باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

آزمایش عسل چجوریه؟

شاید توجه کرده‌ باشین که امروزه خیلی از خوراکیها رو آزمایش میکنن که تشخیص بدن برای چه بیماری‌هایی خوبه یا برای چه افرادی غیرقابل استفاده‌س. بخاطر همین عسل هم از این قاعده مستثنی نیست. خصوصا که این طلایی خوشمزه انواع مختلفی داره و آزمایشش ضروری‌تره. چون که مثلا عسل وحشی حتما باید آزمایش بشه که سم یا انگل نداشته باشه.

بخاطر اینکه این عسل رو زنبورهای وحشی با استفاده از انواع گیاه‌های مختلف توی جنگل و کوه تولید میکنن و منبعش مشخص نیست و کسی هم رو زنبورها نظارتی نداره. تازه اگه از اون افرادی باشین که همیشه دنبال عسل طبیعی هستن، قطعا آزمایش این خوراکی شیرین خیلی براتون مهمه. چون که امروزه تشخیص عسل طبیعی از بین بقیه مدلها واقعا سخت شده و کار هر کسی نیست.

ممکنه حالا که اهمیت آزمایش عسل رو متوجه شدین، براتون سوال پیش اومده باشه که این کار رو چطور انجام میدن؟ برای اینکه به جواب سوالتون برسین و با انواع روشهای آزمایش قدیمی یا حتی امروزی آشنا بشین، با ما همراه باشین. این‌طوری نه تنها نسبت به این آزمایشها اطلاعات زیادی رو به دست میارین؛ تازه متوجه میشین که توی این آزمایشها چه چیزهایی بررسی میشه و نتیجه‌ش چیه.

آزمایش عسل

آزمایش عسل

روش‌های خونگی آزمایش عسل چیه؟

راه‌های مختلفی برای آزمایش عسل وجود داره که ساده‌ترینش برای شما هنگام خرید عسل اینه که از روش‌های آزمایش خونگی استفاده کنین. سه راه متداول برای آزمایش خونگی عسل وجود داره که براتون توضیح میدیم:

بررسی شکرک

نکته قابل توجه درباره این طلایی خوشمزه اینه که توی شرایط هوایی سرد و تحت تاثیر عوامل مختلفی شکرک میزنه. بخاطر همین یکی از ملاک‌های اصلی برای تشخیص عسل طبیعی اینه که بررسی کنین که آیا شکرک میزنه یا نه؟ از اونجایی که عسل شکرک زده به مزاج خیلی‌ها خوش نمیاد؛ بعضی از زنبوردارها عسل رو حرارت میدن که شکرک نزنه و مشتریا راحت‌تر اونو بخرن.

خوبه بدونین که عسل گرم‌شده حتی اگه عسل طبیعی باشه، خیلی از خواصش رو از دست داده. به خاطر همین وقتی میخواین این خوراکی خوشمزه رو تهیه کنین، توجه کنین که آیا شکرک داره یا نه. حتی وقتی که اون رو خریدین، توی هوای سرد بررسی کنین که شکرک میزنه یا نه. البته زمان شکرک زدنش بستگی به نوع و دمای محیط داره.

بررسی شل بودن عسل

شاید تا الان فکر میکردین که عسل شل خوب نیست و کیفیت نداره؛ اما باید بدونین که این یه باور غلطه! چون که در واقع محصولی که طبیعی باشه باید شل باشه و وقتی شیشه رو وارونه میکنین، خیلی سریع سرازیر بشه. چون که وقتی قند این طلایی خوشمزه طبیعی باشه، مولکول‌های این قندها به راحتی حرکت میکنن اما اگه زنبور تولید کننده اون شکر از قند مصنوعی استفاده کرده باشه؛

مولکول‌های این نوع از قندها به شکلی هستن که روی هم حرکت نمی‌کنن و عسل سفت به نظر میرسه. بخاطر همین این یکی از روش‌های خونگی آزمایش عسله که برای خرید بهترین نوع بهتون کمک میکنه.

