باشگاه مشتریان واجارو 🥳 😍

طبع گل گاو زبان

افراد باید قبل از مصرف گل گاو زبان از طبع آن آگاه باشند.

معروف‌ترین و پراستفاده‌ترین چای گیاهی در ایران که در نقاط جغرافیایی مختلف پرورش داده می‌شه و از زمان‌های گذشته تاکنون در بسیاری از استان‌ها با کاربرد دارویی بالا شناخته می‌شه، گل گاوزبان هست. اما می‌دونین گل گاوزبان گرم است یا سرد؟ در طب سنتی این‌طور عنوان شده که تنها نکته‌ای که قبل از مصرف باید به اون توجه داشت، اینه که طبع گل گاو زبان سرد است یا گرم. قدیمی‌ها نه‌تنها به طبع گیاه توجه می‌کردن بلکه به مطابقت با ذائقه افراد در اون منطقه اهمیت می‌دادن.

با وجود اینکه علم پزشکی به گستردگی امروز نبود اما روش‌های تغذیه در گذشته به گونه‌ای با استفاده از گیاهان پرخاصیت عجین شده بود. بنابراین قبل از مصرف این چای گیاهی مهمه که به این نکته توجه کنیم که گل گاوزبان گرم است یا سرد؟ آیا طبع گل گاوزبان با مزاج ما سازگاری داره یا خیر؟ به طور حتم در مورد فواید بی‌شمار گل گاو زبان برای گلودرد، سرماخوردگی، تمدد اعصاب و غیره شنیدین. پس ما در این مقاله به تفصیل در مورد طبع گاوزبان و نحوه مصرف اون در افراد مختلف صحبت می‌کنیم.

گل گاو زبان طبع خاص خود را داراست.

طبع گل گاو زبان و ویتامین های بی نظیر اون

امروزه انواع پرخاصیت چای گیاهی در مناطق مختلف ایران مورد استفاده قرار می‌گیره. در هر منطقه جغرافیایی قبل از مصرف چای دارویی این مطلب رو بررسی می‌کنن که گیاهان طبع گرم دارن یا سرد. افراد سرد مزاج برای درمان بیماری‌ها می‌تونن به‌راحتی از انواع چای با طبع گرم بهره‌مند بشن و بالعکس کسانی که طبیعت گرمی ‌دارن، بهتره دمنوش‌هایی با طبع سرد رو مصرف کنن. اما تاحالا از خودتون پرسیدین که طبع گل گاوزبان چیست؟ آیا گل گاوزبان گرم است یا سرد؟ گل گاوزبان حاوی آنتی‌اکسیدان، فلاونوئید، آنتوسیانین و ویتامین‌های B،C هست. پتاسیم، کلسیم، آهن، بتاکاروتن و روی هم این چای رو برای درمان بیماری‌ها مستعد کرده. این دمنوش با طبع گرم و تری که داره، سیستم دفاعی بدن رو تقویت و بیماری‌های ویروسی رو به سرعت درمان می‌کنه.

نوشیدن یه فنجان از این چای در طول روز باعث می‌شه، فکر و‌خیال بیهوده از بین بره. همچنین استرس و نگرانی رفع می‌شه و آرامشی عمیق در فکر و ذهنتون جای می‌گیره. به همین دلیل هست که دمنوش مذکور تا این اندازه اهمیت پیدا کرده. اما جالبه بدونین طبیعت گل گاوزبان براساس نوع نوشیدن در افراد مختلف متفاوته. علاوه بر این باید بدونین گیاهی مشابه با همین چای در اروپا هم رشد می‌کنه، خواص بی‌نظیر اون شناسایی شده و کاربرد درمانی بالایی داره. این گیاه به دلیل وجود ترکیبات موثر یه آنتی‌باکتری و ضدویروس به شمار می‌ره و در بهبود سریع بیماری‌های عفونی و میکروبی تاثیرگذاره.

گل گاو زبان به سبب خواص دارویی فوق العاده‌اش، مصارف متعددی دارد.

