باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

خواص فندق در بارداری

مصرف فندق پس از زایمان باعث می‌شود که شیر مادر کیفیت بهتری پیدا کند.

شما به‌عنوان یک خانم باردار باید از زمانی که متوجه بارداری خود شدین، مسئولیت سنگین و خطیر مادر شدن رو به عهده بگیرین. به همین دلیل خواص فندق در بارداری مسئله‌ای هست که ما در نوشتن این مقاله بر اون تمرکز کردیم. چون از این به بعد رسیدگی به جسمتون تنها مختص حفظ سلامتی خودتون نخواهد بود و سلامت جنین شما هم در گرو تغذیه مناسب شماست.

به این منظور سعی کردیم با معرفی این خوراکی مقوی و جذاب به‌عنوان یکی‌از مهم‌ترین خوراکی‌هایی که باید در این دوران حساس استفاده بشه، شما رو از فواید اون آگاه کنیم. همچنین مواد مغذی که داخل این آجیل خوش‌طعم به وفور یافت می‌شه رو به تفکیک نام می‌بریم که شما از افزودن اون به سبد غذاییتون اطمینان داشته باشین.

یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای زنان باردار فندق می‌باشد.

خواص فندق در بارداری چیست؟

در زمان بارداری معمولا خوردن مواد غذایی مفید مختلفی به خانوم‌های باردار توصیه می‌شه. آجیل هم یکی از این مواد غذایی پر از ویتامین و پروتئینه که هر خانم بارداری باید طی این دوره، روزانه میزان مشخصی از اون رو مصرف کنه. در این رابطه باید بدونین یکی از مفیدترین خوراکی‌ها برای افراد باردار فندق هست. از خواص فندق در بارداری می‌شه به این موضوع اشاره کرد که فندق به رشد و متابولیسم جنین کمک فراوانی می‌کنه و انرژی و قدرت مادر رو برای طی‌کردن هرچه بهتر این دوره افزایش می‌ده.

حالا اگه براتون سوال پیش اومده که فندق اصلا چه کمکی به رشد جنین می‌کنه، موارد زیر بخشی از تاثیرات این ماده معجزه‌آفرین بر جنین هست:

  • شکل‌گیری سیستم اسکلتی و عضلانی جنین
  • کمک به تشکیل استخوان‌ها
  • پیشگیری از کم‌خونی
  • کمک به تشکیل اعصاب و جلوگیری از آسیب‌های عصبی
  • و غیره.

علاوه بر این خواص فندق در بارداری برای خانم‌های باردار و مادران آینده هم عبارتند از:

  • استحکام دندان‌ها
  • کمک به استحکام ناخن‌ها و تقویت اون‌ها
  • تقویت موها و تحریک رشد مو
  • محافظت در برابر بیماری‌های عفونی و ویروسی با تقویت سیستم ایمنی بدن
  • آرامش سیستم عصبی
  • حفظ توان عضلانی
  • تحریک عمل هضم
  • و غیره.

این موارد بخشی از تاثیری هستن که خوردن روزانه فندق در زمان بارداری بر جنین و مادر اون داره. همچنین خوردن فندق پس از زایمان و در زمان شیردهی باعث می‌شه که شیر مادر کیفیت بالاتری پیدا کنه و سرشار از مواد مغذیی بشه که برای رشد نوزاد ضروریه.

خوردن فندق پس از زایمان و در زمان شیردهی باعث می‌شود که شیر مادر کیفیت بهتری پیدا کند.

ویتامین های موجود در فندق و بارداری

همون‌طور که می‌دونین تاثیراتی که فندق روی مادر و جنین داره، به دلیل ترکیبات مفید موجود در اون هست. هر کدوم از اون ترکیبات و ویتامین‌ها وظیفه مخصوص خودشون رو در بدن به عهده دارن. بنابراین در این بخش انواع مواد مغذی در فندق رو معرفی می کنیم.  

ویتامین ها انواع ویتامین‌هایی که در فندق یافت می‌شن، عبارتند از:

  • ویتامین A : این نوع ویتامین یکی از اصلی ترین ویتامین‌های مورد نیاز بدن هست که به صورت محلول در چربی داخل فندق پیدا می‌شه. از جمله آثاری که این ویتامین بر بدن جنین داره، می‌شه به تشکیل استخوان و دندان اشاره کنیم. یکی دیگه از خواص فندق در بارداری اینه که این ویتامین رو در بدن مادر و جنین افزایش می‌ده.
  • ویتامین B و گروه اون مثل (B1,B2,B3,B6,B9  و …): ویتامین‌های گروه B به‌طورکلی روی سلامت اعصاب و روان تاثیر مثبت دارن. همچنین این ویتامین‌ها در برقراری تعادل انرژی در بدن و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها نقش دارن.
  • ویتامین C: ویتامین C یک آنتی اکسیدان طبیعی به‌حساب میاد . این ویتامین علاوه بر این‌که در عملکرد استخوان و بافت‌های همبند نقش داره، برای بالا بردن ایمنی بدن هم بسیار مهمه.
  • ویتامین E: این ویتامین بدن رو از رادیکال‌های آزاد حفظ می‌کنه. این رادیکال‌های آزاد با عملکردی که دارن، می تونن ساختار بیوشیمیایی بدن رو تغییر بدن که این اصلا اتفاق خوبی محسوب نمی‌شه. همچنین این ویتامین در بهبود عملکرد کبد هم کارسازه.

