باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

معرفی انواع چای شمال

انواع چای شمال

چای یکی از محبوب‌ترین نوشیدنی‌های ایرانه و ایرانی‌ها به این نوشیدنی علاقه زیادی دارن. کمتر کسی رو میشه پیدا کرد که بعد از یه روز کاری سخت، خستگیش رو با یه نوشیدنی داغ و خوش طعم در نکنه. چای شمال یکی از معروف‌ترین و اصیل‌ترین تولیدات ایرانی هستش. به طوری که امروزه به عنوان یکی از پرطرفدارترین سوغات‌های استان گیلان به شمار میره. حتما برای شما هم پیش اومده که موقع خوردن این نوشیدنی خوش عطر، دوست داشتین بدونین که مال کدوم نقطه شماله و اسمش چیه؟ بخاطر همین توی این مقاله انواع این محصول رو به شما معرفی می‌کنیم. پس اگه می‌خواین که با این محصولات آشنا بشین و موقع خرید بهترین مدل رو انتخاب کنین، با ما همراه باشین.

انواع چای شمال

انواع چای شمال

کارشناس‌های آلمانی اعتقاد دارن که تغذیه و آب و هوا برای طول عمر انسان نقش مهمی داره و اگه دنبال طول عمر هستین، باید تا جای ممکن از غذاها و نوشیدنی‌های طبیعی و ارگانیک استفاده کنین. بخاطر همین چای به عنوان یه نوشیدنی طبیعی جایگاه ویژه‌ای توی سبد غذایی ایرانی‌ها داره.

معمولا هر ایرانی در روز حداقل یه لیوان این نوشیدنی دم‌کردنی گیاهی رو استفاده می‌کنه. برای اینکه انتخاب بهتری بین انواع این محصول داشته باشیم، باید انواع چای رو بشناسیم. پس اینجا انواع این نوشیدنی گرم و خوش عطر رو بهتون معرفی می‌کنیم.

چای سرگل شمال

آیا اولین و باکیفیت‌ترین نوشیدنی گرم و گیاهی ایران رو می‌شناسین؟ از خواص این محصول اطلاعی دارین؟ از قیمتش چطور؟ اگه بخوایم بین انواع چای شمال، اولین نوع ایرانی کارخونه‌ای رو نام ببریم، اون مدل سرگله. این نوع بالاترین درجه کیفی رو بین انواع ایرانی کارخونه‌ای داره و جزء مرغوب‌ترین‌ محصولاته.

مدل سرگل عطر و بوی فوق العاده‌ای داره و رنگ اون بین انواع ایرانی خیلی پرطرفداره. سرگل از غنچه این گیاه دم‌کردنی به دست میاد و در واقع برگ‌های بالایی اون برای تولید این مدل کاربرد داره. چون که از لطیف‌ترین قسمت بوته جدا میشه، برگ اون حالت پیچ خورده داره.

همین باعث میشه که سرگل بیشترین و غنی‌ترین آنتی اکسیدان‌ها رو داشته باشه و بالاترین مقدار کافئین طبیعی توی اون موجود باشه. برگ‌های کوچیک و پیچیده این نوع بهترین نشونه برای شناختش هستن. هرچقدر برگ‌های سرگل کوچیک و پیچ خورده باشن، نشون دهنده کیفیت بالای سرگل‌هاست. تازه باید بدونین که مدل سرگل معمولا با اسم‌هایی مثل وزین، زرین و ساچمه‌ای هم عرضه میشه.

ویژگی‌های چای سرگل

  • این محصول مخصوص فصل بهاره و اوایل اردیبهشت برداشت میشه.
  • ماندگاری بالایی داره و تا یک سال بدون از دست دادن کیفیت و رنگ و طعمش، تازه می‌مونه.
  • زمان دم کشیدن اون کوتاهه و سریع دم می‌کشه.
  • قیمت نسبتا بالایی در مقایسه با انواع تولیدات شمال داره.

چای ممتاز شمال

این محصول، درجه دوم رو بین انواع چای ایرانی کارخونه‌ای داره و نسبت به سرگل، برگ‌های اون بزرگتره. بخاطر همین هم طعم ملایم‌تری داره. بین انواع چای شمال، نوع ممتاز به میزان بیشتری نسبت به بقیه انواع چای تولید میشه. محصولات ممتاز حاصل برداشت بخش‌های بالایی و برگ‌های پایینی بوته این گیاه دم کردنی و خوشمزه هستن و از لحاظ رنگ و عطر و قیمت، نسبت به سرگل سطح پایین‌تری دارن.