فواید استفاده از طبع گرم گل گاو زبان!

این چای گیاهی به سبب خواص دارویی فوق العاده، مصارف متعددی داره. بنابراین نمی‌شه مصرف اون رو برای برخی افراد منع کرد. ابتدا باید ببینیم طبع گل گاوزبان سرد است یا گرم؟ طبع اون با مزاج افراد بررسی شه و در نهایت اگه سازگاری مناسبی وجود نداشت، دمنوش‌های گیاهی ترکیبی جایگزین بشه. در طب سنتی نحوه مصرف گیاهان محلی با توجه به طبع و مزاج اون‌ها قواعد و اصول خاصی داره. بانوان قدیمی‌ در آشپزی، طبخ غذاها‌ همچنین تهیه نوشیدنی‌ها به شیوه‌های گوناگون این گیاهان رو در برنامه غذایی روزمره جای می‌دادن و از اثرات درمانی شگفت‌انگیز اون استفاده می‌کردن. حالا درباره طبیعت گل گاوزبان باید بدونین انواع خارجی و داخلی این گیاه ترکیبات آرام‌بخش دارن که در تقویت اعصاب و آرامش نقش مهمی‌ ایفا می‌کنن. با مطالعاتی که انجام شده گونه‌هایی که در ایران رشد می‌کنن، طبع گرم و تر دارن.

مهم‌ترین خاصیت درمانی مربوط به طبع گل گاوزبان، کمک به تسهیل عملکرد صفرا و رفع اختلالات سوداوی هست. از خاصیت ضد‌التهابی این دمنوش هم نباید غافل شد. در درمان سرماخوردگی، درمان درد سینه، سرفه، پیشگیری از آفت‌دهانی و رفع عفونت‌ کلیه و مثانه کاربرد زیادی داره. درمان ریزش مو، کمک به استحکام پوست، درمان سوءهاضمه و اختلالات تنفس از خواص مفید درمانی این چای هست. همچنین پیشگیری از کم‌خونی، بهبود و تقویت بینایی، رفع اسپاسم عضلانی و کنترل فشار‌خون در حیطه فواید این دمنوشه. این گیاه آنتی‌اکسیدان قوی داره، هضم رو تسهیل و سوخت‌و‌ساز بدن رو تقویت می‌کنه.

گل گاو زبان بهترین مصلح برای طبع گرم و تر به شمار می‌رود.

بهترین مصلح برای طبع گرم و تر گل گاو زبان

چای گیاهی پرخاصیت گل گاو زبان در ارتفاعات ایران پرورش داده می‌شه. برای نخستین بار در مناطق کوهستانی این گیاهان دارویی کوهی توسط ساکنین منطقه کشف شده‌ و خواص درمانی فوق‌العاده اون به ثبت رسیده. از آن زمان به بعد زمینه پرورش اون فراهم شده. این دمنوش فاقد کافئینه و مزه و طعمی ‌دلنشین داره. برخی خواص چای سیاه رو دوست دارن و برخی دیگه مصرف چای سبز رو ترجیح می‌دن. اما در مورد این دمنوش باید دقت کنین که گل گاو زبان گرم است یا سرد. انواع چای کوهی، گیاهی یا سنتی ایرانی برای سلامتی جسم، پیشگیری و درمان بیماری‌ها توصیه شده. در این رابطه باید بدونین نوشیدن گل گاو زبان اصیل ایرانی یعنی رسیدن به احساس آرامش محض.