مصرف ویتامین‌ها در طول دوران بارداری اهمیت زیادی داره. پس برای این که مقدار زیادی از ویتامین ها رو به بدن خودتون برسونین، بهتره از مصرف فندق غافل نشین.

فندق سرشار از ویتامین‌هایی است که در دوران بارداری بسیار حیاتی هستند.

مواد معدنی

علاوه بر خواص فندق در بارداری که تا بدین جا ذکر شد، عناصر خاص و کمیاب دیگه‌ای هم داخل فندق پیدا می‌شن و با استفاده از اون به بدن می‌رسن که عبارتند از:

  • آهن: کمبود و فقر آهن باعث کم‌خونی و به دنبال اون مشکلات دیگه‌ای می‌شه. در مقابل مصرف مواد غذایی حاوی آهن به رشد جنین کمک می‌کنه، باعث افزایش مقاومت بدن و تقویت سیستم دفاعی در بدن مادر و جنین می‌شه.
  • کلسیم: با تبلیغات زیادی که همیشه برای توضیح اهمیت این ماده انجام می‌شه، واضحه که کلسیم در تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها و غیره نقش حائز اهمیتی داره.
  • منیزیم: این ماده جزو مواد غذایی با اهمیت در کاهش افسردگیه. همچنین منیزیم با تاثیر بر سیستم گوارشی بدن، هضم غذا رو آسون‌تر می‌کنه. در کنار این، با تنظیم گردش خون در رگ‌ها از حمله‌های قلبی جلوگیری خواهد کرد.
  • ید: ید با تاثیر مستقیم بر غده تیروئید، در نشاط روانی و شادابی پوست و مو و ناخن نقش داره، به رشد جنین کمک می‌کنه و انرژی مضاعفی به بانوان باردار می‌بخشه.
  • سدیم: سدیم یکی دیگه از خواص فندق در بارداری محسوب ‌می‌شه که با تقویت اعصاب در عضلات به انقباض عضلانی کمک می‌کنه. همچنین آب بدن رو هم تنظیم می‌کنه و اجازه نمی‌ده بدن فرد باردار دچار ادم (ورم) یا خشکی بشه. البته مصرف دز بیش از حد اون که در نمک خوراکی موجوده، ممکنه برعکس عمل کنه و شخص باردار دچار ادم زیادی بشه.

حالا باید بدونین بدون استفاده از این مواد معدنی ممکنه رشد جنین به صورت کامل اتفاق نیفته. در نتیجه در دوران بارداری از مواد غذایی حاوی این موارد به اندازه کافی استفاده کنین.

فندق با اسیدآمینه‌های ضروری که دارد، می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد.

سایر مواد مغذی فندق در دوران بارداری

این مواد هم جزو مواد معدنی موجود در فندق هستن که اهمیت اون‌ها در سلامت جنین، لزوم استفاده از مواد غذایی غنی مثل فندق در این دوران رو یادآوری می‌کنه.

  • روی: روی با تاثیر بر مغز بر حافظه و یادگیری و رشد مغز جنین نقش داره. همچنین به دلیل این که کمبود روی در بدن جنین ممکنه باعث نقص رشد و ایجاد عفونت بشه، توصیه می‌شه که خانم‌های باردار در طول مدت بارداری و همین‌طور در زمان شیردهی از این ماده استفاده کنن.
  • فسفر: فسفر یکی دیگه از موادی به‌حساب میاد که برای رشد جنین لازمه. همچنین فسفر موجود در فندق از درد مفاصل که در اثر ورم دوران بارداری پیش میاد، جلوگیری می‌کنه. این یکی از بهترین خواص فندق در بارداری محسوب می‌شه.
  • گوگرد: این ماده به ترشح صفرا در کبد کمک می‌کنه و با این کار باعث می‌شه پوست رنگ نرمال‌تری داشته باشه و موها براق بشن. همچنین به تقویت سیستم دفاعی بدن هم کمک می‌کنه.
  • فلوئور: این ماده نقش طبیعی بسیار مهمی در جلوگیری از پوسیدگی دندان ایفا می‌کنه و جذب اون در معده و دستگاه گوارش انجام می‌شه. به همین دلیله که خوردن فندق در جذب این ماده ایفای نقش می‌کنه. حتما می‌‌دونین که از این ماده در تولید خمیردندون هم استفاده می‌شه.

همین‌طور که مشاهده کردین، اکثر مواد معدنی کمیاب و مغذی به طور هم‌زمان در فندق یافت می‌شن و برای سلامت بانوان باردار و جنین اون‌ها اهمیت زیادی دارن.

فندق سرشار از اسیدهای چرب اشباع شده است.