بیشترین تفاوت سرگل با ممتاز اینه که نوع ممتاز برگ‌های بزرگ و شکسته‌ای داره که بین برگ‌های ریز و پیچیده قاطی شده. بخاطر همین این محصول برای اداره‌جات و شرکت‌های خصوصی و دولتی که مصرف بالایی دارن، خیلی مناسبه.

خواص چای ممتاز شمال

  • رفع خستگی
  • افزایش قدرت ذهنی
  • دفع سموم بدن
  • پیشگیری از سرطان
  • استحکام استخوان‌ها
  • کاهش وزن
  • محافظ کبد

چای قلم شمال

این نوع چای هم از جمله محصولات پرطرفدار کارخانجات چای شمال به ویژه استان گیلانه. مدل سنتی قلم، درشت‌ترین محصول بین انواع چای شماله. دلیل اینکه به این نوع، قلم گفته میشه، شکل ظاهری اونه که شبیه قلمه.

نوشیدنی دم‌کردنی قلم از برگ‌های پایینی بوته حاصل میشه و طعم ملایمی داره. قیمت این مدل نسبت به انواع چای شمال ارزونتره و رنگ کم‌تری هم داره. جالبه بدونین که این نوع به چای قهوه خونه‌ای هم معروفه. اینجا باید براتون توضیح بدیم که این محصول دو نوع داره:

  • قلم ریز
  • قلم درشت

برای تولید این نوع چای، برگ‌ها رو همراه ساقه می‌چینن. از اونجایی که ظاهر طبیعی این محصول درشته، نوع قلم ریز مرغوب‌تره و طرفدارهای بیشتری داره. تازه بخاطر وجود ساقه‌ها موقع دم‌کشیدن عطر خاصی داره که خوردن اون رو برای شما دلچسب‌تر می کنه.

ویژگی‌های قلم شمال

  • قیمت پایینی داره.
  • اول بهار برداشت میشه.
  • مقدار کافئین کمتری نسبت به انواع چای شمال داره.
  • به خاطر وجود ساقه‌های گیاه، عطر بیشتر و طعم کمتری داره.
  • زمان دم‌کشیدن این نوع طولانیه و حدود بیست دقیقه طول میکشه.
  • برای افرادی که به چای‌های کم رنگ علاقه دارن، مناسبه.

چای شکسته شمال

همونطور که می‌دونین، موقع برداشت برگ‌های این گیاه معمولا بعضی از اون‌ها شکسته میشن. بخاطر همین با استفاده از این برگ‌ها مدل شکسته رو تولید می‌کنن. ظاهر این نوع فلت مانند و صافه. بین انواع چای شمال، نوع شکسته اندازه کوچیک‌تری داره و به خاطر همین به شکسته معروف شده.

اما باید بدونین که نوع مرغوب اون رنگ و طعم عالی داره. تازه به خاطر اندازه کوچیکش، زود دم می‌کشه و توی کم‌تر از ده دقیقه نوشیدنی‌تون حاضره.
البته چای شکسته مخلوطی از انواع چای‌هاست و در صورتی که خالص باشه، عطر و رنگ فوق العاده‌ای داره.

از خواص این محصول هم باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • افزایش جریان خون کلیه‌ها
  • تنظیم ضربان قلب
  • کاهش فشار خون

معمولا موندگاری مدل شکسته بین انواع چای شمال کمتره. بخاطر همین بهترین روش آماده‌سازی این محصول، اینه که داخل قوری چینی دم بشه تا بوی اصلی اون رو احساس کنین. تازه مدل شکسته هم انواع مختلفی داره و با کیفیت‌های متفاوتی به بازار عرضه میشه و هر نوعش قیمت متفاوتی داره.

چای باروتی شمال (کله مورچه‌ای)

این محصول گلوله‌ای شکل بخاطر شباهتی که به سر مورچه داره، کله مورچه‌ای نامیده میشه. اسم روش تولید این نوع چای C.T.C هست. بین انواع چای شمال، مدل باروتی کمترین زمان دم کشیدن رو داره و به محض ریختن آب جوش رنگ میده. احتمالا این ویژگی رو توی اکثر تی بگ‌ها و دمنوش‌ها دیده باشین. چون که محصول مورد استفاده برای تولید تی بگ‌ها و دم نوش‌ها، همین مدل کله مورچه‌ایه.