حالا که می‌دونیم طبع گل گاوزبان سرد است یا گرم، به این نکته هم توجه کنین. طبع گرم برای افراد سرد مزاج به نوعی مقوی قلب و نشاط‌ آوره. اما سوال اینجاست افرادی که طبع گرم دارن باید چه شیوه‌ای برای مصرف در پیش بگیرن؟ در این‌گونه موارد طب سنتی از ماده‌ای به نام مصلح کمک می‌گیره و ترکیب دمنوش‌ گیاهی با محصولی مناسب رو پیشنهاد می‌ده. در مورد طبع گل گاوزبان پژوهش‌ها این طور نشون داده که مصلح مناسب، گیاهی به نام صندل سفید هست. بادرنجبویه و سنبل الطیب هم به‌عنوان دو ماده‌ای که اثربخشی این گیاه رو دوچندان می‌کنن، معرفی شدن. حالا با توجه به طبع گرم و تر، آیا بهترین شیوه مصرف این گیاه رو می‌دونین؟

برای استفاده از انواع چای سنتی ایرانی ابتدا باید نوع مرغوب گیاه را تهیه نمایید.

بهترین شیوه استفاده از خواص طبع گل گاو زبان!

برای دم کردن و استفاده از انواع چای سنتی ایرانی ابتدا باید نوع مرغوب گیاه رو تهیه و خریداری کنین. یه آب زلال و بدون املاح همچنین کتری و قوری تمیز و بدون ‌بو لوازمی ‌هستن که به اون نیاز دارین. حدود ۱۰ الی ۱۵ دقیقه مدت زمان مناسب برای دم کشیدن این چای هست. استفاده از خواص گل گاو زبان ایجاب می‌کنه که در هفته ۲ الی ۳ بار این دمنوش رو مصرف کنین.

با توجه به طبع گل گاوزبان، نوشیدن یک فنجان چای یعنی حدود ۵ الی ۸ گرم از این گیاه در هر وعده کفایت می‌کنه و مصرف زیاد اون عوارضی رو به همراه داره. بهترین شیوه استفاده برای افراد مختلف این هست که برای اثر‌بخشی بهتر کمی ‌‌عسل یا نبات رو به ترکیب این چای اضافه و نوش‌جان کنن. ترکیبی از گل گاو زبان با دارچین، عناب، لیمو عمانی و زنجبیل تاثیر بهتری داره و بیماری‌های مختلف رو سریع‌تر درمان می‌کنه.

مهم‌ترین خاصیت درمانی گل گاو زبان، کمک به تسهیل عملکرد صفرا و رفع اختلالات سوداوی است.

کلام آخر

در این مقاله جواب این سوال رو دادیم که طبع گل گاوزبان چیست. نهایتا به این نتیجه رسیدیم که گل گاوزبان خواص خیلی زیادی داره، طوری که برای بهره‌مندی از فواید طبع این دمنوش طبخ چای باید به شیوه سنتی انجام بشه. البته تکنولوژی‌های برتر و متد زندگی ماشینی باعث ‌شده شیوه‌های دم‌کردن چای به روش سنتی به فراموشی سپرده بشه. هر چند نوشیدنی‌های اصیل رو باید با شگرد‌های سنتی تهیه کرد اما امروزه انواع دمنوش‌ها در قالب کیسه‌ای ساده و ترکیبی هم به بازار عرضه شده‌.

خوب حالا که می‌دونین گل گاو زبان گرم است یا سرد؟ پس ابتدا باید نوعش رو انتخاب کنین و خرید گل گاو زبان باکیفیت و ممتاز رو در دستور کار قرار بدین. علاوه بر شیوه‌های اصیل کاشت، داشت و برداشت این گیاه، نگهداری صحیح اون هم بسیار مهمه. این گیاه دارویی باید به دور از رطوبت نگهداری بشه که مرغوبیت و رنگ اون کاهش پیدا نکنه.پس تضمین محصول نمونه رو به فروشگاه واجارو واگذار کنین. در این مرکز فروش کلیه محصولات کشاورزی بدون واسطه انجام و محصولات مرغوب به بازار عرضه می‌شه. با بازدید از وب‌سایت واجارو می‌تونین کلیه نمونه‌های محصول رو از دست تولید‌کننده به قیمت مناسب خریداری کنین.

1
نظرات شما

*
*

    9362735427 25 فروردین 1401 پاسخ

    گل گاو زبان با نبات بسیار آرامش بخش است

×