باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

مضرات چای سبز – با عوارض مصرف چای سبز بیشتر آشنا شوید

چای سبز یکی از قدیمی‌ترین دمنوش‌هاییه که انسان شناخته و از اون استفاده می‌کنه. این دمنوش خواص زیادی داره یکی از خواص چای سبز که احتمالا خیلی به گوشتون خورده موثر بودن اون برای کاهش وزنه. اما سوال اینجاست که یا هرچقدر دلمون خواست می‌تونیم چای سبز بخوریم؟ آیا خوردن چای سبز عوارض داره؟

توی این مطلب می‌خوایم در مورد مضرات چای سبز و عوارض جانبی که ممکنه خوردن چای سبز برای انسان به وجود بیاره آشنا بشیم. اگه چای سبز نوشیدنی محبوب‌تونه بهتون پیشنهاد می‌کنیم برای آگاهی از عوارض مصرف روزانه چای سبز حتما تا انتهای این مطلب با واجارو همراه باشید.

عوارض چای سبز چیست؟

آیا چای سبز بی خطر است؟

با وجود اینکه مصرف چای سبز ممکنه برخی عوارض جانبی رو به همراه داشته باشه اما مصرف اون در حد متعادل کاملا بی‌خطره. در واقع خوردن چای سبز در حد اعتدال اون رو به یکی از سالم‌ترین نوشیدنی‌ها تبدیل می‌کنه. بیشتر عوارض چای سبز بخاطر کافئینه و زمانی ممکنه مضرات چای سبز به ما برسه که توی خوردنش از حد اعتدال خارج بشیم.

عوارض جانبی چای سبز

مشکلات معده

یکی از مهم‌ترین مضرات چای سبز مشکلاتیه که ممکنه برای معده و دستگاه گوارش انسان به وجود بیاره. چای سبز اگه زیاد دم بکشه یا با معده خالی بخوریدش ممکنه باعث تحریک معده بشه. چای سبز حاوی ماده‌ای‌ به نام تاننه که می‌تونه اسید معده رو زیاد کنه. افزایش اسید معده هم با مشکلات گوارشی مثل یبوست، رفلاکس اسید معده یا ترش کردن و حالت تهوع بشه.

دم کردن چای سبز با آب خیلی داغ میتونه این مشکلات رو بیشتر کنه. به همین خاطر معمولا پیشنهاد میشه از آبی که تازه جوش اومده بلافاصله برای دم کردن چای سبز استفاده نکنید. اجازه بدین آب چند دقیقه بمونه تا دماش نزدیک به ۸۰ درجه سانتی‌گراد برسه.

استفاده زیاد از چای سبز گاهی ممکنه باعث اسهال هم بشه. کافئین موجود در چای سبز یک اثر ملین ایجاد می‌کنه و ماهیچه‌های روده بزرگ رو تحریک می‌کنه. اگه سندروم روده تحریک پذیر دارید پیشنهاد می‌کنیم خوردن چای سبز رو بیخیال بشید. می‌تونید با خوندن مطلب فواید و مضرات کافئین چای سبز در مورد اثرات کافئین این نوشیدنی بیشتر بدونید.

برای کم کردن این عوارض چای سبز بهتره که اونو با معده خالی مصرف نکنید. بعد از غذا بهترین زمان برای نوشیدنی چای سبزه تا باعث به وجود اومدن مشکلاتی برای معده‌تون نشه.

سر درد

مشکلات معده و چای سبز

مصرف چای سبز ممکنه در برخی از افراد منجر به سردرد بشه. این عارضه به دلیل کافئین موجود در چای سبز به وجود میاد. افرادی که می‌گرن دارند می‌تونن هر از چندگاهی از چای سبز استفاده کنند. اما افرادی که از سردرد‌های روزانه رنج می‌برن یا افرادی که به کافئین حساسیت دارند بهتره که از خوردن چای سبز خودداری کنند.

