باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

خواص پسته در بارداری

پسته از جمله مغزهای مغذی است که مصرف آن در دوران بارداری فواید زیادی دارد.

بارداری دوره‌ای هست که باید از غذاهای نامناسب دوری بشه و تنها غذاهای سالم در رژیم غذایی روزانه جای بگیره. آجیل‌ها از جمله خوراکی‌های مفید در این دوران شناخته می‌شن. البته از خواص پسته در بارداری سخن‌های زیادی به میان آمده. چراکه این دانه مغذی در شرایط و به شیوه‌های مختلف مزایای زیادی برای سلامتی افراد داره. به‌ صورت خام خوشمزه و ترد هستن و حتی برای پخت ‌وپز یا تهیه دسرها هم استفاده می‌شن. اعتقاد بر اینه که از 6000 سال قبل از میلاد مسیح این میوه‌های سرشار از فایده وجود داشته و به‌عنوان درمان یا خوراکی به کار می‌رفتن. اگه می‌خواین بدونین که آیا این موهبت زمین در زمان بارداری مفید هست یا نه و چه خواصی داره، بهتره مطالعه این مقاله رو از دست ندین. در این صورت از نکات مهم درباره مصرف این آجیل در دوران بارداری مطلع می‌شین.

پسته از جمله مغزهای مغذی است که مصرف آن در دوران بارداری فواید زیادی دارد.

خواص پسته در بارداری چیست؟

اگه باردار هستین، ممکنه نگران توصیه‌های غذایی و هر لقمه‌ای که مصرف می‌کنین، باشین. در حالی که در این دوران باید از مصرف برخی خوراکی‌ها خودداری کرد اما بیشتر غذاهای مغذی رو می‌شه به‌عنوان بخشی از رژیم غذایی سالم در نظر گرفت. پسته از مغز‌های مفیده که بسیاری از مواد مغذی مورد نیاز شما در این زمان رو تامین می‌کنه. اما سوالی که در همون ابتدا به سراغتون میاد، اینه که آیا این دانه برای این دوران مفیده؟

باید بدونین درصورتی‌که به میزان مجاز در این دوران مصرف بشه، هیچ مشکلی رو ایجاد نمی‌کنه بلکه بسیار مفیده. چون خوردن بیش از حد ممکنه عوارض جانبی رو جایگزین خواص پسته در بارداری بکنه. این محصول طبیعی سرشار از پروتئین، فیبر، فولات، کلسیم و آهن هست که نه‌تنها برای مادر بلکه برای رشد و نمو جنین هم مهمه. شاید شنیدین که بخشی از آجیل‌ها رو چربی‌های مغذی تشکیل دادن. کلمه چربی برای برخی ترسناکه و اون‌ها رو یاد چاقی و اضافه‌وزن می‌اندازه. در این رابطه باید بدونین که این ماده همون امگا 3 نام داره که یکی از عوامل مهم در رژیم غذایی قبل از تولد هست که برای مادر و نوزاد لازمه.

پسته علی‌رغم اینکه منبع غنی انرژی محسوب می‌شه، کالری کمی داره. به طوری که 500 کالری در هر 100 گرم پسته وجود داره. برای همین بدون هیچ خطری می‌شه از خواص پسته در بارداری بهره‌مند شد و حالا وقتشه که فواید این محصول در دوران بارداری رو بیشتر بشناسین.

پسته سرشار از پروتئین، فیبر، فولات، کلسیم و آهن است.

کمک به رشد جسمی و مغزی جنین

هر 100 گرم از این دانه‌ها حاوی 20 گرم پروتئین هستن که برای رشد بافت‌ها و عضلات کودک متولد نشده ضروریه. همچنین با تنظیم سطح قند خون، وزن شما رو تحت کنترل نگه می‌داره. علاوه بر این اسیدهای چرب امگا 3 مثل اسید اولئیک و لینولئیک برای رشد مغز کودکان موثر هستن که به میزان بالایی در این نوع آجیل یافت می‌شن. بنابراین خواص پسته در بارداری رشد مناسب اندام‌ها و مغز جنین رو تضمین می‌کنه. برای همین بهتره با توجه به توصیه پزشک تغذیه از خوردن اون غافل نشین.

تعادل سطح چربی ها

تنظیم کلسترول خون از دغدغه‌هایی هست که اغلب مادران باردار با اون روبه‌رو می‌شن. در این رابطه باید بدونین از جمله بقیه خواص پسته در دوران بارداری، ایجاد تعادل در سطح چربی‌های بدن هست. غلظت بالای اسید‌های چرب اشباع نشده در این دانه باعث کاهش کلسترول نامطلوب خون و در نهایت افزایش سطح کلسترول خوب می‌شه.

