باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

مضرات گرده گل

گرده گل محصولی از طبیعت بکر و از جمله تولیدات شگفت‌انگیز زنبور عسل هست که اگه اغراق نکنیم خواصش کم‌تر از عسل نیست. این ماده غذای اصلی زنبورها و لاروهای موجود در کندو هست که بیش از 250 ماده مغذی داره. اما برخی افراد باید مراقب عوارض و مضرات گرده گل باشن. همه ویتامین‌ها و عناصر معدنی که در گرده گل یا پولن وجود داره، از جمله نیازهای اساسی بدن برای سلامتی محسوب می‌شه. اما به هر حال سیستم جسمی‌ همه افراد مانند هم نیست و ممکنه چگونگی مصرف برای گروه‌های سنی مختلف، تداخلاتی در صحت و سلامت جسم ‌ایجاد کنه.

بخاطر همین در این مقاله طبع گرده گل رو مورد بررسی قرار می‌دیم. همچنین میزان و نحوه مصرف اون رو در افراد مختلف بررسی می‌کنیم. بهتره عوارض مصرف رو همچون خواص گرده گل جدی بگیرین. در ادامه شرح می‌دیم که چه افرادی باید احتیاط بیشتری داشته باشن که از مضرات گرده گل در امان بمونن. در این مبحث کارشناسی همراه ما باشین.

مصرف گرده گل برای بیماران تنفسی توصیه نمی‌شود.

چگونگی تولید و مضرات گرده گل

Polen همون سلول نر گیاه هست که در تکثیر و تولیدمثل گیاهان اهمیت زیادی داره. اما چجوری این گرده به عنوان ماده‌ای مفید توسط این حشرات ریزجثه تهیه و تولید می‌شه؟ بدن زنبور کرک و پرزهای ریزی داره. در حین نوشیدن شهد گل‌ها تمامی‌ گرده‌هایی که به بدنش می‌چسبن رو با حرکات دست و پا جمع‌ می‌کنه و با کمی ‌شهد، بزاق و آنزیم‌های بدنش توپک‌های کوچکی به ابعاد 10 الی 20 میلی‌گرم ‌درست می‌کنه.

محصول تولید شده توسط زنبور بسته به گرده گل‌های مختلف در طیف رنگی متنوعی وجود داره. این دانه‌های ریز با تدبیری توسط زنبوردار از کندو جمع می‌شه و با فرآوری محدودی بسته بندی می‌شه و به دست افراد می‌رسه. میزان و نحوه مصرف گرده بسیار اهمیت داره. همچنین طبع گرده گل باید با مزاج افراد مختلف تطبیق داده بشه.

در موازات مصرف گرده و برخی داروهای روتینی که افراد مصرف می‌کنن، باید مشاوره کامل و جامعی توسط پزشک صورت بگیره. چون که یکی از مضرات گرده گل می‌تونه این باشه که اثرات داروهای مختلف رو کاهش یا افزایش بده. مبحث نوع و شکل حساسیت‌های افراد، در جریان مصرف محصولات گیاهی هم متفاوته. برخی افراد هیچ‌گونه آلرژی به داروهای گیاهی ندارن و بدن برخی دیگه در جریان مصرف، واکنش‌های منفی بروز می‌ده. همه این موارد می‌تونه جزء مضرات و معایب مصرف گرده به حساب بیاد. پس در ادامه همه این موارد رو با نگاهی علمی ‌بررسی می‌کنیم.

برخی از افراد نسبت به مصرف گرده گل حساسیت دارند.

عدم تطابق طبع گرده با مزاج افراد!

جالبه بدونین که در صورت وجود باغات و منابع گل فراوان، زنبورهای کوچک و فعال به صورت روزانه بیش از 200 گل رو ملاقات می‌کنن. اون‌ها تمامی‌ گرده‌هایی که جمع می‌کنن، توی یه سبد مخصوص در پشت پاشون جای می‌دن و به کندو می‌برن. به نظر می‌رسه مصرف این محصول طبیعی شگفت‌انگیز باشه اما همیشه عوارضی هم وجود داره که بهتره قبل از اقدام به مصرف، مضرات گرده گل بررسی بشه. طبع گرده گل که خود زنبورها از اون تغذیه می‌کنن، گرمه. پس تمام افراد سردمزاج بدون به وجود اومدن مشکل می‌تونن از خواص و فواید گرده گل استفاده کنن.

اما افرادی که مزاج و طبیعت گرمی ‌دارن نباید به این سادگی‌ها میدون رو خالی کنن. شیوه هوشمندانه اینه که تدابیری اتخاذ بشه که همه افراد بتونن از این محصول طبیعی استفاده کنن. پس به دنبال تلفیق اون با موادی با طبع سرد باشین. از نظر طب سنتی مصلح‌های مناسب می‌تونن طبع معتدلی رو به‌ وجود بیارن.

