باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

درمان سرفه با عسل

سرفه با عسل طبیعی به راحتی قابل درمان است

سرفه یکی از عارضه‌های مرتبط با سیستم تنفسی انسانه. این مشکل ممکنه به دلایل مختلفی همچون سرماخوردگی، حساسیت، آلرژی‌های فصلی، آسم و سایر بیماری‌های زمینه‌ای ریه اتفاق بیفته. به‌نظر ‌می‌رسه درمان سرفه با عسل مطمئن‌ترین راهکار برای رفع این معضل باشه. بخاطر همین در این رابطه سوالات زیادی وجود داره. آیا عسل‌های تک‌گل مفیدتر هستن یا عسل‌های چند گیاه؟ آیا میشه به مصرف این محصول طبیعی اکتفا کرد و دور درمان‌ها و داروهای شیمیایی رو خط کشید؟ برای پاسخ به این سوالات با ما همراه باشین.

در این مقاله قصد داریم تعدادی از بهترین عسل‌های موثر بر سرفه رو معرفی کنیم و به صورت اصولی آموزش بدیم که درمان سرفه با عسل با چه ترفندهایی امکان‌پذیره. در ادامه توضیح ‌می‌دیم که در زمان‌های گذشته چجوری شربت سرفه خانگی رو با این ماده شگفت‌انگیز تهیه ‌می‌کردن. پس این اطلاعات رو از دست ندین.

استفاده از عسل یک روش درمانی سنتی برای درمان سرفه به شمار می‌رود.

درمان سرفه با عسل چرا و چگونه؟

سرفه مشکلیه که سن و سال نمیشناسه و همه افراد به عناوین مختلفی باهاش روبرو میشن. به طور کلی سرفه ناشی از التهاب در قفسه سینه و دستگاه تنفسیه.

فکر ‌می‌کنم شما هم شربت معروفی رو که مادرها و مادربزرگ‌هامون از دوران کودکی در منزل تهیه می‌کردن و  به یاد دارین که برای رفع سرماخوردگی، گلودرد و همچنین برطرف‌شدن سرفه‌های خشک و خلط‌دار برای ما درست می‌کردن. فکر نکنین که شربت زمان قدیم در حال حاضر استفاده نمیشه بلکه هنوز هم کاربرد داره.

صنایع مرتبط با تولید داروهای گیاهی از خاصیت عسل استفاده کردن و شربت‌های گیاهی زیادی با این ماده شفابخش تولید و عرضه کردن. حقیقت اینه که ویتامین‌های موجود در این محصول سیستم ایمنی بدن رو تقویت ‌می‌کنن. همچنین عسل اگه طبیعی و خالص باشه خاصیت ضدعفونی و ضدباکتریایی داره. به طوری که ‌می‌تونه اثرات التهاب رو در حد قابل‌قبولی کاهش بده. پس کافیه نوع طبیعی این محصول رو تهیه کنین و در منزل داشته باشین. همون‌طور که اطلاع دارین انواع مختلفی از این محصول در سراسر کشور به تولید ‌می‌رسه، حالا باید دید برای درمان سرفه بهتره از کدوم عسل کمک بگیریم.

عسل‌های مفید در درمان سرفه چه ویژگی‌هایی دارن؟

درمان سرفه با عسل نه تنها به دلیل مواد مغذی موجود در اونه بلکه این ماده شفابخش یکی از ویژه‌ترین مواد به دست‌آمده از دل طبیعته که خاصیت آرام‌بخشی هم داره. مخاط‌های سینه‌ موقع ملتهب شدن باید با یه داروی مفید تسکین پیدا کنن و عسل طبیعی می‌تونه این کارو به نحو احسن انجام بده. برخی زنبورها از یک گیاه یا گل خاص تغذیه ‌می‌کنن و گاهی اوقات کندوها در مناطقی قرار داده می‌شن که گیاهان دارویی مختلفی در اون حوالی وجود دارن. در برخی موارد هم گیاهانی که در دسترس زنبور قرار دارن بیش از چند نوع هستن. تعداد گل‌ها و گیاهانی که زنبورها از شهد اون‌ها استفاده ‌می‌کنن، نوع عسل رو مشخص می‌کنه. البته آنزیم‌های بدن زنبور هم در تولید انواع این محصول بی‌تاثیر نیستن و در ترکیب با شهد و گرده گل‌ها به دارویی موثر تبدیل میشن.

