باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

طرز تهیه ته چین گردو

طرز تهیه ته چین گردو

ته چین گردو یه غذای لذیذ ایرانیه، این غذا بخاطر وجود گردو ارزش غذایی بالایی داره و علاوه بر این ظاهری زیبا و دلچسب به سفرهاتون میده. اگرچه درست کردن ته‌چین به دقت و زمان احتیاج داره ولی به نتیجه خوشمزه‌ای که در انتها داره صد در صد می‌ارزه.

توی غذاهای ایرانی انواع مختلفی از ته چین وجود داره، که همه‌شون لایه بندی‌هایی از برنج و گوشت و مرغ یا برنج با مواد دیگه‌‌ست. ته چین رو می‌تونیم مدل تکامل یافته ته‌دیگ بدونیم و کمتر ایرانیی رو پیدا می‌کنید که ته‌دیگ دوست نداشته باشه، پس اگه مهمون دارید و نمی‌دونید چه غذایی درست کنید که باب میل مهموناتون باشه‌ ته چین گردو بهترین گزینه است.

طرز تهیه ته چین گردو

ته چین گردو رو هم میشه توی فر و هم روی گاز درست کرد. تو طرز تهیه ته چین گردو می‌تونید از مرغ استفاده کنید، ولی اگه علاقه‌ای به استفاده از مرغ ندارید این غذا رو بدون مرغ هم میشه درست کرد.

ما در این مطلب از واجارو طرز تهیه ته چین گردو با مرغ، یکی دیگه از غذاهای خوشمزه با گردو رو آموزش میدیم. این دستور غذا برای چهار نفره و روی گاز می‌تونید درستش کنید. در انتها هم توضیح میدیم که اگه خواستید این غذا رو بدون مرغ درست کنید چه‌کار باید بکنید، پس تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

توی این آموزش ما کوچک‌ترین جزئیات طرز تهیه ته چین گردو رو براتون گفتیم، تا آماده کردن غذا هم مثل خوردنش براتون لذت بخش باشه و توی مراحل درست کردن غذا براتون سوال بدون جوابی ایجاد نشه. امیدواریم که وقتی این ته چین گردو رو درست کردید از خوردنش در کنار خانواده نهایت لذت رو ببرید.

مواد لازم برای تهیه ته‌چین گردو

  • گردو خرد شده: 100 الی 150 گرم
  • برنج: 3 پیمانه
  • ماست: 1 پیمانه
  • روغن پخت و پز: کمتر از نصف پیمانه
  • روغن سرخ کردنی: به مقدار لازم
  • زعفران: به مقدار لازم
  • نمک و فلفل: به مقدار لازم
  • زرد چوبه و دارچین: به مقدار لازم
  • تخم مرغ: 3 عدد
  • پیاز: 1 عدد
  • مرغ: 400 گرم

مرحله اول: آماده کردن مرغ، برنج و زعفران

برنج مورد استفاده توی ته‌چین رو بهتره که چند ساعت قبل از اینکه بذاریمش روی گاز توی آب و نمک بذاریم تا خوب خیس بخوره. برای آبکش کردن برنج ته‌چین، اول قابلمه آب رو میذاریم روی گاز، توش یه مقدار خیلی کم نمک میریزیم، وقتی که آب جوش اومد برنج رو بهش اضافه می‌کنیم و اجازه می‌دیم چندتایی قُل بخوره. وقتی که بیرون سطح دونه برنج نرم شده ولی داخلش سفته باید برنج رو آب‌کش کنیم.

این نکته تو طرز پخت ته‌چین خیلی مهمه که برنج رو به اصطلاح زنده آب کش کنیم تا زمانی که با بقیه مواد گذاشتیم دم بیاد، له نشه. بعد از برنج میریم سراغ مرغ، تیکه‌های بدون پوست مرغ رو با نمک، فلفل، زرد چوبه و پیاز خرد شده به همراه آب میذاریم روی حرارت زیاد وقتی که آب جوش اومد حرارت رو کم می‌کنیم تا مرغ کم کم بپزه.

