باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

نحوه مصرف گرده گل

مصرف گرده گل برای بدن بسیار مفید می‌باشد.

پولن یا گرده گل مانند همه فرآورده‌های زنبور عسل، خاصیت‌ها و فواید بی‌شماری داره. بخاطر همین افرادی که به دنبال استفاده از مواد طبیعی هستن، به طور حتم براشون جالبه که بدونن نحوه مصرف گرده گل چجوریه و چه فوایدی داره؟ نشستن روی گل‌ها و گیاهان متعدد و نوشیدن شهد اون‌ها از جمله کارهای روتین و دائمی ‌زنبورهاست. وقتی دانه‌های ریز گرده به دست، پا و بدن کرکی زنبور می‌چسبه، زنبور با حرکات جالب و هوشمندانه همه اون‌ها رو جمع می‌کنه و درون سبد مخصوص گرده در پشت پاها قرار می‌ده.

همچون تولید عسل یکی از کارهایی که زنبورهای جوان در اون تبحر دارن، تولید و انتقال این گرده‌ها به کندو هست. این گرده‌های طبیعی مانند عسل کلی ویتامین و مواد مغذی دارن و به دو صورت خوراکی و ماسک قابل استفاده هستن. در این مقاله می‌خوایم بررسی کنیم که چجوری میشه این گرده‌های پرفایده رو تهیه کرد؟ نحوه مصرف گرده گل به چه صورتی هست و شیوه‌های مختلف مصرف برای چه افرادی مناسبه؟ با ما همراه باشین تا به این فرآورده ارزشمند زنبور اشاره‌ای داشته باشیم.

گرده گل مانند سایر فرآورده‌های زنبور عسل، خاصیت‌ها و فواید بی‌شماری دارد.

نحوه مصرف گرده گل و مواد ارزشمند اون

بدون حاشیه به مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده گرده اشاره می‌کنیم که شامل ویتامین C یا اسکوربیک اسید، ویتامین A یا رتینول، ویتامین E و خانواده B کمپلکس، B1,B2,B3.B6 می‌شه. به طوری که همه این موارد به اثربخشی بالای این ماده موثر اشاره می‌کنن. از همه مهم‌تر پتاسیم، کلسیم، منیزیم، فسفات، روی و آهن به همراه پروتئین و کربوهیدرات از این فرآورده یه بمب انرژی ساخته که کارایی بالایی در درمان و پیشگیری از بیماری‌ها داره. البته عملکرد این ماده بسته به نوع مصرفش متغیره.

  • اما در کل با یه محصول ویتامینه مواجه هستیم که نحوه اصولی مصرفش مزیت‌های اون رو افزایش می‌ده. بنابراین چند تا نکته مهم در مورد نحوه مصرف گرده گل رو به خاطر بسپارین:
  • اولین مورد ایجاد هماهنگی سیستم بدن با مصرف ماده جدیده. آیا بدنتون به مواد گیاهی و مصرف محصولات ناشناخته آلرژی نداره؟ این بررسی پیش از مصرف ضروریه.
  • تطبیق مزاج و طبیعت خودتون با طبع گرم گرده هم از جمله مواردیه که طب سنتی به اون بسیار تاکید داره.
  • میزان و زمان مصرف رو چک کنین و در استفاده از این ماده مفید افراط نکنین.

حالا که با نکات مصرف و خواص گرده گل آشنا شدین، باید بررسی کنیم که طب سنتی و علم نوین در مورد فواید و شیوه اصولی نحوه مصرف گرده گل چه نظری دارن؟

تنوع رنگ‌ گرده گل بسته به رنگ گل و گیاهی که زنبور بر روی آن‌ می‌نشیند متفاوت است.

مصرف خوراکی گرده گل و فواید اون

تنوع رنگ‌ گرده در انواع سفید، قرمز، قهوه‌ای، زرد، نارنجی، آبی یا سبز بسته به رنگ گل و گیاهی که زنبور روی اون‌ها می‌نشینه متفاوته. در مورد کیفیت عطر و طعمش هم این مطلب رو به خاطر بسپارین که این دانه‌ها و سلول‌های نر گیاه، کمی ‌تلخ و گس هستن و مزه خاص و عجیبی هم ندارن. ساده‌ترین نحوه مصرف گرده گل به این صورته که این ماده تقویت‌کننده و شفابخش رو پودر کنین و در غذاهای مختلف ازش استفاده کنین.

