باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

چای خوردن بعد از غذا

برخلاف تصورات مصرف چای بلافاصله پس از غذا برای سیستم گوارشی مشکلاتی را ایجاد می‌کند.

برای کسانی که عاشق چای هستن، هیچ چیز جای این نوشیدنی رو نمی‌گیره. علاوه بر این بسیاری از افراد عادت به چای خوردن بعد از غذا دارن. درحالی‌که اغلب این محصول محبوب رو بی‌ضرر می‌دونن، برخی از کارشناسان این عادت رو مضر تلقی می‌کنن. اما حقیقت چیه؟ این برگ‌های خشک که از درختچه سیننسیس گرفته می‌شه، به دلیل ترکیبات منحصربه‌فرد مزایای بی‌شماری دارن. جدا از طعم بی‌نظیرش باعث کاهش خطر حملات قلبی، تقویت استخوان‌ها، کاهش کلسترول و غیره می‌شه.

بااین‌حال آیا خوردن این نوشیدنی دل‌چسب بعد از غذا بی‌خطر هست یا واقعیت دیگه‌ای وجود داره؟ این عمل به فرایند هضم غذا کمک یا اون رو مختل می‌کنه؟ سوالات زیادی از این قبیل ذهن علاقه‌مندان به این محصول رو درگیر می‌کنه که هنوز پاسخ روشنی براش پیدا نکردن. حالا اگه شما می‌خواین بالاخره به جواب برسین، بهتره ادامه این مقاله رو از دست ندین.

برخلاف تصور چای خوردن بلافاصله بعد از وعده غذایی در روند سیستم گوارش اختلال ایجاد می‌کند.

چای خوردن بعد از غذا مفیده یا مضر؟ مسئله این است!

برگ‌های درختچه سیننسیس حاوی آنتی‌اکسیدان‌های منحصربه‌فردی به نام فلاونوئید هستن که مانع از حمله رادیکال‌های آزاد می‌شه. بنابراین در عدم ابتلا به سرطان، بیماری‌های قلبی و گرفتگی رگ‌ها بسیار موثره. همچنین کافئین و تانن موجود در این محصول روی مغز تاثیر داره و هوشیاری ذهنی رو افزایش می‌ده.  

فرایند تولید این نوشیدنی محبوب شامل اکسیداسیون می‌شه که درجه‌های مختلفش انواع اون مثل سبز، سیاه، اولانگ، سفید و غیره رو پدید میاره. طعم و عطر هر یک برای گروهی بسیار لذت بخشه، بااین‌حال چای سیاه در سراسر جهان طرف‌داران زیادی داره. اغلب افراد بعد از خوردن غذا احساس سنگی می‌کنن؛ برای همین یه عده‌ای دوس دارن بخوابن و برخی بلافاصله سیگار می‌کشن. بااین‌حال بیشتر افراد هم به چای خوردن بعد از غذا تمایل دارن. اما چرا؟ شاید فکر می‌کنن این فعالیت‌ها باعث هضم غذا می‌شه.

اگه به توصیه‌ها یه نگاهی بندازین، در بین پنج فعالیت ممنوع بلافاصله بعد از غذا یعنی خوابیدن، سیگار کشیدن، میوه خوردن و حمام کردن، چای خوردن هم گفته شده. حتما دلایلی برای اعلام این فعالیت ممنوعه وجود داره.

بیشتر بدانید: خواص چای کم رنگ

برخلاف تصور شما استفاده از این نوشیدنی بلافاصله بعد از وعده غذایی نه‌تنها به هضم غذا کمکی نمی‌کنه بلکه در روند سیستم گوارش هم اختلال ایجاد می‌کنه. همچنین اشکال در جذب آهن اتفاق دیگه‌ای هست که با چای خوردن بعد از غذا رخ می‌ده. برای همین توصیه می‌شه بلافاصله قبل و بعد از غذا از خوردن این نوشیدنی دوری کنین. در ادامه به جزئیات و دلایل این توصیه‌ها بیشتر پی خواهید برد.

طبق مطالعات چای خوردن بعد از غذا باعث ایجاد گاز و نفخ معده می‌شود.

چای بعد از غذا بر سیستم هضم چه تاثیری داره؟

طبق مطالعات چای خوردن بعد از غذا باعث ایجاد گاز و نفخ معده می‌شه. بااین‌حال همه انواع چای در شکل‌گیری این اتفاق یکسان عمل نمی‌کنن. حتی انواع سبز و برخی دمنوش‌های سرشار از پلی فنول و آنتی‌اکسیدان هستن که در درمان سو هاضمه تاثیر دارن. این محصول با تحریک تولید صفرا، بزاق و اسید معده به کارایی هرچه بهتر دستگاه گوارش کمک می‌کنه. همچنین عوامل ضدالتهابی قدرتمندی داره که منجر به کاهش عوارض گوارشی می‌شه.

برخی از ترکیبات پلی فنولیک مثل کاتچین‌ها هم فعالیت آنزیم‌های گوارشی رو افزایش می‌ده. در حالی که پیسین در تجزیه پروتئین غذا در این سیستم نقش داره. البته نباید فراموش کنین که تمام این‌ها به زمان صحیح خوردن این نوشیدنی یعنی چند دقیقه‌ای بعد از غذا نه بلافاصله بستگی داره.

چرا که در غیر این صورت در وعده‌های غذایی حاوی پروتئین، اسید موجود در این محصول، محتوای پروتئین رو سخت می‌کنه و بنابراین هضم اون دشوار خواهد شد. اگرچه بسیاری از افراد گمان می‌کنن که نوشیدن انواع سبز بلافاصله بعد از غذا به هضم بهتر و کاهش وزن کمک می‌کنه، اصلا اینطور نیست.

