروز مشکلات آشنا بشن.

داروهای ضد انعقاد خون

به‌عنوان مثال داروهایی ضدانعقاد و ضدپلاک که برای جلوگیری و کندی لخته شدن خون مصرف می‌شن، با گل گاو زبان تداخل دارن. چون که روغن دانه و دمنوش گل گاو زبان با کاهش سرعت لختگی خون احتمال خون‌ریزی و کبودی رو افزایش می‌ده.

گمان میره که اسید گاما لینولنیک موجود در ترکیب گیاه گل گاو زبان، باعث بروز این شرایط می‌شه. بنابراین هنگام مصرف داروهای ضد انعقاد مانند آسپرین، پلاویکس، دیکلوفناک، ناپروکسن، ایبوپروفن و غیره دقت کافی داشته باشین. این کار مانع از مواجهه با عوارض گل گاو زبان می‌شه.

داروهای جراحی

داروهایی که در حین جراحی و بیهوشی استفاده می‌شن هم با گل گاوزبان تداخل دارن. در این صورت ممکنه حین جراحی اتفاقات ناخوشایندی رو به همراه بیارن. در این راستا اگه قراره عمل جراحی داشته باشین، بهتره حتما از قبل به پزشکتون بگین که از چه محصولات یا گیاهان دارویی مصرف می‌کردین. علاوه بر این برای اطمینان از جلوگیری مضرات گل گاوزبان در این شرایط، باید حداقل دو هفته قبل از جراحی مصرف گل گاو زبان رو متوقف کنین.

داروهایی که در حین جراحی و بیهوشی استفاده می‌شوند با گل گاو زبان تداخل دارند.

داروهای افزایش دهنده تجزیه در کبد

داروهایی که تجزیه سایر داروها رو توسط کبد افزایش می‌ده؛ مانند القاکنندگان سیتوکروم با گل گاو زبان ارتباط متقابل دارن. چون که گل گاو زبان هم توسط کبد تجزیه می‌شه و برخی از مواد شیمیایی که هنگام تجزیه گل گاو زبان در کبد ایجاد می‌شن، مضر هستن.

در این میان دارویی‌هایی که برای افزایش فعالیت تجزیه کبدی تجویز می‌شن؛ اثرات مواد شیمیایی موجود در گل گاو زبان رو هم بیشتر می‌کنن. کاربامازپین یا تگروتول، فنوباربیتال، فنی توئین با دیلانتین، ریفامپین و سایر موارد در این دسته داروها جای می‌گیرن.

مراقب واکنش های جزئی ترکیبات شیمیایی با گل گاو زبان باشین!

برخی از ترکیبات موجود در داروهای شیمیایی، واکنش‌های خیلی کم‌تر با ترکیبات سازنده گل گاو زبان دارن. با این‌ حال برای جلوگیری از مضرات گل گاو زبان، در مصرف این داروها هم باید احتیاط کنین. به عنوان مثال داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) برای کاهش درد و تورم استفاده می‌شن؛ درعین‌ حال گل گاو زبان هم خاصیت ضدالتهابی داره.

گاهی اوقات NSAIDها و روغن دانه گل گاو زبان با هم برای درمان آرتریت روماتوئید یا همان روماتیسم تجویز می‌شن اما به نظر می‌رسه گل گاو زبون با روشی متفاوت از این نوع داروها عمل می‌کنه. بهتره بدونین برخی از NSAIDها عبارتند از: ایبوپروفن، ایندومتاسین، ناپروکسن و پیروکسیکام. برخی دانشمندان معتقدن که استفاده همزمان از این دو شیوه درمانی ممکنه باعث کاهش اثر روغن دانه گل گاو زبان بشه. با این حال تحقیقات در این زمینه برای کسب اطلاعات بیشتر، همچنان ادامه داره.

چه افرادی باید در مصرف گل گاو زبان احتیاط کنن؟

در حین استفاده از انواع محصولات گل گاو زبون باید دقت داشته باشین که شرایط جسمانی شما ممکنه روی چگونگی جذب ترکیبات این ماده اثر بذاره. در غیر این صورت مواجهه با برخی مضرات گل گاو زبان امری اجتناب‌ناپذیر خواهد بود.

