- هیچ یک از محصولاتی که در مجموعه بسترهای فراهمشده در «واجارو» به فروش میرسد توسط «واجارو» تولید و بررسی کیفی نمیشود، بلکه همه این کالاها مستقیماً و منفرداً توسط خود کشاورزان، تولید یا عرضه میشوند. فلذا «واجارو» علیرغم تلاش روزافزون جهت پالایش محصولات عرضهشده از جهات مختلف و ایجاد پالایههای (فیلترهای) کیفی و قانونی، به دلیل گستردگی جغرافیایی و تنوع محصولات و کالاها، عملاً نمیتواند نسبت به تضمین کیفیت، سلامت یا حتی قانونی بودن محصولات از هر جهت، اقدام کند؛ بنابراین صرف نظر از عدم مسئولیت «واجارو» نسبت به کیفیت و سلامت قطعی محصولات عرضهشده ، کشاورز ضامن جبران خسارت است و هر گونه ادعایی باید علیه تولید کننده محصول طرح شود و شما (کاربر)، «واجارو» را نسبت به اثرات سویی که ممکن است در اثر خرید و مصرف محصولات خریداریشده به شما وارد گردد، مبرّی از مسئولیت خواهید کرد.
- در «واجارو»، طبق شرایط ذکر شده در قوانین بازگرداندن محصول در این سند، حق لغو سفارش یا بازگردان محصول توسط خریدار محفوظ است و همه کاربران (اعم از خریدار و کشاورز) با تأسیس حساب کاربری، این قوانین و شرایط را مطالعه و میپذیرند.
شرایط بازگرداندن محصول
رضایت مشتریان از اصول بنیادین «واجارو» است و «واجارو» همه تلاشش را میکند که این رضایت، محقق شود. از این رو، امکان مرجوع کردن کالاهای دارای اشکال، از حقوق مشتریهای «واجارو» است. ضمن این که به هر حال «واجارو» یک پلتفرم عرضه آنلاین محصولات محلی است و ذاتاً درصد خطا را نمیشود به صفر رساند اما این حق برای مشتری و نیز درخواست کشاورز برای لغو در ارسال، طبق قوانین بازگرداندن محصول (عودت کالا) محفوظ است.
الف. لغو سفارش در ارسال توسط کشاورز
- کشاورز (کاربر) تا ۱۶ (شانزده) ساعت پس از تاریخ و ساعت ثبت سفارش، حق لغو کل سفارش را در صورت عدم موجودی محصول دارد .
- در صورت لغو کل سفارش (همه محصولات سبد خرید) توسط کشاورز، وجه سفارش با احتساب هزینه ارسال، طبق زمانبندی «واجارو» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب مشتری برگردانده میشود و اگر لغو سفارش نسبت به بعضی از محصولات یک سفارش باشد، تنها وجه خرید همان بخش و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند آن بخش بیشترین وزن سبد خرید را داشته است)، طبق زمانبندی «واجارو» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب مشتری برگردانده میشود.
- ۴« واجارو » میتواند برای کشاورز (کاربر) نسبت به تعداد درخواست لغو سفارش یا تأخیر در ارسال توسط خودش و نیز ثبت عدم رضایت یا گزارش مشکل توسط مشتری، امتیاز منفی و جریمه لحاظ کند.
ب. انصراف از خرید توسط خریدار (کاربر)
- در هر معامله از راه دور، «مصرفکننده» تا ۴۸ ساعت حق انصراف از خرید دارد. آغاز حق انصراف، برای کالاها از تاریخ تسلیم کالا به مصرفکننده است و برای خدمات، از روز انعقاد است. از این رو، در «واجارو» مصرفکننده با استفاده از لینک رهگیری سفارش که برایش پیامک میشود، همچنین از طریق ورود به حساب کاربری خود از طریق سایت ، تا ۴۸ ساعت از حق انصراف خود استفاده کند یا رضایت خود را ثبت یا مشکل را گزارش کند. در غیر این صورت و پس از گذشت هفت روز، سیستم به طور خودکار رضایت مصرفکننده را روی سفارش ثبت میکند.
- حق انصراف برای «مصرفکننده» لحاظ شده است و این حق در جایی است که یک طرف معامله فروشندگان کالا یا ارائهدهندگان خدمات و در طرف دیگر، مصرفکننده باشد؛ بنابراین اگر سفارش محصول (کالا و خدمات) به تعداد و به صورت عمده (مغایر با هدف مصرف) صورت بگیرید، حق انصراف شامل آن نمیگردد.
ج. لغو سفارش توسط خریدار و پیش از ارسال و تسلیم کالا:
۱. اعمال حق انصراف در فروش کالا، با تسلیم کالا به مصرفکننده شروع میشود؛ بنابراین شرایط لغو سفارش توسط خریدار و پیش از ارسال و تسلیم کالا از این قرار است:
الف. اگر مشتری (کاربر) پیش از این که کشاورز شروع به خرید مواد اولیه یا تولید یا بستهبندی محصول کند یا کالا از طریق انبار کشاورز (مانند طرح یهکاسه) ارسال شده باشد، از خرید خود (کل سفارش و سبد خرید) منصرف شود و به «واجارو» اطلاع دهد و لغو سفارش از سوی «واجارو» تأیید شود، سفارش کالا لغو میگردد و قیمت کالا و هزینه ارسال، طبق زمانبندی «واجارو» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب مشتری بازگردانده خواهد شد.
