باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

قیمت بادام زمینی

بادام زمینی از جمله مقوی‌ترین دونه‌های روغنیه که بصورت آجیل، میان وعده و البته در وعده صبحونه طرفدارای زیادی داره. طعم فوق‌العاده این دونه روغنی باعث شده تا بچه‌ها تمایل زیادی به خوردنش نشون بدن. این نوع بادام‌ از قیمت نسبتا خوبی برخورداره. هرچند به ‌دلیل نوسانات بازار، عدد ثابتی رو برای قیمت اون تعیین نمی‌کنن، اما مسائلی که باعث این تغییرات میشه، قابل بررسیه.

میزان برداشت سالیانه، نوسانات بازار ارز، وجود واسطه‌ها، شکل برداشت محصول و بسیاری مسائل حاشیه‌ای دیگه همه و همه در تعیین قیمت این محصول تو بازار تاثیر دارن. به‌همین دلیل هم اگه مایلین تا در این باره بیشتر بدونین، باید این موارد رو بررسی کنین. پس ما توی این مطلب به بررسی عوامل موثر و تعیین‌کننده قیمت بادام زمینی می‌پردازیم. با ما تا انتهای این نوشتار همراه باشین.

 

عوامل موثر در قیمت‌گذاری بادام زمینی چه مواردی‌ان؟

از بادام زمینی به عنوان یه محصول کلیدی با خواص فوق‌العاده و کاربردهای متنوع یاد میشه (خواص بادام زمینی) که به‌خوبی جای خودش رو توی بازارهای داخلی و خارجی باز کرده و از حالت محصول محلی خارج شده. بادام زمینی حالا دیگه به کالایی با کاربردهای استراتژیک و عمومی تبدیل شده.

در تهیه کره، روغن‌، انواع شیرینی و چاشنی‌های خوراکی و میان‌وعده‌های خوشمزه هم از این دونه روغنی استفاده میشه. مجموعه این عوامل به بازار فروشش رونق داده و اون رو از حالت یه محصول ساده و بومی با کاربردهای صرفا محلی خارج کرده و در رده محصولات صادراتی و پرطرفدار در سطح جهانی قرار داده. اما تو قیمت‌گذاری این محصول عوامل مختلفی تاثیر دارن که لازمه به هر کدوم جداگانه پرداخته بشه.

تعیین نرخ مصوب چه تاثیری در قیمت بادام زمینی داره؟

تعیین یک قیمت مصوب و همگانی برای چنین محصولی بازار فروش اون رو از ثبات خوبی برخوردار می‌کنه؛ اما بررسی عوامل موثر در نوسانات قیمت دونه‌های روغنی آجیلی و صنعتی نشون میده که این کار عملا امکان‌پذیر نیست. چون که برخی مسائل جانبی وجود داره که روی قیمت بادام زمینی اثر میزاره و این ثبات رو به هم میزنه.

فصل کاشت و برداشت و تاثیر اونا روی قیمت‌ بادام زمینی

کشت بادام زمینی توی ایران از نیمه اول اردیبهشت ماه و هم‌زمان با خزانه‌کاری برنج شروع میشه. استان سرسبز گیلان  محل مناسبی برای این کاره. نیاز این محصول گرما دوست به آفتاب زیاد در کل دوران کشت تا برداشت از مسائل مهمیه که اون رو به یه محصول کاملا فصلی تبدیل کرده.

این گیاه به یه دوره حدودا 6 ماهه برای رشد کامل از کاشت تا برداشت نهایی نیاز داره که روی کیفیت محصول نهایی به‌طرز چشمگیری موثره. بادام زمینی به آب فراوون نیاز داره که توی فصل گرم و دوره‌های خشکسالی از چالش‌های بزرگ کشت‌کاران محسوب میشه. بنابراین توی سال‌های پر باران و همینطور توی فصول پاییز و زمستان، قیمت اون از تعادل بیشتری نسبت به بقیه ایام برخورداره.

 تاثیر کشت و برداشت صنعتی در قیمت‌گذاری بادام زمینی چجوریه؟

تو روش صنعتی کشت بادام زمینی، مراحل کار  از کشت تا برداشت سریع‌تر و آسون‌تر اجرا میشه و طبعا محصول نهایی هم زودتر به‌دست مصرف‌کننده میرسه. توی این روش از ماشین‌آلات مخصوصی استفاده می‌کنن که باعث صرفه‌جویی در زمان و نیروی کار میشه و به اون سهولت میده. برای مثال مرحله دشوار خشک‌ کردن دونه‌ها توی روش صنعتی به ماشین واگذار میشه و خیلی سریع‌تر انجام میشه.

البته کاربرد این تجهیزات هم مستلزم صرف هزینه‌های بالاییه که اغلب مهیا کردن اون‌ها رو برای باغداران این محصول دشوار می‌کنه و بدون شک روی قیمت بادام‌ زمینی هم تاثیر زیادی داره.

 

 

چه عواملی باعث افزایش قیمت بادام زمینی صادراتی میشه؟

حتما شما هم تا به حال با محصولات صادراتی آشنا شدین یا اون‌ها رو خریدین. اقلامی که از نظر کیفیت به بالاترین درجات تولید رسیدن و قدرت رقابت با نمونه‌های خارجی رو پیدا کردن، محصولات صادراتی به شمار میرن. انتخاب این محصولات برای صدور به کشورهای دیگه مسلماً بی‌دلیل یا اتفاقی نیست و خبر از وجود فاکتورهای مثبت و موفق در زمینه تولید این محصولات میده.