انواع باروتی هم انواع مختلفی دارن که بهتون معرفی می‌کنیم:

  • باروتی درشت
  • باروتی گرانولی
  • باروتی ضعیف

انواع چای شمال
اندازه این محصول نسبت به شکسته کوچیک‌تره و طعم تلخ و گسی داره و درجه‌بندی‌های متفاوتی هم داره.

معمولا ویژگی‌های باروتی درجه یک به شرح زیره:

  • رنگ مشکی‌تر
  • رایحه طبیعی
  • نداشتن خاکه زیاد

برای تعیین قیمت نوع باروتی عواملی مثل سطح کیفیت، میزان محصول برداشت‌شده، نوسانات بازار و فصل برداشت محصول تاثیر زیادی داره.

خاک چای شمال

خاک چای درجه یک با استفاده از برگ‌های جوان‌تر و لطیف‌تر تولید میشه. باید بدونین که این محصول رنگ سیاهی داره و مرغوبه. اما خاک چای درجه دو از برگ‌های بی کیفیت و باقی مونده این گیاه به دست میاد و رنگش سیاه مایل به خاکستریه.

در واقع تولید خاک چای به نوعی استفاده از دورریز‌ها و ضایعات کارخونه تولید کننده این محصوله. همونطور که از اسم اون معلومه، شکل ظاهری این محصول شبیه خاکه و بین انواع چای شمال، ریزترین برگ‌ها رو داره. یکی از موارد استفاده این محصول، مصارف خانگی و گل‌های آپارتمانی و زینتیه.

برگ این گیاه دم‌کردنی بخاطر اینکه به عنوان محصول ارگانیک سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدانه، برای تقویت خاک گزینه مناسبی به شمار میاد. تازه خاک چای باعث روشنی و شفافی برگ‌های گیاهان میشه و برای غنی کردن خاک مناسبه.

چای بهاره شمال

گیاه دم‌کردنی‌ای که توی فصل بهار برداشت میشه، به نوع بهاره معروفه. تولید این نوع از اواسط اردیبهشت شروع میشه و حدود بیست روز طول می‌کشه و چین اولش بالاترین کیفیت رو داره. بعد از این اواسط تیر که برگ‌های این گیاه دوباره جوونه می‌زنن، برداشت دوباره چای شروع میشه که به چای تابستونه معروفه.

برداشت بعدی هم اوایل پاییز انجام میشه که خیلی کمتر از چین‌های بهاره و تابستونه‌س و به اون چای پاییزه گفته میشه. بین انواع چین‌ها، همون نوع بهاره بالاترین کیفیت رو داره و عطر و طعم فوق‌العاده‌ای داره. تازه موقع خرید چای شمال باید بدونین که قیمت نوع بهاره نسبت به بقیه مدل‌ها بالاتره.

در پایان

کشور ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ چای به حساب میاد. این محصول تولیدی در شمال جزء مرغوب‌ترین و باکیفیت‌ترین تولیدات ایرانه و به همین خاطر محبوبیت جهانی داره. انواع چای شمال هر ساله توی فصل‌های مختلف تولید میشه.

تازه گفتیم که محصولاتی مثل ممتاز، قلم، سرگل، شکسته و باروتی، انواع تولیدات چای شمال هستن. بخاطر همین هر کسی بنا به سلیقه‌ای که داره، چای دلخواهش رو انتخاب می‌کنه. تنوع انواع چای شمال باعث شده که همه به این نوشیدنی خالص ایرانی علاقه‌مند باشن.

حالا که با خصوصیات این محصولات آشنا شدین و متوجه شدین که کدوم نوع درشت‌تره و کدوم مدل ریز و لطیفه، می‌تونین چای دلخواهتون رو بین انواع چای تهیه کنین. باید بدونین که شرکت واجارو یکی از فروشگاه‌های اینترنتی انواع چای شمال محسوب میشه که مستقیماً چای با کیفیت ایرانی رو از چایکارهای شمالی به دست شما میرسونه. پس اگه دنبال خرید چای شمال هستین، حتما به این سایت مراجعه کنین و از قفسه چای و دمنوش، محصول مورد نظرتون رو سفارش بدین.

3
نظرات شما

*
*

    امیر 26 تیر 1400 پاسخ

    خیلی عااللی بود توضیحات مرسی

      جواد حمیدی 27 تیر 1400 پاسخ

      خوشحالیم که مورد قبولتون بوده

    سهراب دویران 24 فروردین 1401 پاسخ

    هر چای طعم خودشو داره عالیه چای شمال

×