باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

روغن زیتون برای پخت و پز

روغن زیتون‌هایی که برای حرارت‌دهی مناسب هستن باید بدونین که ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان موجود در اون‌ها تجزیه نمی‌شه و تخریبی در ساختار روغن گرمادیده به وجود نمیاد.

زیتون از جمله محصولات کشاورزی هست که هم میوه اون در سفره ایرانیان بسیار ارزشمنده و هم برای تهیه سالاد از اون استفاده می‌شه. انواعی از روغن زیتون برای پخت و پز هم یکی از محصولات سلامت محوره و در انواع رژیم‌های غذایی سنتی و فست‌فودها طرفداران بسیاری داره. اما آیا با انواع و خواص روغن زیتون آشنایی دارین؟ آیا می‌دونین روغنی که برای پخت و پز مناسبه، چه شرایطی باید داشته باشه؟

روغن زیتون در دو نوع تهیه می‌شه. اولین نمونه از محصولات برای استفاده در سالاد مناسب هستن و باید به صورت سرد سرو و مصرف بشه. در بازار روغن‌هایی هم وجود دارن که کاربرد اون‌ها فقط در تهیه و پخت مواد غذایی هست و برای استفاده در درجه حرارت خاص تنظیم شدن. بنابراین ما در ادامه مشخصه‌های کلی این روغن زیتون رو با ذکر ویژگی‌های اون به اختصار توضیح می‌دیم و بیان می‌کنیم که چرا برای پخت و پز مناسب هستن. برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه ما رو همراهی کنین.

انواع روغن زیتون برای پخت و پز سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های متعدد می‌باشد.

روغن زیتون برای پخت و پز چه ویژگی هایی داره؟

میزان اسیدهای چرب و مقاومت روغن‌ها در مقابل نقطه دود مسئله بسیار مهمی ‌هست که در آشپزی و تهیه غذاها باید به اون توجه بشه. در توضیحات روی محصولات عنوان مخصوص سالاد یا مناسب برای پخت و پز درج شده و قبل از خرید باید این نکته رو مدنظر قرار بدین. در رابطه با انواع روغن زیتون لازمه بدونین دو نوع تصفیه‌نشده و تصفیه‌شده این محصول به بازار عرضه می‌شه. دانه‌های تازه و درجه یک زیتون پس از برداشت از درختان وارد کارخانه‌ها و کارگاه‌های روغن‌گیری می‌شن. در ریل سورتینگ، دانه‌های معیوب و ناسالم جداسازی می‌شه و به بخش شستشو انتقال پیدا می‌کنه.

اما در بین روغن‌های بکر، فرابکر و معمولی کدوم یک برای سرخ کردن و حرارت‌دهی مناسب هستن؟ نمونه‌های تصفیه‌نشده  با فناوری عاری از مواد افزودنی، حلال‌های شیمیایی، گرما و حرارت تهیه می‌شن. استخراج روغن‌های تصفیه‌نشده فرآیندی کاملا طبیعی رو طی می‌کنه ولی فاکتورهایی دارن که صرفا برای استفاده در سالاد کاربرد داره.

انواع روغن زیتون برای پخت و پز هم همچون نوع اول، سرشار از آنتی‌اکسیدان و ویتامین‌های متعدد هست. اما بررسی اسیدهای چرب موجود در این روغن برای تفکیک کاربرد اون در مقابله با حرارت یا استفاده به صورت سرد، اهمیت بسیاری داره. اسیدهای چرب غیراشباع به حرارت بالا حساس هستن. بنابراین توصیه می‌کنیم قبل از خرید روغن زیتون مخصوص برای پخت و پز جدول توضیحات و ارزش غذایی روی بطری یا بسته‌بندی محصول مطالعه بشه.

اسیدهای چرب غیراشباع به حرارت بالا حساس هستند.

روغن زیتون تصفیه شده، مناسب ترین روغن برای پخت و پز

در فرآوری و تولید انواع روغن تصفیه‌شده از حرارت، فرآیندهای شیمیایی و گرما استفاده می‌شه. روغن زیتون معمولی و مختص پخت و پز در این مجموعه جای می‌گیره. هر 100 گرم از این روغن‌ها حدود 3 گرم اسید اولئیک داره. این روغن‌ها رنگی روشن‌تر از روغن‌های تصفیه‌نشده دارن. به صورت معمول انواع روغن زیتون برای پخت و پز، بدون بو، عطر، طعم و مزه هستن. محصولات ایرانی به تناسب همین کاربری تولید می‌شن و انواع روغن زیتون‌های وارداتی که در آشپزخانه‌های خانگی و صنعتی کاربرد گسترده‌تری دارن، در بسته‌بندی‌های حلبی 4 و 5 لیتری به بازار عرضه می‌شن.