اگه می‌خواین بدونین که این پودر جادویی چه فواید و اثراتی بر بدن داره به موارد زیر توجه داشته باشین:

  • عمل گوارش و هضم رو ساده‌تر می‌کنه.
  • برای لاغری و متعادل‌کردن وزن بدن عالیه.
  • استرس و تنش‌های روزمره رو از بین می‌بره.
  • از تجمع پلاکت‌ها و انسداد عروق جلوگیری می‌کنه.
  • خاصیت سم‌زدایی داره و یه ماده تقویتی عالی و بدون ضرره.
  • هورمون‌های بدن رو تنظیم‌ می‌کنه و علائم ناخوشایند یائسگی رو از بین می‌بره.
  • سیستم ایمنی بدن رو تقویت می‌کنه و همچون درمان زخم با عسل برای بهبود زخم‌ و عفونت‌ مفیده.

پس همون‌طوری که گرده گل در طبیعت به عمل گرده افشانی و تکثیر گیاهان کمک می‌کنه، مصرف خوراکی اون در زندگی انسان‌ها موجب سلامتی و زیست بهتر می‌شه. حالا سوال اینه که این گرده رو به چه خوراکی‌هایی اضافه کنیم؟

مصرف گرده گل استرس و تنش‌های روزمره را از بین می‌برد.

نحوه مصرف گرده گل در غذاهای مختلف

در آشپزی باید ابتکار و خلاقیت وجود داشته باشه. به طوری که تنها یه مادر نمونه و توانمند می‌تونه ویتامین‌ها و مواد مغذی رو چاشنی غذاهای اعضای خانواده کنه و سلامتی رو در قالب خوراکی‌های خوشمزه به خورد بچه‌ها و اهل خونه بده. طریقه مصرف گرده گل هم کاملا اختیاری هست و به طرق مختلفی می‌شه از اون استفاده کرد. نکته مهم تمیز کردن گرده گل هست. بهتره که دانه‌های گرده رو زیر ورو کنین و سنگ‌ریزه یا ناخالصی رو ازش جدا کنین.

همون‌طور که گفته شد، این محصول عطرو مزه خاصی نداره. پس برای اینکه طعمی‌ متعادل‌تر به دست بیارین باید مانند یه افزودنی اون رو به خوراکی‌های مختلف اضافه کنین. پس پیشنهاد می‌کنیم دانه‌های گرده رو پس از پاک کردن، پودر کنین و در جایی خشک و خنک و در ظرفی دربسته نگهداری کنین.

قبل از طرح پیشنهادات در مورد مصرف گرده گل بهتره بدونین میزان مصرف این پودر جادویی برای افراد بزرگ‌سال، حداکثر دو قاشق غذاخوری در طول روز هست. البته برای کودکان باید از میزان کم شروع کنین. اینجاست که خلاقیت به کارتون میاد و باید ببینین چجوری و در چه مواد غذایی می‌شه از این محصول استفاده کرد؟

گرده گل رو با مایعات و نوشیدنی‌ها ترکیب کنین

چطور باید از این پودر بی‌نظیر استفاده کرد‌؟ مادرها سعی می‌کنن نحوه مصرف گرده گل برای کودکان و نوجوانان به گونه‌ای باشه که متوجه ترکیب اون با مواد غذایی نشن. چون در اکثر موارد بچه‌ها با خوردن خوراکی‌های ناشناس مشکل دارن. گرده گل عطر، طعم و رنگ خاصی نداره، پس لازم نیست نگران باشین. هنگاهی که آب میوه‌های طبیعی، اسموتی، شیر و نوشیدنی‌هایی موردعلاقه رو نوش‌جان می‌کنین، یه قاشق کوچیک از این پودر شگفت‌انگیز رو در اون هم بزنین و میل کنین. این شیوه ساده‌ترین و راحت‌ترین راهی هست که می‌تونین مواد مغذی رو به بدن برسونین.

همچنین ترکیب شیر و عسل به همراه کمی گرده گل ماده مفیدی می‌سازه که در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها نقش مهمی ‌ایفا می‌کنه. تنها نکته‌ای که باید به اون توجه بشه، رعایت دوز مصرفه و نباید در مصرف اون زیاده‌روی کنین. همچنین در صورت مشاهده علائمی ‌نظیر سوزش، خارش، تورم، سرگیجه، تنگی‌نفس و غیره مصرف رو قطع و  علل حساسیت بدن به این موارد رو بررسی کنین. اگه سابقه‌ای از حساسیت و آلرژی ندارین و در سیستم گوارش‌تون اختلالی ایجاد نمی‌شه، خوبه که از این ماده مغذی صبح‌ها و قبل از مصرف صبحانه استفاده کنین.

گرده گل در تهیه انواع شیرینی، شکلات و کیک استفاده می‌شود.

