باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

درمان کم خونی با پسته

پسته کم خونی را درمان می‌کند.

آیا از بیماری کم خونی یا فقر آهن رنج می‌برین و به دنبال راه درمانی آسان و اثربخش هستین؟ به درمان کم خونی با پسته فکر کردین؟ کم خونی زمانی اتفاق می‌افته که بدن به اندازه کافی گلبول قرمز سالم نداشته باشه. در نتیجه خون قادر به حمل مقدار کافی اکسیژن نیست. این بیماری به شکل موقتی یا طولانی مدت و خفیف یا شدید ظاهر می‌شه. اما برای جلوگیری یا بهبود انواع خفیف کم خونی راه‌های خانگی و خوردن برخی خوراکی‌های طبیعی راه‌گشا هستن.

پسته از جمله آجیل‌هایی محسوب می‌شه که حاوی انواع مواد معدنی، ویتامین‌ها، پروتئین‌ها و غیره هست. برای همین از دیرباز فواید بسیاری رو برای سلامتی بدن به همراه داشته که در بین اون‌ها درمان بیماری فقر آهن به چشم می‌خوره. کمک به افزایش سطح آهن و اکسیژن خون با ترکیبات خاص این دانه‌ها ممکن می‌شه. پس در ادامه با ما همراه باشین تا اطلاعات بیشتری رو در مورد ساز وکار این دانه ارزشمند در بدن به دست بیارین.

پسته خواص درمانی متعددی دارد.

چرا درمان کم خونی با پسته رو جدی بگیریم؟

این دانه خوراکی منبع خوبی از چربی‌های سالم، پروتئین، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست. کاهش وزن، سلامت قلب، بهبود گردش خون و حرکت روده‌ها تنها تعدادی از مزایای سلامتی اون به شمار می‌رن. جالب اینجاست که مردم از 7 هزار سال قبل از میلاد مسیح پسته می‌خوردن. بنابراین به‌احتمال زیاد به راز سلامتی این محصول از همان روز‌ها پی‌برده بودن. حتی امروزه از این میوه در بسیاری از خوردنی‌ها مثل بستنی و دسر هم استفاده می‌شه.

اما درمان کم خونی با پسته شاید از عباراتی باشه که بزرگان ما ایرانیان از ابتدا در گوش ما خواندن. قبل از اینکه به چرایی این جمله پاسخ بدیم، باید کمی با این بیماری آشنا بشین. بهتره بدونین اگه تعداد گلبول‌های قرمز خون کم باشه، بدن با کار بیشتر به تلاش برای دریافت اکسیژن کافی می‌پردازه. برای تشکیل خون بدن انسان روزانه میلیون‌ها گلبول قرمز تولید می‌کنه. سلول‌های خونی پس از تشکیل در مغز استخوان راه پرفراز و نشیبی رو به سراسر بدن تا 120 روز شروع می‌کنن.

بعد به کبد میرن‌ و به اجزای سلولی بازیافت می‌شن. حالا فرض کنین در این چرخه به هم پیوسته مشکلی پیش بیاد. علائمی مثل خستگی، ضعف، ضربان قلب نامنظم، سرگیجه یا سبکی سر، دست‌ و پای سرد وغیره به سراغ شما میان. برنامه غذایی با غذاهایی غنی از آهن راه‌حل ایمنی هست که حتی پزشکان اون رو توصیه می‌کنن. در این بین باید بدونین پسته مقادیر زیادی از آهن رو در خودش جای‌داده. پس می‌شه به درمان کم خونی با پسته فکر کرد و اون رو جدی گرفت!

مصرف پسته به تقویت حافظه و افزایش تمرکز کمک می‌کند.

پسته منبع غذایی حاوی آهن!

آهن یکی از مهم‌ترین و ضروری‌ترین مواد مورد نیاز انسان هست. مواد غذایی با منشا حیوانی مثل گوشت قرمز، حبوبات و آجیل‌هایی مثل پسته هر یک انواعی از این عنصر مهم رو در بر داره. اما درمان کم خونی با پسته چه فوایدی رو برای فرد به همراه میاره؟

اگه آهن در بدن به‌اندازه کافی وجود داشته باشه:

  • عملکرد سلول‌های بدن بهتر می‌شه.
  • به تقویت حافظه و افزایش تمرکز کمک می‌کنه.
  • انرژی بدن رو افزایش می‌ده.
  • بسیاری از عملکرد‌های بدن رو حفظ می‌کنه و بهبود می‌بخشه.
  • توانایی سیستم ایمنی بدن رو افزایش می‌ده و دمای بدن رو تنظیم می‌کنه.

زنان جوان از جمله گروهی هستن که به دلیل شرایط خاص جسمانی به میزان بیشتری از این ماده نیاز دارن. برای همین یک فنجان از این دانه‌های ارزشمند حدود 4/1 میزان نیاز روزانه اون‌ها رو برطرف می‌کنه. علاوه بر این درمان کم خونی با پسته برای همه افراد ممکنه. چون که مقادیر زیادی از آهن قابل جذب داره که بسیار مفیده. این محصول بی‌حسی و رنگ‌پریدگی ناشی از این بیماری رو از بین می‌بره.

دیده شده که 28 گرم پسته می‌تونه به طور تقریبی 1/6 درصد از نیاز روزانه بدن یک فرد به آهن رو تامین کنه. از طرف دیگه این میوه مغذی حاوی ویتامین‌های B3، B1، E، پتاسیم، فسفر و کلسیم هست که در گردش جریان خون، بهبود عملکرد قلب و اندام‌های دیگه بدن موثره.

پسته هموگلوبین خون را افزایش می‌دهد.

با پسته هموگلوبین خون رو افزایش بدین!