تقویت سیستم ایمنی بدن

آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند کاروتن و مواد پلی فنولیک، ویتامین A و E از ترکیبات مفید در این محصول بی‌نظیر هستن. این مواد به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک می‌کنن و بانوان باردار رو از حمله رادیکال‌های آزاد درامان نگه می‌دارن. این خواص پسته در بارداری به نوبه خود از ورود عفونت‌ها به بدن جلوگیری می‌کنه. در نتیجه احتمال ابتلا به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا رو در این دوران کاهش می‌ده.

پسته در بارداری به نوبه خود از ورود عفونت‌ها به بدن جلوگیری می‌کند.

جلوگیری از فقر آهن در بارداری

ویژگی دیگه‌ای که این محصول رو به ‌تغذیه‌ای مناسب و طبیعی در این دوران تبدیل می‌کنه، وجود منابع عظیمی از آهن و مس هست. چراکه این مواد برای تشکیل گلبول‌های قرمز خون بسیار ضروری هستن. کم‌خونی در دوران بارداری به دلیل تقاضای بیشتر خون برای حمایت از رشد جنین بسیار شایعه. برای همین خوراکی‌های مثل پسته مانع از بروز کم‌خونی در این دوران و ایجاد شرایط ناخوشایند برای مادر و نوزاد خواهد شد.

درمان یبوست در دوران بارداری

یکی دیگه از مشکلاتی که اغلب بانوان باردار با اون درگیر هست، یبوست در این زمان هست. گاهی اوقات بسیار آزاردهنده می‌شه که به دلیل تغییرات هورمونی اتفاق می‌افته. در این رابطه جالبه بدونین خواص پسته در بارداری به دلیل فیبر بالا به هضم آسان و تنظیم حرکات روده کمک می‌کنه. در این صورت اگه می‌خواین از شر یبوست در این دوران خلاص بشین، بهتره به طور منظم از این دانه‌ها در رژیم غذاییتون استفاده کنین.

خاصیت ضدالتهابی

یکی از تغییرات این دوران ایجاد دردهای مفصلی و تورم هست و یکی دیگه از خواص پسته در بارداری داشتن ترکیباتی با ویژگی ضدالتهابی به شمار می‌ره که به کمک مادران میاد. افزایش وزن ناشی از رشد جنین گاهی به مفاصل پا و کمر فشارهایی وارد می‌کنه که برای کاهش درد باید چاره‌ای پیدا کرد. در این شرایط به‌ جای استفاده از دارو‌های شیمیایی که عوارض ناخواسته‌ای دارن، بهتره به درمان‌های طبیعی مثل خوردن این دانه‌های مغذی فکر کنین.

یکی دیگه از خواص پسته در بارداری داشتن ترکیباتی با ویژگی ضدالتهابی است.

میزان مجاز مصرف پسته برای دریافت خواص توسط خانم های باردار

حالا که با خواص پسته در بارداری به طور جزئی آشنا شدین، باید بدونین که این فواید زمانی ظاهر می‌شن که میزان مجاز مصرف روزانه اون رعایت بشه. بنابراین به ‌احتمال زیاد الان می‌پرسین باید در روز چه مقدار از این محصول طبیعی استفاده کرد؟ بهترین راه برای جواب به این سوال، توجه به راهنمایی‌های پزشکان هست. چراکه شرایط جسمانی افراد نسبت به دیگری متفاوته و این نکته در تجویز میزان مصرف تاثیر زیادی داره.

اما در کنار اون افراد متخصص در این زمینه مصرف 20 تا 24 عدد در روز رو به طور عمومی اعلام کردن که معادل یک تا دو مشت از این محصول مقوی می‌شه. به یاد داشته باشین همان‌طور که مصرف به‌اندازه این دانه وزن رو متعادل می‌کنه، خوردن بیش از حدش ممکنه شرایط برعکس داشته باشه. به طوری که به دلیل میزان کالری زیاد، باعث افزایش وزن می‌شه که برای قلب و سایر عملکردهای بدن مضر هست.

نکات بهره مندی از خواص پسته در دوران بارداری

با وجود خواص پسته در بارداری نکاتی هم قبل از استفاده اون وجود داره که اطلاع از اون‌ها برای شما خوبه. توصیه می‌شه برای خوردن این دانه‌ها مغذی زودتر پزشک متخصص زنان رو در جریان بذارین. به چند دلیل:

  • پسته در دسته آجیل‌ها جای می‌گیره که حاوی اسید آناکاردیک هست. این ترکیب شیمیایی به‌ندرت ممکنه منجر به ایجاد آلرژی در افراد بشه. بنابراین اگه به انواع دیگه آجیل حساسیت دارین، در خوردن این دانه‌ها هم احتیاط کنین؛
  • فروکتان از مواد موجود در این محصوله که در صورت عبور از حد مجاز در بدن باعث بروز مسائل گوارشی مثل اسهال، یبوست، نفخ یا درد در شکم می‌شه. از این دیدگاه بهتره درست مصرف کنین اما همیشه مصرف کنین؛

فروکتان از مواد موجود در پسته است که در صورت عبور از حد مجاز در بدن باعث بروز مسائل گوارشی مثل اسهال، یبوست، نفخ یا درد در شکم می‌شود.