آماده کردن مرغ

زمانی که تونستیم مرغ رو به راحتی با چنگال ریش ریش کنیم متوجه می‌شیم که مرغ پخته و باید اونو از روی حرارت برداریم و بعد از اینکه ریش ریشش کردیم میذاریمش کنار تا خنک بشه. موقعی که مرغ در حال پختنه زمان خوبیه برای اینکه ما زعفران‌مون رو آماده کنیم. زعفران رو کاملا میسابیم، بعد از اینکه کامل پودر شد وقت دم کردنشه.

برای دم کردن زعفران هم میشه از آبجوش استفاده کرد هم از یخ. دم کردن زعفران با یخ به این صورته که زعفران پودر شده و یخ رو بذارید توی دمای محیط، با آب شدن یخ زعفران هم دم میاد.

مرحله دوم: مخلوط کردن تخم مرغ، ماست، روغن، زعفران و برنج

یه کاسه بزرگ برمی‌داریم، تخم مرغ‌ها رو توش می‌شکنیم و حسابی با همزن دستی همش می‌زنیم، بعد ماست رو اضافه می‌کنیم و دوباره هم می‌زنیم تا ماست و تخم مرغ کاملا باهم مخلوط بشن. بعد روغن رو اضافه می‌کنیم و باز هم می‌زنیم.

دقت کنید که این همزدن‌ها خیلی مهمه و باید خوب و با حوصله این کارو انجام بدیم که مواد کاملا با هم بخلوط بشند. بعد از روغن زعفران رو اضافه می‌کنیم و باز هم میزنیم و زمانی که مواد مایع‌مون کاملا باهم مخلوط شدند برنج رو اضافه می‌کنیم و هم میزنیم تا برنج خوب با مواد مخلوط بشه و رنگش به صورت یک دست عوض بشه.

مخلوط کردن تخم مرغ، ماست، روغن، زعفران و برنج

مرحله سوم: چیدن لایه لایه مواد

توی این مرحله اول گردوهای خرد شده رو در حد دو سه دقیقه با روغن خیلی کم تفت می‌دیم. بعد توی یه قابلمه یا ماهیتابه لبه بلند، مقدار کمی روغن سرخ کردنی میریزیم و میذاریم روی حرارت تا گرم بشه. بعد از اینکه گرم شد قابلمه رو از روی شعله برمی‌داریم و با حوصله مواد رو داخل قابلمه می‌ریزیم. به این صورت که اول نصف مخلوط برنج رو میریزم داخل قابلمه و خوب فشرده‌ش می‌کنیم تا مواد کاملا بهم بچسبند.

بعد مرغ‌های ریش ریش شده رو روی مواد میریزیم و بعد از اون گردوهای خرد شده رو که یه مقداری هم تفتش داده بودیم رو مرغ‌های ریش ریش شده می‌ریزیم. توی این مرحله دقت کنید که مرغ و گردو با لبه‌های قابلمه یه مقدار خیلی کم فاصله داشته باشند که هم نسوزند و هم وقتی قابلمه رو برگردوندیم ته چین گردو یک دستی داشته باشیم.

بعد از اینکه گردو و مرغ رو ریختیم، به مقدار دلخواه پودر دارچین به موادمون اضافه می‌کنیم و بعد بقیه مواد برنج رو بهش اضافه می‌کنیم و دوباره با پشت قاشق موادمون رو فشرده می‌کنیم و سطح روی قابلمه رو کاملا صاف می‌کنیم.

بعد قابلمه رو روی حرارت با شعله متوسط قرار می‌دیم تا بخار کنه بعد از اینکه بخار کرد شعله رو کم می‌کنیم تا ته چین جا بیوفته و دم بکشه. که این دم کشیدن هم چهل و پنج دقیقه تا یک ساعت زمان میبره.

مرحله آخر: سرو غذا

بعد از اینکه غذا درست شد و از روی گاز برش داشتیم، کف و لبه‌های قابلمه آب سرد می‌زنیم و بعد قابلمه ته چین رو یا توی سینی یا توی ظرفی که لبه های خیلی کوتاهی داشته باشه بر می‌گردونیم و با مغز گردو تزیینش می‌کنیم.