از متابولیسم گرفته تا عملکرد‌های سلولی، سنتز بافت‌های پیوندی و برخی هورمون‌ها برای رشد و نمو کلی به آهن و هموگلوبین خون نیاز دارن. هموگلوبین همان پروتئین RBC هست که در صورت وجود آهن کافی ساخته می‌شه و وظیفه اکسیژن‌رسانی به کل بدن رو برعهده داره. به همین منظور بررسی کمبود این عنصر و بعد تقویت آن با رژیم غذایی مناسب اهمیت زیادی داره. افرادی گیاه‌خوار که از خوردن گوشت امتناع می‌کنن، باید به دنبال جایگزینی مناسب برای این ماده مهم باشن.

در این بین پژوهش‌ها نشون داده پروتئین پسته اون رو به گزینه‌ای ایده‌آل به‌ جای گوشت و حبوبات تبدیل می‌کنه. یک انسان عادی برای ساخت هموگلوبین روزانه به 4 تا 5 میلی‌گرم آهن نیاز داره که از هر 100 گرم پسته می‌شه 7/5 میلی‌گرم از این میزان رو دریافت کرد. همچنین روی موجود در این دانه به رشد سلول‌ها و بافت‌های بدن کمک قابل توجهی خواهد کرد. در نتیجه درمان کم خونی با پسته با افزایش میزان هموگلوبین در خون ممکن می‌شه. علاوه بر این ویتامین B6 پروتئینی هست که در حمل اکسیژن خون هم نقش داره که به‌وفور در این دانه طبیعی گنجانده شده. بنابراین در صورت مصرف روزانه این محصول، مقدار اکسیژن و در نهایت هموگلوبین خون افزایش پیدا می‌کنه.

از پسته می‌توان برای درمان کم خونی بهره برد.

چگونه از پسته آهن بیشتری جذب کنیم؟

آهن موجود در خوراکی‌های آهن‌دار از قسمت بالای روده کوچک جذب می‌شه. آهن در رژیم غذایی شامل دو نوع هِم و غیر هِم می‌شه. آهن هِم از هموگلوبین گرفته شده. انواع اول از گوشت‌های مختلف سفید یا قرمز و انواع غیر هِم از منابع گیاهی گرفته می‌شه. بدن انسان آهن هِم رو بیشتر جذب می‌کنه. البته جذب میزان آهن باید با پیروی از دستور‌العمل‌های دوز مصرف انجام بشه. چراکه اگه از حد مجاز بیشتر بشه، مسمومیت ایجاد می‌کنه. درمان کم خونی با پسته با رژیم غذایی مناسب اثر خوبی می‌تونه داشته باشه.

اگه این دانه‌ها با منبع ویتامین C خورده بشه، احتمال جذب آهن رو بیشتر می‌کنه. پرتقال، میوه‌های گرمسیری یا سالاد میوه انتخاب خوبی هستن که در ترکیب با این محصول برای گروه‌های مختلف سنی درگیر با کم خونی تاثیرگذاره. درواقع اسید فیتیک موجود در انواع دانه‌ها عامل بازدارندگی جذب آهن و کاهش میزان اون در غذای شما می‌شه. تفت دادن بدون نمک پسته به کاهش اسید فیتیک و جذب بیشتر آهن هم کمک می‌کنه. یعنی یک‌قدم به درمان کم خونی با پسته نزدیک‌تر خواهید شد. مس عامل دیگه طبیعی در این محصول به شمار می‌ره که منجر به جذب آهن از منابع غذایی دیگه هم می‌شه. جالبه بدونین این ویژگی هم به طور مستقل در درمان این بیماری موثره. چون تعداد هموگلوبین و جریان خون رو افزایش می‌ده.

پست حاوی مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی است.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که این دانه از مواهب طبیعی هست که درختان اون در ایران از آغاز وجود داشته و ایرانیان از خاصیت درمانی اون بهره‌مند می‌شدن. وجود برخی ویتامین‌های گروه B و E، مواد معدنی، مس، روی وغیره اون رو به خوراکی مغذی تبدیل کرده.

بهبود عملکرد قلب، تنظیم قند خون، خاصیت ضدسرطانی و غیره از وجود این مواد سرچشمه می‌گیرن. اما درمان کم خونی با پسته به دلیل آهن بالایی هست که در این محصول یافت می‌شه. چراکه با افزایش میزان هموگلوبین، اکسیژن‌رسانی به اندام‌ها رو تسریع می‌کنه و علائم خستگی، بی‌حالی، سرگیجه و زردی پوست ناشی از فقر آهن رو بهبود می‌بخشه. اما خرید پسته مرغوب پس از بررسی احتمال این بیماری برای همگان دغدغه هست. در این رابطه باید بدونین واجارو این مشکل رو با پیوند مستقیم شما به پسته‌کاران برطرف کرده. محصولات این مجموعه بدون واسطه، به طور اینترنتی و با کارت اصالت به فروش می‌رسن و به سراسر ایران ارسال می‌شن. بنابراین خیال شما از بابت قیمت و کیفیت راحت باشه.

2
نظرات شما

*
*

    آراد 30 مرداد 1402 پاسخ

    ایران منبه پسته هست ولی بسیار گران شده پسته خام آخر تابستان به بازار میاد ونصف قیمت خشک شده ی این میوه گرانبها است که بازهم گرونه واکثر مردم ایران نمیتونن تهیه کنن امیدوارم سازمان غذا ودارو بتونه تغذیه سالم وارزان رو فراهم کنه

      مژگان 5 شهریور 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      بله ما هم امیدواریم که پیگیری های لازم انجام بشه و همه بتونن به راحتی از این محصول استفاده کنند.

×