طبقه‌بندی عسل‌ها‌ بر اساس چند فاکتور صورت می‌گیره که هر کدوم از این موارد در ارزش‌گذاری و مکانیسم اثر این ماده شگفت‌انگیز بر درمان بیماری‌ها موثره. برای نمونه برای درمان آلرژی با عسل یا درمان اگزما باید بررسی کنین که کدوم نوع مفیدتره. برای درمان سرفه با عسل هم لازمه بررسی کوتاهی در انواع این محصول داشته باشیم.

یکی از فاکتورهای تقسیم‌بندی انواع عسل زمان و فصل تولید آن است.

مواد مغذی عسل برای بهبود سرفه

یکی از فاکتورهای تقسیم‌بندی انواع عسل زمان و فصل تولید اونه که بر این اساس به دو دسته تقسیم می‌شن:

  • گروه اول به نوع بهاره معروفن، چراکه زنبور از شکوفه‌ها و گل‌های موجود در فصل بهار تغذیه ‌می‌کنه. مثل عسل مرکبات، اقاقیا و درختان میوه.
  • گروه دوم عسل‌های پاییزه هستن که براساس فعالیت زنبورها در اواسط تابستان تا اوایل پاییز تولید می‌شن.

فاکتور دوم برای تقسیم این محصول، نوع گیاهان موجود در اون ناحیه هست. اصولا اگه بیش از 60 درصد تغذیه روزانه کلونی زنبورها از یک گیاه باشه نام‌گذاری اون نوع براساس همون گیاه انجام میشه. همچنین در صورتی‌که توامان از شهد چند گیاه تغذیه کنن به عسل چند گیاه شهرت پیدا می‌کنه.

تحقیقات نشون داده به طور کلی ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در عسل طبیعی شامل کلر، کروم، فسفر، منگنز، سلنیوم، سیلیس، روی، مس، گوگرد، آهن، کلسیم، سدیم، پتاسیم، فسفات و منیزیم میشه که محتویات اصلی این ماده شفابخش رو تشکیل ‌میدن. همچنین کالری، پروتئین، آمینواسید، انواعی از آنزیم، آنتی‌اکسیدان و قندهای مختلف نظیر گلوکز، ساکاروز، فروکتوز و دکسترین عسل رو تبدیل به غنی‌ترین منبع و مفیدترین خوراکی کرده. پلی‌فنول‌ها‌یی از جمله فلاونوئیدها و ویتامین‌ها‌ی خانواده A,B,C,E,H,K هم از جمله مواد ارزشمند این محصول شگفت‌انگیز به شمار میرن. به طوری که نه تنها برای درمان سرفه بلکه برای رفع کلیه بیماری‌های پوستی، بهبود سوختگی‌ها و درمان زخم با عسل مفید محسوب می‌شن.

انواع عسل‌ های مفید تک گل در درمان سرفه

اگه به دنبال خرید عسل هستین باید بدونین از کدوم نوع اون باید استفاده کنین و چه گیاهانی در درمان سرفه مفیدترن. چون که بیش از 300 نوع از این محصول طبیعی در دنیا شناسایی شده که زنبورهای پرورشی یا زنبورهای وحشی در دل کوه‌ها و جنگل‌ها اون‌ها رو تولید ‌می‌کنن. در این بخش به مهم‌ترین گیاهانی که در طب سنتی برای درمان سرفه با عسل شناسایی شده اشاره ‌می‌کنیم:

  • اولین گیاهی که در درمان سرفه موثره و احتمالا شربت اون رو در داروخونه‌ها مشاهده کردین، آویشن هست.عسل آویشن ویتامین‌ها‌ی متنوعی داره و برای درمان انواع عفونت‌ها‌ و عوارض ناشی از سرماخوردگی، برونشیت، گلودرد، تب و رفع احتقان سینه تجویز میشه.
  • عسل اکالیپتوس آثار عفونت رو در بدن ریشه‌کن ‌می‌کنه، پس برای تسکین بیماری‌ها‌ی تنفسی، درمان سرفه و رفع سرماخوردگی می‌تونین از این محصول کمک بگیرین.
  • عسل رازیانه هم برای درمان سرفه توصیه شده اما توجه داشته باشین که از این ماده شفابخش برای رفع برخی بیماری‌های زنانه هم میشه استفاده کرد.
  • عسل شبدر هم از تغذیه شهد گل‌های شبدر به وجود ‌میاد و برای درمان سرفه مفیده.
  • عسل گشنیز برای سرفه‌های ناشی از حساسیت و رفع گلودرد موثره.

عسل گشنیز برای سرفه‌های ناشی از حساسیت و رفع گلودرد بسیار مفید است.

عسل چند گیاه

در برخی مناطق ایران گیاهان مختلفی پرورش داده میشه. شهد گیاهان و گل‌ها‌یی که زنبور از اون‌ها تغذیه می‌کنه مثل یونجه، شبدر، گون، کتیرا، ختمی، کاسنی، گل گاوزبان، بنفشه، مریم گلی، کاکوتی، اسطوخودوس، کلزا، آویشن، اسفرزه، افسنتین و… عسل منحصربه‌فردی رو به نام عسل چند گیاه به وجود میاره.

لازمه بدونین که این محصول خواص بی‌نظیری همچون خاصیت ضدعفونی‌کنندگی، ضداسهال، تب‌بری، ضدسرفه و درمان سرماخوردگی داره. رنگ این ماده شفابخش بسته به نوع گیاه غالب متغیره ولی بیشتر به رنگ کهربایی هستش.

عسل چهل گیاه یا چندگیاه در طب سنتی علاوه بر درمان سرفه کاربردهای دیگه‌ای هم داره که عملکرد مثبت بدن رو ارتقا میده.

حالا که با انواع این محصول طبیعی و خاصیت درمانی اون آشنا شدین، در ادامه با ما همراه باشین تا با شربت این ماده شگفت انگیز هم آشنا بشین.

تهیه شربت خانگی موثر در درمان سرفه با عسل

در این بخش بهتون آموزش ‌میدیم که چطوری با عسل یه شربت مقوی و کارساز خونگی برای درمان سرفه تهیه کنین. چون که به جای استفاده از داروهای شیمیایی برای درمان، راه عاقلانه‌تر اینه که ابتدا از مواد طبیعی و خالص کمک بگیرین. به طوری که عسل با وجود ویتامین‌ها، مواد معدنی و ترکیبات عالی به صورت معجزه‌آسایی سرفه رو درمان ‌می‌کنه. بنابراین در ادامه به چند نمونه از شربت‌های مفید در درمان سرفه با عسل اشاره می‌کنیم:

  • ترکیبی از آبلیموی تازه، آب ولرم و یه قاشق عسل طبیعی برای درمان این عارضه معجزه می‌کنه.
  • مخلوط کردن یه قاشق چای‌خوری عسل و نصف قاشق چای‌خوری زردچوبه در یک لیوان شیر نوشیدنی موثری برای درمان سرفه رو به وجود میاره.
  • زردچوبه رو در یه لیوان آب جوش بریزین تا دم بکشه، حالا از صافی ردش کنین و لیموی تازه و عسل رو به اون اضافه کنین تا یه شربت طبیعی برای درمان سرفه داشته باشین.
  • چای زنجبیلی تازه تهیه کنین و یه قاشق عسل رو باهاش مخلوط کنین. این معجون مثل آب روی آتیش عمل می‌کنه.
  • ترکیبی از عسل و موادی همچون دارچین، عناب، لیمو، ریحان و روغن نارگیل رو به صورت مجزا امتحان کنین. چون که همگی خاصیت ضدویروسی و ضدسرفه دارن.