در مورد بادام زمینی صادراتی هم این موضوع صدق می‌کنه. بهترین نمونه‌های برداشت شده از این محصول توی بسته‌بندی زیبا و شکیل به بخش صادرات تعلق می‌گیره. اما خبر خوب اینکه هموطنان هم میتونن نمونه‌هایی با همین سطح مرغوبیت رو خریداری و نوش‌ جان کنن! اون‌ هم نه بعد از عبور از غربال واسطه‌ها و اضافه شدن سرسام‌آور قیمت!! بلکه افراد بهترین محصولات با کیفیت و در سطح صادراتی رو مستقیما از کشاورزان محلی و در سایت فروش مستقیم اون خریداری می‌کنن. ناگفته پیداست که تخفیفات ویژه و حذف واسطه‌ها چقدر قیمت بادام زمینی رو پایین میاره.

جالب اینکه کشاورزان سنتی محصولاتشون رو بدون واسطه و با قیمت‌های فوق‌العاده مناسب در اختیار هم وطنان خودشون قرار میدن. تنها یک ‌بار مراجعه به سایت فروش مستقیم محصولات ارگانیک مانند فروشگاه اینترنتی واجارو کافیه تا برای همیشه ارتباطی خوب و موفق با اون‌ها برقرار کنین و از محصولات بی‌نظیر، مقوی و طبیعی بهره‌مند بشین.

 

 

واسطه‌ها چه نقشی توی قیمت بادام زمینی ایفا می‌کنن؟

وجود واسطه‌های فروش بادام زمینی از جمله عواملیه که به ‌شدت روی تعیین قیمت نهایی بادام موثره. دست‌ به ‌دست‌ شدن بادام در چند مرحله تا رسیدن به دست مشتری روی قیمت اون موثره. چون توی هر مرحله افرادی مشغول به‌ کارن که با محاسبه دستمزد اون‌ها، گرون‌تر‌شدن محصول عجیب هم نیست!

این واسطه‌ها با اینکه هیچ نقشی توی تولید یا ازدیاد محصول ندارن، ولی با دخالت توی بازار فروش بادام زمینی و قرارگرفتن بین تولیدکننده و مصرف کننده، قیمت رو بالا می‌برن. پس با حذف این مراحل میانی و رفع نقش واسطه‌ها، قیمت بادام زمینی تا حد زیادی پایین میاد.

چطور نوسانات ارز بر قیمت بادام زمینی موثره؟

اگه این روزها سری به بازار ارز زده باشین، لابد از عدم ثبات و نوسانات برق‌آسای اون باخبرین. عاملی که هم رو قیمت اجناس مختلف موثره و هم خودش از موارد دیگه تاثیر می‌گیره. این عامل موجب شده تا بازار برای بیشتر اجناس یه قیمت واقعی و ثابت رو اعلام نکنه.

عده‌ای هم با استفاده از همین موقعیت به افزایش بی‌رویه قیمت‌ها مشغولن. در صورت ایجاد چتر حمایتی از تولید، میشه از بروز این نابسامانی‌ها در قیمت بادام زمینی جلوگیری کرد. تولیدکنندگان بادام زمینی هم همپای این نوسانات حرکت کرده و تلاش می‌کنن تا هیچ چیز حتی موج تغییرات قیمت‌ها کیفیت محصولاتشون رو پایین نیاره.

اندازه دونه‌های بادام زمینی و تاثیرش روی قیمت نهایی

یکی از موارد مهم در قیمت بادام زمینی اندازه دونه‌های اونه که بسیار تعیین کننده‌س. به این معنا که مشتری‌ها برای بادام‌های دونه درشت پول بهتری میدن. دونه‌های ریزتر معمولا توی صنایع غذایی بکار گرفته میشن. درشتی دونه بادام نشونه خوبی از اینه که نژاد اون خوب بوده و مهم‌تر اینکه به‌خوبی هم رسیده شده.

به این ترتیب نهایتا قیمت‌گذاری بادام‌ها هم بر حسب نحوه استفاده از اون‌ها انجام میشه.

خلاصه سخن

خلاصه اینکه محصول بادام زمینی از جمله دونه‌های مغذی و خوش‌طعمیه که با فواید بی‌شمارش خیلی از افراد رو به خودش جذب کرده و به همین دلیل هم از بازار خوبی بهره‌منده. وجود عوامل تاثیرگذار در قیمت‌گذاری اون و نوسانات شدید این عوامل اجازه نمیده تا قیمت یکپارچه و ثابتی برای اون مشخص و اعلام بشه.

اندازه دونه‌های بادام، این که بادام‌ در چه مرحله‌ای از تهیه و فرآوری قرار داره، صادراته یا مخصوص مصرف داخلی، به‌دست واسطه‌ها افتاده یا نه و عواملی از این قبیل، تاثیر کلی بر قیمت‌گذاری اون داره. اما هر چی که باشه، نهایتا شما بهتره اون رو از طریق سایت‌های فروش بی‌واسطه یا همون فروشگاه‌های اینترنتی کشاورزی دریافت کنین تا هم از اصالت محصول مطمئن باشین و هم با دخالت ندادن واسطه‌های فروش، محصولتون رو با قیمت خیلی پایین‌تری تهیه کنین. در این صورت به کشاورزان هم برای فروش مستقیم محصولاتشون کمک بزرگی می‌کنین.

سایت واجارو یکی از همین مراکز فروشه که بهترین محصول رو به طور مستقیم از کشاورز به مصرف‌کننده می‌رسونه و با بسته‌بندی سنتی جذابش، حتما نظرتونو جلب میکنه.

برای خرید بادام زمینی به لینک زیر مراجعه کنید:

خرید بادام زمینی

 

0
نظرات شما

*
*

×