باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

انواع روغن زیتون

انواع روغن زیتون از نظر نوع فرآوری وجود دارد.

از گذشته تا کنون زیتون به‌عنوان یه چاشنی مهم در سفره ایرانی‌ها شناخته شده و بسیار کاربرد داره. انواع روغن زیتون هم در سالادها و پخت‌وپز بسیار پرطرفداره. آیا می‌دونین در بین اقسام مختلف روغن زیتون کدوم نوع برای مصارف شما مناسبه؟ آیا انواع مختلف اون رو می‌شناسین؟ به دلیل قیمت بالای روغن زیتون جنس‌ها‌ی تقلبی به قدری در بازار فراوان هستن که اگه تبحر نداشته باشین نمی‌تونین اون‌ها رو از جنس اصل تشخیص بدین.

بخاطر همین قبل از خرید و استفاده از انواع روغن درجه یک تولید ایران و روغن‌های زیتون ناب وارداتی باید کمی ‌اطلاعاتتون رو پیرامون مشخصه‌های ظاهری و کاربرد خاص اون‌ها افزایش بدین. در این مقاله به صورت جامع به انواع روغن‌های موجود در بازار اشاره می‌کنیم و ویژگی انواع روغن‌های زیتون باکیفیت رو شرح می‌دیم. برای اینکه در انتخاب و خرید بهترین انواع روغن به قطعیت برسین، ما رو همراهی کنین.

انواع روغن زیتون از نظر نوع فرآوری

یکی از انواع روغن‌های پرمصرف و محبوب در جهان روغن زیتون هست. خواص روغن زیتون و وجود ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در اون سبب شده افراد روی خرید این روغن حساس باشن. اولین تقسیم‌بندی که می‌شه برای این روغن‌ها انجام داد، از لحاظ فرآیند روغن‌گیری هست.

از دیدگاه نوع استخراج می‌تونیم به دو نوع کلی روغن زیتون اشاره کنیم:

  1. روغن تصفیه‌نشده: زیتون‌های ناب قبل از فرآیند روغن‌گیری وارد چرخه شستن، صاف‌کردن و جداسازی دانه‌های سالم و استاندارد می‌شن. سپس با استفاده از فرآیندهای طبیعی، عمل استخراج روغن انجام می‌شه. روغن بکر و فوق بکر در این دسته جای می‌گیرن که با توجه به خالص‌بودن به اکسیر سلامتی معروفن.
  2. روغن تصفیه‌شده: این روغن با فرآیندهای شیمیایی تولید و به بازار عرضه می‌شه. اسید چرب آزاد در این روغن‌ها کم‌تر از انواع قبلی هست. عموما بدون بو هستن. روغن زیتون معمولی در این دسته جای می‌گیره. از گرما، حرارت و مواد شیمیایی برای تهیه روغن استفاده می‌شه. رنگی روشن‌تر از دو نوع قبل دارد و برای پخت‌وپز هم ازش استفاده می‌شه.

لازم به ذکره در انواع روغن‌ زیتون تصفیه‌نشده تغییری در ماهیت اصلی زیتون ایجاد نمی‌شه و روغنی خالص و طبیعی با حفظ مواد ارزشمند و مغذی به دست مشتری می‌رسه. در مقام مقایسه، روغن تصفیه‌شده ارزان‌تر هست و ارزش تجاری کم‌تری از نوع اول داره.

از نظر نوع فرآوری انواع روغن زیتون وجود دارد.

نمونه های روغن زیتون ایرانی

همه روغن زیتون‌ها در دو گروه تصفیه‌شده و تصفیه‌نشده یا معمولی قرار می‌گیرن. یه تفاوت عمده بین این دو گروه میزان اسید اولئیک روغن زیتون هست که در انواع روغن تصفیه‌شده و معمولی از دو نوع فرابکر و بکر بیشتره.

اطلاعات بیشتر: طبع زیتون

روغن تصفیه نشده فرابکر یا اکسترا ویرجین

مهم‌ترین، خالص‌ترین و گران‌ترین روغن‌ در انواع روغن زیتون، روغن زیتون فرابکر یا فوق بکر هست. اما آیا می‌دونین برای تهیه مرغوب‌ترین روغن زیتون‌ چه اقداماتی انجام می‌شه؟

شیوه تهیه این روغن به گونه‌ای هست که تنها با فشرده ‌شدن دانه‌های زیتون فرآیند روغن‌گیری انجام می‌شه. در این شیوه بدون استفاده از مواد، حلال‌ شیمیایی یا  حرارتی، روغنی خالص و طبیعی به‌دست میاد. با این متدها عطر و طعمی ‌ناب رو حس می‌کنین. طعم گس، تلخ و تند نشان‌دهنده اصالت و کیفیت بی‌نظیر اون هست.

مصرف این روغن سبب می‌شه در انتهای حلق، طعم تند وتیزش رو حس کنین. این طعم خیلی زود هم از بین می‌ره. این یکی از شیوه‌های شناسایی روغن اصل هست. هر 100 گرم از این روغن 8 دهم گرم اسید اولئیک داره و در غذاهای سرد و سالادها استفاده می‌شه.