بارداری و شیردهی

احتمال میره که روغن دانه گل گاو زبان در دوران بارداری و شیردهی بی‌خطر باشه. بااین‌حال انواع خوراکی اون به دلیل داشتن آلکالوئیدها ممکنه اتفاقات ناخوشایندی رو رقم بزنه. بروز بیماری‌های کبدی، خون‌ریزی و بروز سرطان شرایطی هستن که ممکنه مادر باردار رو درگیر کنن. وجود آلکالوئید هم برای نوزاد در شکم مادر خطرناکه و باعث نقایص مادرزادی می‌شه.

علاوه بر این مواد با انتقال به شیر مادر گاهی مشکلات ناخواسته‌ای رو برای فرزندان شیرخوار ایجاد می‌کنن. بنابراین بهتره در دوران بارداری و شیردهی از مصرف محصولات این گیاه دارویی خودداری کنین که از مضرات گل گاوزبان در امان باشین.

کودکان

کودکان دسته‌ای دیگری هستن که ممکنه دچار عوارض گل گاوزبان شن. در حقیقت آلکالوئید موجود در این گیاه و فرآورده‌هایش عامل احتمالی بروز این مشکلات به شمار می‌ره. با این حال روغن گل گاو زبان اگه به طور خارجی استعمال بشه، ایمن هست. البته در طب سنتی ایران اومده که دو تا پنج مثقال از برگ تازه گل گاو زبون برای درمان جوش‌های چرکی دهان اطفال، برفک و رفع حرارت دهان مناسبه. بااین‌حال قبل از توصیه پزشکان طب سنتی از این گیاه دارویی برای کودکان استفاده نکنین.

 

کودکان باید در مصرف گل گاو زبان بیشتر احتیاط کنند.

بیماری های کبدی

اگه دچار بیماری‌های کبدی هستین، بهتره از خواص گل گاو زبون با احتیاط بیشتری بهره‌مند بشن. از مضرات گل گاوزبان برای کبد اینه که در درازمدت می‌تونه شما را به سرطان کبد دچار کنه. عامل اصلی ایجاد چنین شرایطی آلکالوئید پیرولیزیدین هپاتوتوکسیک هستن که بیماری‌های کبدی رو بدتر می‌کنن. در این صورت ممکنه آسیب‌هایی به این عضو حیاتی بدن وارد بشه و مسمومیت کبدی ایجاد کنه. در این شرایط تنها راه جلوگیری از بروز مضرات گل گاو زبان دقت به میزان مصرف مجاز، توجه به توصیه پزشکان، عدم استفاده طولانی‌مدت از اونه.

فشارخون بالا

گل گاو زبون به دلیل طبیعت گرم و مرطوبی که داره، فشارخون رو افزایش می‌ده. اگه سابقه فشارخون بالا دارین و می‌خواین از مواهب این گیاه دارویی محروم نشین، بهتره دمنوش گل گاوزبان رو با لیموترش تازه یا عمانی مصرف کنین. چون که لیمو با کاهش فشارخون، باعث خنثی شدن فشارخون افزایشی گل گاو زبان می‌شه. علاوه بر این هنگامی که فشارتون بالا میره حتما از نوشیدن جوشانده این گیاه اجتناب کنین.

سنگ کلیه و بیماری های گوارش

یکی دیگه از شرایطی که مضرات گل گاو زبان ظاهر می‌شن، درگیری با بیماری سنگ کلیه هست. استفاده از دمنوش‌های گل گاو زبون درد و ناراحتی رو افزایش می‌ده و برای این بیماران مضر هست. همچنین عدم توجه به میزان مصرف توصیه شده ممکنه با ایجاد اختلال در دستگاه گوارش، باعث معده درد بشه یا احتمال ابتلا به سنگ کیسه صفرا رو بیشتر کنه.

در این صورت برای امتناع از مضرات گل گاو زبان افراد بالغ باید مصرف روزانه ۵ تا ۸ گرم در روز رو رعایت کنن. همچنین به مدت طولانی از این گیاه دارویی استفاده نکنن. بهترین راهکار ایجاد فواصل زمانی پس از مصرف یک هفته تا ۱۰ روز هست.