دیگر مواد مهم موجود در فندق

فندق با اسیدآمینه‌های ضروری که داره، می‌تونه معادل خوبی برای تخم‌ مرغ محسوب بشه. به‌همین‌خاطر خوردن اون به افراد بارداری که نمی‌تونن گوشت مصرف کنن، توصیه می‌شه. همچنین فندق حاوی اسیدهای چرب اشباعه. این اسیدهای چرب نه‌تنها ضرری به بدن نمی‌رسونن بلکه برای رشد بدن بسیار مفید هستن. بنابراین به طور کلی می‌شه گفت این مغز خیلی از نیازهای افراد باردار رو برطرف می‌کنه.

نکات مهم برای بهره مندی از خواص فندق در دوران بارداری

از ابتدای این متن ما سعی کردیم خواص فندق در بارداری رو توضیح بدیم. اما حتما این سوال برای شما پیش میاد که آیا این خوراکی جذاب و مفید، ممکنه مضراتی هم داشته باشه؟ در این رابطه باید بدونین اگه در مصرف این مغز به نکات زیر توجه کنین، بدون هیچ مشکلی از خواص فندق بهره‌مند می‌شین.

  • این مغز در زمان بارداری یا روزهای معمولی نباید بیش‌از حد نرمال یا حد نیاز مصرف بشه. به‌خاطر این‌که میزان مشخصی برای مصرف فندق در زمان بارداری عنوان شده (حدود 40 گرم) و مصرف بیش‌ازحد اون ممکنه باعث سنگینی معده بشه. همچنین ممکنه چربی اون برای خانم‌های باردار آزاردهنده باشه.
  • اگه فردی که فندق رو مصرف می‌کنه، به خوردن اون آلرژی داشته باشه ممکنه دچار آسیب بشه. این آلرژی ممکنه باعث اگزما یا ورم‌کردن بخش‌هایی از بدن بشه، مشکلات گوارشی و غیره رو ایجاد کنه.
  • مصرف زیاد فندق در بانوانی که اضافه‌وزن دارن، ممکنه باعث افزایش‌وزن بشه.
  • کسانی که فشارخون بالایی دارن، ممکنه با خوردن بیش از حد فندق اذیت بشن.
  • زیاده‌روی در استفاده از فندق باعث ایجاد نفخ معده می‌شه و حتی ممکنه منجر به استفراغ بشه.
  • بهتره افرادی که سرد مزاج هستن، فندق رو با عسل میل کنن.

با توجه ‌به این موارد درصورتی‌که مشکل آلرژیک خاصی نداشته باشین و در مصرف فندق افراط نکنین، از خواص اون به بهترین شکل بهره‌مند خواهید شد.

فندق باکیفیت باید سنگین و توپر باشد.

نکات خرید و استفاده از خواص فندق در دوران بارداری

اگه می‌خواین از خواص فندق در بارداری بهره‌مند بشین، بهتره فندق رو با پوست تهیه کنین. البته باید توجه داشته باشین که پوست فندق بدون ترک‌خوردگی زیاد باشه. به‌این‌خاطر که این ترک‌خوردگی‌ها باعث می‌شن فندق زودتر رطوبت و تازگی خودش رو از دست بده. به این نکته هم توجه کنین که فندق باکیفیت باید سنگین و توپر باشه. سبکی بیش‌ازحد دونه‌های فندق ممکنه  نشون‌دهنده کهنه بودن اون باشه.

در مورد نگهداری و طرز مصرف فندق هم باید بدونین که بهتره از فندق داخل یک محیط خشک و خنک مثل یخچال نگه‌داری کنین. به این شکل هر وقت که خواستین مقداری از اون رو بشکنین و خالی، همراه با مغزهای آجیلی دیگه، همراه با سالاد یا عسل و غیره میل کنین.

کلام آخر

در این متن سعی کردیم به اکثر خواص فندق در بارداری اشاره کنیم. متوجه شدین که فندق سرشار از انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان‌هاییه که وجود اون‌ها برای سلامت مادر و جنین ضروریه. توجه داشته باشین در زمان بارداری به این دلیل که مسئولیت غذا رسوندن به موجودی در حال رشد به عهده شماست، باید مواد غذایی مصرفی خودتون رو با دقت و وسواس بیشتری انتخاب کنین.

خوردن فندق در زنان باردار و گنجوندن اون در یک برنامه غذایی غنی، یکی از بهترین انتخاب‌ها محسوب می‌شه. به طوری که سلامت جسمی و روانی خودتون و فرزند دلبندتون رو برای شما تضمین می‌کنه. به همین دلیل نکاتی رو عنوان کردیم که در زمان خرید فندق باید به اون‌ها توجه بشه. در نهایت اگه به دنبال خرید محصولی مرغوب، با قیمتی مناسب و دارای کارت اصالت کالا هستین، بهتره از محصولات ما در واجارو دیدن کنین.

0
نظرات شما

*
*

    احمد محمدپور 27 فروردین 1401 پاسخ

    مطلب کامل مورداستفاده برای خانمهای باردار. عالی بود

×