کافیه این شربت‌های شگفت‌انگیز رو یه بار امتحان کنین و اثرات فوری اون‌ها رو بعد از مصرف مشاهده کنین.

ترکیب عسل با موادی همچون دارچین، عناب و لیمو خاصیت ضدسرفه دارد.

نکاتی مهم درباره مصرف عسل برای درمان سرفه

هرچند این ماده شگفت‌انگیز سرشار از ویتامین‌هاست اما سیستم بدنی همه افراد مشابه هم نیست و ممکنه سازگاری خوبی با مواد طبیعی و گیاهی نداشته باشه. به طور قطع قبل از مصرف این محصول باید به نکاتی توجه داشته باشین که در ادامه به اون‌ها می‌پردازیم:

  • اولین نکته بررسی عدم حساسیت به مصرف این محصول هست. سابقه آلرژی به مواد غذایی رو چک کنین و بعد برای تهیه و مصرف این ماده شفابخش اقدام کنین.
  • نکته دوم اینه که زنان باردار به دلیل شرایط خاصی که دارن باید برای درمان سرفه با عسل کمی ‌احتیاط کنن و قبل از مصرف با پزشک معالج خودشون مشورت داشته باشن.
  • نکته سوم استفاده از عسل رازیانه هست. این محصول خاص خواصی مشابه گیاه رازیانه داره و قاعده‌آوره. بانوان این نکته رو به خاطر داشته باشن و نحوه و میزان مصرف رو تنظیم کنن.

علاوه بر این نکات مهم یادآوری این نکته الزامیه که تنها در صورتی ‌می‌تونین به درمان سرفه با عسل اطمینان خاطر داشته باشین که محصولی که خریداری ‌می‌کنین از نوع مرغوب و طبیعی باشه. به این صورت به بهترین شکل از خواص عسل بهره‌مند می‌شین.

در این رابطه باید بدونین انواع تقلبی این ماده شگفت‌انگیز در واقع ترکیبی از آب و شکر هستن که اسانس و بوی عسل رو با خودشون یدک ‌می‌کشن.

تنها عسل طبیعی است که از خاصیت درمانی برخوردار می‌باشد.

کلام آخر  

در طب سنتی طبع عسل گرم گزارش شده و به همین دلیل برای درمان سرفه با عسل، نوشیدن شربت این محصول و همچنین جویدن موم اون رو توصیه می‌کنن. بخاطر همین ما توی این مقاله درباره تاثیر انواع مفید و شربت‌های این ماده شگفت‌انگیز برای درمان سرفه توضیحاتی رو ارائه دادیم.

پس باید بدونین اولین مرحله برای درمان طبیعی این مشکل اینه که انواع این محصول رو از مراکز معتبر و متخصصین این امر خریداری کنین. البته توجه داشته باشین قیمت انواع این ماده شفابخش بسته به نوع اون متغیره.

پس برای خرید مستقیم و مطمئن این محصول از زنبورداران سراسر کشور و مقایسه قیمت‌ها بهتره به وبسایت و فروشگاه اینترنتی واجارو مراجعه کنین و فرآورده‌ها‌ی عسل رو بدون اعتماد به اصل بودن محصول خریداری نکنین.

امروزه تولید این فرآورده‌ها‌ در کشور افزایش پیدا کرده و افراد بسیاری در جست‌و‌جوی کسب سود به تقلب در محصولات روی آوردن. واجارو دست واسطه‌ها و دلال‌ها رو از بازار عسل کوتاه کرده و شما می‌تونین با خیالی آسوده محصول مورد نظرتون رو با کیفیت بالا تهیه ‌کنین.

0
نظرات شما

*
*

×