باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

درمان کرونا با نیش زنبور عسل

درمان کرونا با نیش زنبور یکی از مواردی است که این روزها راجع به آن بحث می‌شود.

تقریبا همه ما وقتی پای اسم زنبور عسل به میون میاد، یاد یه خاطره دردناک از آخرین باری میفتیم که مورد هجوم این حشره کوچیک زرد رنگ قرار گرفتیم و جای متورم نیش زنبوری که چند روز هم باقی مونده بود، تو ذهنمون تداعی میشه. واسه همینم هست که تقریبا اکثر آدما از این حشره فرارین و دل خوشی ازش ندارن. حواستون باشه اگه جایی باشین که زنبور اون دور و برها پرسه میزنه، باید خیلی احتیاط کنین که به این حشره آسیبی نرسونین. چون زمانی که زنبور‌ها احساس خطر کنن، اون موقع به سمت آدم حمله‌ور میشن و در واقع با نیش زدن، زهرشون رو وارد بدن فردی که اونا رو تهدید کرده میکنن! اگه شما هم مایلین که درباره نیش زنبور اطلاعاتی به‌دست بیارین و درباره بیماری‌هایی که باهاش درمان میشن بیشتر بدونین، تا آخر این نوشته با ما همراه باشین.

علائم زنبور گزیدگی

نیش زنبورهای عسل حاوی هیستامین هستش و بخاطر همینم میتونه علایم موضعی یا عمومی ایجاد کنه. معمولاً نیش زنبور باعث تورم و درد میشه و اونم بخاطر یه واکنش سمى غیرحساسیتى به زهر زنبور هستش. تو یه فرد عادی که به نیش زنبور حساسیت نداره، یه واکنش عادی اتفاق میفته و علایمی بصورت درد، قرمزی، خارش و سوزش به وجود میاد. اما تو موارد شدیدتر ممکنه کل بدن دچار تورم بشه و حتی مشکلات تنفسی و افت فشار خون بر اثر شوک حساسیتی به وجود بیاد.

البته اگه فرد دچار گزش‌های متعددی شده باشه، علایمی مثل سردرد، تب، گرفتگی عضلات، خواب‌آلودگی و بیهوشی ممکنه پیش بیاد. در هر صورت باید بدونین که ورود زهر زنبور به بدن باعث گشاد شدن عروق و تنگ شدن راههای هوایی میشه و متاسفانه واکنش‌هاى شدید حساسیتى میتونن برای افراد داراى آلرژى شدید، افراد مسن، افراد مبتلا به بیماریهاى قلبى و عروقى و … به قیمت از دست دادن جونشون تموم بشه. برای اینکه بیشتر در مورد حساسیت های نیش زنبور بدونین میتونین مطلب علائم حساسیت به نیش زنبور رو بخونین

نیش زنبور علائمی همچون سوزش و درد در ناحیه گزیدگی را دارد.

زهر کشنده یا علاج بیماری‌ها؟

با همه این حرفایی که گفتیم، همیشه بودن آدمایی که درباره خواص نیش زنبور صحبت می‌کردن و واسه مصرف این زهر شفابخش، سر و دست میشکوندن. خیلی‌ها هم برای اینکه ذره‌ای از این ماده رو مصرف کنن کلی هزینه می‌کردن و اونو برای درمان بیماری‌هاشون استفاده می‌کردن. یه سری از داروسازان طب سنتی هم با دستگاه‌های خاصی زهر زنبور رو از بدن این موجودات ریز خارج می‌کردن و برای دارو‌های مختلف بکار میبردن.

ولی جدا از همه این حرفا، این روزها دلیل محکم‌تری برای استفاده از این محصول زنبور عسل وجود اومده و اونم بیماری کرونا هستش! شاید شنیده باشین که تازگیا تحقیقاتی درباره تاثیر نیش زنبور بر درمان کرونا انجام شده و کلی هم سر و صدا کرده. بخاطر همین ما میخوایم تو این مقاله اول یکم درباره زهر زنبور صحبت کنیم و خواص نیش زنبور عسل رو بررسی کنیم و ببینیم فوایدش چیه و بعدشم ببینیم اصلا این نیش دردناک تاثیری تو درمان این بیماری همه‌گیر داره یا نه؟!

نیش زنبور، دردناک اما شفابخش

احتمالا تعجب میکنین اگه بشنوین زهر زنبور عسل از سالیان دور و بخصوص تو چین، یونان و مصر باستان برای مصارف درمانی گوناگونی استفاده میشده و حتی ارسطو 300 سال پیش تو کتاب «تاریخچه حیوانات» درباره خواص شگفت انگیزش صحبت کرده. در واقع درمان بیماری‌ها با این سم سالهاست که تو طب سنتی رواج داره. از زهر زنبور عسل از قدیم الایام برای مداوای انواع رماتیسم، کاهش التهاب و درمان بیماری‌های مزمن استفاده میشده و روز به روز با مطالعاتی که درباره‌ش میشه، موارد جدیدی از فواید این ماده کشف میشه. پس در ادامه با ما همراه باشین تا با هم ترکیبات نیش زنبور عسل رو بررسی کنیم و دلایل این همه خاصیت رو متوجه بشیم.