اختلال خواب از عوارض چای سبز

چای سبز حاوی کافئین یعنی یه ترکیب ضد خوابه. با این که میزان کافئین چای سبز زیاد نیست اما همچنان ممکنه در افرادی که به کافئین حساسند باعث مشکلات خواب بشه. مشکلات خواب به این دلیله که ترکیبات شیمیایی توی چای سبز از ترشح هورمون هایی مثل ملاتونین که به خواب کمک می‌کنه جلوگیری می‌کنن.

بیشتر افراد ممکنه از خوردن یه فنجون چای سبز قبل از خواب سود ببرن و راحت به خواب برن. اما افرادی که به کافئین حساسیت دارند باید حداقل 5 ساعت قبل از خواب چای سبز مصرف نکنند.

کم خونی و فقر آهن از ضررهای چای سبز

یکی از مضرات چای سبز اینه که ممکنه باعث فقر آهن و در نتیجه کم خونی توی انسان بشه. آنتی اکسیدان‌های موجود توی چای سبز میتونن مانع جذب آهن توسط بدن بشن. به همین خاطر توصیه میشه که چای سبز رو معمولا یک ساعت قبل یا بعد از غذا میل کنید تا توی جذب آهن مشکلی پیش نیاد. همچنین می‌تونید از لیمو هم استفاده کنید. چون لیمو بخاطر وجود ویتامین سی به جذب آهن توسط بدن کمک می‌کنه.

مضرات چای سبز برای معده

مصرف بیش از حد چای سبز ممکنه باعث حالت تهوع و استفراغ توی فرد بشه. دلیل این عارضه هم تانن‌ها و نحوه‌ی اتصالشون به پروتئین‌ها هستند که در مواردی می‌تونن مشکلاتی برای معده ایجاد کنن. اگه چای سبز زیاد مصرف می‌کنید از خوردن بیشتر از ۴ فنجون تو روز خودداری کنید. اگر هم به تازگی شروع کردین که چای سبز بخورین بهتره اونو بین ۱ یا ۲ فنجون در روز نگه دارید.

کم خونی و فقر آهن از ضررهای چای سبز

سرگیجه و تشنج

کافئین موجود در چای سبز ممکنه باعث سرگیجه در برخی از افراد بشه. چون کافئین رسیدن جریان خون به مغز و سیستم عصبی مرکزی رو کاهش میده. این عامل در موارد نادر ممکنه باعث تشنج و ایجاد حالت گیجی در فرد بشه. وز وز گوش و شنیدن صدای زنگ توی گوش هم یکی از دیگه از موارد نادریه که ممکنه بر اثر نوشیدن چای سبز در برخی از افراد به وجود بیاد. البته خودرن چای سبز در مقادیر متوسط معمولا بی خطره و مواردی که ذکر شد موارد نادری هستند. این موارد نادر هم در افرادی ممکنه بروز پیدا کنه که چای سبز زیاد مصرف می‌کنند یا بهش حساسیت دارند.

اختلال در خونریزی

یکی دیگه از مضرات چای سبز اینه که ممکنه موجب اختلال در خون ریزی افراد بشه. وقتی دستتون رو می‌برید، خون ریزی بعد از مدت کوتاهی بند میاد. مصرف چای سبز ممکنه باعث بشه که این خون ریزی بیشتر طول بکشه. چای سبز از اکسیداسیون اسید‌های چرب جلوگیری می‌کنه که باعث رقیق‌ شدن خون میشه. همچنین ترکیبات موجود در چای سبز باعث کاهش سطح فیبرینوژن، پروتئینی میشه که به لخته شدن خون کمک می کنن. اگه از اختلال لخته شدن خون رنج می‌برید پیشنهاد می‌کنیم چای سبز مصرف نکنید.