ب. چنانچه انصراف از خرید، در بازه زمانی خرید مواد اولیه و ساخت یا بستهبندی و ارسال باشد، امکان لغو سفارش برای مشتری وجود ندارد.
د. لغو سفارش توسط خریدار و پس از ارسال و تسلیم کالا:
- برای لغو سفارش پس از تسلیم کالا، لازم است خریدار (کاربر) پس از تحویل گرفتن کالا از فرصت ۴۸ ساعته و نیز امکانات فنی «واجارو» در سایت برای گزارش هر گونه مشکلی استفاده کند. در غیر این صورت، سیستم به طور خودکار رضایت کاربر را روی سفارش ثبت میکند و دیگر هیچ ادعایی مسموع نخواهد بود.
- به طور کلی، در صورت وجود هر گونه مشکل در کل سفارش تحویل گرفتهشده یا بخشی از آن، خریدار (کاربر) علاوه بر ثبت گزارش، باید محصول/هایی را که مشکل دارند و نیز بستهبندی اولیه کشاورز و بستهبندی ارسال (مانند کارتن پستی) را بدون تغییرات و مخدوش کردن آن، تا زمان حل و فصل موضوع و بازگرداندن آنها نزد خود نگهداری کند.
- اگر مغایرت و مشکل، بدون باز کردن بستهبندی محصول، قابلمشاهده و تشخیص است، لغو سفارش در صورت حفظ وضعیت اصلی و اولیه سفارش، امکانپذیر است. همچنین اگر مغایرت و مشکل، پس از باز کردن بستهبندی محصول و استفاده از آن، قابلمشاهده و تشخیص باشد، لغو سفارش در صورت حفظ وضعیت موجود محصول و بستهبندی اولیه کشاورز و بستهبندی ارسال، امکانپذیر است. در هر دو صورت، خریدار میبایست ضمن ثبت گزارش، با «خدمات مشتریان واجارو» برای عودت محصول، تعیین گیرنده («واجارو» یا کشاورز) و نوع ارسال (مانند آسانترین و کمهزینهترین نوع ارسال) هماهنگ کند.
- در صورت دریافت ناقص سبد خرید و عدم ارسال بخشی از سفارش توسط کشاورز، خریدار حق انصراف از خرید آن بخش ناقص را دارد که در این صورت، تنها وجه خرید همان بخش ناقص و بدون احتساب هزینه ارسال (هرچند آن بخش بیشترین وزن سبد خرید را داشته است)، طبق زمانبندی «واجارو» برای تسویه مالی دادوستدها، به حساب خریدار واریز میشود؛ و در صورت عدم انصراف خریدار، کشاورز میبایست پس از هماهنگی با «خدمات مشتریان واجارو»، بخش ناقص سفارش را با هزینه خودش برای خریدار ارسال کند.
- در صورت ارسال محصول اشتباهی و خارج از سفارش ثبتشده، خریدار میبایست موضوع را به «خدمات مشتریان واجارو» اطلاع دهد و تا حل و فصل شدن مسئله، محصول را نزد خود به امانت نگهداری کند. بدیهی است که کشاورز در مورد ارسال اشتباهی محصول و تبعات آن مسئول خواهد بود.
- تصاویر محصول برای اطلاع و کمک به خرید درج میشوند و تفاوتهای جزئی محصول با آنها ملاک لغو سفارش نیست، بلکه مغایرت با توضیحات و ویژگیهای محصول و شرایط سفارش قابل ثبت گزارش و درخواست لغو آن است.
- در صورت آسیبدیدگی محصول/های سفارش بر اثر حملونقل یا باز کردن بستهبندی توسط خریدار، امکان لغو سفارش و انصراف از خرید امکانپذیر نیست.
- اگر لغو سفارش توسط خریدار، به کل سفارش (همه محصولات داخل سبد خریدش) تعلق بگیرد و تأیید شود، وجه سفارش بهعلاوه هزینه ارسال، به وی بازگردانده میشود اما اگر به بخشی از سفارش تعلق بگیرد، فقط وجه خرید همان بخش و بدون محاسبه هزینه ارسال (هرچند آن بخش، بیشترین وزن و هزینه ارسال سبد خرید را داشته باشد)، به وی بازگردانده میشود.
- موارد پیشبینینشده بری لغو سفارش یا بازگرداندن محصول، طبق توافق «واجارو» و کاربران (کشاورز و خریدار) عمل میشود و در صورت اختلاف میان آنها، مرجع رسیدگی به اختلاف و حل و فصل مسئله «واجارو» خواهد بود.