ترکیبات زهر زنبور عسل

زهر زنبور عسل، یه مایع اسیدی بی رنگه و حاوی برخی آنزیم‌ها، مواد قندی، مواد معدنی و اسید‌های آمینه هستش. اما نکته‌ مهمی که باید بدونین اینه که بسته به منطقه جغرافیایی که زنبور توش رشد می کنه، نوع ترکیبات نیش زنبور عسل هم فرق داره و این مسئله بخاطر نوع تغذیه و نژاد متفاوتیه که زنبورهای مناطق مختلف دارن. مثلاً ترکیبات نیش زنبور عسل تو اروپا، آسیا و آمریکا متفاوته و این مسئله باعث میشه که این سوال پیش بیاد که سم کدوم زنبور عسل و مال چه منطقه‌ای، چقدر تو درمان کدوم بیماری موثره؟!

ولی به صورت کلی اگه بخوایم بگیم، نیش زنبور عسل شامل حدود ۴۰ ترکیب شیمیایی متفاوت از جمله ملیتین هستش. ملیتین بخش اصلی زهر زنبور عسل به شمار میره و خواص ضد میکروبی، ضد ویروسی، ضد سرطان و باکتری و همچنین ضد التهابی خیلی بالایی داره. خبر خوب اینجاست که ملیتین همراه با سایر ترکیبات نیش زنبور، روی افزایش ایمنی بدن تاثیر خیلی خوبی میذاره. علاوه بر این، گلوکز و پروتئین هم جزئی از این ماده شفابخش رو تشکیل میدن.

خواص نیش زنبور، چیزی فراتر از انتظار

برخلاف تصور نیش زنبور برای درمان بسیاری از بیماری ها استفاده می شود.

حتما واسه خیلیا این سوال پیش میاد که نیش یه حشره به این کوچیکی مگه چه خواصی میتونه داشته باشه؟! احتمالا کسی فکرشو هم نمیکرد یه همچین موجودی بتونه این همه خاصیت تولید کنه و انقد جدی گرفته بشه که سالهای سال درباره‌ش تحقیق کنن و براش حتی کتاب بنویسن. واسه همین تو این قسمت میخوایم ببینیم اصلا این همه خواصی که ازش حرف میزنن و تو طب سنتی غوغا به پا کرده چه مواردی هستن؟ خب بریم ببینیم این خواص چیا هستن:

چند مورد از فواید نیش زنبور عسل :

  • مفید برای بیماران صرعی
  • افزایش جریان خون و متعاقباً کاهش فشار خون
  • اثرات ضد التهابی
  • ضد سرطان
  • مهار کننده سیستم ایمنی
  • درمان آرتروز
  • درمان MS

نیش زنبور، قاتل کرونا!

از زمانی که ویروس کرونا شایع شد، تحقیقات برای کشف داروهای مختلف برای این بیماری هم شروع شد که کمک گرفتن از زهر زنبور عسل برای درمان کرونا هم یکی از این موارد بود. البته تحقیق روی درمان کرونا با نیش زنبور مختص به ایران نیست و تو کشورهای مختلف دارن این موضوع رو بررسی میکنن. از اونجایی که زهر زنبور عسل برای کمک به درمان ایدز موثر عمل کرده، خیلی از محققان این حوزه از همون اول مدعی شدن که این زهر احتمال داره بتونه به تولید داروی کرونا یا واکسن کرونا کمک کنه.

اما با وجود همه این خواص و توضیحات، در حال حاضر موضوع تاثیر زهر زنبور عسل بر ویروس کرونا قطعی نیست و هنوز اطلاع و مقاله‌‌ی رسمی درباره‌‌ی زنبوردرمانی برای این ویروس منتشر نشده. نکته‌ای که واضحه، اینه که زهر زنبور عسل پتانسیل‌های لازم برای درمان ویروس های مختلف رو داره اما اینکه لزوما تاثیر مثبتی روی بیماری کرونا ویروس میذاره یا نه، موردیه که به زمان احتیاج داره تا مشخص بشه. متاسفانه ادعاهایی که درباره درمان کرونا با نیش زنبور بوده هنوز مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار نگرفته و بررسی‌ها روش ادامه داره.

نتیجه‌گیری

نیش زنبور خاصیت درمانی دارد.

توی این مقاله درباره خواص و ترکیبات مختلف نیش زنبور و تاثیر اونا روی بیماری‌های مختلف صحبت کردیم و گفتیم که چطور زهر این حشره کوچیک باهوش با خواصی که داره، دنیا رو متحیر کرده و با وجود دردناک بودنش، به درمان خیلی از بیماری‌ها کمک میکنه. همینطور گفتیم بسته به منطقه‌ای که زنبور توش عسل رو تولید کرده، نوع عسل و ترکیباتش فرق میکنه و بخاطر همین هم عسل مناطق مختلف جغرافیایی، خواص مختلفی دارن و هر کدوم برای درمان بیماری خاصی مفیدن.

در آخر هم تاثیر نیش زنبور عسل در درمان کرونا ویروس رو بررسی کردیم و گفتیم از اونجایی که پزشکان سخت در تلاشن که داروی ضد ویروس کرونا رو کشف کنن، احتمال دادن که این ماده بخاطر ترکیبات خاصش تو مقابله با این ویروس موثر باشه. اما متاسفانه هنوز تاثیر قطعی این ماده روی بیماری کرونا ثابت نشده. امیدواریم هر چه زودتر پزشکان و دانشمندان بتونن دارویی کشف کنن که به درمان ویروس کرونا کمک کنه و بشر رو از این بیماری کشنده خلاص کنن. پس به امید چنین روزی منتظر خبرهای خوب می‌مونیم.

0
نظرات شما

*
*

×