تهیه کیک، شیرینی و شکلات با گرده گل

در تهیه انواع شیرینی، شکلات، کیک یا حتی تافی عسلی می‌تونین ‌از این پودر انرژی‌زا استفاده کنین. اگه اهل تهیه انواع نان‌ها و خمیر پیتزا هستین، این پودر رو بدون تامل با مواد اولیه ترکیب کنین یا در هر مرحله‌ای از کار این ماده ارزشمند رو در لابه‌لای خوراکی‌ها بریزین. این فرآورده خاص زنبور با دقت و مشقت زیادی از کندو جمع‌آوری می‌شه و اگه بگیم به اندازه خواص منحصربه‌فرد عسل برای بدن مفید هست، اغراق نکردیم. در این رابطه باید بدونین بهترین نحوه مصرف گرده گل برای تقویت کودک و افزایش اشتها اینه که روزانه این پودر رو به غذایی که دوست داره، اضافه کنین.

تاکید می‌کنیم در اولین باری که این ماده مغذی رو کودکتون می‌خوره، احتیاط کنین که مصرف گرده گل برای اون عوارضی نداشته باشه. اگه هیچ‌گونه عارضه و علائم حساسیتی مشاهده نکردین، به شرط رعایت میزان مصرف در همه خوراکی‌ها از اون استفاده کنین.

گرده گل رو به وعده‌های اصلی غذایی دعوت کنین

در تهیه سالادها، ماست و بورانی‌ها از این پودر برای تزئین استفاده کنین. اگه اهل تهیه پیش‌غذاهای مختلف و دسرهای خوشمزه هستین یا از سس‌های مختلفی در وعده غذایی استفاده می‌کنین، کمی‌ گرده گل رو به این موارد اضافه کنین. همچنین می‌تونین در مواد لازم همه کوکوها یا خورشت‌ها، کمی از این ‌پودر جادویی رو بریزین. فقط سقف دوز مصرف روزانه رو از یاد نبرین. لازم به ذکره اگه به بیماری خاصی مبتلا هستین یا داروهایی رو به صورت روتین مصرف می‌کنین، مصرف این ماده موثر رو با مشورت پزشک ادامه بدین.

استفاده از ماسک گرده گل

از این پودر جادویی نه‌تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشورها هم استفاده می‌شه. گرده گل یا POLEN در طب سنتی مصر با نام گرد حیات معروف شده و از اون به عنوان ماده‌ای زندگی‌بخش یاد می‌شه. در این رابطه باید بدونین علاوه بر مصارف گسترده خوراکی از این پودر می‌تونین در تهیه ماسک‌های مختلف استفاده کنین. همون‌طوری که ماسک عسل و دارچین فواید درمانی بی‌نظیری برای پوست داره، این نحوه مصرف گرده گل هم فواید بسیاری برای جوان‌سازی و زیبایی داره.

برای جلوگیری از پیری زودرس پوست و همچنین برای شادابی و تقویت مو از دو ماده بسیار موثر عسل و گرده گل غافل نشین. به منظور تهیه ماسک مقداری گرده و عسل رو با هم خوب هم بزنین و برای تاثیرگذاری بیشتر دو الی سه بار در هفته ازش استفاده کنین. البته دقت کنین که عسل باید درجه یک، باکیفیت و طبیعی باشه و با پودر گرده گل مرغوب ترکیب بشه. همچنین حداکثر زمان ماندگاری ماسک روی پوست حدود 30 دقیقه هست و بعدش باید با آب ولرم پوست رو شستشو بدین.

برای جلوگیری از پیری زودرس پوست می‌توان از دو ماده عسل و گرده گل استفاده کرد.

کلام آخر

ایرانی‌ها به مصرف غذاهای روتین بیشتر عادت دارن و از موادی که مزه غذاها رو متفاوت می‌کنه علاقه‌ای نشون نمی‌دن. بخاطر همین در این مقاله گفته شد که نحوه مصرف گرده گل هم بسیار ساده هست و تمایزی در عطر وطعم غذاها ایجاد نمی‌کنه. برای برطرف‌کردن کمبود ویتامین‌ها و رفع آسیب‌های پوستی از گرده گل استفاده و با نگاهی به فرامین علم تغذیه و طب سنتی خاصیت‌های درمانی اون رو در سیستم تغذیه نهادینه کنین.

چگونگی خرید گرده گل هم همانند عسل اهمیت زیادی داره و نباید این محصولات ارزشمند رو از مراکز غیرمعتبر تهیه نکنین. در این رابطه باید بدونین واجارو اولین بازار محلی اینترنتی هست که محصولات و فرآورده‌های زنبور رو به صورت مستقیم از دست زنبوردار به سفره خانواده‌ها می‌رسونه. به طوری که این بازار امکان تهیه گرده گل تازه و درجه رو برای همگان فراهم کرده. همچنین جالبه بدونین در حال حاضر واجارو با جلب اعتماد مردم به عنوان بازاری به وسعت ایران بزرگ شناخته می‌شه.

0
نظرات شما

*
*

×