آزمایش عسل

بررسی حل شوندگی توی آب سرد

یکی دیگه از راه‌های سادهای که با اون میشه آزمایش عسل طبیعی رو نسبت به مدل‌های دیگه انجام داد؛ بررسی مقدار حل شوندگی این طلایی خوشمزه توی آب سرده. چون که عسل طبیعی خیلی سخت توی آب سرد حل میشه. بخاطر همین وقتی عسل رو خریدین، یه قاشق از اون رو توی آب سرد بریزین.

اگه قبل از اینکه برسه به ته لیوان، حل بشه، طبیعی نیست. ولی اگه اونو توی آب سرد ریختین و بعد از بارها هم زدن به سختی حل شدغ؛ آزمایش عسل شما نشون میده که محصولتون طبیعیه.

نکته مهم درباره روش‌های خونگی آزمایش عسل

درسته که ما اینجا سه راه آزمایش خونگی عسل رو براتون توضیح دادیم، اما خوبه بدونین که هر سه روش نسبی هستن. یعنی خیلی وقتها ممکنه که شما نتیجه درستی از این راهها به دست نیارین. بخاطر همین خیلی دقیق نیستن. تازه هیچکدوم از این روش‌ها ساختار و ترکیبات محصول مورد‌ نظر شما رو مشخص نمی‌کنن.

بخاطر همین امروزه از روش‌های آزمایشگاهی جدید استفاده میشه که نه تنها طبیعی بودن عسل رو تشخیص میدن، بلکه متوجه میشین که ترکیبات این طلای خوراکی چطوریه و برای چه افرادی مناسبه. حالا اگه میخواین بدونین که آزمایش‌های جدید چطورین، با ما همراه باشین.

روش‌های مدرن آزمایش عسل چطوریه؟

همونطور که گفتیم، هر چند که روش‌های تجربی و خونگی آزمایش عسل بعضی مواقع میتونن تو تشخیص کیفیت عسل به ما کمک کنن اما، امروزه بخاطر تقلبات زیادی که تو این حوزه وجود داره، نمیشه خیلی به این روش‌ها اعتماد کرد.

باید بدونین که معتبرترین راه تشخیص کیفیت عسل، تست‌های آزمایشگاهی هستش. شاید الان براتون سوال پیش اومده باشه که اصلا چرا عسل رو آزمایش میکنن؟ در واقع این آزمایش‌ها انجام میشه که کیفیت و مرغوبیت عسل و بر اساس این کیفیت، خواص دارویی و درمانی اون مشخص بشه.

امروزه بخاطر اینکه مردم راحت‌تر به فروشگاه‌ها اعتماد کنن، خیلی از زنبوردارها یا فروشنده‌های عسل، محصولشون رو قبل از عرضه به بازار آزمایش میکنن. این‌طوری هم خیال خودشون راحته که محصول خوبی رو به‌ فروش میرسونن و نظارت خوبی روی کندوها داشتن، هم مشتری‌ها از اینکه عسل آزمایش‌ شده‌ی مرغوب و با ‌کیفیت رو بخرن، خوشحال‌تر میشن و دیگه هیچکس به محصولات این افراد ایراد نمی‌گیره. حالا بنظرتون توی این آزمایش‌ها دقیقا چه چیزهایی بررسی میشه؟ یا توی برگه آزمایش دقیقا چه چیزهایی مشخص شده؟

تشخیص قند مصنوعی توی عسل

شاید شما هم از اون دسته افرادی باشین که به‌دنبال عسل طبیعی هستن که زنبور برای تولید اون هیچ شکر یا قند مصنوعی استفاده نکرده باشه. بخاطر همین مقدار ساکاروز یکی از مهم‌ترین مواردیه که توی آزمایش عسل باید بهش دقت کنین. منظور از ساکاروز همون قند مصنوعی و شکره که بعضی از زنبوردارها خصوصا توی فصل‌های سرد که گیاه زیادی وجود نداره، به همراه آب به زنبورهاشون میدن.