گرده گل و هشدار برای بیماران تنفسی!

درسته که گرده‌های موجود در کندو طبیعی و ارگانیک هستن اما این ماده با آنزیم‌های بدن زنبور فرآوری و غنی از ویتامین می‌شه و این مورد ممکنه برای اختلالات تنفسی مضر باشه. به طور قطع گرده گل خاصیت بسیاری داره اما افرادی که آسم دارن و با عارضه‌های تنفسی دست به گریبان هستن، همچنین افرادی که از اسپری‌ها و افشانه‌های تنفسی برای تامین اکسیژن خون استفاده می‌کنن، باید مصرف گرده گل رو با بررسی بیشتری ادامه بدن. 

از جمله مضرات گرده گل این هست که می‌تونه در این افراد واکنش‌های تنفسی ایجاد کنه. افرادی که دوره درمان بیماری‌های تنفسی رو طی می‌کنن، قبل از استفاده از مواد غذایی خاص که قبلا تجربه‌ای در مصرف اون نداشتن، باید به پزشک مراجعه کنن. پزشک با معاینات بالینی و بررسی‌های لازم تست تنفسی انجام می‌ده و در صورت منفی بودن تست به‌راحتی می‌تونن مصرف این ماده مهم رو از سر بگیرن. گرده گل برای رفع اضطراب و استرس و درمان بسیاری از بیماری‌ها مفیده اما با توجه به مضرات گرده گل، کسانی که از اسپری، داروهای درمان‌کننده آسم و تنگی نفس استفاده می‌کنن، باید برای بهره‌مندی از این خواص در نحوه مصرف گرده گل تدابیر ویژه‌ای داشته باشن.

افراد مبتلا به آسم باید در مصرف گرده گل بیشتر احتیاط کنند.

حساسیت و آلرژی به گرده گل!

برخی افراد به صورت موروثی، مادرزادی یا ژنتیکی به گل، گیاه و هرچه که مرتبط با گیاهان دارویی هست حساسیت دارن. این مسئله با بوییدن، نوشیدن دمنوش‌ گیاهی و در مواردی قرارگرفتن در میان یاغ و مزارع گل نمود می‌کنه.  واکنش‌های آلرژیک مانند قرمزی، سوزش، خارش، آبریزش بینی و غیره کم‌ترین عوارض در این افراد به‌شمار می‌ره. در موارد پیشرفته‌تر درگیری و اختلال در تنفس هم گزارش شده. در این رابطه باید بدونین گرده یکی از محصولات گیاهی محسوب می‌شه که موجب آلرژی می‌شه. پس برای حذف مضرات گرده گل و استفاده کامل از خواص و ویتامین‌های گرده، بهتره از تست آلرژی کمک بگیرین.

تحقیقات بین المللی بروز واکنش‌های حساسیتی که از گیاه به انسان منتقل می‌شه رو تایید کردن اما اعلام نشده که گرده گل برای همه افراد واکنش منفی به دنبال داشته باشه. پس افرادی که به گیاهان آلرژی دارن، بهتره مصرف رو با مقدار بسیار کم ‌آغاز کنن و اگه علائمی ‌نظیر خارش، تعریق، تورم صورت، لب، دهان و تنفس نامنظم در خودشون مشاهده نکردن، میزان مصرف رو کمی‌ افزایش بدن. لازم به ذکره واکنش‌های آلرژیک در برخی افراد شدیدتره. به طوری که نشانه‌هایی مثل سرگیجه، غش، تشنج، حالت تهوع، استفراغ و ضربان نامنظم قلب موارد هشدار برای مصرف هستن.

عوارض مصرف گرده گل در دوران بارداری و شیردهی!

بهتره افراد باردار و کسانی که در دوران ویژه‌ای از زندگی مانند دوره شیردهی به نوزاد هستن، برای مصرف موادی جدید مانند گرده گل با پزشک معالج خودشون مشاوره‌ای داشته باشن. چون که بررسی موارد منع مصرف گرده گل در بارداری سبب می‌شه از ضررها و آسیب‌های احتمالی به بدن مادر و کودک پیشگیری بشه. خصوصیات و مشخصه‌های جسمی ‌مادر و کودک تا حدود زیادی به هم نزدیکه اما علم هنوز به نتیجه قطعی برای مضرات گرده گل در بارداری نرسیده. چرا که سیستم بدنی و مکانیسم جسمی ‌افراد مختلف با هم فرق می‌کنه.