نکاتی که باید در تهیه ته چین گردو به آن توجه کنید

ته چین گردو رو میشه بدون مرغ هم درست کرد و مراحل درست کردنش بدون مرغ دقیقا به همین صورته که گفته شد، فقط کافیه که مرغ رو از دستور پخت حذف کنید. ته چین گردو بدون مرغ هم غذای خیلی خوشمزه و مقوی برای افرادیه که تصمیم گرفتن گوشت و مرغ نخورند.

در مورد ماست توی ته چین گردو نکته‌ای که وجود داره و حتما باید رعایت بشه اینه که ماست شیرین باشه. از ماست چکیده هم میشه استفاده کرد و اگه می‌خواین ته چین‌تون لذیذتر بشه استفاده کردن از ماست ‌خامه‌ای گزینه خوب و بدون ریسکی به حساب میاد.

اگه عطر گلاب رو دوست دارید توی ته چین گردو می‌تونید از گلاب هم استفاده کنید و زمان اضافه کردنش هم تو مرحله دوم بعد از اضافه کردن روغنه. مقدارش هم برای چهار نفر بنا به سلیقه خودتون یک الی دو قاشق غذا خوری.

توی این غذای خوشمزه می‌تونید از کشمش هم استفاده کنید. به این صورت که کشمش رو یه ربع الی بیست دقیقه بزارید توی آب خیس بخوره و بعد از اینکه خوب آبکشش کردید، خیلی کم تفتش بدید (چون اگه سرخ بشه، تلخ میشه) و تو مرحله‌ای که گردو رو به مواد اضافه می‌کنید کشمش رو هم اضافه کنید. مقدار کشمش بستگی به سلیقه خودتون داره برای 4 نفر کمتر از یک پیانه خوبه.

اگه دوست دارید ته چین‌تون چرب و چیلی‌ بشه می‌تونید مرغ رو بعد اینکه پخت کمی تفتش بدید و بعد ریش ریشش کنید.

از زرشک هم می‌تونید هم توی مواد و هم برای تزیین استفاده کنید. که استفاده کردن از زرشک برای تزیین، ظاهر ته چین رو خیلی زیباتر و جذاب‌تر می‌کنه.

ته چین گردو رو با سیر ترشی، ماست و خیار، سبز خوردن و سالاد شیرازی می‌تونید نوش جان کنید.

طرز تهیه ته چین گردو

خب اینم از طرز تهیه ته چین گردو، یه غذای خوشمزه ایرانی و خوش رنگ و لعاب برای سفره‌هاتون. برای خوشمزه‌ شدن غذا‌هایی که با گردو درست میشن کیفیت گردوی استفاده شده خیلی مهمه، ما توی واجارو سعی کردیم خرید گردو رو براتون آسون‌تر از همیشه کنیم، چون گردوی با کیفیت و درجه یک رو مستقیم از کشاورز به دستتون می‌رسونیم تا دیگه دغدغه خرید گردوی خوب رو نداشته باشید.

12
نظرات شما

*
*

    9365851833 24 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی خشمزه من عاشق این غذام

    9147153158 24 فروردین 1401 پاسخ

    یه ته چین خوشمزوه و عالی

    9186911050 24 فروردین 1401 پاسخ

    من عاشق ته چین ها هستم

    9118111619 24 فروردین 1401 پاسخ

    ایشالا که خوشمزه باشه

    9109203107 25 فروردین 1401 پاسخ

    خیلی طعم خوبی داشت مرسی از مطالب به روزتون

    9356747517 25 فروردین 1401 پاسخ

    خوشمزه بود ممنون

    احمد محمدپور 25 فروردین 1401 پاسخ

    ته چین خیلی خوشمزه ست باگردو عالیترمیشه. عاشق تا چینم

    9906525261 25 فروردین 1401 پاسخ

    عالی و خوشمزه

    9923923488 26 فروردین 1401 پاسخ

    بسیار عالی ممنون از زحمات شما

    9197360907 26 فروردین 1401 پاسخ

    بسیار عالی..غذاهای ایرانی بی نظیرن

    9362735427 26 فروردین 1401 پاسخ

    خوب بود ممنون

    9164427587 26 فروردین 1401 پاسخ

    تهچین خوشمزه ای میشع

×