اختلال در خونریزی از عوارض چای سبز

بیماری کبد

مصرف زیاد چای سبز ممکنه باعث بروز مشکلاتی برای کبد بشه و به کبد آسیب بزنه. دلیلش هم تجمع کافیئن موجود در چای سبزه که به کبد فشار میاره. بنابراین برای سلامتی کبد‌تون در روز بیشتر از ۴ تا ۵ لیوان چای سبز مصرف نکنید.

مضرات چای سبز برای قلب

برخی از مطالعات گفتن که مصرف چای سبز ممکنه باعث ضربان قبل نامنظم بشه. البته این عارضه بسیار نادره و باید مطالعات بیشتری روی این ادعا انجام بشه. بسیاری از مطالعات نشون دادن که مصرف چای سبز روی فشار خون تاثیر داره. بسیاری از این مطالعات میگن که مصرف چای سبز باعث کاهش فشار خون میشه . اما مطالعاتی هم وجود دارند که برعکس ادعا می‌کنن که چای سبز بخاطر وجود کافئین باعث افزایش فشار خون میشه. به طور کلی پیشنهاد می‌کنیم در صورتی که هر نوع بیماری قلبی یا عروقی دارید برای مصرف چای سبز حتما با پزشک‌تون مشورت کنید. چون چای سبز حتی ممکنه با برخی داروهای فشار خون هم تداخل داشته باشه.

سلامت استخوان

می‌دونستید یکی از عوارض مصرف چای سبز اینه که نوشیدش ممکنه منجر به بیماری‌های مربوط به استخوان مثل پوکی استخوان بشه؟ ترکیباتی که توی چای سبز وجود دارند باعث میشن کلسیمی که توی مواد غذایی وجود داره به خوبی جذب نشه. کمبود کلسیم هم مستقیما روی سلامت استخوان‌ها و بیماری‌های مربوط به استخوان تاثیر داره. بهتره افرادی که مستعد بیماری‌های استخوان هستند میزان مصرف چای سبز رو کاهش بدن یا اگر از چای سبز زیاد استفاده می‌کنند از مکمل‌های کلسیم کمک بگیرند.

خطرات برای بارداری

تانن‌ها، کافئین و کاتچین‌های موجود در چای سبز همگی به افزایش خطراتی که ممکنه در دوران بارداری به وجود بیاد مرتبط‌اند. حتی بعد از به دنیا اومدن بچه کافئین موجود در چای سبز یا هر نوع چای یا قهوه‌ای از شیر مادر به نوزاد منتقل میشه. البته نوشیدن چای سبز در حد دو فنجون در روز یا مصرف کافئین کمتر از ۲۰۰ میلی‌گرم برای خانم‌ها باردار خطری ایجاد نمی‌کنه. اما لازمه که حتما برای مصرف چای سبز و کافئین با پزشک مشورت بشه تا از مضرات چایی سبز در امان باشید.

خطرات برای بارداری در مصرف چای سبز

سخن پایانی

چای سبز یکی از نوشیدنی‌های سالم و مفید برای انسانه. اما این چای هم ممکنه مشکلاتی رو برای بدن انسان ایجاد کنه که به مواردی از اون‌ها تحت عنوان مضرات چای سبز در این مطلب اشاره شد. بسیاری از مشکلاتی که ممکنه بر اثر مصرف چای سبز برای کسی به وجود بیاد بخاطر مصرف زیاد این نوشیدنیه.

اگر به چای سبز حساسیت نداشته باشید مصرف متعادل این نوشیدنی معمولا خطری نداره. اگر دوست دارید در مورد مقدار مصرف چای سبز یه مطلب ویژه بخونید پیشنهاد می‌کنیم یه سر به مقاله « با میزان مصرف چای سبز بیشتر آشنا شوید» بزنید.

خرید چای سبز با کیفیت و درجه یک هم به شما کمک می‌کنه تا خیالتون تا حد زیادی از سلامت چای راحت بشه. برای خرید چای سبز می‌تونید به فروشگاه اینترنتی واجارو که یک بازار محلی آنلاینه مراجعه کنید.

 

 

 

0
نظرات شما

*
*

×