روغن زیتون تصفیه شده یکی از انواع روغن زیتون است.

 

روغن تصفیه ‌نشده بکر یا ویرجین

با اتخاذ برخی فرآیندهای فیزیکی و بدون دخالت هیچ‌گونه عوامل شیمیایی روغن بکر به‌دست میاد. در تهیه این روغن از گرما و مواد افزودنی استفاده نمی‌شه و کیفیتش بسیار شبیه به روغن فرابکره. این نوع هم با فشردن دانه‌های زیتون به دست میاد. به دلیل خلوص بالا، این روغن عطر و طعم‌ ماندگاری داره. فرآوری انواع روغن زیتون بکر و فرابکر تفاوت چندانی با هم ندارن. وجه تمایز این دو میزان اسید اولئیک روغن بکر هست که کمی ‌‌بیشتر از نوع فرابکره. به طوری که در هر 100 گرم روغن حدود 2 گرم اسید اولئیک وجود داره. این روغن به صورت سرد استفاده می‌شه. همچنین طعم ملایم‌تری نسبت به فرابکر داره و به همین دلیل برخی افراد این روغن رو ترجیح می‌دن.

روغن تصفیه شده یا معمولی

در بین زیتون‌داران و کارشناسان این عرصه، این‌طور نقل می‌شه که کیفیت این روغن از انواع روغن‌های زیتون‌ بودار بکر و فرابکر کم‌تره. در هر 100 گرم زیر 3 گرم اسید اولئیک وجود داره. در این طبقه‌بندی از انواع روغن زیتون ایرانی تصفیه‌شده، دو نوع معروف‌ وجود داره که بهش اشاره می‌کنیم:

  1. روغن زیتون لامپانت: از انواع زیتون‌های آسیب‌دیده و ناسالم به دست میاد. تولید این روغن ممنوعه. گاهی دیده شده سودجویان این روغن رو با نام بکر در بازار به فروش می‌رسونن. در هر 100 گرم از این روغن زیتون بیشتر از سه گرم اسید اولئیک وجود داره که در گروه مصارف خوراکی قرار نمی‌گیره و برای بدن مضره. این روغن باید برای کارهای صنعتی استفاده بشه.
  2. روغن تفاله زیتون یا پومیس: استخراج این روغن به کمک هگزان از دانه‌های روغنی زیتون به دست میاد. در واقع با گرمای بالا، حرارت و با کمک برخی فرآیندهای شیمیایی از تفاله زیتون تصفیه‌شده روغن می‌گیرن. خوبه بدونین پومیس به معنای تفاله هست.

این روغن بیشتر از روغن پالم برای بدن ضرر داره. مقدار زیادی اسیدهای چرب و املاح نامناسب برای سلامت بدن داره و به لحاظ استاندارد هم مورد تایید نیست.

همچنین جالبه بدونین برخی از این روغن‌ها به صورت قاچاق وارد کشور می‌شن و وان‌ها رو به جای انواع روغن زیتون خوراکی عرضه می‌کنن. روغن‌های پومیس بدترین نوع روغن محسوب می‌شن و در بسیاری از کشورها در صنایع غیرخوراکی کاربرد دارن.

روغن‌های پومیس بدترین نوع روغن محسوب می‌شوند.

نمونه‌های روغن زیتون خارجی

برخی کشورها در تولید و صادرات روغن‌های زیتون معروف و به‌نام هستن. کشورهایی مثل اسپانیا، یونان، مراکش، ترکیه و مصر سهم بزرگی از بازار صادرات به سایر کشورها رو در دست گرفتن. محصولات تولیدی اسپانیا به دلیل کیفیت و تنوع عطر وطعم در ایران از استقبال بیشتری برخوردار شده. ترکیه در اطراف دریای مدیترانه، بزرگ‌ترین کارخانه‌ها‌ی فرآوری روغن زیتون رو داره و یکی از تولیدکنندگان قدرتمند منطقه محسوب می‌شه. کشور بعدی ایتالیا هست. ایتالیا جزء کشورهاییه که تولیدکنندگان و صادرکنندگان زیادی داره. بخاطر همین در ادامه انواع روغن‌ زیتون‌های خارجی معروفی که در ایران ازش استفاده می‌شه رو معرفی می‌کنیم:

روغن زیتون وارداتی از کشور اسپانیا

در اسپانیا روغن در سه گروه بکر، فرابکر و تصفیه‌شده تولید می‌شه. از مهم‌ترین روغن‌های زیتون اسپانیایی می‌تونیم به سلنا، پائولو، سابروسو، سالبورا، سالسا، اعیان، آر اس، لیبدا و غیره اشاره کنیم که در مورد برخی از اون‌ها توضیحاتی رو ارائه می‌دیم:

  1. روغن زیتون سلنا: این روغن زیتون با نام دیگر اکسترا در بازار ایران مشتریان خاصی داره. به جرات می‌شه گفت سلنا، جزء یکی از انواع روغن زیتون خارجی مطرح و همچنین طبیعی و ارگانیک به‌شمار می‌ره. افرادی که برای رژیم‌های غذایی برنامه خودشون رو به استفاده از روغن‌ها‌ی گیاهی مفید محدود کردن، می‌تونن روی این روغن حساب کنن.
  2. روغن زیتون پائولو: کیفیت و مزه این روغن با سلیقه افراد زیادی در ایران سازگاری داره.
  3. روغن زیتون سالبورا و سابروسو: کشور اسپانیا اکثر تولیدات روغن زیتون خودش رو به گونه‌ای طراحی‌کرده که هم برای سالاد مناسبه و هم برای پخت‌و‌پز. وعده غذایی پرسنلی در بسیاری از ادارات و سازمان‌ها با این دو نوع تهیه می‌شه.