بسیاری از غذاها و رژیم‌های ویژه مدیترانه‌ای هم با استفاده از همین روغن طبخ می‌شن. از روغن زیتون برای حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شه. به همین خاطر بهتره قبل از خرید و تهیه این محصول ارزشمند و شگفت‌انگیز برای سلامت قلب و عروق ارزش قائل بشین و نوع مناسبی رو انتخاب کنین. تنظیم قند، چربی، کلسترول و فشارخون برای بدن افراد بسته به مصرف اصولی مواد غذاییه. گاهی در آشپزی به تفت مختصری از خوراکی‌ها نیاز دارین و در برخی موارد باید با حرارت بالا، خوراکی‌هایی رو سرخ کنین. آیا اطلاع دارین که در این زمینه چه ویژگی‌هایی در این روغن‌ها باید مورد توجه قرار بگیره؟

از روغن زیتون برای حفظ سلامت بدن و پیشگیری از بیماری‌ها استفاده می‌شود.

مشخصه های مهم روغن زیتون برای پخت و پز

کارخانجات و صنایع غذایی در فرآیند روغن‌گیری به موارد مهمی ‌توجه می‌کنن. در تولیدات این روغن قوانینی وجود داره که توجه به اون‌ها خالی از لطف نیست. سه مشخصه مهم در تولید روغن زیتون در موارد پخت و پز الزامی ‌به نظر می‌رسه که به این موارد اشاره می‌کنیم:

  • نقطه دود یا نقطه حرارت روغن اهمیت زیادی داره. روغن‌ها در یک درجه حرارت مشخص دچار تجزیه چربی‌ می‌شن. روغن زیتون معمولی یا تصفیه شده برای مصارف پخت و پز در نقطه حرارت متعادل و استانداری تعریف شده.
  • در تهیه روغن پخت و پز به درجه پایداری اکسیداتیو توجه می‌شه. آیا می‌دونستین که روغن‌هایی که قراره در معرض حرارت باشن، باید سطح مقاومتشون در مواجهه با اکسیژن بررسی بشه؟ نمونه‌های مخصوص پخت و پز روی درجه پایداری مناسبی تنظیم شدن. این روغن‌ها عموما در دمای محیط به حالت مایع هستن.
  • برای تولید این روغن‌ها طعم‌دهی مختلفی انجام می‌شه. نمونه‌هایی از روغن زیتون برای پخت و پز به صورت بدون طعم تولید می‌شه. برخی دیگه طعمی‌ ناب از زیتون رو به یدک می‌کشه. در برخی دستورهای آشپزی به دلیل طعم ویژه و منحصر‌به‌فرد زیتون از این روغن استفاده می‌شه.

در دستورهای مختلف غذایی باید با توجه به نوع و میزان درجه حرارتی که در تهیه غذا مدنظر دارین، دقت داشته باشین و مواردی که ذکر شد رو مدنظر قرار بدین.

امروزه تهیه برخی دسر‌ها با روغن زیتون خواص بی‌نظیر اون رو به بدن افراد منتقل می‌کنه.

موارد کاربرد روغن‌ زیتون برای مصارف پخت و پز

امروزه تهیه برخی دسر‌ها با روغن زیتون خواص بی‌نظیر اون رو به بدن افراد منتقل می‌کنه. بنابراین در مواردی به جای کره یا روغن‌ معمولی از این روغن کمک بگیرین که فواید بی‌شماری برای دورماندن از امراض و بیماری‌ها به همراه داره. برای سالادها، انواع پاستا، تهیه سس‌های مختلف و ساندویج‌ها از روغن زیتون با نقطه حرارت پایین‌تر استفاده کنین. در تهیه استیک‌ها و کباب‌های مختلف همچنین طعم‌دار کردن اون‌ها قبل و بعد از پخت، روغن زیتون برای آشپزی طعم و مزه‌ای شگفت‌انگیز به اون‌ها می‌ده.

