باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

کافئین چای سبز

کافئین موجود در چای سبز با فواید و مضراتی همراه است.

مصرف نوشیدنی سبز برای نخستین بار از چین و ژاپن شروع شد اما امروز ایران هم یکی از تولیدکنندگان این دمنوشه. شاید در مورد مضرات مصرف کافئین مطالب زیادی شنیدین اما برای اینکه بدونین علت این امر چیه، لازمه میزان مصرف روزانه دمنوش‌ها همچنین مقدار کافئین چای سبز رو بررسی کنین. تنها با این روش می‌شه به فواید و عوارض مصرف این نوشیدنی پرداخت. کافئین یه ماده آرام‌بخشه که ذهن رو آرام و بدون استرس می‌کنه.

اما چنانچه میزان مصرف کافئینی که در دمنوش سبز هست، کنترل شده نباشه، عوارض زیادی رو به همراه داره. این امر تاثیرات مخربی بر سیستم عصبی مرکزی داره و عوارضی همچون بی‌خوابی، سردرد و سرگیجه از جمله پیامدهای مصرف زیاد اون هست. بنابراین در این مقاله به بررسی میزان کافئین موجود در چای سبز می‌پردازیم و بررسی می‌کنیم که نیاز بدن به این ماده در طول روز به چه میزان هست. همچنین فوائد و خواص چای سبز رو برمی‌شمریم. با ما تا پایان مقاله همراه باشین.

کافئین چای سبز با وجود فواید زیاد ممکن است مضراتی هم به همراه داشته باشد.

میزان کافئین چای سبز

آیا می‌دونین علاوه بر کافئین موجود در چای سبز، این دمنوش حاوی چه ترکیبات مفیدی هست؟ پلی‌فنول، تانن و آنتی‌اکسیدان قوی در هر فنجان نوشیدنی سبز برای سلامتی و تقویت سیستم ایمنی بدن لازمه. وجود برخی آنزیم‌ها، آمینواسیدها، فولیک اسید، پتاسیم، منیزیم و منگنز در این دمنوش برای سلامتی بدن و شادابی پوست ضروریه. ویتامین‌هایی مانند B1,B2,B6,E,K، آهن، فولات و سایر مواد مغذی ریسک ابتلا به بیماری‌ها‌ رو در بدن کاهش می‌ده. ویتامین‌E  موجود در این نوشیدنی به قدری مفیده که تنها به مصرف خوراکی اون بسنده نمی‌شه. به طوری که برای جوانسازی پوست از پودرشده و برگ‌ها‌ی سبز دم شده به عنوان ماسک آب‌رسان، مرطوب‌کننده و تقویت‌کننده هم کمک می‌گیرن.

اما کافئین ماده‌ای بی‌رنگ، بدون بو و تلخ مزه هست که در ترکیبات چای خودنمایی می‌کنه. این ماده فواید بسیاری برای بدن داره و در صورتی که بیش از حد مجاز مصرف بشه، صدمات و آسیب‌ها‌یی رو به بدن تحمیل می‌کنه. طبق تحقیقاتی که انجام شده میزان کافئین چای سبز در هر فنجان معادل 25 الی 30 میلی‌گرم هست. افراد سالم مجاز هستن که در طول روز 300 میلی‌گرم کافئین مصرف کنن و این میزان عارضه‌ای برای بدن ایجاد نمی‌کنه. اما توجه به این نکته الزامیه که افراد باردار، بانوانی که در دوران شیردهی هستن، کودکان و کسانی که دوره بیماری خاصی رو طی می‌کنن، باید با احتیاط بیشتری داشته باشن. به طوری که باید این میزان رو به زیر 200 میلی‌گرم در روز کاهش بدن.

فواید کافئین چای سبز خیلی زیاد هستند.

فواید کافئین موجود در چای سبز برای بدن

میزان کافئین موجود در این دمنوش مفید خیلی زیاد نیست. پس می‌شه گفت این نوشیدنی سالم و طبیعی به شرط مصرف صحیح عوارضی به همراه نداره. مصرف کافئین سبب می‌شه قسمتی در مغز که مربوط به احساس درد هست ضعیف بشه و به همین خاطر می‌تونه سیستم عصبی رو به آرامش برسونه.

ترکیبات موجود در چای سبز از قلب در برابر امراض و حملات قلبی محافظت می‌کنه. سایر خواص چای سبز شامل موارد زیره:

  • میزان کافئینی که در این دمنوش وجود داره، به همراه ترکیبات دیگه مفید اون ضد‌التهاب و ضد‌میکروبه و سلامت سیستم ایمنی بدن رو تضمین می‌کنه؛
  • نوشیدن به اندازه چای، خون‌رسانی به بافت‌ها رو تقویت می‌کنه و باعث عملکرد صحیح دستگاه گردش خون می‌شه؛
  • با نوشیدن منظم دمنوش سبز، چربی‌های اضافه دفع می‌شن و راحت‌تر به لاغری دست پیدا می‌کنین؛
  • چای سبز فشار خون بالا رو کاهش می‌ده؛
  • خواص چای برای پوست اینه که افتادگی‌ و چین ‌و چروک پوست رو برطرف می‌کنه و به رفع‌، لک، جوش و آکنه می‌پردازه؛.
  • آنتی‌اکسیدان مفیدی در ترکیبات این دمنوش سبز وجود داره که از بروز انواع سرطان جلوگیری می‌کنه؛
  • از بین‌بردن اشتهای کاذب و میل به مصرف خوراکی‌ها‌ی مقوی از فواید مصرف کافئین چای سبز محسوب می‌شه.