چون این فعالیت مانع از جذب مواد مغذی ضروری در سیستم گوارش می‌شه. درسته که ترکیبات موجود در این نوشیدنی روند هضم رو تسریع می‌کنه اما چای خوردن بعد از غذا بدون صرف زمان کافی در فرایند جذب مواد مغذی اشکال ایجاد می‌کنه. از طرف دیگه با رقیق کردن مایعات سیستم گوارشی باعث تشدید سوء هاضمه می‌شه.

چای خوردن بعد از غذا بدون صرف زمان کافی در فرایند جذب مواد مغذی اشکال ایجاد می‌کند.

بلافاصله بعد از غذا چای ننوشین!

نباید قبل و بعد از غذا این نوشیدنی رو مصرف کنین؛ برای این که بر بدن به بدترین شکل ممکن تاثیر خواهد داشت. این محصول حاوی ترکیب فنلی هست که میزانی از جذب آهن رو از بدن می‌گیره. وجود فنولیک و آهن در کنار هم منجر به تشکیل آهن پیچیده در معده می‌شه که مشکلات مختلفی رو برای این عضو به همراه داره.

علاوه بر این بلافاصله چای خوردن بعد از غذا دریافت کاتچین مورد نیاز در بدن رو با کمبود رو‌به‌رو می‌کنه. همچنین مصرف فوری اون بعد از ناهار یا شام ممکنه مشکل کمبود آهن رو به‌خصوص برای افراد درگیر با بیماری فقر آهن دوچندان کنه. این برگ‌های خشک تانن روند مصرف آهن بدن رو مختل می‌کنه؛ بنابراین باید حداقل فاصله زمانی بین این نوشیدنی و وعده غذایی رعایت بشه. علاوه بر این روی و کلسیم از دیگر ترکیباتی هستن که این ماده مانع از جذب کافی اون‌ها در بدن می‌شه.

در بعضی افراد تانن حتی باعث یبوست هم می‌شه. برای همین افرادی که از کمبود مواد معدنی یاد شده رنج می‌برن، باید فکر چای خوردن بعد از غذا رو از ذهنشون دور کنن. تشدید زخم معده، افزایش فشارخون و ایجاد نوسانات در ضربان قلب از معایبی دیگه‌ای هست که در صورت عدم رعایت این نکته در مصرف این نوشیدنی مواجهه با اون اجتناب ناپذیره.

چای خوردن بعد از غذا دریافت کاتچین مورد نیاز در بدن را با کمبود روبرو می‌کند.

چه زمانی برای خوردن چای بعد از غذا مناسب هست؟

حالا که با مضرات چای خوردن بعد از غذا به‌سرعت آشنا شدین، حتما می‌خواین بدونین پس علاقه‌مندان به این نوشیدنی چه زمانی مجاز به مصرف اون هستن؟ برای پاسخ به این پرسش باید به گفته‌های پزشکان و صاحبان نظر در این زمینه رجوع کنین. اون‌ها معتقدن که برای خوردن انواع سبز بهتره حداقل 30 تا 45 دقیقه بعد از اتمام غذا اقدام کنین. بااین‌حال اگه می‌خواین شاهد فواید حداکثری انواع این نوشیدنی بر دستگاه گوارش باشین، بهترین زمان یک تا دو ساعت قبل یا بعد از وعده غذایی هست.

به طوری که اگه دو ساعت بعد از غذا اقدام به خوردن این نوشیدنی کنین، از بروز ناراحتی‌های معده جلوگیری خواهد شد. چون نوشیدن مواد کافئین‌دار با معده خالی به این عضو مهم آسیب می‌رسونه و محتوای بالای کاتچین بر کبد تاثیر منفی داره. علاوه بر این اگرچه این محصول به رفع خستگی عضلانی و روحی کمک می‌کنه اما باید به میزان متوسط مصرف بشه. بد نیست بدونین مصرف افزودنی‌هایی مثل زنجبیل، هل و دارچین به همراه این نوشیدنی هضم غذا رو راحت‌تر می‌کنه.

بهترین زمان مصرف چای یک یا دو ساعت قبل و بعد از وعده غذایی است.

کلام آخر

در این مقاله گفتیم که این محصول ارزشمند اگه در زمان درست مصرف بشه، فواید سلامتی بسیاری برای بدن داره. بااین‌حال برخی افراد فکر می‌کنن که چای خوردن بعد از غذا باعث هضم بهتر و حتی کاهش وزن می‌شه. بهتره بدونین این ویژگی وقتی عملی می‌شه که حداقل یک ساعت از وعده غذایی شما گذشته باشه.

استفاده بلافاصله این نوشیدنی بعد از غذا ناراحتی‌های معده رو تشدید، جذب آهن مورد نیاز رو مختل و با ایجاد اشکال در فعالیت سیستم گوارش، هضم رو دشوارتر می‌کنه. بنابراین بین غذا و این نوشیدنی فاصله زمانی رو حفظ کنین.

علاوه بر این مرغوبیت چای هم اهمیت زیادی داره. پس اگه به دنبال خرید چای مرغوب از چای‌کاران شمالی هستین، با واجارو همراه بشین. این مجموعه یک بازار آنلاین محلی هست که محصولات ناب روستایی مثل چای، عسل و غیره رو به صورت اینترنتی عرضه می‌کنه. در واجارو از واسطه‌ها خبری نیست و قیمت‌ها واقعی هستن. علاوه بر این تمامی کالاها شناسنامه دارن که خیالتون رو از بابت کیفیت آسوده می‌کنه.

0
نظرات شما

*
*

×