موارد کاربرد این روغن‌ها نه‌تنها محدود به سالاد نیست بلکه روغن‌های اسپانیایی برای سرخ‌کردن انواع مواد غذایی هم کاربرد دارن.

روغن زیتون سلنا در بازار ایران طرفداران خاص خودش را دارد.

انواع روغن زیتون وارداتی از کشور ترکیه

یکی از مرغوب‌ترین‌ها در بین روغن‌های خارجی، تولیدات کشور ترکیه هست. در ترکیه هم دو نوع فرابکر و بکر روغن زیتون تولید می‌شه. محصولات وارداتی پرطرفدار از ترکیه برندهای نورها، لاتامارکو، یودوم، ساکلیوادی و کریستال هستن که در مورد برخی از اون‌ها صحبت می‌کنیم:

  1. روغن زیتون نورها: این روغن در حلب‌ها‌ی 5 لیتری تولید و بسته‌بندی می‌شه و در رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها‌ی بزرگ کاربرد داره. این روغن بدون بو هست و برای تهیه غذاهای با حرارت بالا مناسبه.
  2. روغن بکر لاتامارکو: روغنی بکر و بدون بو که در پک‌های حلبی و بطری‌ها‌ی شیشه‌ای در بازار ایران دیده می‌شه.
  3. روغن لاتامارکو اکسترا ویرجین: روغن زیتون فرابکر یا فوق‌ بکر لاتامارکو یکی از روغن‌های پرطرفدار در تمام نقاط دنیا هست. در تهیه اون از مواد شیمیایی، گرما و حرارت استفاده نمی‌شه.
  4. روغن زیتون کریستال: کیفیت عالی، عطر وطعم بی‌نظیر و استفاده دومنظوره در پخت‌و‌پز و سالاد این روغن رو به یکی از محصولات وارداتی بدل کرده که سال‌ها‌ مورد استفاده ایرانی‌هاست.

جالبه بدونین ایرانی‌ها در بین انواع روغن زیتون، روغنی رو درجه یک می‌دونن که بوی مطبوع و طعم ملایم داره. چون که طبع روغن زیتون سازگاری خوبی با اکثر افراد داره و مصرف این روغن در برنامه غذایی روزانه از زخم، تورم، التهاب و درد معده پیشگیری می‌کنه و برای سیستم گوارش عالیه.

انتخاب نوع روغن زیتون کاملا سلیقه‌ای و براساس مزاج افراد است.

روغن زیتون وارداتی از کشور ایتالیا

برند معروف ایتالیایی با نام روغن زیتون ایتالیکو با بسته‌بندی حلبی 5 لیتری و بطری‌های شیشه‌ای به ایران وارد  می‌شه. این محصول از نوع تصفیه شده و بدون بو هست و بیشتر برای پخت‌وپز کاربرد داره. به طور کلی انتخاب نوع روغن زیتون کاملا سلیقه‌ای و براساس مزاج افراد هست.

کلام آخر

در این مقاله انواع روغن‌های زیتون به شما معرفی شد. متوجه شدین که در انواع روغن زیتون داخلی و وارداتی می‌تونین نوع کاربرد و مصرف رو مشخص و نمونه‌هایی که با سلیقه اعضای خانواده سازگار هست رو خریداری کنین. همچنین گفته شد که تولید و عرضه روغن‌های غیراستاندارد به عنوان روغن خوراکی در بازار ایران تقلب و جرم محسوب می‌شه؛ با این حال برخی سودجویان دست از کار نمی‌کشن و اون رو به عنوان روغن زیتون خوراکی با بسته‌بندی‌های شکیل روانه بازار مصرف می‌کنن.

برای خرید جنسی اصل باید فاکتورهایی از جمله رنگ روغن که باید زرد یا سبز متمایل به زرد باشه و بوی روغن زیتون که شبیه طعم زیتونه و مزه اون به صورت تند، سوزاننده و تلخه بررسی بشه. برای افرادی که تخصصی در شناسایی روغن اصل ندارن، تهیه روغن مرغوب کار مشکلی هست. بهتره برای خرید روغن زیتون از کانالی اقدام کنین که خود کشاورزان و تولیدکنندگان در اون حضور دارن. انتخاب وب‌سایت تخصصی واجارو در عرصه فروش محصولات کشاورز، خریداران رو به نتیجه مطلوب می‌رسونه.

0
نظرات شما

*
*

×