همچنین باید بدونین چای سبز از برگ‌های سبز بوته چای به دست میاد. اما در فرآوری و تولید این چای تخمیر و اکسیداسیون صورت نمی‌گیره. بنابراین این نوشیدنی حاوی کافئین کم و آنتی‌اکسیدان بالاست.

کافئین چای سبز می‌تواند برای برخی افراد مضر باشد.

مضرات کافئین چای سبز

قصد نداریم شما رو از مصرف کافئین موجود در چای سبز منع کنیم؛ چرا که میزان مطلوب و به اندازه اون برای بدن لازمه. کافئین در بیش از 28 گیاه شناسایی شده و یکی از پرمصرف‌ترین مواد روان‌گردان در جهان شناخته شده. اما نگران نباشین! تنها در صورتی‌که به میزان زیاد و غیراصولی استفاده بشه، عوارضی در بدن ایجاد می‌کنه. پس باید راهکاری متعادل در میزان مصرف این نوشیدنی اتخاذ کنین. افرادی که کمبود آهن دارن و از کم‌خونی رنج می‌برن، باید مصرف چای رو بلافاصله پس از غذا کاهش بدن. در افراد باردار نوشیدن دمنوش سبز طبیعی به اندازه برای سلامت مادر و جنین الزامیه. توجه داشته باشین که مصرف بیش از اندازه، میزان کافئین بدن مادر رو افزایش می‌ده و این برای سلامت جنین خوب نیست.

مصرف کافئین زیاد توسط مادر باعث تحریک نوزاد می‌شه و بدخوابی نوزاد یکی از عوارض مصرف کافئین زیاده. بروز آلرژی، ناآرامی ‌نوزاد و دردهای شکمی ‌‌ناشی از حرکات روده هم از مضرات نوشیدن بیش از اندازه کافئین چای سبز در دوران شیردهی مادرانه. مصرف دمنوش سبز میزان فشار خون رو در بدن کاهش می‌ده. پس اگه از عارضه کم فشاری خون رنج می‌برین، برای مصرف این نوشیدنی با پزشک معالج خود مشورتی داشته باشین. همچنین توجه کنین که کافئین موجود در چای سبز و تانن موجود در دمنوش‌ها‌ در صورتی که بیش از حد مصرف بشه، برای افرادی که سابقه حملات قلبی یا بیماری معده دارن، مضره.

کافئین چای سبز از چای سیاه کمتر است.

میزان و نحوه اثرگذاری کافئین موجود در چای سبز بر بدن

کافئین نه‌تنها در انواع چای وجود داره بلکه سایر نوشیدنی‌ها‌ و مواد غذایی هم تا حدودی این ماده رو در ترکیبات خودشون جای دادن. نوشیدنی‌ها‌یی مثل قهوه، نوشابه‌ها‌ی گازدار، نوشیدنی‌ها‌ی انرژی‌زا و بعضی از انواع شکلات به میزان مشخصی کافئین دارن. در صورتی که بتونین میزان کافئین موجود در مواد مصرفی روزانه رو بررسی کنین، منع مصرفی در مورد نوشیدن دمنوش وجود نداره. این نکته رو از یاد نبرین که مصرف کافئین بیش از 300 میلی‌گرم در روز مضره.

بنابراین کافئین چای سبز اگه به میزان استاندارد و اصولی استفاده بشه، ترشح دوپامین رو به دنبال داره. به طوری که ذهن رو پویاتر و شاداب‌تر می‌کنه. همچنین کمک به درمان بیماری‌هایی مثل پارکینسون و آلزایمر از جمله اثرات مصرف کافئینه. پس سعی کنین میزان مصرف چای سبز رو به حداکثر سه فنجان در روز کاهش بدین.

کافئین چای سبز ممکن است مشکلاتی برای مادران باردار ایجاد کند.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که کافئین چای سبز  و مواد مفید و موثر در این دمنوش به حدی اهمیت داره که نمی‌شه از مصرف اون صرف‌نظر کرد. پس در این لحظه باید تصمیم بگیرین بهترین دمنوش رو تهیه و میزان مصرف اون رو در برنامه غذایی تعیین کنین. اگه بدون برنامه‌ریزی چای نامرغوب تهیه کنین و همچنین کنترلی بر میزان مصرف نداشته باشین، افزایش تپش ‌قلب و بی‌قراری عایدتون می‌شه. خرید چای سبز تقلبی و مصرف اون سوزش معده، ترش‌کردن و ریفلاکس معده رو به دنبال داره.

پس اگه به دنبال خرید چای سبز مرغوب هستین، به واجارو سر بزنین. واجارو یه بازار محلی فروش محصولات کشاورزی به وسعت ایران بزرگه که چایکاران زیادی محصولات خودشون رو در اون عرضه می‌کنن. مزیت خرید از این وب‌سایت اینه که می‌تونین کیفیت و مرغوبیت محصولات تولیدکنندگان حرفه‌ای رو ببینین، مشخصه‌ها‌ی اون‌ها رو مطالعه و قیمت‌ها‌ رو با هم مقایسه کنین. همچنین با ثبت خرید آنلاین محصول خریداری‌شده رو در کوتاه‌ترین زمان ممکن درب منزل تحویل می‌گیرین.

0
نظرات شما

*
*

×