  • انواع بوداده این مغز‌ها هم در بازار عرضه به فروش می‌رسه که محبوبیت بیشتری داره. بااین‌حال این نوع حاوی سدیم یا همون نمک بیشتری هست که ممکنه با افزایش فشارخون در بارداری شرایط ناخوشایندی ایجاد کنه. پس بهتره در رژیم غذایی از نوع خام این محصول استفاده بشه.

این نکات رو جدی بگیرین و با آگاهی به سمت بهره‌مندی از فواید بی‌شمار این موهبت طبیعی در یکی از مهم‌ترین دوران زندگی، یعنی بارداری، قدم بردارین.

گنجاندن پسته در رژیم غذایی و بهره مندی از فواید آن

تا به اینجا با نکات مصرف و خواص پسته در بارداری آشنا شدین اما وقتش رسیده شیوه‌های مختلف گنجاندن اون در رژیم غذایی رو هم بشناسین. روش‌های متنوعی وجود داره که بتونین از این دانه رو در دوان بارداری استفاده کنین که برخی از اون‌ها عبارت هستن از:

  • خوردن خام اون به‌عنوان میان‌وعده یا افزودنش به برخی غذاها؛
  • اگه به انواع سالاد میوه علاقه دارین، بهتره پودر یا مغز درسته این دانه رو مخلوط کنین و از طعمش لذت ببرین؛
  • می‌شه به کمک پودر این محصول، تخم‌مرغ و سایر ادویه‌ها سس درست کنین. تکه‌های مرغ رو بعد از آغشته‌سازی به سس، کباب یا سرخ کنین؛

پسته جدای از خواص بی نظیری که دارد بخاطر طعم خوبی که به غذاها می‌دهد مورد توجه قرار دارد.

  • ترکیب ماست، بلغور جو دو سر، غلات یا حبوبات به همراه این دانه‌های طبیعی، وعده مقوی برای صبحانه یا دسر هست؛
  • تهیه میلک‌شیک با هل، بادام و پسته هم در رفع گرسنگی گزینه مفید و موثریه.

اگر به طور خاص پزشک شما رو از خوردن این محصول ارزشمند منع نکرده، نگران استفاده از اون نباشین. به طور دلخواه این مغز رو در وعده‌های مختلف روزانتون قرار بدین و از خواص و طعم اون لذت ببرین.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم خواص پسته در بارداری از وجود مواد معدنی و ترکیبات طبیعی سرچشمه می‌گیره. انواع ویتامین‌ها، پروتئین، فیبر، چربی‌های مفید مثل امگا 3، انواع آنتی‌اکسیدان‌ها و غیره از جمله ترکیبات این مغزه. این مواد نه‌تنها برای سلامت مادر بلکه برای رشد جسمی و مغزی جنین هم مفیده. همچنین تقویت سیستم ایمنی، تنظیم وزن، درمان یبوست و جلوگیری از فقر آهن ناشی از بارداری از مزایای دیگه مصرف این محصول در دوران بارداری هست. بااین‌حال در خوردن این دانه باید به میزان مجاز و توصیه پزشک توجه داشت.

جدا از تمامی این‌ها خرید پسته باکیفیت و تازه رو هم نباید نادیده گرفت. بنابراین چطوره خرید از واجارو رو امتحان کنین؟ چراکه این مجموعه با عرضه انواع محصولات اصیل روستایی به طور مستقیم دست واسطه‌ها رو حذف کرده. علاوه بر این شما از هر جای ایران به طور اینترنتی خرید رو انجام می‌دین؛ بدون اینکه از خانه خارج بشین. از بابت مرغوبیت هم خیالتون راحت. چون تمامی کالاهای واجارو آزمایش کیفی شدن و کارت اصالت دارن.

4
نظرات شما

*
*

    9118111619 25 فروردین 1401 پاسخ

    فقط زعفران برای بارداری ضرر داره بقیه خوبه

    احمد محمدپور 27 فروردین 1401 پاسخ

    میخوای فرزندت خندان بشه پسته بخور غصه هم نخور

      ترانه 2 مهر 1402 پاسخ

      واقعا بچه خندون میشه؟دخترم تا پنج سالگی ب بهانه های کوچکی تا دوساعت گریه میکرد خیلی اذیت شدم الان س ماهه باردارم .

        مژگان 5 مهر 1402 پاسخ

        سلام دوست عزیز
        با توجه به مقاله های موجود چیزی در این باره ندیدم
        ولی خوردن پسته در دوران بارداری در صورتی که به میزان مجاز استفاده بشه بسیار مفیده هم برای مادر هم برای جنین.
        شاد و سلامت باشید.

×