این کار تو این مواقع اکثرا به این دلیل انجام میشه که زنبورها منبعی واسه تغذیه داشته باشن. معمولا زمانی انجام میشه که مواد کافی داخل کندو برای تغذیه زنبورها وجود نداره. اما بعضی از زنبوردارها برای افزایش تولید عسلشون، بارها این کار رو تکرار میکنن و به زنبورها شربت آب و شکر میدن. این کار باعث میشه که محصول تولیدی اون‌ها دیگه طبیعی نباشه.

درصد ساکاروز توی آزمایش عسل توی هر کشور و منطقهای مقدبه خصوصی داره. مثلا توی آمریکا و ایران اگه ساکاروز این طلایی خوشمزه زیر ۵ باشه، یعنی اون عسل طبیعیه ولی توی اروپا درصد ساکاروز ۷ باعث میشه که اون طلایی خوشمزه به عنوان یه عسل طبیعی به بازار عرضه بشه. تازه توی ایران اگه درصد ساکاروز زیر ۳ باشه، اون محصول به عنوان عسل آزمایش شده مرغوب شناخته میشه. مسلما به نسبت خواص بی‌نظیرش قیمت بالاتری هم داره.

تعیین حرارت دیدگی در آزمایش عسل

همونطور که میدونین و بالاتر هم اشاره کوتاهی شد، خیلی از زنبوردارها برای اینکه محصولشون شکرک نزنه و مشتریاشون رو از دست ندن، این طلای خوراکی رو گرم میکنن. بخاطر همین یکی دیگه از مسائل مهم مورد بررسی توی آزمایش عسل، بررسی تازگی و حرارت دیدگی این محصوله. توی آزمایش این طلایی خوشمزه اگه مقدار هیدروکسی متیل فورفورال اون زیاد باشه؛

نشون دهنده اینه که عسل یا حرارت دیده یا تازه نیست. ملاک تعیین کم یا زیادی این ماده هم اینه که توی یک کیلوگرم عسل، حداکثر ۴۰ میلی‌گرم هیدروکسی متیل فورفورال وجود داشته ‌باشه. یعنی اگه بیشتر از این بشه، اون عسل مرغوبیت و تازگی مورد‌ نظر رو نداره.

تشخیص نسبت قندها در آزمایش عسل

جالبه بدونین که قند طبیعی موجود توی این طلایی شیرین، دو نوع اصلی گلوکز و فروکتوزه. اما نکته مهم اینه که نسبت این دو قند باید به چه شکلی باشه که اون محصول طبیعی و مرغوب تشخیص داده بشه.

درباره این مسئله باید بدونین که اگه فروکتوز نسبت به گلوکز بیشتر باشه؛ آزمایش عسل این محصول رو مرغوب و طبیعی تشخیص میده. حالا شاید بپرسین که نسبت این دو باید چقدر باشه؟ استاندارد نسبت فروکتوز به گلوکز به طور کلی باید حداقل ۰.۹ باشه. حالا هر چقدر که بیشتر از این عدد بشه، یعنی اون عسل طبیعی تر و مرغوب تره .

البته معمولا نهایتاً تا 1.8 یا کمی بیشتر میرسه که این عدد هم به نوع عسل خیلی بستگی داره. ولی عدد تو این بازه نشون میده که عسل طبیعیه.