کلام آخر

مصرف گل گاو زبان برای بعضی از افراد سنگ کلیه و بیماری های گوارشی را به دنبال خواهد داشت.

در این مقاله گفته شد که گل گاوزبان گیاهی با گل‌های ارغوانی هست و محل رشد، کیفیت محصول و نوع پرورش در ترکیبات و خواصش تاثیر داره. همچون تمامی مواد خوراکی در دنیا، در صورت مصرف بیش از حد یا در شرایط خاص جسمی مضرات گل گاو زبان هم ممکنه ظاهر بشن. بارداری یا شیردهی، کودکان، نوزادان، تداخل با برخی داروهای شیمیایی، درگیری با بیماری‌های کبدی، فشارخون بالا حالت‌هایی هستن که در هنگام مصرف گل گاو زبان باید احتیاط کرد.

اما در صورتی که به توصیه پزشکان و میزان مصرف مجاز گل گاو زبان توجه کنین، می‌شه از فواید سلامتیش بهره‌مند بشین. حالا اگه به دنبال خرید گل گاو زبان مرغوب هستین، بهتره با واجارو همراه باشین. این سایت با امکان خرید اینترنتی و مستقیم از خود کشاورزان، تجربه‌ای منحصربه‌فرد رو از اصالت محصولات برای شما به همراه آورده. همچنین گل گاو زبان‌های واجارو با پشت سر گذاشتن آزمایش‌های کیفی و داشتن شناسنامه، اطمینان خاطر رو به خریداران هدیه میدن.

9
نظرات شما

*
*

    امیر 4 آبان 1400 پاسخ

    ممنون از اطلاعات خوبتون موفق باشید

      جواد حمیدی 5 آبان 1400 پاسخ

      شاد و سلامت باشید

    سهراب دویران 24 فروردین 1401 پاسخ

    ممنون از مطالب مفیدتون

    حسین 10 خرداد 1401 پاسخ

    خیلی جالب و به زبان ساده ملایم بدون ایجاد ترس و نگرانی در این شرح لذت بردم سپاسگزارم

      جواد حمیدی 10 خرداد 1401 پاسخ

      شاد و سلامت باشید

    سحر 17 بهمن 1401 پاسخ

    سلام
    اگه ندونیم مشکل کبدی داریم یا نداریم میشه استفاده کنیم؟ یا دیفالت رو بذاریم رو استفاده نکردن؟ و اینکه گل گاو زبون رو با چه چیزهایی میشه دم کرد؟ و مهمتر از اون با چه گیاهانی نباید دم بشه؟

      جواد حمیدی 25 بهمن 1401 پاسخ

      بهتره از طریق آزمایش از مشکل کبدی مطمعن بشید بعد اینکار رو انجام بدید

    سیدمرتضی حسینی 23 مرداد 1402 پاسخ

    سلام
    برای من مشکلی درگوش میانی پیش امده ک ب اصطلاح میگن اب گوش طرف تکان خورده ک باعث بی تعادلی حالت تهوع وسرگیجه های شدید میشدم.کلی هزینه وازمایش های مختلفی دادم وداروهای منگ کننده ک اصلا اوظاع بنده راخوب نمیکردن بعدچندماه درگیری بابیماری گوش میانی ونداشتن تعادلم ک همش درحال زمین خوردن بودم وسرگیجه های بدی روتجربه کردم.سراخرمراجعه کردم ب دکترسنتی دکترسنتی بهم گفت ب دلیل خوردن سردیجات مانندپنیرمحلی دوغ ماست محلی ماهی برنج طبع بدنم سردشده وازسرد ب سردخشک تبدیل شده منجرب سرگیجه های شدیدشده ام باتجویزدمنوش گل گاوزبون وگل ودارچین وزنجبیل وخوردن ان.وخوردن غذاهایی مانندفسنجون باگردووبادام درعرض چندروزخوب شدم.واقعادمنوش گل گاوزبون عالی بود

      مژگان 23 مرداد 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      خیلی ممنون از اینکه تجربتون رو با ما در میون گذاشتین.
      شاد و سلامت باشین.

×