همچنین می‌تونین در رژیم‌های لاغری برای بخارپز کردن و تفت دادن سبزیجات از این روغن استفاده کنین. برای خواباندن مواد غذایی و طعم‌دار کردن اون‌ها، روغن زیتون عالی‌ترین گزینه هست. برای پخت انواع گوشت، مرغ، انواع غذاهای دریایی و ماهی هم می‌تونین دو قاشق روغن زیتون برای پخت و پز به اون اضافه کنین و به بهترین شکل اون رو طعم‌دار کنین. البته قبل از مصرف به آسیب‌های ناشی از اکسیداتیو روغن توجه داشته باشین و برچسب  مخصوص ترکیبات رو مطالعه کنین. چون که انواع روغن‌های ایرانی و خارجی با هم متفاوت هستن.  هر یک از شرکت‌های سازنده از فرمول‌های ویژه خود برای تهیه این محصولات استفاده می‌کنن.

روغن زیتون‌هایی که برای حرارت‌دهی مناسب هستند، ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان‌هایشان تجزیه نمی‌شود.

نکته ای مهم پیرامون استفاده از روغن پخت و پز

در رابطه با روغن زیتون‌هایی که برای حرارت‌دهی مناسب هستن باید بدونین که ویتامین‌ها و آنتی‌اکسیدان موجود در اون‌ها تجزیه نمی‌شه و تخریبی در ساختار روغن گرمادیده به وجود نمیاد. در صورتی‌که به این موارد توجه نشه عوارض جبران‌ناپذیری به دنبال داره. در واقع مشخصه‌های موجود در روغن زیتون برای پخت و پز باید از استاندارد کافی برخوردار باشه که لطمه‌ای به سلامت افراد وارد نشه.

روغنی که قابلیت تحمل گرما و حرارت رو نداشته باشه، می‌سوزه و به مواد سرطان‌زا تبدیل می‌شه. ترکیبات مضری مانند پراکسید لیپید و آلدهید با گرمای زیادی که به روغن می‌رسه، آزاد می‌شه و به‌صورت جدی سلامت افراد رو با خطر مواجه می‌کنه. تنفس در دود این روغن احتمال ابتلا به سرطان ریه رو در پی داره. همچنین باید توجه داشته باشین که فاکتور اسید چرب روغنی که برای کاربردهای پخت و پز تهیه می‌شه، بالای 70 درصد نباشه. روغن هایی در این سطح، برای حرارت‌دهی مناسب نیستن. نکته دوم بررسی میزان اسید اولئیک هست که اگه در هر 100 گرم کم‌تر از 2 گرم از این اسید در روغن موجود باشه، ویژه تهیه غذاهای سرد و سالادی هستن.

کلام آخر

در این مقاله تلاش کردیم که شما رو با انواع روغن زیتون مخصوص برای پخت و پز، ویژگی‌ها و چگونگی استفاده از اون‌ها آشنا کنیم. به طوری که با خطرات این دسته از محصولات هم آشنا شدین. در این مقاله متوجه شدین که قبل از خرید روغن زیتون به برچسب و نوع کاربرد اون توجه کنین. روغن زیتون برای پخت و پز پایداری بیشتری در مواجهه با حرارت داره. در اصول تغذیه تاکید‌شده روغن‌های گیاهی رو تنها در صورتی با روغن‌های جامد یا حیوانی جایگزین کنین که کاربرد اون رو بررسی کرده باشین.

در این رابطه به شما پیشنهاد می‌دیم که برای تهیه بهترین و مناسب‌ترین روغن زیتون برای مصارف پخت و پز، از محصولات موجود در وب‌سایت اینترنتی واجارو بازدید کنین. چون که روغن‌های فروشگاه واجارو باکیفیتی ایده‌آل از تولیدکننده به دست مصرف‌کننده می‌رسه و کلیه استانداردهای لازم رو از بهترین برندهای روغن زیتون به همراه داره. ضمن اینکه با خرید این محصول از واجارو، سفارشتون رو در اولین فرصت درب منزل دریافت می‌کنین.

 

1
نظرات شما

*
*

    9106813284 25 فروردین 1401 پاسخ

    کوتاه ولی مفید و کامل نوشته شده، سپاس

×