بررسی شکرک توی آزمایش عسل

همونطور که توی روش‌های خونگی آزمایش این طلایی خوشمزه براتون توضیح دادیم که شکرک اون رو بررسی کنین؛ توی آزمایشات مدرن هم این موضوع رو ارزیابی میکنن. توی این آزمایشات اون مادهای که توی بدن زنبور وجود داره که باعث میشه محصولش شکرک بزنه رو بررسی میکنن. این ماده که آنزیم دیاستازه، اگه زیاد باشه نشون دهنده اینه که اون محصول طبیعی و تازه‌س ولی اگه کم باشه، مشخص میشه که اون محصول حرارت داده شده. جالبه بدونین که این مورد توی برگه آزمایش درصدی مشخص نمیشه بلکه به شکل مثبت و منفیه. با خرید عسل آزمایش‌ شده دیگه نگران کهنگی محصولتون نیستین.

در نتیجه

از اونجایی که خیلی از افراد دنبال عسلی با بهترین کیفیت و مرغوبیت بالا هستن و زنبوردارها هم به تناسب میخوان ثابت کنن که محصولشون کیفیت لازم رو داره، امروزه آزمایشات مدرنی روی این طلایی خوشمزه انجام میشه.

بخاطر همین ما اینجا آزمایش‌های خونگی رو توضیح دادیم که خودتون بتونین انجام بدین و البته باید بدونین که اون‌ها خیلی دقیق نیستن.
هر چیزی هم که لازم بود درباره آزمایش‌های مدرن بدونین رو براتون توضیح دادیم و گفتیم که چه چیزایی توی این آزمایش‌ها بررسی میشه.

در آخر هم خوبه بدونین که خیلی از سایت‌های فروش عسل مثل واجارو، آزمایش عسل رو تو آزمایشگاه‌های مورد تایید سازمان غذا و دارو انجام میدن و عسل‌های بی‌کیفیت رو کاملا‌ً از محصولاتشون حذف میکنن.
فروشگاه واجارو به صورت دوره ای عسل‌ها رو آزمایش میده و میزان ساکاروز و بقیه آزمایش‌هایی که نام برده شد رو تو عسل‌ها اندازه‌گیری میکنه.

از این نظر افرادی هم که مشکل دیابت دارن، میتونن با خیال راحت عسل مورد نظرشون رو تهیه کنن.

نکته‌ای که افراد دیابتی خیلی باید موقع خرید عسل بهش توجه کنن اینه که هر نوع عسلی برای این افراد مناسب نیست.

برای مثال عسل بهارنارنج چون بصورت طبیعی ساکاروز بالایی داره برای این افراد به هیچ وجه توصیه نمیشه.
بخاطر همین وقتی که بخواین از سایت واجارو محصول مورد نظرتون رو بخرین، برگه آزمایشش رو میبینین و بر ‌اساس اون خریدتون رو با خیال راحت انجام میدین.

در واقع خرید عسل آزمایش‌ شده حتی اگه قیمت بالاتری داشته باشه، قطعا به نفعتونه چون خیالتون از بابت کیفیت و مرغوبیتش راحت میشه.

 

0
نظرات شما

*
*

    9927962791 23 فروردین 1401 پاسخ

    کاش ویدیو بزارید
    مثلا مشکلی که من داشتم این بود رفتم عسل موم دار خریدم بعد خوردن عین آدامس شد
    نمی دونستم الان این اصل هست ؟ اصل نیست ؟ پارافین هست یا واقعا موم عسل که این مدلی شده

    9106813284 25 فروردین 1401 پاسخ

    مطلب مفید و آموزنده ای بود،ممنون

    9365851833 28 فروردین 1401 پاسخ

    جالب بود

    golshid1000@gmail.com 28 شهریور 1401 پاسخ

    اگر عسل بیش از حد شیرین بود باید چکارش کرد

      جواد حمیدی 29 شهریور 1401 پاسخ

      سلام و عرض ادب
      یک سری تست خانگی هست که میتونید انجام بدید تا از کیفیت اون محصول مطمعن بشید
      داخل صفجه اینستاگرام واجارو در مورد این روش ها توضیح دادیم
      instagram.com/vajaro.ir

×