به صورت کلی گفته شده مصرف برخی گیاهان قاعده‌آوره و باعث سقط جنین می‌شه. پس بهتره ریسک نکنین و از عوارض جبران‌ناپذیر مصرف گرده در دوران بارداری و شیردهی در امان بمونین. بهترین کار اینکه که قبل از مصرف با پزشک مشورت کنین. همچنین بررسی طبع و مزاج افراد باردار و همچنین تطبیق اون با طبع خوراکی‌ها بسیار عاقلانه هست. اگه طبیعت مادر باردار و طبع گرم گرده با هم تطبیق نداشته باشن، می‌شه اون رو با خوراکی‌های مفیدتری مصرف کرد که تاثیرات اون رو دوچندان کنه.

زنان باردار برای مصرف گرده گل باید با پزشک مشورت کنند.

گرده گل و تداخلات دارویی!

برای اینکه از مضرات گرده گل در امام باشین‌‌، باید میزان و نحوه مصرف گرده زنبور عسل را بیشتر بشناسید! این نکته رو یادآور می‌شیم که مصرف 2 الی 3 قاشق غذاخوری از پودر گرده به صورت روزانه مشکلی ایجاد نمی‌کنه. البته برخی افراد به صورت روزانه و روتین باید داروهایی رو برای درمان بیماری‌ها مصرف کنن. در این رابطه باید بدونین بعضی از گیاهان دارویی و محصولاتی که از دل طبیعت به‌دست میاد، می‌تونه تاثیر داروها رو کاهش بده.

علاوه بر این داروهایی هم هستن که با مکانیسم اثر گرده گل هماهنگی ندارن و بدن رو با اختلال مواجه می‌کنن. برای اینکه مشکل و تداخل دارویی ایجاد نشه، توصیه می‌کنیم از ابتدا مقدار کمی ‌از گرده گل رو مصرف کنین. صبح‌ها قبل از مصرف صبحانه یا دو ساعت پیش از وعده اصلی غذایی، بهترین زمان مصرف هست. بسته به داروهایی که مصرف می‌کنین اگه تحولاتی در بدنتون مشاهده کردین، پزشک رو در جریان قرار بدین.

مصرف 2 الی 3 قاشق غذاخوری از پودر گرده گل به صورت روزانه مشکلی ایجاد نمی‌کند.

کلام آخر

در این مقاله گفته شد که نتایج پژوهش‌ها نشون دادن که میزان استانداردی از گرده گل برای تقویت سیستم ایمنی بدن، پیشگیری و درمان بیماری‌ها لازمه اما باید نیم نگاهی هم به مضرات گرده گل داشته باشین. اگه در شرایط خاص جسمی‌ هستین یا داروی خاصی مصرف می‌کنین، جوانب احتیاط رو رعایت کنین. بسیاری از افراد گرده گل رو با موم عسل یا با انواعی از عسل مرغوب که با بدنشون سازگاری داره، ترکیب و مصرف می‌کنن. این کار تا حدود زیادی از عوارض مصرف جلوگیری می‌کنه.

کلیه نقاط ضعف مصرف این ماده گیاهی رو با هم مرور کردیم. نکته نهایی نحوه خرید گرده گل هست. باید دقت زیادی داشته باشین که محصولی مرغوب و باکیفیت تهیه کنین که با مضرات ناخالصی گرده مواجه نشین. در این رابطه باید بدونین واجارو فروشگاهی تخصصی در زمینه عرضه محصولات کشاورزی هست. در واجارو به صورت آنلاین محصولات دلخواهتون رو بدون واسطه از تولیدکننده خریداری می‌کنین و درب منزل تحویل بگیرین.

4
نظرات شما

*
*

    اردشیر 6 شهریور 1401 پاسخ

    من پس از خوردن زده گل ،که اینبار از مغازه ای دیگر خریدم(سری قبلی خریدم،عارضه ای نداشتم)،انگار یه چیزی در نای یا گلوم گیر کرده بود،همچنین تا نیمه شب وقت خواب هم اسید معده در گلوم احساس میشد

      جواد حمیدی 6 شهریور 1401 پاسخ

      متاسفانه در فرآورده های زنبور عسل تقلب زیادی وجود داره و فقط با تست آزمایشگاهی و شناخت کافی از زنبوردار میشه به محصول مرغوب رسید.

    Kiyana 2 مهر 1402 پاسخ

    خدایی این چی بود دیگه من بخاطر داغی پاهام واستخون درد گرفتم به سختی نفس میکشم وبعد که خوندم فهمیدم برای کسانی که اسم دارند مضره

      مژگان 5 مهر 1402 پاسخ

      سلام دوست عزیز
      با توجه به اینکه گرده گل خاصیت بسیار زیادی داره
      ولی استفاده ازش برای کسایی که بادرار هستن یا آلرژی و مشکل تنفسی دارن
      بدون مشورت با پزشک اصلا توصیه نمیشه.
      شاد و سلامت باشید.

×